Εκποιήσεις: Νίκος και Κεραυνός έχουν 48 ώρες για να πείσουν Σιζόπουλο - Κάρογιαν

Η πρόταση νόμου συγκεντρώνει 33 ψήφους – Από τη μια λέει δεν θέλει να τους πείσει, αλλά από την άλλη θα τους ξαναδεί

UPD 13/7: Στις 14:00 θα συζητήσει η Ολομέλεια την πρόταση νόμου και το Ειδικό Δικαστήριο - Η συνεδρία ξεκίνησε στις 11:00

Από τα χείλη Μαρίνου Σιζόπουλου και Μάριο Κάρογιαν κρέμεται τόσο ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης, όσο και ο Υπουργός Οικονομικών, Μάκης Κεραυνός καθώς η απόφαση των πολιτικών αρχηγών θα είναι καταλυτική για το αν θα υπερψηφιστεί ή όχι τελικά η κοινή πρόταση με το ΑΚΕΛ και άλλα κόμματα. Μάλιστα ενδεικτικό για το πιο πάνω ήταν και οι δηλώσεις του ΠτΔ μετά τη χθεσινή συνάντηση στο Προεδρικό με τους κομματικούς αρχηγούς, καθώς όπως σημείωσε χαρακτηριστικά «η συζήτηση συνεχίζεται και θα συνεχιστεί».  

Η πρόταση νόμου η οποία η οποία θα φέρει προβλήματα σε μορφή χιονοστιβάδας εάν ψηφιστεί, όπως υποστήριξε χθες στη Βουλή ο Υπουργός Οικονομικών, συνυπογράφεται από 33 βουλευτές και έτσι όταν φτάσει στην Ολομέλεια της Πέμπτης όπως έχουν διαμορφωθεί οι ισορροπίες μέχρι και σήμερα τότε θα υπερψηφιστεί. Μέχρι στιγμής πάντως όπως εξάγεται από τις δηλώσεις της ΕΔΕΚ, αλλά και της ΔΗΠΑ, τα δύο κόμματα δεν φαίνεται να πείστηκαν, με τον Νίκο Χριστοδουλίδη ουσιαστικά να έχει 48 ώρες ώστε να τα καταφέρει. Γρίφος την ίδια ώρα παραμένει και το τι θα πράξουν οι 3 βουλευτές του ΔΗΚΟ οι οποίοι υποστηρίζουν την πρόταση. 

>>> Διαβάστε εδώ τι είχε γίνει χθες στη Βουλή <<<

Πάντως, ΑΚΕΛ, ΕΛΑΜ, Οικολόγοι και ανεξάρτητοι βουλευτές που συνυπογράφουν την πρόταση δεν φαίνεται να υποχωρούν, με τους μόνους σίγουρους συμμάχους του Νίκου Χριστοδουλίδη να θεωρούνται το ΔΗΚΟ και ο ΔΗΣΥ. 

Πολλά τα ερωτήματα για το Ειδικό Δικαστήριο 

Το πακέτο μέτρων όχι μόνο δεν έλυσε το πρόβλημα των εκποιήσεων αλλά ταυτόχρονα προκάλεσε ακόμη μεγαλύτερα ερωτήματα, αφού όπως αναφέρουν κομματικοί κύκλοι, τόσο το ειδικό δικαστήριο, όσο και η κοινή πρόταση ΔΗΚΟ, ΕΔΕΚ, ΔΗΠΑ χρειάζεται από τη μια να προσαρμοστούν στα προβλήματα και από την άλλη να ρυθμίσουν βασικές πρόνοιες οι οποίες δεν έχουν ακόμη διασαφηνιστεί.

Όπως αναφέρουν τα κόμματα δεν έχει ακόμη ρυθμιστεί ο χρόνος εκδίκασης των υποθέσεων, ποια δάνεια θα εκδικάζει, το πότε το Ανώτατο θα είναι έτοιμο ώστε να το εφαρμόσει, αλλά και άλλα ζητήματα συνταγματικότητας και εφαρμογής. Την ίδια ώρα πονοκέφαλο αποτελεί και το τι θα γίνεται με τους τόκους των δανείων όταν αυτό θα καταχωρηθεί στο Δικαστήριο.  

