Εκποιήσεις …και πτου από την αρχή

Έβαλαν πλάτες ΔΗΣΥ και ΔΗΚΟ και έδωσαν χρόνο στον Νίκο

Και πτου από την αρχή η διαδικασία για κατάληξη ως προς το θέμα των εκποιήσεων, αφού η κυβέρνηση την υστάτη κατέθεσε πρόταση -πακέτο, στο οποίο περιλαμβάνεται και η σύσταση του Ειδικού Δικαστηρίου, καθώς ΔΗΣΥ και ΔΗΚΟ συμπαρέσυραν τη πλειοψηφία του Σώματος ώστε να ψηφίσουν αναβολή της επίμαχης κοινής Πρότασης Νόμου, μέσω της οποία ουσιαστικά μπλοκάρονταν όλες οι εκποιήσεις. 

Ειδικότερα, ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ, Νικόλας Παπαδόπουλος εισηγήθηκε την αναβολή της κοινής πρότασης νόμου που συνυπογράφουν ΑΚΕΛ, ΕΛΑΜ, ΕΔΕΚ, ΔΗΠΑ, Οικολόγοι, 3 βουλευτές του ΔΗΚΟ, Παύλου Μυλωνά, Χρίστου Ορφανίδη, Ζαχαρία Κουλία και των ανεξάρτητων βουλευτών Κωστή Ευσταθίου και Ανδρέα Θεμιστοκλέους που προνοεί το δικαίωμα σε οφειλέτη να προσφεύγει στο δικαστήριο για την αναστολή της διαδικασίας εκποίησης σε περίπτωση που θεωρεί ότι το ύψος του οφειλόμενου ποσού πρέπει να αμφισβητηθεί. 

Πρόταση νόμου για την οποία το προηγούμενο διάστημα τόσο η Κεντρική Τράπεζα και οι Τράπεζες, όσο και το Υπουργείο Οικονομικών χαρακτήρισαν ως επικίνδυνη για την χρηματοπιστωτική σταθερότητα, αφού η συγκεκριμένη πρόταση δεν αφορούσε μόνο εκποιήσεις Α’ κατοικίας και δεν έθετε κανένα άλλο κριτήριο, κάτι που θα συνεπαγόταν σε παγοποιήση όλων των διαδικασιών εκποιήσεων ανεξαιρέτως.  

Η αναβολή προέκυψε μετά την κατάθεση από την κυβέρνηση του νομοσχεδίου για το Ειδικό Δικαστήριο αλλά και άλλων μέτρων που θα πακετοποιηθούν ως λύση για το ζήτημα των εκποιήσεων. Καταλυτικό ρόλο στο όλο ζήτημα έπαιξε και η συμφωνία κυβέρνησης - τραπεζών και εταιρειών εξαγοράς οι οποίες εξήγγειλαν πως παγοποιούν τις εκποιήσεις Α’ κατοικίας αξίας έως €350.000 μέχρι και το τέλος Οκτωβρίου. 

Όπως μεταφέρθηκε από κομματικούς κύκλους η αναβολή φαίνεται να είχε συμφωνηθεί κατά τη σύσκεψη Αρχηγών πριν από την Ολομέλεια, ενώ αυτή έγινε αποδεκτή με 28 ψήφους υπέρ και 22 ψήφους κατά. Μάλιστα υπέρ της αναβολής ψήφισαν ακόμη και κόμματα που την συνυπόγραφαν, καθώς ΕΔΕΚ και ΔΗΠΑ αλλά και Κίνημα Οικολόγων συμφώνησαν με την εισήγηση του Προέδρου του ΔΗΚΟ. Εναντίον τάχθηκαν ΑΚΕΛ και ΕΛΑΜ. 

Ταυτόχρονα ωστόσο δεν μπορεί να παραβλεφθεί ο ρόλος του ΔΗΣΥ, το οποίο για άλλη μια φορά και αναφορικά με τις εκποιήσεις φαίνεται να συμπορεύεται με την κυβέρνηση, ακόμη και όταν τα κόμματα της συμπολίτευσης διαφοροποιούνται από τις θέσεις της κυβέρνησης. 

Παράλληλα, θα πρέπει να σημειωθεί πως η προσπάθεια της κυβέρνησης για εμβολή της εν λόγω επίμαχης πρότασης πέτυχε, καθώς το ζητούμενο ήταν η αποφυγή της ψήφισης της. Μάλιστα, αρκετές ήταν οι φωνές για καθυστέρηση εκ μέρους της κυβέρνησης στην κατάθεση της πρότασης – πακέτου με σκοπό το βραχυκύκλωμα της διαδικασίας. 

Την ίδια ώρα το ζήτημα των εκποιήσεων δεν έχει σε καμία περίπτωση κλείσει αφού, η συζήτηση της εν λόγω πρότασης θα συνεχιστεί και όπως φαίνεται θα επιστρέψει ξανά προς ψήφιση στην επόμενη Ολομέλεια της Βουλής και ενώ ταυτόχρονα θα τρέχει η συζήτηση για το πρόταση - πακέτο. 

