Ειδική Έκθεση Ελεγκτικής για 19 Τ/κ επαγγελματικών υποστατικών

Τα σημαντικότερα ευρήματα που προέκυψαν από τον έλεγχο

Το Γραφείο του Γενικού Ελεγκτή της Δημοκρατίας γνωστοποιεί ότι, η Ειδική Έκθεση με θέμα «Έλεγχος διαδικασίας παραχώρησης 19 Τουρκοκυπριακών επαγγελματικών υποστατικών στην Επαρχία Πάφου» που ετοιμάστηκε από την Ελεγκτική Υπηρεσία έχει αναρτηθεί σήμερα στην ιστοσελίδα της Υπηρεσίας (Ειδικές Εκθέσεις Κεντρικής Κυβέρνησης).

>>Διαβάστε ΕΔΩ αυτούσια την Ειδική Έκθεση<<

Τα σημαντικότερα ευρήματα που προέκυψαν από τον έλεγχο αναφέρονται συνοπτικά πιο κάτω:  

•    Διαπιστώθηκε ασάφεια ως προς το όργανο στο οποίο ανήκει η εξουσία λήψης τελικής απόφασης για την παραχώρηση τουρκοκυπριακών υποστατικών. 



Έγινε εισήγηση όπως το θέμα της εξουσίας για λήψη τελικής απόφασης διευκρινιστεί. Αυτό αναμένεται να ρυθμιστεί στο πλαίσιο πρόσφατης γνωμάτευσης της Νομικής Υπηρεσίας, που εξασφαλίστηκε από την Υπηρεσία Διαχείρισης Τουρκοκυπριακών Περιουσιών. 

•    Ο μη ονομαστικός διορισμός των εκπροσώπων των Τοπικών Αρχών, ως μέλη των Ειδικών Επιτροπών, ενδεχομένως να δημιουργεί θέμα νομιμότητας της συγκρότησης της Ειδικής Επιτροπής. Επίσης, δημιουργεί αδυναμία στον έλεγχο της διάρκειας της θητείας των μελών τους.

Έγινε εισήγηση όπως το ενοίκιο καθορίζεται στη βάση πρόσφατων εκτιμήσεων, ακολουθούνται οι διαδικασίες εκτίμησης του Τμήματος Κτηματολογίου και Χωρομετρίας και τα υποστηρικτικά να καταχωρούνται στους σχετικούς φακέλους. 

•    Οι αποφάσεις της Ειδικής Επιτροπής και του Αν. Διευθυντή της Υπηρεσίας Διαχείρισης Τουρκοκυπριακών Περιουσιών δεν ήταν επαρκώς αιτιολογημένες. 

•    Εντοπίστηκαν περιπτώσεις αιτητών που απορρίφθηκαν παρόλο που, συγκρινόμενοι με τους αιτητές που εισηγήθηκαν τα μέλη της Ειδικής Επιτροπής, όπως και με την αιτήτρια που επιλέχθηκε από τον Αν. Διευθυντή, φαίνεται να είχαν την ίδια οικογενειακή σύνθεση ή/και περισσότερα εξαρτώμενα μέλη, να είχαν δηλώσει χαμηλότερα εισοδήματα ή/και  να κατείχαν περιουσία στα κατεχόμενα, στοιχεία που σύμφωνα με τους σχετικούς Κανονισμούς επιμετρούν θετικά.  Λόγω μη επαρκούς τεκμηρίωσης της απόφασης της Ειδικής Επιτροπής και του Αν. Διευθυντή, δεν ήταν δυνατό να εξαχθούν συμπεράσματα για τους λόγους των πιο πάνω επιλογών/αποφάσεων. 

•    Τα πρακτικά της συνεδρίας της Ειδικής Επιτροπής δεν φέρουν ένδειξη ότι τα μέλη συμφωνούν με το περιεχόμενό τους.  

•    Η Ειδική Επιτροπή, σε μία περίπτωση, εισηγήθηκε την παραχώρηση τουρκοκυπριακού υποστατικού σε πρόσωπο το οποίο είχε υποβάλει αίτηση εκπρόθεσμα. Ακολούθως, ο Αν. Διευθυντής αποφάσισε την επαναδημοσίευση πρόσκλησης υποβολής ενδιαφέροντος για το υποστατικό, δημιουργώντας έτσι θέμα άνισης μεταχείρισης των υπόλοιπων εμπρόθεσμων αιτητών. 

