Ειδικό ετήσιο εγγυητικό τέλος για Τράπεζα Κύπρου, λόγω Λαϊκής

Νομοσχέδιο για ειδική πίστωση φόρου στην Τράπεζα Κύπρου λόγω ζημιών που απέκτησε από την Λαϊκή

UPD: >>> Τρ. Κύπρου: Επιστρέφει €59 εκ. στο κράτος λόγω ελάφρυνσης €417εκ <<< 

Ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής θα τεθεί αύριο (26/5) νέο νομοσχέδιο που αφορά την τροποποίηση του περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμου, ώστε να παρασχεθεί η δυνατότητα σε αποκτών πιστωτικό ίδρυμα να χρησιμοποιεί τις ειδικές πιστώσεις φόρου ή το εκκαθαρισμένο επιστρεπτέο ποσό όπως σχετικά καθορίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία υπό την προϋπόθεση καταβολής εκ μέρους του προς το κράτος ετήσιου εγγυητικού τέλους.

Κάτι που μέχρι στιγμής ισχύει μόνο για την Τράπεζα Κύπρου, καθώς είναι η μοναδική τράπεζα στην Κύπρο στην οποία πέρασαν οι εργασίες, οι υποχρεώσεις και τα περιουσιακά στοιχεία της Λαϊκής όταν η δεύτερη τέθηκε σε καθεστώς εξυγίανσης. 

Να σημειώσουμε πως το υπό αναφορά νομοσχέδιο κατατέθηκε κατόπιν εισήγησης της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης και είναι συμβατό με τους ευρύτερους κανόνες που αφορούν στις κρατικές ενισχύσεις.

Πιο συγκεκριμένα, όπως δήλωσε και η εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών, με βάση το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο σε περίπτωση μεταβίβασης εργασιών, περιουσιακών στοιχείων ή υποχρεώσεων από ένα πιστωτικό ίδρυμα σε άλλο στο πλαίσιο εξυγίανσης οι συσσωρευμένες ζημιές υπό εξυγίανση πιστωτικού ιδρύματος δημιουργούν αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση υπέρ του αποκτώντος πιστωτικού ιδρύματος, η οποία δύναται να μετατραπεί σε ειδική πίστωση φόρου

Έτσι, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις το αποκτών πιστωτικό ίδρυμα – στην προκειμένη η Τράπεζα Κύπρου - που επωφελείται των ειδικών πιστώσεων φόρου θα καταβάλλει ως αντίτιμο στο κράτος ετήσιο εγγυητικό τέλος, το οποίο καθορίζεται στο 1,5% επί του γινομένου του φορολογικού συντελεστή με τη σχετική ετήσια δόση επί των σχετικών συσσωρευμένων ζημιών.

Τι ειπώθηκε στην Επιτροπή Οικονομικών 

Η Έφορος Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων δήλωσε ενώπιον της Επιτροπής ότι κατόπιν εξέτασης του υπό αναφορά νομοσχεδίου, καθώς και της αλληλογραφίας μεταξύ του αρμόδιου υπουργείου και της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν προκύπτει οποιοδήποτε ζήτημα κρατικής ενίσχυσης και συναφώς ο προτεινόμενος νόμος είναι συμβατός με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο. 

Οι εκπρόσωποι της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου, του ΣΕΛΚ, του Συνδέσμου Τραπεζών Κύπρου και του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου συμφώνησαν με τους σκοπούς και τις επιδιώξεις του υπό αναφορά νομοσχεδίου.

Στο πλαίσιο της συζήτησης την επιτροπή απασχόλησαν ζητήματα αναφορικά με την εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας, τον τρόπο καθορισμού του ύψους του ετήσιου εγγυητικού τέλους, καθώς και τον αντίκτυπο που αναμένεται να επιφέρουν οι προτεινόμενες ρυθμίσεις στα κρατικά έσοδα. 

Σε σχέση με τα τεθέντα ζητήματα η εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών δήλωσε ότι στο πλαίσιο εξέτασης του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου από τη  Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης διαπιστώθηκε η ανάγκη τροποποίησής του, ώστε να εισαχθεί η υποχρέωση καταβολής από το αποκτών πιστωτικό ίδρυμα εγγυητικού τέλους που να αντικατοπτρίζει το όφελος που λαμβάνει ως ειδική πίστωση, ενώ παράλληλα η εν λόγω ρύθμιση αναμένεται να συμβάλει στην αύξηση των κρατικών εσόδων

Επιπροσθέτως, όπως η ίδια εκπρόσωπος ανέφερε, από την ημερομηνία έναρξης της ισχύος του νομοθετικού πλαισίου που διέπει τις ειδικές πιστώσεις φόρου για πιστωτικό ίδρυμα δεν έχει μέχρι το παρόν στάδιο γίνει χρήση της υπό αναφορά φορολογικής απαίτησης έναντι φορολογικών υποχρεώσεων οποιουδήποτε πιστωτικού ιδρύματος ούτε έχει καταβληθεί οποιοδήποτε εγγυητικό τέλος από πιστωτικό ίδρυμα προς το κράτος.

Στο στάδιο της κατ’ άρθρο συζήτησης του νομοσχεδίου μέλη της επιτροπής επισήμαναν την ανάγκη τροποποίησής του, ώστε να επέλθουν σε αυτό μικρής έκτασης νομοτεχνικές βελτιώσεις για σκοπούς σαφήνειας επιμέρους προνοιών του και κάλεσε το Υπουργείο Οικονομικών όπως καταθέσει ενώπιόν της αναθεωρημένο κείμενο νομοσχεδίου. 

Περαιτέρω, η επιτροπή ζήτησε από το αρμόδιο υπουργείο την κατάθεση στοιχείων αναφορικά με τα αποτελέσματα της εφαρμογής της ισχύουσας νομοθεσίας, καθώς και της σχετικής αλληλογραφίας μεταξύ του Υπουργείου Οικονομικών και της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για το εν λόγω θέμα.

Στη βάση των πιο πάνω το Υπουργείο Οικονομικών κατέθεσε ενώπιον της επιτροπής αριθμό αναθεωρημένων κειμένων του νομοσχεδίου με τελικό κατατεθειμένο κείμενο στις 19 Απριλίου 2022, στο οποίο ενσωματώθηκαν οι εισηγήσεις της επιτροπής, καθώς και σχετική υπόδειξη της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας, σύμφωνα με την οποία παρέχεται η δυνατότητα στον Υπουργό Οικονομικών εντός του έτους κατά το οποίο οι προβλεπόμενες ρυθμίσεις θα τεθούν σε ισχύ να καθορίσει εγγυητικό τέλος πέραν του ποσού των €10 εκατ., ώστε να διασφαλιστεί η είσπραξη των εγγυητικών τελών που αναλογούν σε πιστωτικό ίδρυμα από την ημερομηνία κατά την οποία τέθηκε σε ισχύ η σχετική ρύθμιση. 

Ωστόσο, το Υπουργείο Οικονομικών μετά από συστάσεις σύμφωνα με την οποία παρέχεται η δυνατότητα στον Υπουργό Οικονομικών εντός του έτους κατά το οποίο οι προβλεπόμενες ρυθμίσεις θα τεθούν σε ισχύ να καθορίσει εγγυητικό τέλος πέραν του ποσού των €10 εκατομ., ώστε να διασφαλιστεί η είσπραξη των εγγυητικών τελών που αναλογούν σε πιστωτικό ίδρυμα από την ημερομηνία κατά την οποία τέθηκε σε ισχύ η σχετική ρύθμιση.