Ελεγκτική: Το ΓεΣΥ έπρεπε να δουλεύει με σύστημα «Open House»

Να επιστρέψουν χρήματα και να επιβληθούν βαριά πρόστιμα σε όσους εμπλέκονται σε καταχρήσεις, λέει η Ελεγκτική Υπηρεσία

*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΞΕΝΙΑ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ

Στις παρανομίες που εντόπισε η Ελεγκτική Υπηρεσία αναφορικά με την βιωσιμότητα του ΟΑΥ και την λειτουργία του ΓεΣΥ, αναφέρθηκε στην εκπομπή Business Hour By Brief, ο εκπρόσωπος τύπου της Ελεγκτικής Υπηρεσίας κ. Μάριος Πετρίδης την Παρασκευή 25 Φεβρουαρίου 2022,  διαχωρίζοντας τις σε δύο μεγάλες κατηγορίες.  

Παράλληλα, ο κ. Πετρίδης,  έκανε λόγο για την εφαρμογή του συστήματος «Open House» στην λειτουργία του ΓεΣΥ , ως ένα τρόπο αντιμετώπισης των παρανομιών  τόσο από το κράτος, όσο και από τον ΟΑΥ.  Πιο συγκεκριμένα, σημείωσε πως το σύστημα του «Open House» προνοεί την ύπαρξη κανονισμών του ΟΑΥ στην είσοδο του, οι οποίοι πρέπει να διέπονται από διάφανα, αξιοκρατικά και τεχνοκρατικά κριτήρια ώστε ο εκάστοτε επισκέπτης, όταν εισέρχεται στον χώρο να ενεργεί με βάσει τους κανόνες αυτούς. Την ίδια ώρα τόνισε πως δίνεται η ελευθερία στον κάθε ένα να αποχωρήσει ανά πάσα στιγμή, αν το επιθυμεί. «Αυτό όμως που δεν γίνεται δεκτό, είναι κάποιος να είναι με το ένα πόδι μέσα στο «σπίτι» μου και με το άλλο εκτός», τόνισε.

Ταυτόχρονα, ο κ. Πετρίδης αναφέρθηκε και στις καταχρήσεις που εντόπισε η ΕΥ από νοσηλευτήρια ή γιατρούς, σημειώνοντας ότι όχι μόνο θα ζητηθούν πίσω χρήματα αλλά θα πρέπει να επιβληθούν και τα κατάλληλα πρόστιμα.

Επεσήμανε ακόμη ότι θα μπορούσε ο ΟΑΥ να στελεχώσει μια ορθή ομάδα εσωτερικού ελέγχου για να ελέγχει πολύ περισσότερο από τα 3% που ελέγχουν σήμερα.

Αναλυτικά όσα ανέφερε στην εκπομπή ο Εκπρόσωπος τύπου ΕΥ: 

Καταρρέει το ΓεΣΥ; Η Ελεγκτική είχε αναφέρει και διαβάζω αυτούσια όσα σημειώνονται στην Έκθεση σας πως «η βιωσιμότητα του ΟΑΥ είναι διασφαλισμένη όσο το κράτος, έστω και παράνομα, θα καλύπτει τα ελλείμματά του». Τι παρανομίες εντόπισε η Ελεγκτική, τόσο από το κράτος, όσο και από τον ΟΑΥ; 

To ΓεΣΥ δεν κινδυνεύει να μην υφίσταται. Έτσι αυτός  ο κίνδυνος υπήρχε πριν την ημερομηνία εφαρμογής του ΓεΣΥ. Όντως υπήρξε ο κίνδυνος να μην εφαρμοστεί αυτό  το σύστημα. Από την στιγμή όμως που ψηφίστηκε από την κυρίαρχη Βουλή και εφαρμόστηκε, τελείωσε. Είναι νόμος του κράτους κα θα πρέπει να εφαρμοστεί. 
Αυτό που λέμε εμείς είναι τρία πράγματα.

