Το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί την Πέμπτη αναφορικά με τη δημιουργία Ειδικού Δικαστηρίου όχι μόνο δεν αποθάρρυνε τα κόμματα από τη δική τους κοινή πρόταση για το δικαίωμα στην προσφυγή δανειοληπτών στην δικαιοσύνη, αλλά μάλιστα τα ωθεί – σύμφωνα με δηλώσεις βουλευτών – ώστε να προχωρήσουν άμεσα με τη ψήφιση της.
Οι προσδοκίες της κυβέρνησης, η οποία ήλπιζε πως με το νομοσχέδιο τα κόμματα θα άλλαζαν γνώμη και θα θεωρούσαν πως η αναγκαιότητα για την εν λόγω πρόταση ακυρώνεται, διαψεύσθηκαν, καθώς βουλευτές των κομμάτων διαμηνύουν πως το νομοσχέδιο για τη δημιουργία του Ειδικού Δικαστηρίου θα ενισχύσει και θα συνδυαστεί με το δικαίωμα που θέλουν να δώσουν στους δανειολήπτες.
>>> Διαβάστε εδώ όσα ειπώθηκαν χθες (12/6) στη Συνεδρία <<<
Εξάλλου η ανησυχία της κυβέρνησης για τους κινδύνους μεταφέρθηκε δια στόματος του Γενικού Διευθυντή του Υπουργείου Οικονομικών, Γιώργου Παντελή, ο οποίος προειδοποίησε χθες (12/6) τους βουλευτές της Επιτροπής πως σε περίπτωση που ψηφιστεί αυτή η πρόταση τότε θα υπάρξει μια σειρά κινδύνων για την οικονομία και το τραπεζικό σύστημα.
Στο μέτωπο των εκποιήσεων η κυβέρνηση Νίκου Χριστοδουλίδη βρίσκεται αντιμέτωπη με το ΑΚΕΛ, ΕΛΑΜ, ΕΔΕΚ, ΔΗΠΑ, Οικολόγους, τους βουλευτές του ΔΗΚΟ, Παύλο Μυλωνά, Χρίστο Ορφανίδη, Ζαχαρία Κουλία και τους ανεξάρτητους βουλευτές Κωστή Ευσταθίου και Ανδρέας Θεμιστοκλέους που συνυπογράφουν την εν λόγω πρόταση. Ουσιαστικά, η κυβέρνηση βρίσκει στήριξη μόνο από τον ΔΗΣΥ και το ΔΗΚΟ (εκτός των τριών βουλευτών του που συνυπογράφουν την πρόταση).
Μπαίνουν κόκκινες γραμμές
Την ίδια ώρα τα κόμματα δεν δίνουν λευκή επιταγή στην κυβέρνηση για το νομοσχέδιο, αφού όπως τονίζουν αυτό θα αξιολογηθεί ως προς την αμεσότητα του αλλά και ως προς το είδος των υποθέσεων που θα εκδικάζει.
Να σημειώσουμε πως μέχρι στιγμής δεν έχει γίνει γνωστό το τι προνοεί, ενώ ούτε τα κόμματα της συγκυβέρνησης έχουν ενημερωθεί για το περιεχόμενο του.
Ειδικότερα, όπως μεταφέρεται από την Επιτροπή Οικονομικών το Ειδικό Δικαστήριο θα πρέπει από τη μια να διαφυλάξει πως οι υποθέσεις θα εκδικάζονται σε διάστημα κάποιων μηνών και όχι ετών και από την άλλη ότι θα εκδικάζει και υποθέσεις που βρίσκονται σε διαδικασία εκποίησης.
Την ίδια ώρα αυτό που προβληματίζει τα κόμματα είναι το πότε θα εφαρμοστεί στην πράξη το νομοσχέδιο και ενώ παράλληλα οι τράπεζες τρέχουν με ακόμη πιο γρήγορους ρυθμούς το τελευταίο διάστημα τις διαδικασίες εκποιήσεων.
