Εντός Φεβρουαρίου τα Νομοσχέδια που ρυθμίζουν συντάξεις & ωφελήματα κρατικών αξιωματούχων

Πάει προς οριστική ρύθμιση το ζήτημα, λέει η Κυβέρνηση

Εντός Φεβρουαρίου αναμένεται να κατατεθούν στη Βουλή τα νομοσχέδια που θα αφορούν τη ρύθμιση πολλαπλών συντάξεων αλλά και ωφελημάτων αξιωματούχων, καθώς όπως πληροφορείται η Brief, το Υπουργείο Οικονομικών μαζί με τη Νομική Υπηρεσία βρίσκονται στο στάδιο οριστικοποίησης του. 

Για το όλο ζήτημα μάλιστα αναφορά έκανε και ο ίδιος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κατά την παρουσίαση του Προγραμματισμού Διακυβέρνησης 2024, ενώ και ο Γενικός Λογιστής, Ανδρέας Αντωνιάδης, σε ανακοίνωση του την περασμένη Πέμπτη σημείωσε πως το Γενικό Λογιστήριο έχει συνεισφέρει στην ετοιμασία σχετικών νομοσχεδίων του Υπουργείου Οικονομικών, ώστε να ρυθμιστεί οριστικά το ζήτημα των πολλαπλών συντάξεων. 

Ποια είναι η λύση 

Το Υπουργείο Οικονομικών δεν έχει δώσει μέχρι στιγμής λεπτομέρειες για τις πρόνοιες του νομοσχεδίου. Γι' αυτό τον λόγο η Ελεγκτική Υπηρεσία, σε συνδυασμό με τη γνωμάτευση του Γενιικού Εισαγγελέα εκτιμά πως το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί δεν πρόκειται να διορθώνει τις στρεβλώσεις, ενώ παράλληλα κατηγορεί τον Γενικό Εισαγγελέα πως συμβουλεύει τον Γενικό Λογιστή να παρανομεί στο θέμα της καταβολής συντάξεων.  

Ειδικότερα, ο Εκπρόσωπος της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, Μάριος Πετρίδης σχολιάζοντας την πρόσφατη ανακοίνωση από το Γενικό Λογιστήριο σημείωσε στην Brief, πως η γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα, που αναφέρεται στην εν λόγω ανακοίνωση, φαίνεται να προδικάζει πως το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί δεν θα μπορεί να άρει τις στρεβλώσεις στα θέματα των πολλαπλών συντάξεων, με την Ελεγκτική να ζητά όπως η Βουλή να προχωρήσει με την εξέταση και τη διαβούλευση κειμένων που τους διαβιβάστηκαν από την ΕΥ.

Ερωτηθείς σχετικά με τις εισηγήσεις της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το τι πρέπει να αλλάξει τόσο στο ηλικιακό όριο συνταξιοδότησης, όσο και στο ποια φόρμουλα θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί, ο κ. Πετρίδης ανέφερε πως ΕΥ εισηγήθηκε στο Υπουργείο Οικονομικών να αυξήσει από το 60ο στο 65ο έτος το ηλικιακό όριο συνταξιοδότησης των Βουλευτών και Υπουργών, διορθώνοντας έτσι τις στρεβλώσεις και την αδικία, όπως συμπληρώνει, που παρατηρείται μεταξύ κρατικών αξιωματούχων και βουλευτών σε σχέση με τους υπόλοιπους εργαζομένους.

Αναφορικά τώρα, με τον τρόπο που μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο, χωρίς να θεωρηθεί αντισυνταγματικό, όπως είχε προκύψει παλαιότερα με τις πολλαπλές συντάξεις, ο κ. Πετρίδης σημείωσε πως το Υπουργείο Οικονομικών μπορεί να τροποποιήσει τη νομοθεσία και αυτή να εφαρμοστεί όχι αναδρομικά, αλλά να ισχύσει από την ημέρα ψήφισης της.

Όπως επεξήγησε ο κ. Πετρίδης, αυτό μπορεί να γίνει με τον τρόπο και έχει ξαναγίνει το 2012 για τους δημόσιους υπαλλήλους, καθώς σε περίπτωση που οι αλλαγές στα συνταξιοδοτικά ωφελήματα αφορούν μόνο την ημερομηνία μετά την αλλαγή του νόμου τότε αυτό δεν κρίνεται ως αντισυνταγματικό.

