Ερωτοκρίτου:Ίσως χρειαστεί άλλο ν/σ για μεταρρύθμιση Δ. Υπηρεσίας

Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής - Τι αναφέρει στο Business Hour by Brief η Πρόεδρος της, Χριστιάνα Ερωτοκρίτου

Για τις μεταρρυθμίσεις που θα περάσουν από την Επιτροπή οικονομικών, τα νομοσχέδια που πρέπει να εναρμονιστούν και τις υποχρεώσεις της κυπριακής Δημοκρατίας απέναντις τις οδηγίες της Ευρωπαίκής Επιτροπής, μίλησε στο Business Hour της Digital tv την Πέμπτη (16/9), η Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και αναπληρώτρια πρόεδρος του Δημοκρατικού Κόμματος, Χριστιάνα Ερωτοκρίτου.

Ανάμεσα σε άλλα η κα. Ερωτοκρίτου σχολίασε τις μεταρρυθμίσεις που απαιτούνται για τη Δημόσια Υπηρεσία βάσει των προ απαιτούμενων που θέτει η ΕΕ για την εκταμίευση του δεύτερου κονδυλίου, σημειώνοντας πως επειδή το ν/σ που υπάρχει είναι κατατεθημένο εδώ και καιρό στην Επιτροπή Οικονομικών κατά την δική της εκτίμηση δεν ικανοποιεί αυτές τις προϋποθέσεις.

Αναφέρθηκε ακόμη στην αποπαγοποίηση θέσεων στο δημόσιο επεξηγώντας ότι η καθυστέρηση που παρατηρείται σε προσλήψεις ή προαγωγές δεν οφείλονται σε καθυστέρηση της Επιτροπής Οικονομικών αλλά στη διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί για αυτό τον σκοπό.

Τέλος επεσήμανε τους στόχους της Επιτροπής Οικονομικών και πως η πραγμάτωση τους θα ωφελήσει τον Κύπριο πολίτη.

Αναλυτικά όσα ανέφερε στο Business Hour της Digital tv


1/ Κυρία Ερωτοκρίτου. Στην πρώτη συνεδρία της Επιτροπής Οικονομικών βρέθηκε και ο Υπουργός Οικονομικών ενημερώνοντας σας για το Σχέδιο Ανάκαμψης. Τι ζητήσατε από τον κ. Πετρίδη και πως εκτιμάτε ότι θα προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις που θα περάσουν από την Επιτροπή σας και σχετίζονται με το Σχέδιο Ανάκαμψης;

Αυτό που ζητήσαμε και ζητούμε είναι να έχουμε μια τακτική και έγκαιρη ενημέρωση για τις Κυπριακές υποχρεώσεις, που η ΚΔ θα πρέπει να εφαρμόσει για να πετύχουμε όλους τους στόχους που έχουμε θέσει για το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Νομίζω ότι αυτή η προσπάθεια θα χρειαστεί τη συνεργασία και συνεννόηση μεταξύ της εκτελεστικής και της νομοθετικής εξουσίας. Αναφορικά με το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, υπάρχουν νομοθετικές προϋποθέσεις  οι οποίες πρέπει να τηρηθούν σε μια μεγάλη περίοδο, σε εξαμηνιαία βάση, δηλαδή θα πρέπει να υπάρχουν κάποιοι στόχοι που θα πρέπει να τεθούν, να εκπληρωθούν να ικανοποιηθούν και μετά από έλεγχο της ΕΕ θα λαμβάνεται η απόφαση κατά πόσο θα εκταμιευθεί το ποσό από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας η όχι.

