Έρχεται Εγγυητικό Ταμείο για ασφάλειες Ζωής

Δεν θα μένουν ξεκρέμαστοι οι ασφαλιζόμενοι σε περίπτωση πτώχευσης μίας ασφαλιστικής

Αρχίζει σήμερα (5/2) στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών η συζητήση κυβερνητικού νομοσχεδίου, μέσω του οποίου προωθείται η σύσταση και η δημιουργία Εγγυητικού Ταμείου Ασφάλισης Ζωής.

Όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση, σκοπός του νομοσχεδίου είναι η αποζημίωση των αντισυμβαλλόμενων και των δικαιούχων ασφαλίσματος σε περίπτωση εκκαθάρισης ασφαλιστικής επιχειρήσεις ασφάλισης Ζωής.

Συγκεκριμένα, με το προτεινόμενο Νομοσχέδιο προστίθεται στον βασικό Νόμο «περί Ασφαλιστικών και Αντασφαλιστικών Εργασιών και Άλλων Συναφών Θεμάτων» νέο άρθρο με το οποίο συνιστάται Εγγυητικό Ταμείο Ασφάλισης Ζωής, για σκοπούς καταβολής χρηματικού ποσού έναντι της αξίας των ασφαλιστηρίων Ζωής, καθώς και καταβολής χρηματικού ποσού έναντι εκκρεμών απαιτήσεων και πληρωτέων παροχών, σε περίπτωση εκκαθάρισης ασφαλιστικής επιχείρησης ασφάλισης Ζωής, της οποίας η μεταβίβαση του χαρτοφυλακίου Ζωής σε άλλη ασφαλιστική επιχείρηση δεν καταστεί δυνατή.

Γιατί εξαιρέθηκαν τα συνταξιοδοτικά σχέδια

Με βάση, εξάλλου, πρόνοιες του νέου άρθρου, θα παρέχεται αποζημίωση για ασφαλιστικές αποζημιώσεις που πηγάζουν από ασφάλιστρα του Κλάδου Ζωής σχεδόν για όλα τα ασφάλιστρα που καλύπτονται από τον Κλάδο, με εξαίρεση τα ομαδικά συνταξιοδοτικά σχέδια καθαρά για λόγους βιωσιμότητας του Ταμείου, αλλά και των ασφαλιστικών επιχειρήσεων.

Πάντως, για την εν λόγω εξαίρεση, αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις με τους εμπλεκομένους στην ασφαλιστική βιομηχανία για να εξευρεθούν άλλοι τρόποι με τους θα εξασφαλίζεται η πληρωμή των δικαιούχων σε περίπτωση εκκαθάρισης ασφαλιστικής επιχείρησης, η οποία αδυνατεί να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της.

Πέραν, όμως, των συνταξιοδοτικών σχεδίων, το Εγγυητικό Ταμείο δεν θα καλύπτει απαιτήσεις από πρόσωπα που διετέλεσαν τα τελευταία πέντε χρόνια μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της υπό εκκαθάρισης ασφαλιστικής επιχείρησης, νομικά πρόσωπα, καθώς και από πρόσωπα που έχουν οποιαδήποτε ευθύνη ή συνείσφεραν με τις πράξεις ή παραλείψεις τους στην επιδείνωση της χρηματοοικονομικής κατάστασης της ασφαλιστικής εταιρείας.

Ετοιμάστηκε με βάση οδηγίες της EIOPA

Σύμφωνα, επίσης, με την Έκθεση συμβατότητας με τα ανθρώπινα δικαώματα, η δημιουργία του Εγγυητικού Ταμείου Ασφάλισης Ζωής κρίθηκε αναγκαία για να διασφαλιστεί ότι σε περίπτωση που τα περιουσιακά στοιχεία της υπό εκκαθάρισης ασφαλιστικής επιχείρησης δεν είναι ικανοποιητικά, οι δικαιούχοι να μην υποστούν ζημιά και το εν λόγω Ταμείο να καλύψει τις υποχρεώσεις ή μέρος αυτών που δεν θα καλυφθούν από τα περιουσιακά στοιχεία της ασφαλιστικής επιχείρησης.