Εδώ να σημειώσουμε πως ενώπιον της Ολομέλειας την Πέμπτη θα βρεθούν προς ψήφιση το Ειδικό Δικαστήριο, οι δύο προτάσεις νόμου για τις οποίες ψηφίστηκε η αναβολή για μία εβδομάδα, δηλαδή η κοινή πρόταση και αυτή του Προέδρου της ΕΔΕΚ που αφορά την αξία της κατοικίας. Η κοινή πρόταση ΔΗΚΟ-ΕΔΕΚ-ΔΗΠΑ δεν θα βρίσκεται προς ψήφιση. 

>>> Διαβάστε όλο το χρονικό με το ζήτημα των εκποιήσεων εδώ <<<

Για το ζήτημα αναμένεται πόλεμος χαρακωμάτων, καθώς από τη μια τα κόμματα με τη κοινή τους πρόταση, μαζί με αυτά και της συμπολίτευσης, θέλουν να περάσει η δική τους πρόταση νόμου και από την άλλη η Κυβέρνηση, το ΔΗΚΟ (εκτός 3 βουλευτών του) και ο ΔΗΣΥ δεν θέλουν σε καμία περίπτωση να δοθεί το δικαίωμα σε όλους τους οφειλέτες να προσφύγουν στο δικαστήριο όπου θα μπορούν να πετύχουν αναστολή εκποίησης που αφορά η κοινή πρόταση των κομμάτων. 

Γι’ αυτό τον λόγο εξάλλου χθες το απόγευμα ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης ζήτησε να δει στο Προεδρικό τα κόμματα της συμπολίτευσης ώστε να περάσει το μήνυμα ότι ενδεχόμενη ψήφιση της επίμαχης πρότασης νόμου στην οποία συμμετέχουν ΕΔΕΚ, ΔΗΠΑ και 3 βουλευτές του ΔΗΚΟ εγκυμονεί μεγάλους κινδύνους για την χρηματοπιστωτική σταθερότητα της Κύπρου. 

Αν και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας σε δηλώσεις του αργά χθες και μετά τη συνάντηση στο Προεδρικό και ερωτηθείς αν τους έχει πείσει, είπε ότι «η συνάντηση δεν ήταν για να πείσω κάποιον ούτε για να με πείσουν. Γίνεται μια συζήτηση, παρέθεσα τα επιχειρήματα μου, ολοκληρωμένες προτάσεις από πλευράς εκτελεστικής εξουσίας, και σε τι αποσκοπούμε. Από τη μια, ναι, (αποσκοπούμε) στο να προστατεύσουμε αυτούς που έχουν πραγματικά ανάγκη, αλλά την ίδια στιγμή την αξιοπιστία της κυπριακής οικονομίας. Αντιλαμβάνεστε τη σημασία και την προτεραιότητα, είμαι σίγουρος ότι όλοι την αντιλαμβάνονται, και μέσα σε αυτό το πλαίσιο έγινε η συζήτηση, η οποία συνεχίζεται και ενδεχομένως να συνεχιστεί», εντούτοις η ανησυχία στην κυβέρνηση για το τι τελικά θα αποφασίσουν Σιζόπουλος και Κάρογιαν είναι διάχυτη, με τις προσπάθειες για αλλαγή των ισορροπιών να συνεχίζονταιι τουλάχιστον μέχρι και την Πέμπτη - όπως εξάλλου παραδέχθηκε και ο ίδιος ο ΠτΔ - όπου θα τεθεί η επίμαχη πρόταση νόμου προς ψήφιση στην Ολομέλεια.  

