Έντονες διαφωνίες στην Επ. Οικονομικών κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για το φόρο κατανάλωσης στα οχήματα

Ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών τέθηκε σήμερα το νομοσχέδιο για την κατάργηση του φόρου κατανάλωσης για όλα τα οδικά μηχανοκίνητα οχήματα, με το Υπουργείο Οικονομικών να υπεραμύνεται της κατάργησης του φόρου αντί του μηδενισμού του, την ώρα που κοινοβουλευτικά κόμματα διαφώνησαν με τη συζήτηση του νομοσχεδίου ξεχωριστά από τη συζήτηση που διεξάγεται στην Επιτροπή Συγκοινωνιών επί του νομοσχεδίου για τα τέλη κυκλοφορίας.
 
Η εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών ανέφερε στην Επιτροπή ότι με την κατάργηση του φόρου κατανάλωσης για τα οχήματα θα διορθωθεί η στρέβλωση που υπάρχει αυτή τη στιγμή ο φόρος κατανάλωσης να μειώνεται ανάλογα με την ηλικία του οχήματος.

>>> ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ & ΕΡΕΥΝΕΣ BRIEF <<<
 
«Επειδή ο στόχος του Υπουργείου είναι να προωθήσει όσο το δυνατό πιο περιβαλλοντικά φιλική φορολογία για τα αυτοκίνητα, θέλει να προωθήσει την κατάργηση του φόρου κατανάλωσης για τα οχήματα» ανέφερε. Στο ερώτημα αν δεν θα μπορούσε να επιτευχθεί ο ίδιος στόχος με μηδενικό συντελεστή αντί κατάργησης, η εκπρόσωπος του Υπουργείου είπε ότι μετά από μελέτη των πλεονεκτημάτων και μειονεκτημάτων των δύο επιλογών, θεωρήθηκε ότι η κατάργηση έχει περισσότερα πλεονεκτήματα με κύριο τη μείωση του διοικητικού φόρτου του κράτους. «Αν τον αφήσουμε μηδενικό θα έχουμε ακριβώς το ίδιο διοικητικό κόστος, χωρίς να εισπράττουμε» είπε.
 
Υπέδειξε ακόμα ότι με την κατάργηση του φόρου διευκολύνονται οι πολίτες και ο εμπορικός κόσμος στη διακίνηση των κοινοτικών οχημάτων και εξαλείφεται η κριτική που δέχεται η Κυπριακή Δημοκρατία σε ευρωπαϊκό επίπεδο ότι παρεμποδίζει το εμπόριο αυτοκινήτων.
 
Επεσήμανε την ίδια ώρα ότι η απώλεια εσόδων θα είναι η ίδια είτε με την μία επιλογή είτε με την άλλη, προσθέτοντας ότι η απώλεια του ΦΠΑ έχει υπολογιστεί γύρω στα 2 εκ. ευρώ, ωστόσο είπε ότι εφόσον γίνει η τροποποίηση της νομοθεσίας ενδέχεται να αλλάξουν οι τιμές και η αγορά οπόταν το ποσό αυτό είναι ενδεικτικό.
 
«Τα μειονεκτήματα του μηδενικού συντελεστή είναι ότι θα μείνει το διοικητικό κόστος και θα επιφορτίζονται οι πολίτες και ο εμπορικός κόσμος να πληρώνουν των τελωνειακό πράκτορα ο οποίος θα διεκπεραιώνει τις τελωνειακές διαδικασίες για ένα φόρο ο οποίος ουσιαστικά δεν θα υπάρχει» εξήγησε.
 
Από πλευράς της η εκπρόσωπος του Τμήματος Τελωνείων είπε ότι είτε αποφασιστεί κατάργηση του φόρου είτε μηδενικός συντελεστής, το Τμήμα είναι έτοιμο να προχωρήσει σε άμεση εφαρμογή και έχει στη διάθεσή του τους απαραίτητους μηχανισμούς ελέγχου.
 
Η εκπρόσωπος του Τμήματος Φορολογίας επεσήμανε ότι εάν επιλεγεί η κατάργηση του φόρου τότε δεν θα υπάρχει πλέον η διαδικασία είσπραξης του ΦΠΑ για καινούρια κοινοτικά οχήματα που θα εισάγονται από ιδιώτες και ως εκ τούτου θα πρέπει να θεσπιστεί μια άλλη διαδικασία είσπραξης του ΦΠΑ, με τροποποίηση του σχετικού νόμου.
 
