Έρχεται φθηνότερο ρεύμα για νοικοκυριά και επιχειρήσεις

Η λύση που θα προσφέρει ο ιδιωτικός σταθμός συμβατικής ηλεκτρικής / Όλα όσα ανέφερε ο Γιώργος Χρυσοχός

Το 2023 θα λειτουργήσει ο πρώτος ιδιωτικός σταθμός συμβατικής ηλεκτρικής στην Κύπρο (Power Energy Cyprus - PEC) όπως ανακοινώθηκε την Πέμπτη (4/3). Την ίδια ώρα o Διευθύνων Σύμβουλος της Cyfield υποστηρίζει, μιλώντας στο Business Hour by Brief πως με τον ιδιωτικό σταθμό, θα δούμε μειώσεις στους λογαριασμούς ρεύματος της τάξεως του 20%-25% για νοικοκυριά αλλά και για επιχειρήσεις, ενώ ταυτόχρονα σημειώνει μεταξύ άλλων πως σύμφωνα με τα στοιχεία το 2023 στην Κύπρο θα υπάρχει έλλειψη ηλεκτρισμού. 

Ο Γιώργος Χρυσοχός Διευθύνων Σύμβουλος της Cyfield μίλησε στην εκπομπή Business Hour by Brief την Παρασκευή (5/3) για τη σημαντική συμβολή του ιδιωτικού σταθμού συμβατικής ηλεκτρικής στην περαιτέρω ανάπτυξη του τόπου, τη μείωση του κόστους ενέργειας, τι θα γίνει σε ενδεχόμενη καθυστέρηση στην έλευση φυσικού αερίου, για το πώς επιτεύχθηκε η άντληση των κονδυλίων των 200 εκ. που χρειάστηκε για την υλοποίηση του έργου, και άλλα.

Αυτούσια όσα ανέφερε ο κ. Χρυσοχός στο Business Hour by Brief:

Ερ. Κατά πόσο θα ωφεληθεί από τον πρώτος ιδιωτικός σταθμός συμβατικής ηλεκτρικής η Κύπρος;

"Η πανδημία δεν έχει επηρεάσει τόσο τη λειτουργία ή το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του σταθμού, όσο η καθυστέρηση έλευσης του φυσικού αερίου.

Στην ουσία εμείς ακολουθούμε το πρόγραμμα της ΔΕΦΑ και αναμένεται αρχές του 2023 να λειτουργήσουμε.

Είμαστε τυχεροί σαν κατασκευαστικός κλάδος αφού είμαστε έξω από τα μέτρα που εξήγγειλε το Υπουργείο, εκτός από τους δύο μήνες, Μάρτιο-Απρίλιο την προηγούμενη χρονιά, όταν ήταν κλειστά και τα εργοτάξια.

Επομένως από τον Μάιο και μετά οι εργασίες συνεχίζονται κανονικά, χωρίς να έχουμε σταματήσει την κατασκευή του σταθμού".

Ερ. Ποιες οι δυνατότητες του σταθμού;

"Ο σταθμός θα είναι 260mb, το οποίο αντιστοιχεί περίπου στο 1/3 της παραγωγής για τη κατανάλωση της Κύπρου. Ειδικότερα, στην Κύπρο φτάνουμε τα 600mb την ημέρα τον χειμώνα και περίπου 1000-1100 το καλοκαίρι".

Ερ.Σε ποιο στάδιο βρίσκονται τώρα οι εργασίες;

"Μέχρι τώρα έχουμε κατασκευάσει διάφορα κομμάτια του σταθμού. Ακόμη και πριν την υπογραφή για τις τρεις τουρμπίνες από τη Siemens, είχαμε κάνει την πρόσβαση στη θάλασσα με το αντλιοστάσιο, δίπλα από τον σταθμό της ΑΗΚ, στα όρια του Μαρί που είναι οι ναυτικές βάσεις.

Έχουμε κάνει την όδευση προς το τεμάχιο μας, το κτίριο διοίκησης και το μηχανουργείο, έχουμε τελειώσει με όλες τις δεξαμενές του πετρελαίου, νερού, απιονισμένου νερού. Έχουμε ολοκληρώσει το σύστημα που θα παίρνει το νερό από τη θάλασσα και θα το μετατρέπει σε πόσιμο και θα χρειαστεί για τη λειτουργία του σταθμού.  Με την υπογραφή της συμφωνίας των τριών τουρμπινών, ανοίγει και ο δρόμος προς την «καρδιά» του εργοστασίου, δηλαδή το σημείο παραγωγής ηλεκτρισμού, το οποίο μαζί με τη συμφωνία αγοράς της τουρμπίνας του ατμού αλλά και των boilers, θα είναι μια ολοκληρωμένη λύση για την παραγωγή του ηλεκτρισμού. Πλέον μένει το σημείο υλοποίησης".

Ερ. Τι σημαίνει για την Κύπρο η αγορά των τριών τουρμπινών;

"Η Κύπρος σύμφωνα με τα στοιχεία του Διαχειριστής συστήματος της μεταφοράς αλλά και της ΡΑΕΚ, δείχνει ότι θα υπάρχει έλλειψη ηλεκτρισμού το 2023. Ήδη και για το καλοκαίρι του 2021 και το καλοκαίρι του 2022,η ΑΗΚ έχει ήδη συνάψει συμφωνίες προσωρινής παραγωγής ενέργειας με μηχανές εσωτερικής καύσης που θα έρχονται από το εξωτερικό. Θα ενοικιάσουμε για τρεις μήνες μηχανής καύσης.

