Εκποιήσεις: Τέλος καλό, όλα καλά

Η Βουλή ψήφισε μόνο όσα ήθελε η Κυβέρνηση - Συστήνεται Δικαστήριο Εκποιήσεων – Τι αλλάζει με τον Επίτροπο

Το θέμα των εκποιήσεων, αποτελούσε για την νέα Κυβέρνηση Νίκου Χριστοδουλιδη ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα και πονοκεφάλους που θα έπρεπε να αντιμετωπίσει με το «καλημέρα» της θητείας του. 

Μετά από αρκετές προσπάθειες, προτάσεις νόμου να πηγαινοέρχονται και αρκετό παρασκήνιο, ο Νίκος Χριστοδουλίδης κατάφερε τελικά να λύσει τον Γόρδιο δεσμό των εκποιήσεων, κάνοντας μέτωπο με ΔΗΣΥ, ΔΗΚΟ και ΔΗΠΑ.

Κατά τη χθεσινή (8/12) Ολομέλεια, το σήριαλ με τις εκποιήσεις λαμβάνει τέλος, αφού ψηφίστηκαν μόνο όσα ήθελε η Κυβέρνηση.

Πλέον, ο Χρηματοοικονομικός Επίτροπος θα έχει ιδιαίτερα ενισχυμένο ρόλο, ενώ την ίδια ώρα συστήνεται και Εικδικό Δικαστήριο στο οποίο θα μπορούν να προσφεύγουν δανειολήπτες για πρώτη κατοικία. 

Η εξέλιξη αυτή, πέραν του ότι δίδει εργαλεία στους δανειολήπτες, τα οποία μέχρι σήμερα δεν είχαν στην διάθεσή τους, και συνεπώς διορθώνεται μία στρέβλωση και αδικία, αφήνει την ίδια ώρα ικανοποιημένα και τα τραπεζικά ιδρύματα.

Ειδικό Δικαστήριο – Ποιος θα προσφεύγει

Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές που ψηφίστηκαν, αξίζει να αναφερθεί πως με την τροποποίηση του «περί Δικαστηρίων Νόμου», παρέχεται πλέον η δυνατότητα, με την έκδοση οδηγιών του Ανωτάτου Δικαστηρίου, σε Πρόεδρο Επαρχιακού Δικαστηρίου να ορίζει, με την έγκριση του Ανωτάτου Δικαστηρίου, αριθμό δικαστών για σκοπούς εκδίκασης υποθέσεων που αφορούν διαφορές που προκύπτουν μεταξύ του δανειολήπτη, του εγγυητή και του παρόχου εξασφάλισης με τον πιστωτή αναφορικά με πιστωτική διευκόλυνση η οποία εξασφαλίζεται με κύρια κατοικία η εκτιμημένη αξία της οποίας δεν υπερβαίνει τις €350.000.

Βάσει των προνοιών του νομοσχεδίου που ψηφίστηκε σε Νόμο, συστήνεται Δικαστήριο Εκποιήσεων, το οποίο θα επιλαμβάνεται υποθέσεων σχετικά με τις ακόλουθες διαφορές: 
• Διαφορές που προκύπτουν μεταξύ του δανειολήπτη, του εγγυητή και του παρόχου εξασφάλισης με τον πιστωτή, περιλαμβανομένων υπερχρεώσεων ή/και καταχρηστικών ρήτρων, αναφορικά με χρεωστικό υπόλοιπο της πιστωτικής διευκόλυνσης η οποία εξασφαλίζεται με κύρια κατοικία αξίας έως €350.000 που εκτιμήθηκε από εκτιμητή μέλος του ΕΤΕΚ και η οποία πιστωτική διευκόλυνση παρουσιάζει καθυστέρηση ή υπέρβαση και έχει τερματισθεί, καθώς και οποιαδήποτε άλλη διαφορά προκύπτει από ή σε σχέση με την πιστωτική διευκόλυνση, τις συναφείς εγγυήσεις και/ή εξασφαλίσεις μεταξύ των ως άνω αναφερόμενων προσώπων.
• Διαφορές αναφορικά με πώληση ενυπόθηκου ακινήτου το οποίο αποτελεί εξασφάλιση πιστωτικής διευκόλυνσης, σύμφωνα με τις διατάξεις του Μέρους VIA του «περί Μεταβιβάσεως και Υποθηκεύσεως Ακινήτων Νόμου».