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Άγγελος Βότσης δήλωσε ότι θα γίνει προσπάθεια το αμέσως επόμενο διάστημα να βρεθεί η χρυσή τομή που να παντρέψει όλους τους προβληματισμούς που έχουν τεθεί τόσο σε σχέση με το φόρο κατανάλωσης όσο και σε σχέση με τα τέλη κυκλοφορίας, θέμα το οποίο συζητείται στην Επιτροπή Συγκοινωνιών.
 
«Ελπίζω στην επόμενη Ολομέλεια να είναι ενώπιον της και τα δύο νομοσχέδια» είπε και πρόσθεσε ότι αυτή είναι η πρόθεση όλων.
 
Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Στέφανος Στεφάνου δήλωσε ότι η απόφαση που πήρε η κυβέρνηση για κατάργηση του φόρου «προκαλεί παρενέργειες και έχει προεκτάσεις», προσθέτοντας πως «κάποιων τα συμφέροντα είναι φανερό ότι θα εξυπηρετηθούν».  
 
Ανέφερε ότι «η Βουλή έχει διάθεση να προσπαθήσει να αντιμετωπίσει προβλήματα που δεν αντιμετώπισε η Κυβέρνηση και να ληφθούν αποφάσεις που θα δίνουν τη δυνατότητα στον μέσο πολίτη να έχει ένα αυτοκίνητο που θα είναι περιβαλλοντικά φιλικό, προσιτό από πλευράς τιμής και ασφαλές».
 
Ο κ. Στεφάνου επεσήμανε ότι το θέμα του φόρου κατανάλωσης στα μηχανοκίνητα και των τελών αδειών κυκλοφορίας θα πρέπει να συζητηθούν μαζί στις δύο αρμόδιες επιτροπές.

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<<
 
Ο πρόεδρος του Κινήματος Οικολόγων Συνεργασίας Πολιτών Γιώργος Περδίκης δήλωσε ότι με την κατάργηση το φόρου και χωρίς διαμόρφωση τελών κυκλοφορίας εξυπηρετείται συγκεκριμένη τάξη που αγοράζει μεγάλου κυβισμού αυτοκίνητα, ενώ όσοι αγοράζουν μικρά αυτοκίνητα δεν θα έχουν καμία διευκόλυνση. «Συνεπώς πρέπει να πάνε μαζί σε ένα νομοσχέδιο και προς αυτή την κατεύθυνση έχουμε εισήγηση για να συνεργαστούν τα κόμματα για να υπάρξει συμφωνία πακέτο που δεν θα εξυπηρετεί μεγάλα συμφέροντα» κατέληξε.

 
7293
Thumbnail

Η Κυπριακή Εταιρεία Διαχείρισης Περιουσιακών Στοιχείων Λτδ (ΚΕΔΙΠΕΣ) και η Ελληνική Τράπεζα έχουν διαφορά στα ποσά που πρέπει να καταβληθούν ως απαίτηση από την ΚΕΔΙΠΕΣ από την Ελληνική, για τις μη εξυπηρετούμενες χορηγήσεις (ΜΕΧ) που παρέλαβε η Ελληνική από τη Συνεργατική Κυπριακή Τράπεζα κατά την εξαγορά της τελευταίας από την Ελληνική και έτσι αναμένεται η διαμεσολάβηση από τον ανεξάρτητο οίκο του εξωτερικού.
 
Η συμφωνία μεταξύ κυβέρνησης και Ελληνικής Τράπεζας για την εξαγορά της ΣΚΤ και η εγγύηση δανείων με τις ενδεχόμενες επιπτώσεις στο κράτος, συζητήθηκαν την Πέμπτη (20/2) στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ελέγχου μετά από θέμα που ενέγραψε ο Πρόεδρος της Συμμαχίας Πολιτών, Γιώργος Λιλλήκας.

ad1mobile

>>> Ροή Ειδήσεων Brief – Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<
 
Όπως αναφέρθηκε στην Επιτροπή η πρώτη απαίτηση της Ελληνικής προς την ΚΕΔΙΠΕΣ έφτασε τα 65,8 εκατ. ευρώ και η δεύτερη απαίτηση είναι 7 εκατ. ευρώ και ως εκ τούτου ενεργοποιήθηκε ο όρος για διαμεσολάβηση καθώς η ΚΕΔΙΠΕΣ δεν συμφωνεί με το διπλασιασμό της αρχικής εκτίμησης και τον μεγάλο αριθμό των εξυπηρετούμενων χορηγήσεων που κατέληξαν να μην εξυπηρετούνται.
 