Προς το παρόν η πρώτη δόση, το 13% του συνολικού πακέτου όπως για την Κύπρο και για άλλες χώρες έχει εκταμιευθεί χωρίς οποιαδήποτε προ - απαιτούμενα. Εκείνο που απαιτείται για την εκταμίευση της 2ης δόσης, και μπορώ να μιλώ τουλάχιστον για αυτά που είναι καταθετημένα στη Βουλή των Αντιπροσώπων, όχι για αυτά που εκφράστηκε η πρόθεση να κατατεθούν γιατί δεν τα έχουμε ακόμη ενώπιον μας. Αυτά που απαιτούνται για την εκταμίευση της 2ης δόσης και θα γίνει το α’ εξάμηνο του 2022, αφορά την μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας, τον εκσυγχρονισμό του Φορολογικού πλαισίου για να αποφεύγονται επιθετικοί σχεδιασμοί και κάποια άλλα θέματα που αφορούν το νομοθετικό πλαίσιο  που διέπει τις εταιρείες εξαγοράς πιστώσεων.

Σε αυτό το σημείο να επισημάνω και κάτι που αναφέραμε στον Υπουργό Οικονομικών και το είχα θίξει εκ μέρους του ΔΗΚΟ. Στις κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ για την Δημόσια Υπηρεσία, αναφέρεται ότι πρέπει να βελτιωθεί η παραγωγικότητα και να μειωθεί η γραφειοκρατία και να εφαρμοστούν απλούστερες διαδικασίες φιλικές προς τον πολίτη αλλά και σε μικρούς και μεγάλους επιχειρηματίες πάντοτε βεβαίως μέσα στους κανόνες της νομιμότητας.

Η μεταρρύθμιση της Δημόσιας Υπηρεσίας στο ν/σ που υπάρχει κατατεθημένο εδώ και καιρό στην Επιτροπή Οικονομικών, όπως είναι σήμερα, κατά την δική μου εκτίμηση δεν ικανοποιεί αυτές τις προϋποθέσεις. Στην ουσία ως έχει σήμερα καταπιάνεται με θέματα που αφορούν ως επί τω πλείστων προαγωγές σε υψηλότερες κλίμακες μελών της Δημόσιας Υπηρεσίας. Όμως δεν βλέπω το ν/σ ως έχει κατατεθεί να ικανοποιεί τις Ευρωπαϊκές οδηγίες για τον στόχο που έχει τεθεί για το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Επαναλαμβάνω της αύξησης της παραγωγικότητας και όσο το δυνατόν μείωση της γραφειοκρατίας και των απλουστέρων διαδικασιών και για τον πολίτη και  για τον μικρό ή μεσαίο επιχειρηματία.

Αυτό θα πρέπει να γίνει από το ίδιο το Υπουργείο Οικονομικών που έχει διαβουλευτεί και έχει καταλήξει σε αυτό το περιεχόμενο. Αξίζει να πούμε ότι αυτό το ν/σ τέθηκε πριν τον κορωνοϊό άρα είναι προφανές ότι αυτά τα οποία προβλέπει ενδεχομένως να μην είχαν υπόψη τους οι συντάκτες του – σίγουρα δεν είχαν το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, γιατί η πανδημία του κορωνοϊού κα ιη απόφαση της ΕΕ να δημιουργήσει ένα πακέτο το οποίο θα μπορέσουν χώρες μέλη να το χρησιμοποιήσουν για να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις του κορωνοϊού, έτυχε χρονικά μεταγενέστερα από την κατάθεση του αρχικού ν/σ για την μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας. 

Εκ των πραγμάτων είναι αποτέλεσμα της απλής λογικής ότι  αυτό το ν/σ ως έχει κατά πάσα πιθανότητα δεν θα ικανοποιεί τους στόχους που πρέπει να τεθούν για το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και θα πρέπει να καταθέσουν μεταγενέστερα άλλα ν/σ που θα έρθουν από το Υπουργείο Οικονομικών ή ενδεχομένως από την πλευρά του ΥΠΟΙΚ να γίνουν διαβουλεύσεις ώστε να συμπεριληφθούν και σε αυτό το υφιστάμενο πακέτο νέες πρόνοιες που κατά πάσα πιθανότητα θα εφαρμοστούν από την ΕΕ για να πετύχουν τον στόχο βελτίωσης της παραγωγικότητας και απλοποίησης των διαδικασιών


-    Ήταν θετικός ο ΥΠΟΙΚ στην εισήγησή σας;

Ήταν θετικός, αλλά στην Κύπρο περιμένουμε περισσότερο να δούμε πράξεις και αποτελέσματα γιατί νομίζω έχουμε περάσει το στάδιο των ομιλιών είτε αυτές προέρχονται από την Εκτελεστική ή άλλο πολιτικό σχηματισμό. Δεν θεωρώ ότι υπάρχουν διαφορετικά κριτήρια. Νομίζω ότι πρέπει να περάσουμε από την θετική αντιμετώπιση στην πράξη.