Ποιες προτάσεις νόμου έχει ενώπιον της η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών
1/ Την πρόταση νόμου η οποία κατατέθηκε από ΔΗΣΥ και ΔΗΚΟ
2/ Την πρόταση νόμου η οποία κατατέθηκε από ΑΚΕΛ
3/ Την Πρόταση νόμου του Προέδρου της ΕΔΕΚ, Μαρίνου Σιζόπουλου
4/ Την κοινή πρόταση νόμου που συνυπογράφουν ΑΚΕΛ, ΕΛΑΜ, ΕΔΕΚ, ΔΗΠΑ, Οικολόγοι, οι βουλευτές του ΔΗΚΟ, Παύλος Μυλωνάς, Χρίστος Ορφανίδης, Ζαχαρίας Κουλίας και οι ανεξάρτητοι βουλευτές Κωστής Ευσταθίου και Ανδρέας Θεμιστοκλέους
Τι αφορά κάθε πρόταση – Χωρίστηκαν σε 2 στρατόπεδα τα κόμματα
Ουσιαστικά, η Βουλή για το θέμα των εκποιήσεων έχει χωριστεί σε δύο στρατόπεδα και ενώ τρείς βουλευτές του ΔΗΚΟ έχουν διαχωρίσει τη θέση τους από το κόμμα.
Στη μια πλευρά βρίσκεται ο ΔΗΣΥ μαζί με ΔΗΚΟ (εξαιρουμένων των 3 βουλευτών του που συνυπογράφουν την κοινή πρόταση), καθώς τα δύο κόμματα όχι μόνο δηλώνουν πως θα αναμένουν το νομοσχέδιο, αλλά παράλληλα η κοινή τους πρόταση μπορεί να γίνει αποδεκτή από την Κυβέρνηση, όπως δηλώνει το Υπουργείο Οικονομικών, με κάποιες μικρές διαφοροποιήσεις, ενώ στην αντίπερα όχθη βρίσκονται ΑΚΕΛ, ΕΛΑΜ, ΕΔΕΚ, ΔΗΠΑ, Οικολόγοι, οι βουλευτές του ΔΗΚΟ, Παύλος Μυλωνάς, Χρίστος Ορφανίδης, Ζαχαρίας Κουλίας και οι ανεξάρτητοι βουλευτές Κωστής Ευσταθίου και Ανδρέας Θεμιστοκλέους οι οποίοι ζητούν ουσιαστικά το δικαίωμα πρόσβασης δανειοληπτών στο δικαστήριο αν δεν συμφωνούν με την αξία εκποίησης της περιουσίας τους, κάτι που ουσιαστικά ακυρώνει την ισχύουσα Νομοθεσία Εκποιήσεων.
Τώρα, όσον αφορά την κοινή πρόταση ΔΗΣΥ - ΔΗΚΟ, αυτή φαίνεται πως μπορεί να γίνει αποδεκτή εν μέρει και από τον Σύνδεσμο Τραπεζών, ο οποίος όπως αναφέρει σε σημείωμα του προς τη Βουλή, θα πρέπει να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα ώστε να προσαρμόσουν τα συστήματα τους, σε περίπτωση που υπερψηφιστεί.
Την ίδια ώρα, όπως υποστηρίζουν και τα δύο κόμματα, ΔΗΣΥ και ΔΗΚΟ δεν μπορούν να αποδεχτούν την κοινή πρόταση νόμου που συνυπογράφουν τα υπόλοιπα κόμματα, αφού με αυτή διαφωνούν τόσο το Υπουργείο Οικονομικών, όσο και η Κεντρική Τράπεζα.
Η κοινή πρόταση ΔΗΣΥ και ΔΗΚΟ προνοεί όπως μαζί με την ειδοποίηση που αποστέλλεται από ενυπόθηκο δανειστή, σε περίπτωση υπερημερίας ή απαίτησης για πληρωμή ενυπόθηκου χρέους, να αποστέλλεται και τυποποιημένη πληροφόρηση στους δανειολήπτες, εγγυητές και παρόχους εξασφάλισης. Στόχος, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, είναι 1/ η εν λόγω πληροφόρηση να ενισχύσει τη διαφάνεια σε σχέση με τις απαιτήσεις των αδιεοδοτημένων πιστωτικών ιδρυμάτων, 2/ θα περιορίσει τα προβλήματα, την υποβολή ενστάσεων και τις καθυστερήσεις και 3/ θα διευκολύνει τις διαδικασίες αναδιάρθρωσης ή ρύθμισης δανείων.
Ενώπιον της Επιτροπής βρίσκεται και η πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ, την οποία μπορεί να κάνει αποδεκτή με κάποιες διαφοροποιήσεις το Υπουργείο Οικονομικών και η οποία προνοεί ότι η αξία που θα καθορίζεται για ένα ακίνητο να είναι αυτή που προκύπτει από την εκτίμηση και όχι από την καταναγκαστική αξία πώλησης.