Η είσοδος του σταθμού μας το 2023, όταν οι ανάγκες θα είναι πολύ μεγαλύτερες λόγω της έλλειψης που θα έχουμε θα συμβάλει στην εθνική ασφάλεια της Κύπρου, όσον αφορά τον ηλεκτρισμό και την ενέργεια.  Πέραν την ενεργειακή επάρκεια, που είναι πολύ σημαντικό για την Κύπρο, ο σταθμός μας θα συνεισφέρει και στο χαμηλότερο κόστος ηλεκτρισμού και για νοικοκυριά και για επιχειρήσεις".

Ερ. Σε ποιο μέγεθος φτάνει η παραγωγικότητα του σταθμού αυτού;

"Η παραγωγικότητα μας φτάνει γύρω στο 58% το οποίο σημαίνει η μετατροπή από χημική ενέργεια, δηλαδή από αέριο σε ηλεκτρική ενέργεια. Άρα, όσο πιο ψηλό είναι το ποσοστό παραγωγικότητας  τόσο πιο λίγο καύσιμο χρειάζεται.

Σήμερα ο μέσος όρος του συστήματος από τους σταθμούς παραγωγής ηλεκτρισμού της ΑΗΚ, βρίσκεται στο 37%, ενώ εμείς θα βρισκόμαστε στο 58%. Είναι ορατή η διαφορά στη μείωση του κόστους ηλεκτρικής ενέργειας που θα έχουμε".

Ερ. Θα είναι άρα μια σημαντική μείωση του κόστους...

"Με την έλευση του φυσικού αερίου, η καθαρή τιμή του ρέματος, δηλαδή χωρίς το ΦΠΑ και άλλα κόστη, το ταμείο ΑΠΕ, το κόστος μεταφοράς κ.α., θα μειωθεί κατά 20-25%".

Ερ. Πως επιτεύχθηκε η άντληση των κονδυλίων των 200 εκ. που χρειάστηκε για την υλοποίηση του έργου;

"Τα κεφάλαια έρχονται από την Cyfield, από αποθέματα του ομίλου αλλά και από δανεισμό από Κυπριακές Τράπεζες και συγκεκριμένα των Eurobank και Τράπεζας Κύπρου.

Συγκεκριμένα οι Τράπεζες έχουν εγκρίνει ένα δανεισμό ύψους 120 εκατομμυρίων για το έργο καθώς θεωρείται ένα έργο υποδομής αρκετά ασφαλισμένο για οποιαδήποτε τράπεζα να το δανειοδοτήσει.

Πέραν από αυτό έχουμε βγάλει κάποια επενδυτικά προγράμματα σε μορφή ομολόγου τα οποία μπορούν να προσφέρουν 4% απόδοση στους επενδυτές και ο καθένας μπορεί είτε είναι θεσμικός ή ιδιώτης επενδυτής να αγοράσει αυτά τα ομόλογα που θα αξιοποιηθούν για την κατασκευή του σταθμού. Αυτή τη στιγμή έχουμε μαζέψει 15 εκατομμύρια από αυτά τα προγράμματα.

Όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να μας μιλήσει και να τους παρουσιάσουμε."

Ερ. Η εταιρεία επιδιώκει να χρησιμοποιεί φυσικό αέριο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Σε περίπτωση καθυστέρησης στην έλευση του πως θα αντιδράσετε;

"Είναι πιο φθηνό το φυσικό αέριο και πιο καθαρό και υγιές για τις μηχανές και πιο βοηθητικό για το περιβάλλον καθώς τα επίπεδα του διοξειδίου του άνθρακα αλλά και τα οξείδια του θείου και είναι πιο χαμηλά από ότι στο diesel.

Έχουμε προσπαθήσει να πηγαίνουμε παράλληλα με τον σχεδιασμό της ΔΕΦΑ, αλλά αν για οποιονδήποτε λόγο η ΔΕΦΑ καθυστερήσει, οι μηχανές μας είναι διπλής καύσης και θα μπορούν να καίνε και πετρέλαιο το γνωστό diesel.

Όμως αυτό δεν θα είναι προς το συμφέρον για τους καταναλωτές, θα έχει πιο ψηλές τιμές και θα είναι πιο ρυπογόνο στο περιβάλλον και πιο κουραστικό για τις μηχανές. Είναι προτιμότερο το φυσικό αέριο αλλά μπορούμε να εργαστούμε και με diesel".

Ερ. Αυτό θα επηρεάσει και τις τιμές του πετρελαίου;

"Η Κύπρος είναι πολύ μικρή για τις τιμές του πετρελαίου. Αυτές οι τιμές στην Κύπρο είναι οι τυπικές εισαγόμενες της περιοχής μας. Ο σταθμός μας θα προσθέσει ένα 20-25% στην κατανάλωση της Κύπρου το οποίο δεν θα επηρεάσει τόσο την τιμή καθώς την προμηθευόμαστε με διεθνείς τιμές".

Ερ. Ένα καταληκτικό σχόλιο;

"Η Cyfield πέραν από τους άλλους τομείς που είμαστε δίπλα στην κοινωνία και μέσα από τα έργα υποδομής που έχουμε κάνει αλλά και μέσα από τις αναπτύξεις μας, κάνουμε αυτόν τον σταθμό ενέργειας σαν ένα challenge για εμάς το οποίο είναι ένα θαύμα της μηχανικής η παραγωγή του ηλεκτρισμού, έχοντας πάντα στο μυαλό μας και την ανάπτυξη του ομίλου αλλά και την βελτίωση της κοινωνίας και του τόπου μας, καθώς έχουμε έντονο και το πατριωτικό μας αίσθημα".

Δείτε το βίντεο με ολόκληρη τη συνέντευξη:

Ξ.Π