Αυτό πρέπει να μπορεί να κάνει μια πολιτεία αν θέλει να επιβιώσει μετά από την πανδημία του κορωνοϊού γιατί έχει αλλάξει τα δεδομένα και το επιχειρεί αλλά στο πλαίσιο μέσα στο οποίο κινούνται και τα κράτη και οι ιδιώτες.

Δεν θα είμαστε πλέον ανταγωνιστικοί αν διαδικασίες και προϋποθέσεις για να ολοκληρωθούν στην Κύπρο χρειάζονται διπλάσιο ή τριπλάσιο χρόνο ή κόπο.

Δεν θα είμαστε ανταγωνιστικό μέρος και πρέπει να τα καταλάβουν και στο δημόσιο αλλά και ιδιωτικό τομέα. Θεωρώ ότι μόνο με τη συνεργασία και των δύο μπορούμε να προχωρήσουμε μπροστά και να ευελπιστούμε ότι έχουμε μια καλύτερη προοπτική για το μέλλον.

2/ Ποιες είναι οι προτεραιότητες της Επιτροπής Οικονομικών, πέραν από τις μεταρρυθμίσεις; 

Πρώτα από όλα η έγκαιρη κατάθεση και συζήτηση των ετήσιων προϋπολογισμών. Ακριβώς σε αυτό το σημείο έχουμε αποστείλει κατόπιν οδηγίας μου εισήγηση σε όλα τα Υπουργεία και ημικρατικούς οργανισμούς ώστε να έχουμε έγκαιρη κατάθεση προϋπολογισμών για να μπορέσει και η Επιτροπή Οικονομικών έγκαιρα να προγραμματιστεί και να καταλήξει σε μια συζήτηση για τους κρατικούς προϋπολογισμούς. Κατά δεύτερον λόγο να εξασφαλίσουμε ότι δεν έχουμε όποια εναρμονιστικά νομοσχέδια τα οποία εκκρεμούν ενώπιον της Βουλής για μήνες ή χρόνια που να κινδυνεύει η ΚΔ είτε με διαδικασίες σε επίπεδο Βρυξελλών είτε για προσχήματα ή για πλυμελή και λανθασμένη εναρμόνιση, είτε για πολύ αργοπορημένη εναρμόνιση. Χαίρομαι να πω ότι μέχρι και τον Ιούνιο του 2021 η Επ. Οικονομικών δεν έχει εναρμονιστικά ν/σ που να εκκρεμούν χρονικά όπως συνηθίζουμε στην Κύπρο. Έχουμε μόνο εκκρεμότητες για 6 εναρμονιστηκά ν/σ των οποίων η εναρμόνιση έληξε τον Ιούνιο του 2021 και έχουμε διαβεβαιώσεις ότι οι λίγοι μήνες καθυστέρησης δεν θα βάλουν σε όποια διαδικασία την οποία διαδικασία από την πλευρά των Βρυξελλών κατά της «ΚΔ.