1/ Ο προϋπολογισμός οποίος πρέπει να είναι ισοσκελισμένος. 
2/ Θέματα παρανομιών (διαχωρίζονται σε 2 μεγάλες κατηγορίες).
     α/ οι συμβάσεις ΟΑΥ με ιδιωτικά νοσηλευτήρια 
     β/ η ανοχή του ΟΑΥ
3/ Οι Καταχρήσεις

 

  • Οι παράνομες συμβάσεις

    Οι συμβάσεις έχουν εγκριθεί ως παράνομες, καθώς βασίζονται σε κριτήρια οτιδήποτε άλλα από αυτά του υγιούς ανταγωνισμού και των ποιοτικών κριτηρίων. Βασίστηκαν μόνο στην κερδοφορία που είχαν τα ιδιωτικά νοσηλευτήρια πριν την εφαρμογή του ΓεΣΥ. Αυτή ήταν η έγνοια του ΟΑΥ. Ήθελε να διασφαλίσει την κερδοφορία, τα έσοδα που είχαν πριν.  Εμείς τους με ότι η νομοθεσία επιβάλλει στον ΟΑΥ να βάλει ποιοτικά κριτήρια. 
    Για παράδειγμα, μια εγχείρηση σκωληκοειδίτιδάς στο νοσηλευτήριο Α΄, δεν μπορεί να χρεώνεται €3.500 και στο νοσηλευτήριο Β’ €2.500. Δεν γίνεται ο πολίτης να βάζει χρήματα από την τσέπη του και ο ΟΑΥ να τα διαχειρίζεται με αυτό τον τρόπο. Αν θέλει να βάλει ποιοτικά κριτήρια πρέπει αυτά να είναι ποιοτική αντικειμενικά κριτήρια και να πει, σε αυτό το νοσηλευτήριο που γίνεται χρήση συγκεκριμένου εξοπλισμού και να το κοστολογήσει. «Έτσι θέτεις αξιοκρατικά κριτήρια και όχι με την κερδοφορία ή τα έσοδα κάποιου οργανισμού». 

  • Η ανοχή από ΟΑΥ

Το δεύτερο έχει να κάνει με την ηχηρή ή και σιωπηρή ανοχή του ΟΑΥ. Δηλαδή να πηγαίνω σε κάποιο νοσηλευτήριο εντός του ΓεΣΥ και να με χρεώνει για υπηρεσία που ο ΟΑΥ λέει πως ότι δεν θα την καλύψει, άρα θα πρέπει ο εκάστοτε ασθενής να καταβάλλει στο νοσηλευτήριο το ποσό που  θα του ζητηθεί. Αυτό με βάσει το ΓεΣΥ είναι πρόδηλα παράνομο.

Όχι μόνο θεωρούμε ότι είναι παράνομο, ενημερώσαμε και τον Γενικό Εισαγγελέα για αυτές τις παρανομίες που εντοπίσαμε και πιστεύουμε ότι είναι παρανομίες που γίνονται για μεγάλο διάστημα εν πλήρη συνείδηση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΑΥ. «Για εμάς είναι πολύ σοβαρό». 

Έχουμε ακούσει και τον ΓΔ του ΟΑΥ να λέει «δεν ξέρω θα δούμε μέχρι το τέλος της χρονιάς ίσως κρατήσουμε αυτές τις συμβάσεις. Άρα έχουμε κάποιο ημικρατικό οργανισμό ο οποίος λέει «θα συνεχίσω να παρανομώ μέχρι τέλος του χρόνου και βλέπουμε», Αυτό είναι απαράδεκτο.

Η Ελεγκτική Υπηρεσία έχει ήδη δώσει 3 γνωματεύσεις που λέει ότι αυτές οι συμβάσεις είναι παράνομες.  Εμείς είχαμε πει για την ένταξη των νοσηλευτηρίων να ακολουθηθεί το σύστημα “Open House”. 

To σύστημα “Open House”, για το οποίο υπάρχει Ευρωπαϊκή νομολογία, σημαίνει « έχω το σπίτι του ΓεΣΥ και στην είσοδο του βάζω τους κανόνες και όποιος θέλει μπορεί να μπει στο σύστημα, «σπίτι» μου, ο ΟΑΥ βάζει τους κανόνες, άρα όποιος θέλει μπαίνει και ενεργεί με βάσει τους κανόνες που βρίσκονται στην είσοδο, έχει το δικαίωμα να πάσα στιγμή να αποχωρήσει αν το επιθυμεί. Αυτό όμως που δεν γίνεται δεκτό, είναι κάποιος να είναι με το ένα πόδι μέσα στο «σπίτι» μου και με το άλλο εκτός.
Οι κανονισμοί πρέπει να είναι διάφανοι και να βασίζονται σε αξιοκρατικά, τεχνοκρατικά κριτήρια.