Εξάλλου όπως ανέφερε και η Brief σε προηγούμενο της ρεπορτάζ, ΔΗΚΟ, ΕΔΕΚ και ΔΗΠΑ κατέθεσαν νέα κοινή πρόταση η οποία και αυτή θα συζητηθεί στην Κοιν. Επιτροπή Οικονομικών με σκοπό ώστε να διασφαλιστούν τα δικαιώματα του ενυπόθηκου οφειλέτη κύριας κατοικίας με την τροποποίηση των σχετικών όρων και ορισμών. Ειδικότερα με τη νέα πρόταση νόμου εισάγεται μεταξύ άλλων ο όρος «επιλέξιμος οφειλέτης», ώστε να σημαίνει τον ενυπόθηκο οφειλέτη του οποίου το ενυπόθηκο υπό εκποίηση ακίνητο αποτελεί την κύρια κατοικία αυτού στην οποία διαμένει είτε ο ιδιοκτήτης είτε τα μέλη της οικογενείας του για την περίοδο πέραν των 6 μηνών κατ’ έτος, η εκτιμημένη αξία της οποίας δεν υπερβαίνει τα €350.000. Περαιτέρω, σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση εισάγονται νέες ρυθμίσεις σύμφωνα με τις οποίες ο επιλέξιμος οφειλέτης θα δύναται να καταχωρίσει έφεση στο Επαρχιακό Δικαστήριο για παραμερισμό της ειδοποίησης της σκοπούμενης πώλησης, εντός 21 ημερών από την ημερομηνία παραλαβής της ειδοποίησης, εφόσον υφίσταται κάποιος από τους λόγους που προβλέπονται στον προτεινόμενο νόμο. Επιπρόσθετα, προτείνεται η εισαγωγή μεταβατικών διατάξεων σε σχέση με διαδικασίες που βρίσκονται στο στάδιο πλειστηριασμού. 

Να σημειώσουμε πως αναβολή μίας εβδομάδας πήρε και η πρόταση νόμου του Προέδρου της ΕΔΕΚ, Μαρίνου Σιζόπουλου η οποία εισηγείται να μην υπάρχει μείωση της αξίας των ακινήτων, αλλά αύξηση σε περίπτωση που αυτή αιτιολογείται από νέα εκτίμηση. 

Τι αφορά το πακέτο – πρόταση της Κυβέρνησης 

Για τις κυβερνητικές ενέργειες ενημέρωσε τη Βουλή ο Υπουργός Οικονομικών που αφορούν την έγκριση της τροποποίησης του Περί Δικαστηρίων Νόμου (ειδική δικαιοδοσία) που αποσκοπεί στη ρύθμιση του τρόπου εκδίκασης στα πλαίσια των Επαρχιακών Δικαστηρίων των υποθέσεων που αφορούν διαφορές μεταξύ δανειοληπτών και πιστωτών για πιστωτικές διευκολύνσεις, που εξασφαλίζονται με κύρια κατοικία αξίας μέχρι €350.000, την ενίσχυση και τον εμπλουτισμό των δύο προτάσεων νόμων που κατέθεσαν ΔΗΣΥ-ΔΗΚΟ και ΑΚΕΛ. (Διαβάστε εδώ σχετικό ρεπορτάζ). 

Επίσης ο Υπουργός Οικονομικών ενημέρωσε τη βουλή για το Ενοίκιο Έναντι Δόσης το οποίο θα εγκριθεί στην επόμενη συνεδρία του Υπουργικού, αλλά και για τις σκέψεις για επαναπροκήρυξη του σχεδίου ΕΣΤΙΑ (Διαβάστε εδώ σχετικό ρεπορτάζ).

Υπερψηφίστηκαν οι 2 προτάσεις νόμου από ΔΗΣΥ-ΔΗΚΟ και ΑΚΕΛ

 

Η Ολομέλεια παράλληλα ψήφισε σε νόμο τις 2 από τις 4 προτάσεις (οι άλλες δύο είναι αυτές που αναβλήθηκε η ψήφιση τους). Τη μία συνυπογράφουν ΔΗΣΥ - ΔΗΚΟ, ενώ η δεύτερη είχε κατατεθεί από το ΑΚΕΛ. 

Πιο συγκεκριμένα, η μία πρόταση του ΔΗΣΥ-ΔΗΚΟ προνοεί όπως μαζί με την ειδοποίηση που αποστέλλεται από ενυπόθηκο δανειστή, σε περίπτωση υπερημερίας ή απαίτησης για πληρωμή ενυπόθηκου χρέους, να αποστέλλεται και τυποποιημένη πληροφόρηση στους δανειολήπτες, εγγυητές και παρόχους εξασφάλισης. Στόχος, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, είναι 1/ η εν λόγω πληροφόρηση να ενισχύσει τη διαφάνεια σε σχέση με τις απαιτήσεις των αδιεοδοτημένων πιστωτικών ιδρυμάτων, 2/ θα περιορίσει τα προβλήματα, την υποβολή ενστάσεων και τις καθυστερήσεις και 3/ θα διευκολύνει τις διαδικασίες αναδιάρθρωσης ή ρύθμισης δανείων. 

Η δεύτερη ήταν πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ,  η οποία προνοεί ότι η αξία που θα καθορίζεται για ένα ακίνητο να είναι αυτή που προκύπτει από την εκτίμηση και όχι από την καταναγκαστική αξία πώλησης. 

Ζάκος Χαράλαμπος
 

Ζάκος Χαράλαμπος