Το γεγονός αυτό πέραν της προστασίας που παρέχει στους κατόχους ασφαλιστηρίων, προστίθεται, διασφαλίζει και την εμπιστοσύνη των πολιτών έναντι των υπόλοιπων ασφαλιστικών επιχειρήσεων του Κλάδου Ζωής, οι οποίες θεωρούνται οντότητες δημοσίου συμφέροντος και εν γένει στην ασφαλιστική βιομηχανία και το θεσμό της ασφάλισης, που αποτελεί ένα σημαντικό και αναπόσπαστο κομμάτι της οικονομίας.

Το προτεινόμενο Εγγυητικό Ταμείο, τονίζεται στην Έκθεση, θα χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από τις ασφαλιστικές επιχειρήσεις, χωρίς επιπρόσθετη χρέωση στον συμβαλλόμενο καταναλωτή και έχει σχεδιαστεί με τρόπο ούτως ώστε να καλύπτει μεν τους δικαιούχους, αλλά να μην αποτελεί λόγο επιδείνωσης της οικονομικής κατάστασης των ασφαλιστικών επιχειρήσεων του Κλάδου.

Σημειώνεται ότι, η Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφαλίσεων και Συντάξεων (EIOPA) είχε προωθήσει τη σύσταση Ενιαίου Σχεδίου Ασφαλιστικών Εγγυήσεων στην ΕΕ, το οποίο, όμως, προσέκρουσε σε αντιδράσεις κρατών-μελών, τα οποία υποστήριξαν ότι κάθε κράτος πρέπει να σχεδιάσει και να λειτουργήσει το δικό του Σχέδιο, ανάλογα με τα δεδομένα και τις ανάγκες του.

Ως εκ τούτου, επισημαίνεται στην Έκθεση, ο σχεδιασμός του προτεινόμενου Εγγυητικού Ταμείου, έχει βασιστεί σε εισηγιτικές πρόνοιες της EIOPA, οι οποίες στο παρόν στάδιο, ωστόσο, δεν έχουν μετουσιωθεί σε Οδηγία.

Αξίζει, δε, να αναφερθεί ότι, το μόνο Ενιαίο Σχέδιο Ασφαλιστικής Εγγύησης που υπάρχει σε όλα τα κράτη-μέλη της ΕΕ, είναι η παροχή αποζημίωσης σε ζημιωθέντες για υλικές ζημιές ή σωματικές βλάβες που προκαλούνται από όχημα ασφαλισμένο από ασφαλιστική επιχείρηση που τελεί υπό διαδικασία πτώχευσης ή εκκαθάρισης.

Η υπόλοιπη ατζέντα της Επιτροπής Οικονομικών

Κατά τη σημερινή συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής, πέραν του πιο πάνω νομοσχεδίου, θα συζητηθούν πέντε νομοσχέδια, καθώς και ο προϋπολογισμός της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας Κύπρου για το 2024, όπως επίσης και τρία αιτήματα για αποδεσμεύσεις κονδυλίων.

Σε ό,τι αφορά τα νομοσχέδια τα δύο είναι εναρμονιστικά και αφορούν ορισμένες υποχρεώσεις που απορρέουν από τον φόρο προστιθέμενης αξίας για παροχές υπηρεσιών και πωλήσεις αγαθών εξ αποστάσεως, καθώς και διατάξεις σχετικά με τις εξ αποστάσεως πωλήσεις αγαθών και ορισμένες εγχώριες παραδώσεις αγαθών, ενώ με το τρίτο επιχειρείται η τροποποίηση της σχετικής νομοθεσίας, με στόχο να παραχωρηθεί δικαίωμα υποβολής ένστασης από αιτητή, σε περίπτωση διαφωνίας με απόφαση του Εφόρου Φορολογίας για απόρριψη, στο σύνολο ή εν μέρει, αίτησής του για επιστροφή ΦΠΑ.

