Έχεις ρυπογόνο αυτοκίνητο; Δεν θα μπορείς να κυκλοφοράς σε όλη την Κύπρο

Δίνονται σήμερα υπερεξουσίες στον Υπουργό Μεταφορών ώστε να καθορίζει με Διατάγματα τις μετακινήσεις ρυπογόνων οχημάτων

UPD 2/11: Ψηφίστηκε νόμος για μέτρα μείωσης των ρύπων στις μεταφορές

UPD 19/10 17:00: Πήρε αναβολή 

Το κατά πόσον θα δοθεί η δυνατότητα στον εκάστοτε Υπουργό Μεταφορών να λαμβάνει μέτρα, μέσω διαταγμάτων, για τη μείωση των εκπομπών ρύπων από τις οδικές μεταφορές, αποφασίζει σήμερα (19/10) η Ολομέλεια. 

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο το οποίο θα τεθεί προς ψήφιση σήμερα, ο εκάστοτε Υπουργός μέσω διαταγμάτων θα μπορεί από το να καθορίζει περιοχές με μηδενικές εκπομπές, μέχρι και την απαγόρευση διακίνησης σε κάποιες περιοχές ή ακόμη και απαγόρευση εισαγωγής οχημάτων στην Κύπρο λόγω ρύπων. 

Σκοπός, σύμφωνα με την Έκθεση της Κοιν. Επιτροπής Μεταφορών, όπου συζητήθηκε το νομοσχέδιο είναι η θέσπιση θεσμικού πλαισίου, ώστε να παρασχεθεί στον αρμόδιο υπουργό η δυνατότητα λήψης μέτρων για τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και τη μείωση των εκπομπών ατμοσφαιρικών ρύπων με κριτήριο τη μείωση των εκπομπών και των περιβαλλοντικών επιπτώσεων που προέρχονται από τις οδικές μεταφορές

Ειδικότερα, ο εκάστοτε Υπουργός Μεταφορών θα μπορεί, μεταξύ άλλων, να εκδίδει διατάγματα για τα ακόλουθα: 

1/ Τον καθορισμό περιοχών ή οδών με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές.

2/ Την απαγόρευση διακίνησης οχημάτων καθορισμένων κατηγοριών με τη θέσπιση γεωγραφικών ή/και χρονικών περιορισμών στη βάση της έκτασης της ρύπανσης που προκαλεί το όχημα στην ατμόσφαιρα.

3/ Τον καθορισμό ημερομηνίας πέραν της οποίας δεν θα επιτρέπεται η εγγραφή οχημάτων καθορισμένων κατηγοριών στη βάση της έκτασης της ρύπανσης που προκαλεί το όχημα στην ατμόσφαιρα.

4/ Την επιβολή χρέωσης για τη διακίνηση οχημάτων σε συγκεκριμένες περιοχές ή οδούς ανάλογα με την έκταση της ρύπανσης που προκαλεί το όχημα στην ατμόσφαιρα.

5/ Τη ρύθμιση του ορίου ταχύτητας και η δυνατότητα στάθμευσης σε περιοχές χαμηλών εκπομπών ρύπων

Ρυθμίζεται από το κοινοτικό νομικό πλαίσιο η εγγραφή οχημάτων με ρύπους

Ο εκπρόσωπος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων και Ηλεκτρικών Οχημάτων κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Κοιν. Επιτροπή Μεταφορών, ανέφερε πως ο καθορισμός ημερομηνίας πέραν της οποίας δεν θα επιτρέπεται η εγγραφή οχημάτων που δεν πληρούν τις προδιαγραφές αντιρρυπαντικής τεχνολογίας ή και τα όρια εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, ρυθμίζεται από το κοινοτικό νομικό πλαίσιο.  Περαιτέρω, κατέθεσε γραπτώς ορισμένες εισηγήσεις επί των προτεινόμενων διατάξεων, όπως ο καθορισμός ορίων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας για υπηρεσιακά οχήματα των τοπικών αρχών διοίκησης και για οχήματα που εκτελούν δημόσιες μεταφορές.

Τι θα γίνει με τους κατοίκους των επηρεαζόμενων περιοχών 

Σύμφωνα με το νομοσχέδιο προβλέπεται η παραχώρηση κινήτρων και αντισταθμιστικών μέτρων σε κατοίκους και σε εργαζομένους των επηρεαζόμενων περιοχών, ωστόσο για το δεύτερο σκέλος υπήρξε διαφωνία από τον εκπρόσωπο του Συλλόγου Συγκοινωνιολόγων Κύπρου. 

Πιο συγκεκριμένα, Κύπρου διαφώνησε με ορισμένες από τις προτεινόμενες εξαιρέσεις εφαρμογής συγκεκριμένων προνοιών του νομοσχεδίου.  Ειδικότερα, υποστήριξε ότι οι εργαζόμενοι στις περιοχές ή οδούς χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών δεν πρέπει να εξαιρούνται από τις διατάξεις του προτεινόμενου νόμου, παρά μόνο για συγκεκριμένη μεταβατική περίοδο.  Επίσης, υποστήριξε ότι οι κρατικές υπηρεσίες και οι τοπικές αρχές πρέπει να έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις έναντι των προτεινόμενων νομοθετικών διατάξεων όπως το σύνολο των πολιτών.