Έγινε εισήγηση όπως τηρούνται απαρέγκλιτα οι γενικές αρχές διοικητικού δικαίου και όπως οι σχετικές διοικητικές πράξεις κατά τη διαδικασία παραχώρησης των τ/κ υποστατικών, είναι πάντοτε σαφείς και επαρκώς αιτιολογημένες. 

•    Παρόλο που σύμφωνα με τους Κανονισμούς, κατά την αξιολόγηση των αιτήσεων προσμετρά  η κατοχή περιουσίας του αιτητή στα κατεχόμενα, διαπιστώθηκε να γίνεται αναφορά και στην περιουσία των γονέων των αιτητών στα κατεχόμενα. Εντοπίσαμε δε περίπτωση κατά την οποία, ενώ η περιουσία της μητέρας συγκεκριμένου αιτητή στα κατεχόμενα ορθά δεν λήφθηκε υπόψη, σε αντίστοιχη αίτηση του αδελφού του, η ίδια περιουσία καταγράφηκε στα στοιχεία που εξετάστηκαν, με αποτέλεσμα να δημιουργείται θέμα ανομοιομορφίας και μη ισότιμης αξιολόγησης των αιτητών. 

•    Διαπιστώθηκε περίπτωση, κατά την οποία τα μέλη της Ειδικής Επιτροπής εισηγήθηκαν την παραχώρηση υποστατικού σε πρόσωπο, το οποίο κατείχε ιδιόκτητο κατάστημα και ακίνητη ιδιοκτησία αξίας περίπου €1,2 εκ., παρόλο που στους Κανονισμούς αναφέρεται ρητά πως οι υποψήφιοι δεν πρέπει να έχουν ιδιόκτητη επαγγελματική στέγη, ούτε και σημαντική περιουσία. 

•    Τα υφιστάμενα κριτήρια διάθεσης επαγγελματικής στέγης είναι γενικά και μη ιεραρχημένα, με αποτέλεσμα να τίθεται θέμα αντικειμενικότητας των αποφάσεων παραχώρησης των υποστατικών. 

Έγινε εισήγηση όπως τα κριτήρια παραχώρησης  τουρκοκυπριακών περιουσιών εφαρμόζονται πιστά και όπως εκσυγχρονιστούν όπου αυτό απαιτείται και διερευνηθούν ασάφειες που αφορούν κυρίως στον ορισμό της «οικογένειας» των αιτητών. 

Η αναθεώρηση/εκσυγχρονισμός των κριτηρίων, που όπως μας ανέφερε η Υπηρεσία Διαχείρισης Τουρκοκυπριακών Περιουσιών βρίσκεται σε εξέλιξη, θα πρέπει να περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την εισαγωγή αντικειμενικών και μετρήσιμων κριτηρίων και να προωθηθεί κατά προτεραιότητα. 

•    Τα πρακτικά των αποφάσεων για την παραχώρηση και το Αρχείο Χρηστών των τουρκοκυπριακών περιουσιών δεν έχουν δημοσιοποιηθεί, σε αντίθεση με τις πρόνοιες της σχετικής Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου. 

Έγινε εισήγηση εφαρμογής της Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου ή/και εξέταση τροποποίησης  των διαδικασιών, όπου κρίνεται σκόπιμο.  

•    Εντοπίστηκε παραχώρηση δύο πρόσθετων υποστατικών, χωρίς να προηγηθεί η δημοσίευσή τους, σε αντίθεση με τις πρόνοιες της σχετικής Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου. 

Πρόκειται για υποστατικά που ήταν σε λειτουργία και οι προηγούμενοι μισθωτές ζήτησαν τη μεταβίβαση της χρήσης τους σε άλλους. Η πρακτική αυτή ακολουθείται από την Υπηρεσία Διαχείρισης Τουρκοκυπριακών Περιουσιών, εφόσον θεωρείται ότι η Απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου δεν εφαρμόζεται σε αυτές τις περιπτώσεις, διότι τα υποστατικά δεν είναι διαθέσιμα.  

Έγινε εισήγηση για τερματισμό της πιο πάνω πρακτικής, εφόσον δημιουργεί συνθήκες «μαύρων» συναλλαγών και δεν συνάδει ούτε με το πνεύμα, ούτε και το γράμμα της Απόφασης του Υπουργικού Συμβουλίου και της σχετικής νομοθεσίας.