Αν και αυτό που προέχει για τον Νίκο Χριστοδουλίδη και Μάκη Κεραυνό είναι η καταψήφιση της επίμαχης πρότασης νόμου, την ίδια ώρα ένα άλλο σημείο που ανησυχεί την κυβέρνηση και ήδη έχει συζητηθεί είναι το αρνητικό ενδεχόμενο για την κυβέρνηση το νομοσχέδιο για το Ειδικό Δικαστήριο να «μπολιαστεί» με τέτοιες τροπολογίες από τα κόμματα που θα είναι ικανές να αλλάξουν τη φιλοσοφία του και θα έχει ως αποτέλεσμα την απόσυρση του από την κυβέρνηση, όπως εξάλλου είχε συμβεί και με την κυβέρνηση Νίκου Αναστασιάδη. Κάτι που ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν θέλει σε καμία περίπτωση να επαναληφθεί επί δικής του διακυβέρνησης. (Διαβάστε εδώ σχετικό ρεπορτάζ)

Τι προνοεί το νομοσχέδιο για το Ειδικό Δικαστήριο και οι δύο προτάσεις που πάνε Ολομέλεια

Τα βασικά χαρακτηριστικά του Ειδικού Δικαστηρίου όπως κατατέθηκε:

Δημιουργείται ειδική δικαιοδοσία στα πλαίσια του Επαρχιακού Δικαστηρίου, η οποία δικαιοδοσία περιλαμβάνει υποθέσεις σχετικά με: 

(i) Διαφορές που προκύπτουν από ή σε σχέση με πιστωτικές διευκολύνσεις μεταξύ δανειολήπτη και πιστωτή οι οποίες αφορούν πιστωτική διευκόλυνση που εξασφαλίζεται με κύρια κατοικία αξίας μέχρι €350.000. Το δικαστήριο θα επιλαμβάνεται, πέραν από τις διαφορές σε σχέση με το χρεωστικό υπόλοιπο της πιστωτικής διευκόλυνσης και οποισδήποτε άλλης διαφοράς που αφορά την πιστωτική διευκόλυνση, τις συναφείς εγγυήσεις και εξασφαλίσεις της. Αυτό σημαίνει ότι θα επιλαμβάνεται και την εκδίκαση διαφορών σε σχέση με υπερχρεώσεις και καταχρηστικές ρήτρες. 

(ii) Η ειδική δικαιοδοσία περιλαμβάνει επίσης διαφορές που αφορούν διαδικασία εκποίησης ενυπόθηκου ακινήτου, το οποίο αποτελεί εξασφάλιση πιστωτικής διευκόλυνσης για σκοπούς κύριας κατοικίας αξίας μέχρι €350.000. 

Πρόσθετα το υπό επεξεργασία νομοσχέδιο προβλέπει: 

1/ Την αρμοδιότητα του Προέδρου του Επαρχιακού Δικαστηρίου να ορίζει τους Δικαστές της ειδικής αυτής δικαιοδοσίας, ανεξάρτητα από το άρθρο 28 του περί δικαστηρίων Νόμου και τηρουμένων πάντοτε των γενικών ή ειδικών οδηγιών που εκδίδονται από το Ανώτατο Δικαστήριο. 
2/ Ότι οι ρυθμίσεις για τις υποθέσεις που περιλαμβάνονται πάνω, αφορούν πρόσωπο στο οποίο παραχωρείται πιστωτική διευκόλυνση, περιλαμβανομένου εγγυητή, παρόχου εξασφάλισης και ενυπόθηκου οφειλέτη. 
3/ Δικαστής ορίζεται εφόσον κατέχει, κατά την κρίση του Ανωτάτου κατάλληλα προσόντα για την εκδίκαση των πιο πάνω υποθέσεων. 
4/ Οι εκκρεμούσες ενώπιον του Επαρχιακού Δικαστηρίου υποθέσεις που εμπίπτουν στις ρυθμίσεις, μεταβιβάζονται προς συνέχιση της δικαστικής διαδικασίας και έκδοση απόφασης στους Δικαστές που ορίζονται δυνάμει του προτεινόμενου νόμοσχεδίου για να εκδικάζουν τις υποθέσεις, νοουμένου ότι δεν άρχισε η ακρόαση της υπόθεσης, διαφορετικά συνεχίζονται και αποπερατώνονται ενώπιον του Δικαστηρίου στο οποίο αυτές εκκρεμούν. 