Για παράδειγμα, εάν το Υπουργείο Οικονομικών αποφασίσει την αύξηση του ορίου αφυπηρέτησης εν ενεργεία υπουργών, βουλευτών και δημάρχων τότε οι εν λόγω αξιωματούχοι θα μπορούν να πάρουν αναλογική σύνταξη στο 60ο έτος που θα αφορά την υπηρεσία τους, δηλαδή, μέχρι την ημερομηνία που ισχύει η υφιστάμενη νομοθεσία, ενώ στο 65ο έτος τους θα μπορούν να πάρουν πλήρως την σύνταξη που τους αναλογεί.

Τώρα, όσον αφορά όσους θα διοριστούν ή θα εκλεγούν μετά την εφαρμογή της νέας νομοθεσίας που εισηγείται η Ελεγκτική, τότε η σύνταξη τους θα τους καταβληθεί στο 65ο έτος, ότι ισχύει δηλαδή με κάθε εργαζόμενο.

Αλαλούμ με την ερμηνεία του νόμου – Ποιο είναι το πρόβλημα 

Όπως διαπιστώθηκε αν και υπάρχει ήδη σχετική νομοθεσία, εντούτοις αυτή ερμηνεύεται διαφορετικά από κάθε Υπηρεσία. 

Να υπενθυμίσουμε πως όσο αφορά τον νόμο για τις πολλαπλές συντάξεις αυτός είχε κριθεί ως αντισυνταγματικός και είχε ως αποτέλεσμα την αναδρομική επιστροφή των συντάξεων μόνο όσων προσέφυγαν στο δικαστήριο, ενώ μετά από γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας, μετά την αντισυνταγματικότητα του νόμου, το Γενικό Λογιστήριο συνέχισε την καταβολή συντάξεων σε όλους, ασχέτως εάν προσέφυγαν τότε ή όχι στο δικαστήριο. 

Στον αντίποδα τώρα, η Ελεγκτική Υπηρεσία σημειώνει πως υπάρχει νομοθεσία του 1980 η οποία προνοεί την αναστολή της καταβολής συντάξεων σε υπουργούς, υφυπουργούς και βουλευτές όταν αναλαμβάνουν κρατικό αξίωμα ή εκλέγονται.

Όπως αναφέρει ο Γενικός Ελεγκτής, λόγω ακριβώς αυτού του νόμου κανονικά δεν θα έπρεπε να καταβάλλονται συντάξεις σε πρώην Υπουργούς και βουλευτές ενόσω κατέχουν άλλο αξίωμα ή θέση ενώ ταυτόχρονα δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να ζητηθούν και χρήματα πίσω από όσους έπαιρναν τελικά αυτή η σύνταξη.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η απόφαση του Δικαστηρίου αφορούσε προσφυγές δημοσίων υπαλλήλων των οποίων η θεμελιωμένη σύνταξη αποκόπηκε με εκ των υστέρων νόμο, ενώ η Νομική Υπηρεσία στη γνωμάτευση που έδωσε επέκτεινε τη μη αποκοπή συντάξεων και σε Υπουργούς και βουλευτές που μάλιστα είχαν διοριστεί ή εκλεγεί πολύ μετά τη ψήφιση του νόμου του 1980.

Θα πρέπει να σημειωθεί επίσης πως η νομοθεσία που βρίσκεται σε ισχύ δεν αφορά συντάξεις που αποκτήθηκαν λόγω εργοδότησης στη δημόσια υπηρεσία, αλλά μόνο συντάξεις πρώην υπουργών και βουλευτών και προέδρων της Βουλής.

Αυτό ουσιαστικά σημαίνει πως η νομοθεσία του 1980, δεν αγγίζει τις περιπτώσεις Νίκου Χριστοδουλίδη και των Υπουργών του, εκτός του Μάκη Κεραυνού λόγω υπουργικής σύνταξης που λαμβάνει, άρα οι συντάξεις που καταβάλλονται στον ΠτΔ και στους Υπουργούς είναι καθόλα νόμιμες, όπως συμπληρώνει η Ελεγκτική. 

Χαράλαμπος Ζάκος
 

Χαράλαμπος Ζάκος