Βουλή: Επαναφέρει το σχέδιο ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών

Θα είναι αντίστοιχο με αυτό που εφαρμόστηκε το 2017 και θα διαρκέσει για περίοδο έξι μηνών-Πόσοι επωφελήθηκαν του μέτρου

Νέο σχέδιο ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών στο Τμήμα Φορολογίας, διάρκειας έξι μηνών, αντίστοιχο με αυτό που εφαρμόστηκε το 2017 και ολοκληρώθηκε στις 3 Ιανουαρίου 2020, αναμένεται πως θα ψηφίσει σήμερα (7/2) η Ολομέλεια της Βουλής, μετά την ενοποίηση δύο σχετικών προτάσεων νόμου που κατέθεσαν ΔΗΚΟ και ΕΔΕΚ.

Όπως είχε γράψει και παλαιότερα η Brief, η μία πρόταση νόμου που κατέθεσαν από κοινού ΔΗΚΟ και ΕΔΕΚ, προνοούσε, μεταξύ άλλων, την παράταση της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων για ρύθμιση ληξιπρόθεσμων φορολογικών οφειλών μέχρι την 3η Φεβρουαρίου 2020.

Η δεύτερη πρόταση νόμου που κατατέθηκε μόνο από το ΔΗΚΟ την 1η Νοεμβρίου 2019, προνοούσε, μεταξύ άλλων, την παράταση της προθεσμίας υποβολή αιτήσεων μέχρι και την 3η Ιουλίου 2020.

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Στο στάδιο της συζήτησης των προτάσεων νόμου ορισμένοι εκ των εισηγητών τους δήλωσαν ότι οι λόγοι για τους οποίους είχε αρχικά θεσπισθεί η νομοθεσία για τη ρύθμιση ληξιπρόθεσμων φορολογικών οφειλών δεν έχουν εκλείψει. 

«Oι φορολογούμενοι εξακολουθούν να αντιμετωπίζουν οικονομικά προβλήματα και ως εκ τούτου κρίθηκε αναγκαία η κατάθεση των προτεινόμενων ρυθμίσεων, ώστε να δοθεί εκ νέου η δυνατότητα στους φορολογούμενους να ανταποκριθούν στις φορολογικές τους υποχρεώσεις», επεσήμαναν. 

Όπως οι ίδιοι εξήγησαν, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις θα επωφεληθούν επίσης πρόσωπα τα οποία είχαν ενταχθεί σε ρύθμιση ληξιπρόθεσμων φορολογικών οφειλών, αλλά, λόγω αδυναμίας τους να καταβάλουν τις προβλεπόμενες δόσεις εξαιτίας άλλων οικονομικών υποχρεώσεων, που αφορούσαν κυρίως στην εξυπηρέτηση δανείων τους, η εν λόγω ρύθμιση ακυρώθηκε αυτοδίκαια. 

Ως εκ των πιο πάνω, οι εισηγητές των προτάσεων νόμου, λαμβάνοντας υπόψη ότι οι σκοποί και οι επιδιώξεις τους είναι συναφείς, εισηγήθηκαν την ενοποίησή τους σε ενιαίο κείμενο. 

Οι θέσεις του Εφόρου Φορολογίας
Τοποθετούμενος επί των προτεινόμενων ρυθμίσεων, ο Έφορος Φορολογίας, Γιάννης Τσαγκάρης, δήλωσε μεταξύ άλλων ότι η ρύθμιση ληξιπρόθεσμων φορολογικών οφειλών αποτελεί μέτρο το οποίο έχει επενεργήσει θετικά. Ωστόσο, η κατ’ εξακολούθηση παράταση της ισχύος του δεν πρέπει να αποτελέσει πάγια πρακτική, καθότι αυτό ενδεχομένως να παροτρύνει τους φορολογουμένους να μη συμμορφώνονται εγκαίρως με τις φορολογικές τους υποχρεώσεις. 

Παρά ταύτα, ο ίδιος αξιωματούχος δεν εξέφρασε οποιαδήποτε διαφωνία σε σχέση με τους σκοπούς και τις επιδιώξεις των προτεινόμενων ρυθμίσεων και εισηγήθηκε παράλληλα την τροποποίηση επιμέρους προτεινόμενων ρυθμίσεων που αφορούν ειδικότερα στην αυτοδίκαιη ακύρωση ρύθμισης ληξιπρόθεσμων φορολογικών οφειλών, ώστε:

1/ να διαγραφεί από τον βασικό νόμο η περίπτωση αυτοδίκαιης ακύρωσης ρύθμισης, όταν οφειλέτης καθυστερεί να καταβάλει συγκεκριμένη δόση πέραν των τριών συνεχόμενων μηνών, καθότι υπάρχει επικάλυψη της εν λόγω περίπτωσης από άλλες περιπτώσεις αυτοδίκαιης ακύρωσης ρύθμισης που προβλέπονται στον βασικό νόμο, και 

2/ να αυξηθεί ο αριθμός των συσσωρευμένων καθυστερημένων δόσεων βάσει των οποίων η ρύθμιση ακυρώνεται αυτοδίκαια από τρεις σε πέντε. 