Να έχουμε έγκαιρα τους προϋπολογισμούς, να έχουμε μια σφαιρική συζήτηση σε επίπεδο επιτροπής οικονομικών για τα θέματα των προϋπολογισμών και για τον οικονομικό σχεδιασμό για τον τόπο μας για τα επόμενα χρόνια να μπορούμε έγκαιρα σε οποιεσδήποτε έκτακτες ανάγκες προκύψουν σε διάφορους τομείς της οικονομικής δραστηριότητα όπως και την προηγούμενη περίοδο σχετικά με της ρυθμίσεις του ΦΠΑ. Να υπενθυμίσω ότι  η Επ. Οικονομικών μετά από προτάσεις νόμου υποβοήθησε μικρομεσαίες επιχειρήσεις να ανταποκριθούν στις φορολογικές τους υποχρεώσεις δίνοντας τους την ευχέρεια μηνιαίας εξόφλησης του ΦΠΑ, συνέπεια του κορωνοϊού. Αυτά προκύπτουν κατά τη διάρκεια της πορείας του χρόνου. Όπως είπα να έχουμε έγκαιρη εναρμόνιση έτσι ώστε και σε επίπεδο Βρυξελλών να λένε η Κύπρος και οι θεσμοί της παίρνουν σοβαρά και εναρμονίζονται και δεν περιμένουν κάποιο να τους τραβήξει το αυτί για να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις τους. 
Αυτό έχει ενταχθεί σε ένα πλαίσιο ανάκτησης της Κυπριακής Δημοκρατίας ως μια χώρα η οποία λαμβάνει σοβαρά υπόψιν της και τις υποχρεώσεις της αλλά διεκδικεί και όσα περισσότερα μπορεί για τον πληθυσμό της.

3/ Στην περασμένη συνεδρία της Επιτροπής είδαμε το αίτημα του Υπουργείου Οικονομικών για αποδέσμευση ποσού 25 εκατ. ευρώ για χρηματοδότηση του Εθνικού Ταμείου Αλληλεγγύης να μπαίνει στον πάγο. Τι εξηγήσεις ζητήσατε και θα ζητήσετε και τι θα γίνει τελικά με αυτό το ταμείο; 

Ο λόγος που αφέθηκε για μια ακόμη εβδομάδα είναι για να δώσει το Υπουργείο οικονομικών εξηγήσεις για τα ποσά τα οποία έπρεπε ήδη να είναι καταθετημένα στο Ταμείο Αλληλεγγύης και αφορά δύο δόσεις των 25 εκ. ευρώ, αυτή του 2020 και αυτή του 2021, καθώς επίσης και την πριμοδότηση του ταμείου Αλληλεγγύης με ακίνητα αξίας περίπου 100 εκατομμυρίων ευρώ.

Όμως, αντιλαμβάνεστε, κανένα ταμείο δεν μπορεί να λειτουργήσει αν δεν υπάρχει μια δομή, κανονισμοί διαδικασία που να διέπει τη λειτουργία αυτού του ταμείου και την αξιοποίηση των πόρων του ώστε να πετύχει τον στόχο του που είναι η μερική αποκατάσταση και σταδιακή αποκατάσταση σε βάσει χρόνου που υπέστησαν τον βίαιο κούρεμα των καταθέσεων και των αξιογράφων τους το 2013.

Αν είναι να εξαγγέλλουμε ταμεία και στα χαρτιά οι πολίτες οι οποίοι υπέστησαν το κούρεμα να μην δουν ποτέ τίποτε έναντι των κουρεμένων τους, νομίζω μόνο το αντίθετο αποτέλεσμα μπορεί να φέρει και προκαλέσει το δημόσιο αίσθημα και κάποιος μπορεί να πει ότι  πρόκειται περί κοροϊδίας.

Τουλάχιστον εγώ ως πρόεδρος της Επιτροπής οικονομικών δεν θα ήθελα να δώσω ποτέ αυτή την εντύπωση ή να υποβοηθήσω τον οποιονδήποτε να σχηματίσει αυτή την εντύπωση μετά από αίτημα και των βουλευτών του ΑΚΕΛ, για να είμαι σωστή για το ποια είναι η διαδικασία, από ποιους γίνεται και πως η διαχείριση αυτών των ποσών που τώρα στα χαρτιά συσσωρεύονται ως κάποια εκατομμύρια σε αυτό το ταμείο αλληλεγγύης αλλά να ξέρουμε πως πότε και με ποια διαδικασία, ποιος θα εγκρίνει ή θα απορρίπτει και με ποια κριτήρια θα δοθούν τα χρήματα αν και εφόσον περάσουν στην πράξη και καταλήξουν σε αυτό το σημείο.

