Επεκτείνεται το Λιμάνι Λεμεσού υπό 5 προϋποθέσεις

Η Περιβαλλοντική Αρχή έδωσε το «ΟΚ» για υλοποίηση του Έργου, αλλά υπό αυστηρά κριτήρια

Το «πράσινο» φως για υλοποίηση του αναθεωρημένου πλάνου σχετικά με την επέκταση του Λιμένα Λεμεσού – Τερματικό 2 (Βασιλικό), άναψε η Περιβαλλοντική Αρχή υπό πέντε συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

Όπως αναφέρεται στη θετική γνωμάτευση που εξέδωσε, η Περιβαλλοντική Αρχή δε φέρει ένσταση στην υλοποίηση του ‘Εργου υπό τις πιο κάτω προϋποθέσεις:

1/ Της πιστής τήρησης του σχεδιασμού του έργου ο οποίος περιλαμβάνει μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος και των μέτρων περιβαλλοντικής προστασίας που προτείνονται στην υποβληθείσα Μελέτη Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον,
2/ Της εφαρμογής των όρων του Παραρτήματος της ΜΕΕΠ,
3/ Της υποβολής, πριν την έναρξη κατασκευής του έργου, Φακέλου Συμμόρφωσης του Τελικού Σχεδιασμού με τα υποβληθέντα στην ΜΕΕΠ, παρέχοντας πιο αναλυτικά στοιχεία σχετικά με τον σχεδιασμό του έργου. Συγκεκριμένα, θα πρέπει να περιλαμβάνεται η διερεύνηση και ο προσδιορισμός της βέλτιστης μεθόδου βυθοκόρησης και διάθεσης των βυθοκορημάτων. Η μέθοδος βυθοκόρησης και διάθεσης των βυθοκορημάτων θα πρέπει να τύχει έγκρισης από το Τμήμα Αλιείας και Θαλασσίων Ερευνών και το Τμήμα Περιβάλλοντος. Παράλληλα, θα πρέπει να συνταχθεί κατάλληλο πρόγραμμα περιβαλλοντικής παρακολούθησης του περιβάλλοντος στην περιοχή του έργου και στην περιοχή διάθεσης των βυθοκορημάτων, 
4/ Της υποβολής αναθεωρημένων μετρήσεων (μετρήσεις βάσης αναφοράς) των παραμέτρων του Προγράμματος Περιβαλλοντικής Παρακολούθησης όπως αυτό θα διαμορφωθεί λαμβάνοντας υπόψη τα σχετικά αναφερόμενα στην εγκεκριμένη ΜΕΕΠ και τους όρους της παρούσας Περιβαλλοντικής Έγκρισης, πριν την έναρξη των εργασιών κατασκευής, μετά την ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής και πριν την έναρξη λειτουργίας του έργου, και
5/ Της υποβολής Έκθεσης Συμμόρφωσης με τους Περιβαλλοντικούς Όρους πριν την έναρξη των εργασιών κατασκευής και την έναρξη της λειτουργίας του Έργου.

Σημειώνεται ότι η παρούσα Περιβαλλοντική Έγκριση εκδίδεται με την πρόνοια της επιβολής πρόσθετων όρων, σύμφωνα με τα αποτελέσματα των Εκθέσεων που θα υποβάλλονται στα πλαίσια της περιβαλλοντικής παρακολούθησης και επιτήρησης (Environmental Monitoring) του έργου (Φάση που προηγείται της Κατασκευής, Φάση Κατασκευής και Φάση Λειτουργίας), ενώ δύναται να επιβληθούν πρόσθετοι όροι από την Περιβαλλοντική Αρχή κατά την κρίση της, οι οποίοι μπορεί να αφορούν μεταξύ άλλων είτε συμπληρωματικότητα με άλλα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος (π.χ. Αγωγό EastMed pipeline και LNG-FSRU), είτε εισηγήσεις εμπλεκόμενων Τμημάτων, Υπηρεσιών και Ενδιαφερόμενων Μερών, είτε άλλα λιμενικά έργα και δραστηριότητες στην περιοχή Βασιλικού.

Επίσης, αναφέρεται στην Γνωμάτευση, τα έργα περιβαλλοντικής διαχείρισης και προστασίας θα πρέπει να τυγχάνουν προτεραιότητας από τον κύριο του έργου και ως εκ τούτου θα πρέπει να εξασφαλίζονται οι απαιτούμενες σχετικές δαπάνες από τις πιστώσεις του έργου.

Αξίζει να σημειωθεί πως, η Περιβαλλοντική Έγκριση έχει ισχύ για πέντε χρόνια από την ημερομηνία έκδοσης της, ενώ έξι μήνες πριν την λήξη ισχύος, ο κύριος του έργου οφείλει όπως υποβάλει στην Περιβαλλοντική Αρχή αίτηση για ανανέωση της.

