Επιστροφές προϊόντων: Εντός 14 ημερών για διαδικτυακές αγορές – Τι ισχύει για καταστήματα

Εάν αγοράσεις προϊόν με φυσική παρουσία σε κατάστημα τότε η επιστροφή γίνεται βάσει της πολιτικής της κάθε εταιρείας

Το τι ισχύει με τις επιστροφές προϊόντων (όχι ελαττωματικών) επεξήγησε στην Brief, η Νομική Σύμβουλος του Συνδέσμου Καταναλωτών, Βιργινία Χρήστου, καθώς το τελευταίο διάστημα και λόγω των αυξημένων αγορών παρατηρείται σύγχυση μεταξύ των καταναλωτών. 

Όπως αρχικά διευκρίνισε η κα. Χρήστου, η πολιτική επιστροφών διαχωρίζεται και δεν είναι η ίδια για διαδικτυακές αγορές και για αγορές με φυσική παρουσία σε κατάστημα. Δηλαδή, η νομοθεσία που αφορά τις επιστροφές προϊόντων από διαδικτυακές αγορές και τις επιστροφές από αγορές με φυσική παρουσία διαφέρει 

Επιστροφή εντός 14 ημερών για διαδικτυακές αγορές 

Εάν κάποιος προχωρήσει με αγορά προϊόντος μέσω διαδικτύου τότε βάσει νομοθεσίας μπορεί να επιστρέψει το προϊόν εντός 14 ημέρων και να ζητήσει τα χρήματα του πίσω. 

Την ίδια ώρα ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί πως σε περίπτωση που ο καταναλωτής ανοίξει τη συσκευασία κάποιου προϊόντος τότε η εταιρεία μπορεί να μην επιστρέψει ολόκληρο το ποσό. Αυτό αφορά κάποιες κατηγορίες προϊόντων τα οποία όταν αλλοιωθεί κάποια σφραγίδα από το κουτί (π.χ. κινητά τηλέφωνα) τότε αυτό το προϊόν δεν μπορεί να πωληθεί σε άλλον καταναλωτή ως καινούργιο και έτσι η εταιρεία δεν υποχρεούται να επιστρέψει ολόκληρο το ποσό στον καταναλωτή. 

Το κάθε κατάστημα αποφασίζει για τη δική του πολιτική επιστροφών 

Τώρα, για επιστροφή προϊόντος που αγοράστηκε με φυσική παρουσία από κατάστημα, τότε ισχύει διαφορετική πολιτική επιστροφών και αυτή εξαρτάται από το κάθε κατάστημα. 

Ειδικότερα, το κάθε κατάστημα μπορεί να καθορίσει στη πολιτική επιστροφών του και το χρονικό διάστημα που μπορεί να επιστραφεί ένα προϊόν, αλλά και η αποζημίωση που μπορεί να δοθεί σε κάθε επιστροφή. 

Όπως σημειώνει η κα. Χρήστου οι καταναλωτές που προχωρούν με αγορές με φυσική παρουσία στα καταστήματα είναι καλό πρώτα να ενημερώνονται από την ιστοσελίδα, ή και στο ταμείο του καταστήματος για την πολιτική επιστροφών της εταιρείας πριν προχωρήσουν με την αγορά προϊόντος. 

Νομικό κενό για το τι ισχύει με επιστροφές σε περίοδο εκπτώσεων 

Την ίδια ώρα η κα. Χρήστου ανέφερε πως υπάρχει κενό στη νομοθεσία που αφορά την επιστροφή προϊόντων τα οποία μετά την αγορά από τον καταναλωτή και κατά την περίοδο που θα επιστραφούν βρίσκονται σε έκπτωση. 

Με πιο απλά λόγια. Εάν αγόρασες ένα προϊόν αξίας €100 αλλά όταν το επιστρέψεις βρίσκεται σε έκπτωση, τότε το κατάστημα – λόγω απουσίας νομοθεσίας – μπορεί είτε να προχωρήσει με αλλαγή για προϊόντα αξίας €100, είτε – κάτι που γίνεται στις πλείστες αν όχι σε όλες τις περιπτώσεις – να προχωρήσει με αλλαγή υπολογίζοντας την έκπτωση που βρίσκεται το προϊόν και όχι την αρχική τιμή αγοράς. 

Τι γίνεται με το Black Friday 

Όσον αφορά τις καταγγελίες για Black Friday, η κα. Χρήστου ανέφερε πως μέχρι στιγμής ο Σύνδεσμος έχει επιληφθεί μερικών καταγγελιών, οι οποίες ως επί τω πλείστον αφορούσαν λάθη στο ταμείο. 

Όπως σημείωσε, σε κάποια καταστήματα οι εκπτώσεις δεν είχαν περαστεί στο σύστημα με αποτέλεσμα μικρός αριθμός καταναλωτών να επωμιστεί ολόκληρο το ποσό. Σύμφωνα με την κα. Χρήστου σε αυτές τις περιπτώσεις τα καταστήματα ενημέρωσαν πως είχε γίνει λάθος και επέστρεψαν στους επηρεαζόμενους καταναλωτές τη διαφορά. 

Χαράλαμπος Ζάκος

Χαράλαμπος Ζάκος