Μάλιστα, στη χθεσινή (12/6) συνεδρία ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Άντρος Καυκαλιάς, σημείωσε πως η κυβέρνηση θα δει θετικά την πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ, μόνο υπό την προϋπόθεση ότι θα διατηρηθεί το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, κάνοντας λόγο για εκβιαστική κίνηση από την κυβέρνηση.
Ειδικότερα, η πρόταση του ΑΚΕΛ προνοεί πως σε περίπτωση που ενυπόθηκος οφειλέτης επιλέξει να προχωρήσει στην ανταλλαγή ενυπόθηκου ακινήτου έναντι εξόφλησης χρέους προς ενυπόθηκο δανειστή και το ακίνητο συνιστά κύρια κατοικία ή επαγγελματική στέγη, ως αξία ανταλλαγής να ορίζεται η αγοραία αξία που προκύπτει από την υφιστάμενη διαδικασία εκτίμησης ακινήτου.
Όπως σημειώνεται στην αιτιολογική έκθεση η παρούσα τροποποίηση κρίνεται αναγκαία για την άρση της άδικης μεταχείρισης την οποία υφίστανται οι δανειολήπτες σήμερα, καθότι η αξία της ανταλλαγής καθορίζεται μονομερώς από τις τράπεζες και στις πλείστες περιπτώσεις ως τέτοια ορίζεται η καταναγκαστική αξία πώλησης του ακινήτου, η οποία είναι κατά πολύ χαμηλότερη από την εκτιμημένη αξία.
Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί πως η εν λόγω πρόταση νόμου, όπως ειπώθηκε ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών σε προηγούμενη της συνεδρία, φαίνεται να είναι αντικρουόμενη σε σχέση με την πρόταση νόμου του Προέδρου της ΕΔΕΚ, Μαρίνου Σιζόπουλου, η οποια προνοεί πως η τιμή για κατασχεθέν ακίνητο να θεωρείται η αξία την οποία ο πιστωτής είχε αποδεχθεί κατά την αρχική συμφωνία σύναψης δανείου, ενώ παράλληλα θα παραχωρείται το δικαίωμα στον πιστωτή να προχωρά με τη διενέργεια νέας εκτίμησης στο πλαίσιο της διαδικασίας πώλησης με πλειστηριασμό, αν είναι υψηλότερη από την αρχική. Ουσιαστικά ο κ. Σιζόπουλος ζητά όπως να μην πέφτει η αξία κατασχεθέντος ακινήτου, αλλά να μπορεί να αυξηθεί βάσει νέας εκτίμησης. Όπως λέχθηκε εκ μέρους του Υπουργείου Οικονομικών, σε περίπτωση που περάσει η πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ, αλλά και η πρόταση νόμου της ΕΔΕΚ, τότε υπάρχει ο κίνδυνος για νομικό κώλυμα.
Ειδικότερα, όσον αφορά την κοινή πρόταση νόμου που συνυπογράφουν ΑΚΕΛ, ΕΛΑΜ, ΕΔΕΚ, ΔΗΠΑ, Οικολόγοι, οι βουλευτές του ΔΗΚΟ, Παύλος Μυλωνάς, Χρίστος Ορφανίδης, Ζαχαρίας Κουλίας και οι ανεξάρτητοι βουλευτές Κωστής Ευσταθίου και Ανδρέας Θεμιστοκλέους, αυτή έχει ως σκοπό να διασφαλιστεί το δικαίωμα του ενυπόθηκου οφειλέτη και άλλων ενδιαφερόμενων προσώπων να προσφεύγουν σε αρμόδιο δικαστήριο για την αναστολή διαδικασιών εκποίησης ακινήτου, σε συγκεκριμένες περιπτώσεις, οι οποίες καθορίζονται και περιλαμβάνουν την αμφισβήτηση του ύψους του οφειλόμενου ποσού και την επίκληση ύπαρξης καταχρηστικών ρητρών στις συμβάσεις δανείων και υποθηκών.
Όπως συμπληρώνεται στην αιτιολογική έκθεση, οι προτεινόμενες ρυθμίσεις θα εφαρμόζονται ανεξαρτήτως εάν στάλθηκαν οποιεσδήποτε ειδοποιήσεις προς τον ενυπόθηκο οφειλέτη ή άλλα ενδιαφερόμενα πρόσωπα, σύμφωνα με τις διατάξεις του βασικού νόμου που ρυθμίζουν την πώληση ενυπόθηκου ακινήτου από τον ενυπόθηκο δανειστή (Μέρος VIA), πριν από την ημερομηνία έναρξης της ισχύος του προτεινόμενου νόμου.
Ζάκος Χαράλαμπος