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<

Το τελικό κείμενο
Αξίζει, εξάλλου, να αναφερθεί πως στο πλαίσιο της εξέτασης των προτάσεων νόμου η Επιτροπή Οικονομικών αποφάσισε όπως, σε συνεργασία με τον Έφορο Φορολογίας, ετοιμαστεί νέο ενοποιημένο κείμενο πρότασης νόμου στη βάση των όσων διαμείφθηκαν, το οποίο κατατέθηκε ενώπιον της επιτροπής στις 27 Ιανουαρίου 2020 και προβλέπει τα ακόλουθα:

1/ Ανανέωση της δυνατότητας ρύθμισης ληξιπρόθεσμων φορολογικών οφειλών οι οποίες εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του βασικού νόμου για περίοδο έξι μηνών από την ημερομηνία έναρξης της ισχύος του προτεινόμενου νόμου.

2/ Παράταση της περιόδου εντός της οποίας οφειλέτης έχει το δικαίωμα να προβεί σε ρύθμιση ληξιπρόθεσμης φορολογικής οφειλής η οποία του κοινοποιείται μετά από βεβαίωση φορολογίας από το Τμήμα Φορολογίας από τρεις σε έξι μήνες.

3/ Παραχώρηση δυνατότητας στον Έφορο Φορολογίας να αποδέχεται αιτήσεις ρύθμισης ληξιπρόθεσμων φορολογικών οφειλών μετά την παρέλευση της καθορισθείσας από τον νόμο προθεσμίας σε περιπτώσεις που ικανοποιείται ότι αποδεδειγμένα η μη έγκαιρη υποβολή της αίτησης οφείλεται σε απουσία από τη Δημοκρατία, σε ασθένεια ή σε άλλη εύλογη αιτία.

4/ Καθορισμός της 30ής Ιουνίου 2020 ως νέας ημερομηνίας μέχρι την οποία φορολογική δήλωση θεωρείται υποβληθείσα.

5/ Αναθεώρηση των περιπτώσεων που ρύθμιση ληξιπρόθεσμων φορολογικών οφειλών ακυρώνεται αυτοδίκαια, ώστε να απαλειφθεί η περίπτωση που προβλέπεται στον βασικό νόμο και αφορά στην ακύρωση της ρύθμισης λόγω καθυστέρησης καταβολής συγκεκριμένης δόσης πέραν των τριών συνεχόμενων μηνών, και αύξηση του αριθμού των συσσωρευμένων καθυστερημένων δόσεων, προκειμένου να ακυρώνεται η ρύθμιση αυτοδίκαια, από τρεις σε πέντε.

Σημειώνεται ότι στην ενοποιημένη πρόταση νόμου, κατόπιν αιτήματός του, προστέθηκε ως συνεισηγητής και το μέλος της Επιτροπής-βουλευτής του Κινήματος Αλληλεγγύη, Μιχάλης Γιωργάλλας, με τη σύμφωνη γνώμη των υπόλοιπων εισηγητών.     

Στο στάδιο της κατ’ άρθρον εξέτασης του ενιαίου κειμένου του προτεινόμενου νόμου η Επιτροπή αποφάσισε κατά πλειοψηφία να υιοθετήσει τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, με εξαίρεση την πρόνοια που παρέχει το δικαίωμα στον Έφορο Φορολογίας να αποδέχεται αιτήσεις ρύθμισης ληξιπρόθεσμων φορολογικών οφειλών μετά από την παρέλευση της καθορισθείσας από τον νόμο προθεσμίας σε περιπτώσεις που ικανοποιείται ότι, αποδεδειγμένα η μη έγκαιρη υποβολή της αίτησης οφείλεται σε απουσία από τη Δημοκρατία, σε ασθένεια ή σε άλλη εύλογη αιτία. 

Σύμφωνα με την πλειοψηφία των μελών της Επιτροπής, ο νόμος πρέπει να είναι σαφής και συγκεκριμένος και να μην αφήνεται οποιοδήποτε περιθώριο παρέκκλισης από το πνεύμα και τον σκοπό για τον οποίο αυτός θεσπίστηκε και ως εκ τούτου δεν πρέπει να παρέχεται υπέρμετρη εξουσία στον εκάστοτε Έφορο Φορολογίας. 

>>> Όλες οι έρευνες και αναλύσεις της Brief <<<

Οι θέσεις των κομμάτων και πόσοι επωφελήθηκαν έως σήμερα
Υπό το φως των πιο πάνω, η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού αποφάσισε κατά πλειοψηφία του Προέδρου και του μέλους της Βουλευτών της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΔΗΚΟ, των μελών της Βουλευτών της ΚΟ του ΔΗΣΥ και του μέλους της Βουλευτή της Αλληλεγγύης να εισηγηθεί την ψήφιση του προτεινόμενου νόμου σε νόμο όπως αυτός τροποποιήθηκε σύμφωνα με τα πιο πάνω. 

Τα μέλη της Επιτροπής Βουλευτές της κοινοβουλευτικής ομάδας ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις, το μέλος της Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών και το μέλος της Βουλευτής των Ανεξαρτήτων επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν κατά τη συζήτηση του θέματος στην ολομέλεια του σώματος.

Αξίζει, τέλος, να αναφερθεί πως από την ημερομηνία έναρξης του σχεδίου ρύθμισης ληξιπρόθεσμων φορολογικών οφειλών έχουν ενταχθεί στη σχετική ρύθμιση συνολικά 26.689 πρόσωπα για συνολικές οφειλές ύψους €836 εκατομμυρίων. Από αυτές 4.666 ρυθμίσεις αξίας €232 εκατ. ακυρώθηκαν αυτοδίκαια, καθότι οι καθορισθείσες δόσεις δεν καταβάλλονταν εντός των καθορισμένων από τη νομοθεσία χρονικών ορίων. 

Μάριος Αδάμου