Κοινη πρόταση κομμάτων:

Σκοπός της τρίτης πρότασης νόμου, η οποία κατατέθηκε από τους κ. Άριστο Δαμιανού, Αντρέα Καυκαλιά και Χρίστο Χριστοφίδη εκ μέρους της κοινοβουλευτικής ομάδας ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις, Σωτήρη Ιωάννου εκ μέρους του Εθνικού Λαϊκού Μετώπου, Ηλία Μυριάνθους εκ μέρους της ΕΔΕΚ Σοσιαλιστικό Κόμμα, Αλέκο Τρυφωνίδη εκ μέρους της Δημοκρατικής Παράταξης-Συνεργασία Δημοκρατικών Δυνάμεων, Σταύρο Παπαδούρη εκ μέρους του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών, Ζαχαρία Κουλία, βουλευτή εκλογικής περιφέρειας Αμμοχώστου, Χρίστο Ορφανίδη, βουλευτή εκλογικής περιφέρειας Λάρνακας, Παύλο Μυλωνά, βουλευτή εκλογικής περιφέρειας Λεμεσού, Κωστή Ευσταθίου, μεμονωμένο σοσιαλιστή βουλευτή, και Ανδρέα Θεμιστοκλέους, ανεξάρτητο βουλευτή, είναι η τροποποίηση του περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως Ακινήτων Νόμου, ώστε να διασφαλιστεί το δικαίωμα του ενυπόθηκου οφειλέτη και άλλων ενδιαφερόμενων προσώπων να προσφεύγουν σε αρμόδιο δικαστήριο για την αναστολή διαδικασίας εκποίησης ακινήτου σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, οι οποίες καθορίζονται σχετικά και περιλαμβάνουν την αμφισβήτηση του ύψους του οφειλόμενου ποσού και την επίκληση ύπαρξης καταχρηστικών ρητρών στις συμβάσεις δανείων ή υποθηκών.

Πρόταση Σιζόπουλου: (Φάινεται να καταψηφίζεται)

Σκοπός της τέταρτης πρότασης νόμου, η οποία κατατέθηκε από τον κ. Μαρίνο Σιζόπουλο εκ μέρους της ΕΔΕΚ Σοσιαλιστικό Κόμμα, είναι η τροποποίηση του περί Συμβάσεων Πίστωσης για Καταναλωτές σε σχέση με Ακίνητα που προορίζονται για Κατοικία Νόμου, ώστε να επιτευχθεί ορθή εναρμόνιση με την πράξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης που τιτλοφορείται «Οδηγία 2014/17/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 4ης Φεβρουαρίου 2014 σχετικά με τις συμβάσεις πίστωσης για καταναλωτές για ακίνητα που προορίζονται για κατοικία και την τροποποίηση των οδηγιών 2008/48/ΕΚ και 2013/36/EE και του κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 1093/2010». Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση που συνοδεύει την τέταρτη πρόταση νόμου, προβλέπεται ειδικότερα όπως κατά τη διαδικασία διακανονισμού οφειλών και εκποίησης ακίνητης ιδιοκτησίας προς είσπραξη οφειλών, στην περίπτωση που η τιμή που λαμβάνεται για ακίνητο, είτε σε περίπτωση πώλησης σε τρίτους είτε σε περίπτωση μεταβίβασης στον πιστωτή, επηρεάζει το ποσό που εξακολουθεί να οφείλει ο καταναλωτής, εκτός εάν συναινέσουν διαφορετικά ο πιστωτής, ο καταναλωτής και οποιοδήποτε άλλο εμπλεκόμενο πρόσωπο, ως τιμή να θεωρείται η αξία την οποία ο πιστωτής αποδέχθηκε κατά την αρχική συμφωνία πιστωτικής διευκόλυνσης και η οποία αποτελεί όρο της συναφθείσας σύμβασης μεταξύ πιστωτή και οφειλέτη. Επιπροσθέτως, παρέχεται το δικαίωμα στον ενυπόθηκο οφειλέτη να ζητά τη διενέργεια εκτίμησης ενυπόθηκου ακινήτου με βάση την προβλεπόμενη στον περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως Νόμο διαδικασία, εάν εύλογα πιστεύει ότι, σε περίπτωση διενέργειας της νέας εκτίμησης, η αξία του ενυπόθηκου ακινήτου θα είναι υψηλότερη από την αξία που αποδέχτηκε κατά τη σύναψη της αρχικής σύμβασης. 

Χαράλαμπος Ζάκος

Χαράλαμπος Ζάκος