Η συζήτηση διεξήχθη στην παρουσία του Υπουργού Οικονομικών, Κωνσταντίνου Πετρίδη, ο οποίος είπε ότι λόγω της συμφωνίας για εξαγορά της ΣΚΤ σταθεροποιήθηκε το τραπεζικό σύστημα και οι διεθνείς οίκοι αναβάθμισαν την κυπριακή οικονομία.

Πρόσθεσε πως καταγράφηκαν 2 δις ευρώ εκροές από τον Συνεργατισμό το 2018, με 100 εκ. ως 150 εκ., ευρώ την ημέρα, κατάσταση (εκροές) για την οποία δεν είναι άμοιρο το πολιτικό σύστημα εκροές. Είπε ακόμα πως αν δεν γινόταν η εξαγορά θα οδηγούνταν τα πράγματα σε χειρότερη κατάσταση από το 2013.
 
Ο κ. Πετρίδης είπε ακολούθως ότι τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια ήταν καρκίνωμα, προσθέτοντας ότι έγινε προσπάθεια να εξυγιανθεί η ΣΚΤ με διάφορα πλάνα, τα οποία δεν δούλεψαν. «Η ουσία είναι ότι ήταν σε κίνδυνο 9 δις καταθέσεις του κόσμου που διασώθηκαν». Ερωτηθείς σχετικά είπε πως έγιναν κουρέματα καταθέσεων και στην Αγγλία και στην Αμερική.
 
Παραθέτοντας επίσης τον ορισμό της συστημικής τράπεζας, είπε πως «συστημική είναι η τράπεζα που όταν πάθει κάτι κλατάρει το σύστημα».
 
Ο λειτουργός του Υπουργείου Οικονομικών, Διονύσης Διονυσίου, είπε ότι «η Ελληνική Τράπεζα κρατά και παρακολουθεί 117.000 δάνεια, σε καθημερινή βάση και είναι η πλέον κατάλληλη να αποφανθεί αν κάποια χορήγηση εξυπηρετείται ή όχι. Έγινε εποπτικός έλεγχος από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, χρειαζόταν άμεσα 600.000 εκ. Ήταν εποπτική απαίτηση να προχωρήσει η εξαγορά. Στη συμφωνία υπάρχει. Από τη στιγμή που μέχρι 3 Σεπτεμβρίου 2018 πληρώνει η ΚΕΔΙΠΕΣ τις υπερχρεώσεις και μετά την ημερομηνία αυτή πληρώνει η Ελληνική».
 
«Αν γίνεται αναφορά για τις άλλες εταιρείες αναλαμβάνουν τη συνέχεια των δανείων. περί μεταβίβασης εργασιών έγινε η εξαγορά της Συνεργατικής Τράπεζας. Έστελνε σε ετήσια βάση έκθεση, στον Γενικό Ελεγκτή, στη Διοικήτρια, στον Γενικό Εισαγγελέα. Έγιναν και κλειστές συνεδρίες και πέρασαν κάποια μηνύματα. Με βάση τις οδηγίες της ΕΕ, υπήρχε εναλλακτική επιλογή, η φορολόγηση των καταθέσεων», σημείωσε.
 
Ο Πρόεδρος του ΔΣ της ΚΕΔΙΠΕΣ, Λάμπρος Παπαδόπουλος, είπε ότι είμαστε θεματοφύλακες των χρημάτων των φορολογουμένων προσθέτοντας πως «νιώθουμε ότι το σημαντικότερο είναι να τεθεί η σωστή βάση υπολογισμού των απαιτήσεων». Ανέφερε ακόμα ότι το 7% του χαρτοφυλακίου που μεταφέρθηκε στην Ελληνική είναι μη εξυπηρετούμενες χορηγήσεις.

>>> Οι οικονομικές εξελίξεις σήμερα <<<
 
Στα 172 εκ. το λογιστικό κέρδος για Ελληνική
Ο Εκτελεστικός Διευθυντής της Ελληνικής, Γιάννης Μάτσης, αναφερόμενος στο θέμα του κέρδους που έκανε η Ελληνική, είπε ότι η καθαρή αξία των περιουσιακών της Συνεργατικής που αγοράστηκαν πλην των υποχρεώσεων είναι 247 εκ. και εξαγοράστηκαν έναντι 74 εκ. παρουσιάζοντας 172 εκ. λογιστικό κέρδος.
 
Πρόσθεσε πως η καθαρή αξία των περιουσιακών της Ελληνικής Τράπεζας είναι 1 δις και διαθέτει 300 εκ. μετοχές στο χρηματιστήριο.
 