  •  Οι καταχρήσεις που εντοπίστηκαν

Ο τρίτος παράγοντας είναι οι καταχρήσεις. Όπως παρουσιάσαμε στην Έκθεση που έχει δει το φως της δημοσιότητας, περιπτώσεις όπου θα πρέπει να κρούσουν καμπανάκι στα αυτιά του ΟΑΥ και αυτές οι περιπτώσεις θα πρέπει να τεθούν από το μικροσκόπιο του οργανισμού. Δεν νοείται ένας ειδικός γιατρός να λαμβάνει 800 χιλιάδες ευρώ, ούτε δύο ειδικοί γιατροί να λαμβάνουν από 700 χιλιάδες ευρώ, ή τρεις ειδικοί γιατροί από 600 χιλιάδες ευρώ. Επίσης δεν νοείται προσωπικοί γιατροί να έχουν υπέρογκες αμοιβές. Όλα αυτά θα πρέπει να ηχήσουν ένα καμπανάκι και στα πλαίσια του ισοσκελισμένου ισολογισμού, ο οποίος δεν ήταν από την αρχή ισοσκελισμένος, αλλά μετά τις παρεμβάσεις μας ο ΟΑΥ κατέθεσε επιτέλους ισοσκελισμένος προϋπολογισμό. Είναι στα θέματα τα οποία ο ΟΑΥ πρέπει να βρει τρόπο να μειώσει τις καταχρήσεις.
Ένα πράγμα που θα μπορούσαν να κάνουν γι’ αυτό είναι να στελεχώσουν μια ορθή ομάδα εσωτερικού ελέγχου για να ελέγχει πολύ περισσότερο από τα ο3% που ελέγχουν σήμερα.

Σε περίπτωση που εντοπιστούν καταχρήσεις τι γίνεται; Επιστρέφονται τα χρήματα από τους γιατρούς και τα νοσηλευτήρια πίσω στο ταμείο του ΟΑΥ; 

Προφανώς και πρέπει. Πρέπει ακόμη να επιβληθούν αυστηρά πρόστιμα. Αυτή την στιγμή τα πρόστιμα είναι πολύ μειωμένα και δεν είναι αποτρεπτικός παράγοντας το ύψος του προστίμου για ένα γιατρό ο οποίος μπορεί να μπει στον πειρασμό για κατάχρηση. Το έχω παρομοιώσει με ένα λεωφορείο. Δεν γίνεται να μπαίνω χωρίς να κόβω εισιτήριο παρά μόνο να μπει εισπράκτορας. Θα πρέπει να έχω αυστηρή ποινή για να μην σκεφτώ καν να μην κόψω εισιτήριο.

Το Υπουργείο Οικονομικών θέλει να αποκόψει 153 εκατ. ευρώ από το ΓεΣΥ. Ορθά προχωρά με αυτή την απόφαση και υπάρχει περίπτωση να δούμε προβλήματα στην εφαρμογή του ΓεΣΥ;

Η απόφαση αυτή του Υπουργείου αποτελεί αποτέλεσμα συστάσεων της ΕΥ. Επομένως επικροτούμε την απόφαση αυτή. Το αν θα επηρεάσει την λειτουργικότητα του συστήματος, αυτή είναι δουλειά του ΟΑΥ. Καταρχάς η νομοθεσία ζητά την κατάθεση ισοσκελισμένου προϋπολογισμού.  Εκτός από αυτό πρέπει να καλύπτω τις δαπάνες υγείας. Δεν μπορεί ο φορολογούμενος πολίτης να πληρώνει 2,65% από τις απολαβές του στον ΟΑΥ για να καλύπτει κάποιες υπηρεσίες τις οποίες αποφάσισε ότι είτε δεν θα καλύπτει, είτε δεν θα καλύπτει πλήρως.
Δεν μπορεί για την ίδια δαπάνη να υπάρχουν δύο συνεισφορές. Η μια στα πλαίσια των φορολογούμενων και των εισφορών στο ΓεΣΥ και η άλλη επίσης από τους φορολογούμενους από το Υπουργείο Υγείας για παράδειγμα.

