Ελεγκτική: Πήραμε αεροπλάνα πυρόσβεσης, αλλά δεν έχουμε πιλότους

Τα ευρήματα της Ελεγκτικής Υπηρεσίας στην Έκθεση της για τα μέτρα που εφαρμόζει το Τμήμα Δασών στην πρόληψη πυρκαγιών

Ενδιαφέροντα είναι τα ευρήματα της Ελεγκτικής Υπηρεσίας στην Έκθεση της με θέμα την «Αξιολόγηση των μέτρων που εφαρμόζει το Τμήμα Δασών σε σχέση με την πρόληψη των δασικών πυρκαγιών»

>>> Διαβάστε εδώ αυτούσια την Έκθεση <<<

Η Ελεγκτική στην εν λόγω Έκθεση κάνει ιδιαίτερη αναφορά στην λειτουργία πτητικών μέσων του Τμήματος Δασών στην οποία αναφέρει πως το κράτος δαπάνησε κατά το 2020 και 2021 ποσό ύψους €2.813.784 για την αγορά υπηρεσιών δύο αεροπλάνων πυρόσβεσης, για περίοδο έξι μηνών, για κάθε έτος, ενώ λαμβανομένου υπόψη και του κόστους που θα καταβάλει το Τμήμα για εξασφάλιση πυροσβεστικών ελικοπτέρων, επίσης με αγορά υπηρεσιών, κατά τα έτη 2019 μέχρι 2021, το οποίο εκτιμάται στα €7.140.312, τότε το συνολικό κόστος υπολογίζεται στα €9.954.060.

Λαμβάνοντας υπόψη τις εισηγήσεις της Τεχνικής Επιτροπής και τις αντίστοιχες εκτιμήσεις της, σε σχέση με το κόστος ενοικιαγοράς ή αγοράς πυροσβεστικών αεροπλάνων (ενοικιαγορά αεροπλάνου: €2,7 εκ.- €2,8 εκ., αγορά αεροπλάνου: €1,4 εκ.- €1,8 εκ.), όπως αυτές παρατίθενται στις Εκθέσεις, ημερ. 15.9.2014 και 26.8.2016, καθώς και των σχετικών εκτιμήσεων του ΤΔ για το κόστος αγοράς πυροσβεστικού αεροπλάνου (€2,2 εκ. - €2,3 εκ.), όπως προκύπτουν από εσωτερικό σημείωμα, ημερ. 5.2.2021, το Κράτος, με το πιο πάνω ποσό ενδεχομένως να πετύχαινε τη μόνιμη κάλυψη των αναγκών της Κυπριακής Δημοκρατίας σε πτητικά μέσα πυρόσβεσης, με την απόκτηση με αγορά ή με ενοικιαγορά τριών πυροσβεστικών αεροπλάνων και με πρόσληψη του απαιτούμενου προσωπικού, σημειώνεται στην Έκθεση. 

Παράλληλα αναφορά γίνεται και στους χειριστές των αεροπλάνων πυρόσβεσης καθώς όπως σημειώνει υπάρχει θέμα τόσο στο υψηλό κόστος εκπαίδευση τους, σημειώνοντας παράλληλα πως το Τμήμα διαθέτει μόνο ένα χειριστή και έτσι δεν μπορούν να αξιοποιούνται τα αεροπλάνα. 

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Έκθεση: 

(i)    Λόγω του προβλήματος που προκύπτει, το Κράτος αγοράζει υπηρεσίες από ιδιώτες για τον χειρισμό του αεροπλάνου τύπου Thrush 550P, με πολύ υψηλό κόστος, λόγω της έλλειψης ενδιαφέροντος για συμμετοχή στον διαγωνισμό που προκηρύσσει. 

(ii)    Πέραν του χειριστή αεροπλάνων, που είναι μόνιμος υπάλληλος του Τμήματος και διαθέτει άδεια για πλοήγηση και των δύο τύπων ιδιόκτητων αεροπλάνων του ΤΔ, το Τμήμα αγόρασε, τον Ιούνιο του 2021, υπηρεσίες ενός χειριστή για το αεροπλάνο τύπου Air Tractor 802F και τον Σεπτέμβριο, ενός χειριστή για το αεροπλάνο τύπου Thrush 550P. Όπως προκύπτει, για την περίοδο μέχρι και τον Ιούνιο του 2021, ήταν πρακτικά αδύνατο να αξιοποιούνταν πλήρως τα δύο αεροπλάνα, εφόσον το Τμήμα διέθετε μόνο ένα χειριστή.

(iii)    Το Σχέδιο Υπηρεσίας των Χειριστών Πτητικών Μέσων δεν διασφαλίζει τη μακροχρόνια απασχόλησή τους στο ΤΔ, παρά το υψηλό κόστος εκπαίδευσής τους, ούτε και προβλέπει για τη δοκιμασία των υποψήφιων πιλότων σε ψυχομετρικές εξετάσεις και εξετάσεις σε εξομοιωτή πτήσεων.

(iv)    Σε σχετική έκθεση ελέγχου, που ετοιμάστηκε το 2018 από την Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας του Ηνωμένου Βασιλείου (ΑΠΑΗΒ), εντοπίζονται σημαντικές αδυναμίες στη λειτουργία της ΜΠΜ, οι οποίες αφορούν στην απουσία νομικού πλαισίου για τη διαχείριση των κρατικών αεροσκαφών, σε ελλείψεις στα εγχειρίδια λειτουργίας της και στην υποστελέχωση της Μονάδας με εξειδικευμένο προσωπικό. Το ΤΔ ετοίμασε Πρόταση προς το Υπουργικό Συμβούλιο για τη βελτίωση της λειτουργίας της ΜΠΜ, βάσει των εισηγήσεων της ΑΠΑΗΒ, η οποία προωθήθηκε τον Ιούνιο του 2021 στο Υπουργείο ΓΑΑΠ για περαιτέρω ενέργειες.