Σημειώνεται πως, με την εφαρμογή του εν λόγω Νόμου, όλες οι σχετικές υποθέσεις που εκκρεμούν ενώπιον Επαρχιακού Δικαστηρίου, θα παραπεμφθούν για εκδίκαση στους Δικαστές που θα οριστούν, νοουμένου ότι η ακρόαση των εν λόγω υποθέσεων δεν έχει αρχίσει, εν αντιθέσει με τις υποθέσεις των οποίων η ακρόαση έχει αρχίσει, οι οποίες θα ολοκληρώνονται από το Δικαστήριο στο οποίο εκκρεμούν.

Τι αλλάζει με τον Χρηματοοικονομικό Επίτροπο

Όσον αφορά τον Χρηματοοικονομικό Επίτροπο, με τον Νόμο που ψηφίστηκε διευρύνεται περαιτέρω το πεδίο εφαρμογής της υφιστάμενης αρμοδιότητας του για διορισμό διαμεσολαβητή για σκοπούς αναδιάρθρωσης πιστωτικής διευκόλυνσης.

Ειδικότερα, πλέον θα παρέχεται η δυνατότητα διορισμού από τον Χρηματοοικονομικό Επίτροπο διαμεσολαβητή για σκοπούς αναδιάρθρωσης στις περιπτώσεις:
• τερματισμένης πιστωτικής διευκόλυνσης, υπό την προϋπόθεση ότι το ενδιαφερόμενο πρόσωπο αποτείνεται στον Χρηματοοικονομικό Επίτροπο εντός έξι μηνών από την ημερομηνία εφαρμογής του προτεινόμενου νόμου,
• πιστωτικής διευκόλυνσης που εξασφαλίζεται με κύρια κατοικία ή επαγγελματική στέγη ή τερματισμένη πιστωτική διευκόλυνση, με ανώτατο όριο εκτιμημένης αξίας του ακινήτου τις €350.000 σε περίπτωση κύριας κατοικίας και τις €750.000 σε περίπτωση επαγγελματικής στέγης,
• πιστωτικής διευκόλυνσης η οποία πωλήθηκε σε εταιρεία εξαγοράς πιστώσεων.

Επιπρόσθετα, ο Χρηματοοικονομικός Επίτροπος θα μπορεί να επιλαμβάνεται και παραπόνου κατά χρηματοοικονομικής επιχείρησης ή να διορίζει διαμεσολαβητή για σκοπούς αναδιάρθρωσης, σε περίπτωση που Δικαστήριο ενώπιον του οποίου διεξάγεται δικαστική διαδικασία σε οποιοδήποτε στάδιο της διαδικασίας πριν από την έκδοση απόφασης αναβάλει τη διαδικασία, προκειμένου να επιτρέψει στους διαδίκους την επίλυση της διαφοράς τους εξωδικαστικά μέσω της διαδικασίας της διαμεσολάβησης.

Υποβολή παραπόνων

Πέραν των πιο πάνω, αλλαγές στο πλαίσιο που διέπει τις αρμοδιότητες του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου, επήλθαν και με την ψήφιση των δύο προτάσεων νόμου που κατέθεσαν τα κόμματα της συγκυβέρνησης ΔΗΚΟ, ΕΔΕΚ και ΔΗΠΑ.

Ειδικότερα, με τις προτάσεις νόμου ρυθμίζεται το δικαίωμα του επιλέξιμου οφειλέτη για υποβολή παραπόνου κατά αδειοδοτημένων ιδρυμάτων επί του απαιτούμενου ποσού, το οποίο θα πρέπει να εξετάσει ο Χρηματοοικονομικός Επίτροπος εντός σαράντα πέντε ημερών από την υποβολή του, ενώ παράλληλα θα επιδίδεται και στο αδειοδοτημένο ίδρυμα, το οποίο δεν θα προχωρεί με τη διαδικασία σκοπούμενης πώλησης πριν από την παρέλευση των σαράντα πέντε ημερών ή μέχρι να παρέλθει η δέκατη μέρα από την επίδοση της απόφασης του Επιτρόπου, όποιο από τα δύο παρέλθει αργότερα.