Το τέταρτο νομοσχέδιο αποσκοπεί στην παραχώρηση αυξημένης κεφαλαιουχικής έκπτωσης για κεφαλαιουχικές δαπάνες που πραγματοποιούνται εντός των φορολογικών ετών 2023, 2024 και 2025 για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων, για μηχανήματα και εξοπλισμό που συνδέονται με συστήματα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και με τεχνικά συστήματα βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης, καθώς και για καινούργια μηχανοκίνητα ηλεκτρικά οχήματα εμπορικού τύπου, ταξί και λεωφορεία, ενώ το πέμπτο αποσκοπεί στην τροποποίηση του «περί Φορολογίας του Εισοδήματος Νόμου» προκειμένου να διαγραφεί διάταξη στη νομοθεσία, η οποία είναι ανενεργή.

Όσον αφορά τον προϋπολογισμό της ΡΑΕΚ, σύμφωνα με τα στοιχεία που κατατέθηκαν στη Βουλή, αυτός είναι ελλειμματικός και προβλέπει έσοδα 2,68 εκατομμυρίων ευρώ και έξοδα 5,71 εκ. ευρώ. Όπως αναφέρεται, το έλλειμμα ύψους 3,03 εκ. ευρώ δύναται να καλυφθεί από το χρηματικό απόθεμα της Αρχής, το οποίο υπολογίστηκε την 1η Ιανουαρίου 2024 στα 5,8 εκ. ευρώ.

Αναφορικά με τα αιτήματα για αποδέσμευση κονδυλίων, το πρώτο κατατέθηκε από τη Νομική Υπηρεσία, η οποία ζητά την αποδέσμευση ποσού 355.000 ευρώ για μίσθωση υπηρεσιών από δικηγόρους για χειρισμό επείγουσων νομικών θεμάτων που εκκρεμούν ενώπιον της Υπηρεσίας και για παροχή εξειδικευμένων νομικών υπηρεσιών σε θέματα που εμπίπτουν στις αρμοδιόητες της Μονάδας Καταπολέμησης Αδικημάτων Συγκάλυψης, καθώς και για μίσθωση υπηρεσιών Ποινικών Ανακριτών από τον ιδιωτικό τομέα για διεξαγωγή ανακρίσεων και πορισμάτων μετά από διορισμό από τον Γενικό Εισαγγελέα και για πληρωμές μεταφραστών για μεταφράσεις αποφάσεων δικαστηρίου, νομοθεσιών, καταθέσεων και διερμηνιών σε υποθέσεις που εμπλέκονται αλλοδαποί.

Με το ίδιο αίτημα, η Αρχή Διερεύνησης Ισχυρισμών και Παραπόνων κατά της Αστυνομίας ζητά την αποδέσμευση ποσού 184.200 ευρώ για αμοιβή Ποινικών Ανακριτών και μεταφραστών για αλλοδαπούς παραπονούμενους και για έλεγχο κλειστών κυκλωμάτων παρακολούθησης και τεκμηρίων όπου χρειάζεται και παράδοση των στοιχείων στην Αρχή.

Το δεύτερο αίτημα κατατέθηκε από την Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας, η οποία ζητά την αποδέσμευση ποσού 500 ευρώ για μετάφραση της Ετήσιας Έκθεσής της για το 2023, ενώ το τρίτο κατατέθηκε από την Επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας, η οποία ζητά την αποδέσμευση ποσού 500 ευρώ για κάλυψη της αγοράς υπηρεσιών για σκοπούς επίδοσης κλήσης/επιστολής σε εκπαιδευτικούς λειτουργούς σχετικά με πειθαρχικές διαδικασίες/ακροάσεις ενώπιον της Επιτροπής.

ΜΑΡΙΟΣ ΑΔΑΜΟΥ

Μάριος Αδάμου