Το αναθεωρημένο Πλάνο

Υπενθυμίζεται ότι, με βάση τη Μελέτη Εκτίμησης των Επιπτώσεων στο Περιβάλλον που κατατέθηκε, η Αρχή Λιμένων Κύπρου προχώρησε στην τροποποίηση του σχεδιασμού της για επέκταση του Λιμανιού Λεμεσού, αλλά και τις χρήσεις που αυτός καλείται να εξυπηρετήσει, και προγραμματίζει την επέκταση του λιμένα μέσα στα ίδια όρια στα ανατολικά και με κρηπιδώματα στις εσωτερικές πλευρές των κυματοθραυστών και στο βόρειο μέρος της νέας λιμενολεκάνης.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται, οι προσαρμογές αφορούν κυρίως την προέκταση του προσήνεμου κυματοθραύστη, τη μείωση του πλάτους δαπέδου στο νότιο κρηπίδωμα και την αύξηση της ακτίνας καμπυλότητας του διαύλου προσέγγισης.

Οι κύριες διαφορές μεταξύ των έργων που περιλαμβάνονται στην εγκεκριμένη ΜΕΕΠ του 2017 και των νέων προτεινόμενων έργων (2023) παρουσιάζονται στον πιο κάτω πίνακα:

Οι διαφορές μεταξύ των λιμενικών λειτουργιών που περιλαμβάνονται στην εγκεκριμένη ΜΕΕΠ και των νέων προτεινόμενων λειτουργιών, παρουσιάζονται στον ακόλουθο πίνακα:

Οι στόχοι και τα κύρια μέρη του Έργου

Σημειώνεται πως, το όλο έργο έχει ως κύριο στόχο την επέκταση του λιμένα που να περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα θαλάσσια έργα για ασφαλή και αποδοτική παροχή των πιο κάτω υπηρεσιών:

  • Η υφιστάμενη χρήση με τα ίδια φορτία παραμένει
  • Εξυπηρέτηση πλοίων υδρογονανθράκων και γενικά τομέα ενέργειας στην περιοχή (Κύπρου, Ισραήλ και Αιγύπτου, κατά κύριο λόγο)
  • Εξυπηρέτηση πλοίων με φορτία τρίτων που ασχολούνται με προγράμματα ανάπτυξης της περιοχής
  • Μελλοντική δημιουργία ανοικτών και κλειστών αποθηκευτικών χώρων για προσωρινή αποθήκευση φορτίου, αλλά και για μεσοπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες ανάγκες εταιρειών σε σχέση με φορτία εισαγωγών, και για τις ανάγκες των υπό διαμετακόμιση φορτίων.
  • Περιστατικός ελλιμενισμός πλοίων με μόνη δραστηριότητα την αλλαγή πληρωμάτων ή την αλλαγή σημαίας και την παραλαβή προμηθειών για τις ανάγκες των πλοίων.

Τα κύρια μέρη που αποτελούν το έργο είναι τα εξής:
1/ Αποξήλωση τελευταίου τμήματος του υφιστάμενου προσήνεμου κυματοθραύστη μήκους 400 μέτρων και επέκταση κατά 1.200 μέτρα, με διαφορετική χάραξη
2/ Κατασκευή νέου υπήνεμου κυματοθραύστη 275 μ.
3/ Κατασκευή προβλήτα 230 μ. Χ 125 μ. στη θέση υφιστάμενου υπήνεμου κυματοθραύστη
4/ Επέκταση κρηπιδώματος δυτικά της υφιστάμενης λιμενολεκάνης 115 μ.
5/ Επέκταση του κρηπιδώματος βόρεια της υφιστάμενης λιμενολεκάνης 50 μ.
6/ Κατασκευή νέου κρηπιδώματος βόρεια της νέας λιμενολεκάνης 385 μ.
7/ Κατασκευή νέου κρηπιδώματος ανατολικα της νέας λιμενολεκάνης 195 μ.
8/ Κατασκευή νέου κρηπιδώματος στον νότιο κυματοθραύστη 1.035 μ.
9/ Εκβάθυνση της νέας λιμενολεκάνης μέχρι -15 μ.
10/ Εκβάθυνση μεταξύ υφιστάμενης και νέας λιμενολεκάνης μέχρι -13 μ.
11/ Εκβάθυνση του διαύλου εισόδου/προσέγγισης μέχρι τη στάθμη -16,5 μ.
12/ Διαμόρφωση εκβολής ποταμού – Ανοικτό κανάλι.

ΜΑΡΙΟΣ ΑΔΑΜΟΥ

Μάριος Αδάμου