Είπε πως τον Ιούνη του 2018 συμφωνήθηκε να αγοραστεί η περίμετρος της Συνεργατικής Τράπεζας περιλαμβανομένων, 4 εκ. με 5 εκ. κυπριακών ομολόγων. Πρόσθεσε ότι το κράτος έβαλε κρατικά ομόλογα τον Απρίλη του 2018. Συμπλήρωσε ότι από τα 172 εκ. που ήταν η εκτίμηση για την αξία τους, αυτή ανήλθε στα 297εκ. στο τέλος.
 
Ο κ. Μάτσης ανέφερε πως η πρόβλεψη – εκτίμηση, με τα παρόντα δεδομένα, το σύνολο των απαιτήσεων κάτω από το σχέδιο προστασίας ανέρχεται στα 110 εκ. Τόνισε ότι η εκτίμηση βασίζεται στο ότι συνεχίζεται η καλή πορεία της οικονομίας και δεν αλλάζει ο νόμος των εκποιήσεων. Εξήγησε ότι κατά το χρόνο εξαγοράς το σύνολο των απαιτήσεων εκτιμείτο στα 130 εκ.
 
Αν έγιναν υπερχρεώσεις σε δάνεια και ηγέρθησαν απαιτήσεις για το χρόνο πριν την εξαγορά οι απαιτήσεις αυτές θα πληρωθούν από την ΚΕΔΙΠΕΣ, συνέχισε προσθέτοντας πως, αν οι υπερχρεώσεις έγιναν μετά την εξαγορά πληρώνει η Ελληνική Τράπεζα.
 
Είπε επίσης στην Επιτροπή ότι η ανάκτηση σε δάνεια που υπάρχουν εξασφαλίσεις είναι ψηλότερη σε σχέση με τα δάνεια χωρίς εξασφαλίσεις και δήλωσε ότι η Ελληνική Τράπεζα δεν είχε κανένα πρόβλημα ώστε να χρειάζεται οπωσδήποτε την εξαγορά της ΣΚΤ.
 
Η αρχική πρόταση τον Μάη του 2018, δεν προνοούσε να πάρει η Ελληνική όλες τις καταθέσεις, αλλά μέρος των καταθέσεων και τέθηκε όρος ότι για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε έπρεπε να αναλάβουμε το σύνολο των καταθέσεων των 9 δις, είπε στην Επιτροπή, αναφέροντας ότι η Ελληνική Τράπεζα έχει πάρα πολλή ρευστότητα και χρεώνεται από την ΕΚΤ με αρνητικό επιτόκιο και ως εκ τούτου έχε ζημιά.
 
Ο Γενικός Ελεγκτής, Οδυσσέας Μιχαηλίδης, ανέφερε πως η πρώτη απαίτηση των 65,8 εκ. ευρώ είναι παραπάνω από την διπλάσια απαίτηση που είχε εκτιμηθεί πως θα απαιτηθεί τον πρώτο χρόνο. Πρόσθεσε πως το 2018 ο τέως Υπουργός Οικονομικών, Χάρης Γεωργιάδης, είχε πει πως η πρώτη απαίτηση δεν θα ξεπερνούσε τα 31 εκατ. ευρώ, με τα 65,8 εκ. να είναι τα διπλάσια. Είπε επίσης στην Επιτροπή πως, είτε καταβάλει τα ποσά αυτά η ΚΕΔΙΠΕΣ, είτε το κράτος, είναι «από την ίδια τσέπη».
 
Ο Γενικός Ελεγκτής είπε ακόμα ότι η συνολική στήριξη που πήρε ο Συνεργατισμός από το 2013, φτάνουν τα 5,9 δις ευρώ.
 
Παρατήρησε επίσης πως η εύλογη αξία των κρατικών ομολόγων ήταν 297 εκ. που έκλεισε η δεσμευτική συμφωνία. Πρόσθεσε ότι κάτι που άξιζε 372 εκ. δόθηκε στην Ελληνική για 74 εκ.
 
Ο Γενικός Ελεγκτής είπε ακόμα πως δεν λέμε ότι αφού έφτασαν τα πράγματα εκεί που έφτασαν δεν έπρεπε να γίνει η εξαγορά. Ήταν λύση ζημιάς συνέχισε αναφέροντας ότι τα 300 εκ ζημιά, είναι τεράστιο ποσό που ήταν αποτέλεσμα της κακής διακυβέρνησης και διαχείρισης του Συνεργατισμού από το 2013 μέχρι το 2018.
 