Ένα άλλο σημείο το οποίο γεννά ερωτήματα είναι το γεγονός ότι τα έσοδα του ΟΑΥ από τις εισφορές του ΓεΣΥ είναι περισσότερα, απ’ ότι οι δαπάνες του ΟΑΥ για τις υπηρεσίες του ΓεΣΥ. Πώς το σχολιάζετε; 

Οι αυξημένες εισφορές σε σχέση με τον προϋπολογισμό, θέλουμε να πιστεύουμε ότι δεν είναι πλασματικές αλλά όντως ο ΟΑΥ έχει προϋπολογίσει σωστά τα ποσά αυτά ως έσοδα. Δεν πιστεύω ότι έχουν κάνει κάποιο λογιστικό τρικ. Θα δούμε την εφαρμογή του προϋπολογισμού. Αν δούμε ότι έχουν προϋπολογίσει 1,4 δις ευρώ και στο τέλος θα εισπράξουν 1,2 δις ευρώ, προφανώς θα είναι υπόλογοι για τον προϋπολογισμό που έχουν καταθέσει. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι και με την συνδρομή του Υπουργείου Υγείας που είναι τα εποπτευόμενο υπουργείο αλλά και των Οικονομικών που επιβλέπει γενικότερα τους προϋπολογισμούς, δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο, αλλά θα το δούμε.

Μια τελευταία ερώτηση και να κλείσουμε με αυτή κύριε Πετρίδη μιας και στην επικαιρότητα είναι το ΦΠΑ 5% στις κατοικίες, κάτι που ίσχυε και επί καιρό των χρυσών διαβατηρίων. Η ελεγκτική προχωρά με τον έλεγχο των πολιτογραφήσεων. Πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί ο έλεγχος και αν μπορείτε να μας δώσετε και κάποια παραδείγματα τα οποία ίσως εντοπίσατε μέχρι στιγμής και αφορούν ξένους επενδυτές.


Είμασταν η πρώτη υπηρεσία που εντόπισε το θέμα με το μειωμένο ΦΠΑ. Για εμάς δεν τίθεται θέμα ότι η επένδυση κάποιου επενδυτή, είναι κοινωνική πολιτική όπως ήθελε το τμήμα φορολογίας να το παρουσιάσει. Μάλιστα είχε κάνει προσπάθεια (σ.σ Τμήμα Φορολογίας), να εξαπατήσει και την με αυτό το θέμα. Πρέπει να σας πως ότι ο έλεγχος που κάνουμε έχοντας ελεύθερη πρόσβαση σε όλα τα στοιχεία από το Υπουργείο Εσωτερικών, ο λεγόμενος εσωτερικός έλεγχος, σε όλες τις περιπτώσεις ή σε αυτές που μπορούμε να εντοπίσουμε. Υπάρχουν πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία στο γεγονός ότι κάποια άτομα ενδεχομένως να επωφελούνται του μειωμένου ΦΠΑ και δύο και τρεις φορές, παράνομα και παράτυπα, ακόμα και αν και η πρώτη φορά δεν δικαιολογείτο.  Υπολογίζουμε μέσα στους επόμενους 2-3 μήνες να έχουμε έτοιμη την έκθεση αυτή. Έχουμε κάποια δυσκολία να εντοπίσουμε κάποια άτομα που είναι άγνωστοι στο κτηματολόγιο, στο τμήμα φορολογίας, στο τμήμα ΦΠΑ. Μόλις η ομάδα τα εντοπίσει όλα αυτά και τα οργανώσει στην τελική τους μορφή θα είμαστε πολύ κοντά στο να εξάγουμε συμπεράσματα, για το οικονομικό κομμάτι του επενδυτικοί προγράμματος.
 

Παρακολουθείστε όσα ανέφερε στην εκπομπή ο κ. Πετρίδης: