Εκσυγχρονίζεται η νομοθεσία για τα Εργοστάσια - Τι αλλάζει

Ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής οδηγούνται ομόφωνα προς ψήφιση δύο νομοθετήματα - Τι προνοούν

Σημαντικές αλλαγές με στόχο την βελτίωση και αποτελεσματικότερη εφαρμογή του νομοθετικού πλαισίου που ρυθμίζει τα θέματα ασφάλειας και εργασίας στα Εργοστάσια, αναμένεται πως θα επιφέρουν δύο νομοθετήματα που ετοίμασε το Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας και κατέθεσε στη Βουλή μέσω της Κυβέρνησης και τα οποία οδηγούνται σήμερα (6/12) προς ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής.

Όπως αναφέρεται σε έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εργασίας, η οποία εξέτασε τα δύο νομοθετήματα, σκοπός του «περί Εργοστασίων (Τροποποιητικού) Νόμου του 2019» είναι η τροποποίηση του «περί Εργοστασίων Νόμου» και η κατάργηση διατάξεων αυτού οι οποίες είτε μεταφέρθηκαν σε άλλη νομοθεσία είτε έχουν μεταφερθεί στους προτεινόμενους κανονισμούς.

Σκοπός, δε, των «περί Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία (Βεβαίωση Εγγραφής Υποστατικών, Εγκαταστάσεων, Επιχειρήσεων και Χώρων Εργασίας) Κανονισμών του 2019», οι οποίοι εκδίδονται δυνάμει του άρθρου 38 του περί Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία Νόμου, είναι η θέσπιση δευτερογενούς νομοθεσίας, ώστε να ρυθμιστούν θέματα που αφορούν την εγγραφή υποστατικών.

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<< 

Η ισχύουσα κατάσταση
Σύμφωνα, πάντως, με στοιχεία που κατατέθηκαν ενώπιον της Επιτροπής, με τον υφιστάμενο περί Εργοστασίων Νόμο (Κεφ. 134), που τέθηκε σε εφαρμογή την 1η Ιανουαρίου 1957, κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο που κατέχει χώρο εργασίας ο οποίος πρόκειται να χρησιμοποιηθεί ως εργοστάσιο έχει υποχρέωση να εξασφαλίσει πιστοποιητικό εγγραφής εργοστασίου. 

Όπως σημειώνεται, η διάταξη αυτή εφαρμοζόταν σε έναν μικρό αριθμό υποστατικών σύμφωνα με τις προσεγγίσεις και τα δεδομένα της εποχής, ενώ η υποχρεωτική εγγραφή όλων των υποστατικών που εμπίπτουν στον ορισμό του όρου «εργοστάσιο» είναι εκ των πραγμάτων αδύνατη και δεν τυγχάνει εφαρμογής, αφού με τα σημερινά δεδομένα πρέπει να τυγχάνει εφαρμογής σε δεκάδες χιλιάδες υποστατικά, επιβάλλοντας υψηλό διοικητικό κόστος στους κατόχους των υποστατικών και στο Τμήμα Επιθεώρησης Εργασίας. 

Η σημασία των Κανονισμών
Βάσει των ίδιων στοιχείων, με τους προτεινόμενους κανονισμούς εκσυγχρονίζονται οι διαδικασίες εγγραφής υποστατικών επιβάλλοντας την υποχρεωτική εγγραφή μόνο συγκεκριμένων κατηγοριών υποστατικών, εγκαταστάσεων, επιχειρήσεων και χώρων εργασίας για τους οποίους συντρέχουν ιδιαίτεροι λόγοι, που αφορούν σε θέματα ασφάλειας και υγείας στην εργασία. 

Επιπρόσθετα, η έκδοση κανονισμών δυνάμει των διατάξεων του περί Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία Νόμου κρίθηκε ως η καταλληλότερη επιλογή για τη ρύθμιση των θεμάτων που αφορούν στην εγγραφή υποστατικών, διότι κατά τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται η αποτελεσματική διαχείριση των θεμάτων ασφάλειας και υγείας στους χώρους εργασίας, σύμφωνα με τις σύγχρονες αντιλήψεις για την εφαρμογή της πρόληψης και εκτίμησης των κινδύνων και το ευρωπαϊκό δίκαιο. 

Αξίζει, πάντως, να λεχθεί πως, σύμφωνα με την έκθεση της Επιτροπής, η εφαρμογή των προτεινόμενων κανονισμών αναμένεται να επιφέρει μικρή αύξηση του δημοσιονομικού κόστους, διότι ήδη εφαρμόζεται η απαίτηση της υφιστάμενης νομοθεσίας για εγγραφή των υποστατικών που εμπίπτουν στον ορισμό του όρου «εργοστάσιο». Σημειώνεται, δε, πως το τέλος που οφείλουν να καταβάλουν οι αιτητές για εξασφάλιση βεβαίωσης εγγραφής καθορίστηκε από την Τεχνική Επιτροπή Καθορισμού και Αναθεώρησης Τελών και Δικαιωμάτων.

>>> BLOOMBERG ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ  <<<

Τι αλλάζει
Βάσει της έκθεσης της Κ.Ε. Εργασίας με τον προτεινόμενο νόμο:

1/ καταργείται ο ορισμός του εγγράφου «Πιστοποιητικό Εγγραφής Εργοστασίου», καθώς και οι σχετικές πρόνοιες για την εγγραφή εργοστασίων στον νόμο αυτό,

2/ καταργούνται οι διατάξεις που περιλαμβάνονται ήδη σε εναρμονιστικές νομοθεσίες που εισήχθησαν σε διάφορα στάδια και, πιο συγκεκριμένα, καταργούνται τα άρθρα που αναφέρονται στην καθαριότητα, στον συνωστισμό, στη θερμοκρασία των χώρων εργασίας, στα μέσα διαφυγής σε περίπτωση πυρκαγιάς, στους χώρους διευκολύνσεων καθαρισμού και εναπόθεσης ενδυμάτων, στις πρώτες βοήθειες, στην απομάκρυνση σκόνης ή καπνών, στη λήψη γευμάτων, καθώς και στα μέσα ατομικής προστασίας και

3/ τροποποιούνται οι σχετικές διατάξεις, ώστε ο έλεγχος των αλυσίδων, των σχοινιών και των ιμάντων που χρησιμοποιούνται για την ανύψωση προσώπων, φορτίων ή υλικών να γίνεται από πρόσωπο το οποίο ορίζει ο κάτοχος του εργοστασίου και το οποίο κατέχει την απαιτούμενη πείρα και γνώσεις για την ασφαλή διεξαγωγή, έλεγχο και επιθεώρηση της υπό εκτέλεση εργασίας και όχι από πρόσωπο το οποίο ορίζει γραπτώς ο αρμόδιος Υπουργός.

Την ίδια ώρα, με τους προτεινόμενους κανονισμούς:

1/ θεσπίζονται η διαδικασία και οι όροι έκδοσης βεβαίωσης εγγραφής υποστατικού, εγκατάστασης, επιχείρησης ή χώρου εργασίας και

2/ προβλέπεται μεταβατική διάταξη βάσει της οποίας το υποστατικό, η εγκατάσταση, η επιχείρηση ή ο χώρος εργασίας που έχει εγγραφεί ως εργοστάσιο σύμφωνα με τις διατάξεις του υφιστάμενου περί Εργοστασίων Νόμου και κατέχει πιστοποιητικό εγγραφής εργοστασίου σε ισχύ θεωρείται ότι κατέχει βεβαίωση εγγραφής για τρία έτη από την ημερομηνία έναρξης της ισχύος των προτεινόμενων κανονισμών.

Αναλυτικά όλες οι αλλαγές που επιχειρούνται με τα νομοθετήματα εδώ.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Ομόφωνα στην Ολομέλεια της Βουλής
Αξίζει, πάντως, να αναφερθεί πως, όλοι όσοι κλήθηκαν και παρέστησαν στις συνεδρίες της Κ.Ε. Εργασίας για το θέμα, συμφώνησαν με τους σκοπούς και τις επιδιώξεις των προτεινόμενων νομοθετημάτων.

Υπό το φως των πιο πάνω, η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, αφού έλαβε υπόψη όλα όσα τέθηκαν ενώπιόν της, υιοθετεί τους σκοπούς και τις επιδιώξεις τόσο του προτεινόμενου νόμου όσο και των προτεινόμενων κανονισμών και ομόφωνα εισηγείται στην Ολομέλεια της Βουλής την ψήφιση του νομοσχεδίου σε νόμο και την έγκριση των προτεινόμενων κανονισμών όπως αυτοί έχουν κατατεθεί από την Εκτελεστική Εξουσία. 

Ευαγόρας Προκοπίου