Ο Ανώτερος Λειτουργός στο Τμήμα Εποπτείας της Κεντρικής Τράπεζας, Γιώργος Ιωάννου, είπε πως η Ελληνική Τράπεζα είναι συστημική και ως εκ τούτου δεν εποπτεύεται από την Κεντρική Τράπεζα αλλά από τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό. Πρόσθεσε πως η συμφωνία εξαγοράς ήταν ιδιωτική συμφωνία και άρα η Κεντρική Τράπεζα δεν έλαβε μέρος στη διαπραγμάτευση. Η συμφωνία αξιολογήθηκε και εγκρίθηκε από τον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό, συμπλήρωσε.

>>> Bloomberg στην ελληνική <<<
 
Οι τοποθετήσεις των κομμάτων
Σε δηλώσεις μετά τη συνεδρία ο εισηγητής του θέματος, Πρόεδρος της Συμμαχίας Πολιτών, Γιώργος Λιλλήκας, είπε ότι «η ΚΕΔΙΠΕΣ δεν παύει να είναι ουσιαστικά μια εταιρεία η οποία έχει πάρει γύρω στα 7 δις βοήθεια από το κράτος και τα κέρδη τα οποία αναμέναμε να κάνει θα οδηγούσαν σε αποζημίωση των κρατικών χορηγιών προς τον Συνεργατισμό. Άρα ότι αφαιρείται από την ΚΕΔΙΠΕΣ, για να πληρώνουν τις ζημίες με βάση την συμφωνία προς την Ελληνική Τράπεζα, είναι έσοδα που θα μπορούσε να έχει το κράτος και τα δημόσια οικονομικά», πρόσθεσε.

Εξέφρασε επίσης την άποψη ότι από την όλη συζήτηση, έχει προκύψει ότι τελικά ήταν όντως πάρα πολύ κακή η συμφωνία εξαγοράς. Είπε ακόμα ότι από τα σημερινά στοιχεία που κατατέθηκαν, προέκυψε ότι η πραγματική αξία του Συνεργατισμού ήταν 370 εκ. και η κυβέρνηση τον ξεπούλησε για 70 εκατ. Δηλαδή τον πώλησε εξασφαλίζοντας λιγότερο από το 20% της πραγματικής του αξίας, συμπλήρωσε.
 
Ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ, Ονούφριος Κουλλάς, είπε πως όλες οι ενδείξεις μέχρι σήμερα ενάμισι χρόνο, μετά την εξαγορά δείχνουν ότι δεν έχει αλλάξει η αρχική εκτίμηση προς το χειρότερο. Ανέφερε ότι δώσαμε τεράστιο παθητικό, τις καταθέσεις των πολιτών που έπρεπε το κράτος να προστατεύσει.

Η Ελληνική Τράπεζα, συνέχισε, «ανέφερε πως η απαίτηση στη 12ετία δεν θα είναι 135 εκ. αλλά 110 εκ. παρατηρώντας ότι οι εκτιμήσεις δείχνουν ότι δεν θα καταβληθούν περισσότερα από όσα είχαν εκτιμηθεί».

Είπε ακόμα πως δεν προβλέπεται να καταβάλει από το κράτος οτιδήποτε στην Ελληνική, αλλά η ΚΕΔΙΠΕΣ, που έχει τη ρευστότητα και θα καταβάλει τη ζημιά.
 
Απαντώντας σε ερώτηση είπε πως δεν έχει λεχθεί ότι η Ελληνική θα πωλήσει δάνεια. Αποπληρώνονται δάνεια και ως εκ τούτου η απαίτηση θα μειώνεται, συμπλήρωσε.
 
Ο Βουλευτής του ΕΛΑΜ, Λίνος Παπαγιάννης, είπε ότι προκαλεί ερωτηματικά το μεγάλο ποσό δανείων που φαίνονταν εξυπηρετούμενα κατά την εξαγορά, αλλά με βάση τα δεδομένα που παρέθεσε η Ελληνική Τράπεζα δεν είναι.

>>> Όλες οι έρευνες και αναλύσεις της Brief <<<
 
Πρόσθεσε πως το ΕΛΑΜ ζήτησε τη λίστα των μη εξυπηρετούμενων δανείων που πέρασαν στο χαρτοφυλάκιο της Ελληνικής Τράπεζας για να διαπιστωθεί αν υπήρχε δυνατότητα οι οφειλέτες να πληρώσουν και δεν πληρώνουν ως στρατηγικοί κακοπληρωτές. «Τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια ανέρχονται γύρω στα 240 εκ. ή σε ποσοστό 7% των δανείων που πέρασαν στο χαρτοφυλάκιο της Ελληνικής», συνέχισε.

ad2mobile

Ανέφερε τέλος ότι το ψηλό ποσοστό είναι μια διαπίστωση που πρέπει να ξεκαθαριστεί χωρίς το όποιο σύννεφο.

ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ
 

article 1