Στη συνέχεια το αδειοδοτημένο ίδρυμα και ο επιλέξιμος οφειλέτης, θα πρέπει να δηλώσουν κατά πόσο αποδέχονται την απόφαση του Επιτρόπου ως δεσμευτική. Σε περίπτωση που η απόφαση δεν γίνεται αποδεκτή και από τα δύο μέρη ή από πλευράς του αδειοδοτημένου ιδρύματος, τότε η διαδικασία σκοπούμενης πώλησης του ακινήτου αναστέλλεται μέχρι την έκδοση σχετικής απόφασης από αρμόδιο Δικαστήριο, το οποίο θα κληθεί να αποφασίσει για το ύψος του νόμιμα απαιτητού ποσού. 

Επίσης, σε περίπτωση που το αδειοδοτημένο ίδρυμα αποδέχεται την απόφαση του Επιτρόπου, αλλά ο επιλέξιμος οφειλέτης διαφωνεί και συναφώς δεν κάνει αποδεκτή την εν λόγω απόφαση ως δεσμευτική, τότε το αδειοδοτημένο ίδρυμα δύναται να προχωρήσει με τη διαδικασία πώλησης, αλλά υποχρεούται να καταβάλει στον επιλέξιμο οφειλέτη οποιεσδήποτε αποζημιώσεις ήθελε αποφασίσει το Δικαστήριο κατά την έκδοση σχετικής απόφασής του.

Περαιτέρω, παραχωρείται το δικαίωμα στον επιλέξιμο οφειλέτη να καταχωρίσει έφεση στο Επαρχιακό Δικαστήριο για παραμερισμό ειδοποίησης σκοπούμενης πώλησης, σε περίπτωση που, ενώ το αδειοδοτημένο ίδρυμα έχει λάβει γνώση για εξέταση παραπόνου από τον Χρηματοοικονομικό Επίτροπο, εντούτοις προχωρεί με τη διαδικασία σκοπούμενης πώλησης, ενόσω εκκρεμεί η εξέταση του παραπόνου.

Τι έγινε χθες στη Βουλή

Υπενθυμίζεται πως, κατά τη χθεσινή συνεδρία της Ολομέλειας της Βουλής, το Σώμα υπερψήφισε το κυβερνητικό πακέτο τεσσάρων νομοθετημάτων -δύο νομοσχέδια και δύο προτάσεις νόμου-, αφού πρώτα απέρριψε όλες τις Τροποποιήσεις που είχαν κατατεθεί από ΑΚΕΛ, ΕΔΕΚ και Οικολόγους.

Το νομοσχέδιο για το Δικαστήριο Εκποιήσεων εγκρίθηκε με 35 ψήφους υπέρ, 3 κατά (ΕΔΕΚ) και 15 αποχές (ΑΚΕΛ), ενώ τα άλλα τρία νομοθετήματα εγκρίθηκαν με 38 ψήφους υπέρ, με το ΑΚΕΛ και πάλι να τηρεί αποχή.

Επίσης, η Ολομέλεια της Βουλής απέρριψε αίτημα του ΑΚΕΛ για να τεθεί προς ψήφιση υπό τη μορφή του κατ’ επείγοντος η πρόταση νόμου που κατέθεσε για παραμερισμό της εκποίησης μέσω της εξασφάλισης δικαστικού διατάγματος. Σημειώνεται πως, σχετική πρόταση νόμου είχε κατατεθεί ξανά στη Βουλή και απορρίφθηκε.

Της ψήφισης των νομοθετημάτων, προηγήθηκε μακρά συζήτηση, η οποία διήρκησε πέραν των 2,5 ωρών, με εκπροσώπους των κομμάτων να καταθέτουν τις απόψεις τους τόσο επί των νομοθετημάτων όσο και ευρύτερα για το θέμα των εκποιήσεων.

Αξίζει, τέλος, να αναφερθεί ότι, πέραν των τεσσάρων προαναφερθέντων νομοθετημάτων, η Ολομέλεια της Βουλής ενέκρινε ομόφωνα και έξι Νόμους που διευρύνουν τον ορισμό του όρου «αναδιάρθρωση» για να περιλαμβάνει και τη διάθεση και μεταβίβαση ακίνητης ιδιοκτησίας προς την Κυπριακή Εταιρεία Διαχείρισης Περιουσιακών Στοιχείων Λτδ στο πλαίσιο εφαρμογής του Σχεδίου «Ενοίκιο Έναντι Δόσης».

Διαβάστε αναλυτικά τι έγινε κατά τη χθεσινή συζήτηση στη Βουλή εδώ.

ΜΑΡΙΟΣ ΑΔΑΜΟΥ

Μάριος Αδάμου