-    Κυρία Ερωτοκρίτου, η κυβέρνηση με νομοσχέδιο θέλει να τερματίσει το πάγωμα προσλήψεων και την διαδικασία αποδέσμευσης θέσεων του δημοσίου που περνά από τη βουλή σχεδόν την τελευταία δεκαετία. Θεωρείτε ότι υπάρχει καθυστέρηση με τον τρόπο που ακολουθείται η διαδικασία μέχρι σήμερα; Πρέπει να υπερψηφιστεί αυτό το νομοσχέδιο; 

Κρίνοντας  από όσους βρίσκονται στις θέσεις των δημοσίων θα έλεγα πως δεν υπάρχει κάποια καθυστέρηση. Ούτως η αλλιώς κάθε εβδομάδα από όλα τα αιτήματα στο Υπουργείο Οικονομικών μένουν στην ατζέντα της Επιτροπής Οικονομικών και εξετάζονται στην αμέσως επόμενη συνεδρία. Αν υπάρχει καθυστέρηση από την πλευρά διαδικασίας που πρέπει η κυβέρνηση να βάλει σε εφαρμογή για να προσλάβει συγκεκριμένα άτομα για συγκεκριμένες θέσεις που αποπαγοποιούνται, αυτό δεν είναι θέμα από καθυστέρηση της Επιτροπής  αλλά απότοκο της διαδικασίας που πρέπει να ακολουθηθεί σύμφωνα με την κυβέρνηση για να ανοίξει μια θέση και να καταλήξει ποιος θα προσληφθεί με ποια διαδικασία, πότε θα γίνουν οι εξετάσεις, συνεντεύξεις κοκ.

Δεν είναι θέμα παγώματος από την Επιτροπή και δεν οφείλεται στην διαδικασία παγώματος – ξεπαγώματος αλλά στη διαδικασία που πρέπει να ακολουθηθεί για να καταλήξει κάποιος να βάλει σε εφαρμογή πρόσληψη ή προαγωγή για τη θέση που έχει ανοιχτεί.
Να κατανοήσουμε σε ποιο σημείο είναι το πρόβλημα για να μπορέσουμε να διορθώσουμε εκείνη την παθογένεια «πονάω χέρι και κόβω χέρι». Κατά την άποψη μου δεν είναι εκεί το πρόβλημα αλλά ας κατατεθούν τα νομοσχέδια και ευχαρίστως να τα συζητήσουμε.

5/ Η κυβέρνηση κατέθεσε συμπληρωματικό προϋπολογισμό ύψους σχεδόν 92 εκατομμυρίων ευρώ τον οποίο και θα συζητήσετε στην επόμενη συνεδρία σας. Καλύπτει αυτός ο προϋπολογισμός τις ανάγκες ή θα πρέπει να αναθεωρηθεί;

Με ρωτάτε κάτι που ίσως θα έπρεπε να ερωτηθεί ο Υπουργός Οικονομικών γιατί η Βουλή μπορεί μόνο να εγκρίνει ή να απορρίψει αυτό που ζητά η κυβέρνηση. Προφανώς για να το καταθέσει το ΥΠΟΙΚ το ίδιο το υπουργείο κρίνει ότι αυτό το ποσό του συμπληρωματικού είναι ικανό για να ικανοποιήσει τις πρόσθετες ανάγκες που έχουν προκύψει. Έχουμε συζήτηση τη ‘Δευτέρα στην Επιτροπή Οικονομικών και βεβαίως εκεί θα ξεκαθαρίσουν τα πράγματα για την επάρκεια των αναγκών που έχουν προκύψει, συνεπεία της πανδημίας.


Το βίντεο με όσα ανέφερε στο Business Hour της Digital tv

Την εκπομπή Business Hour by Brief φέρνει κοντά σας η RCB

 
15488