Την προώθηση του οινοποιητικού τομέα της Κύπρου και την περεταίρω ανάπτυξη της οινοβιομηχανίας στην Κύπρο, θέλει το Υπουργείο Εμπορίου το οποίο προχωρά με το πρώτο Εθνικό Σχέδιο Δράσης όπου και θα έχει ορίζοντα υλοποίησης από σήμερα μέχρι το 2023 για προώθηση του κυπριακού οίνου στο εξωτερικό.
Μάλιστα, εκτός από το πιο πάνω, τον Απρίλιο θα ανακοινωθεί και ένα νέο σχέδιο χορηγιών συνολικού ύψους 1.6 εκατομμυρίων ευρώ και απευθύνεται σε υφιστάμενα και νέα οινοποιεία, ώστε το τοπικό κρασί να μπορεί να σταθεί στις διεθνείς αγορές.
Πιο συγκεκριμένα, στόχος του Σχεδίου είναι η ενίσχυση της παρουσίας του κυπριακού οίνου στις αγορές του εξωτερικού, αύξηση της εξαγωγιμότητας του προϊόντος και της εγχώριας κατανάλωσης,.
Το σχέδιο υλοποιείται σε συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (Υπουργείο Γεωργίας Αγροτικής Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Υφυπουργείο Τουρισμού, συνδέσμους και οργανώσεις οινοποιών) και με την αξιοποίηση των Εμπορικών Κέντρων του ΥΕΕΒ σε περισσότερες από 15 χώρες του εξωτερικού, ενώ ο ορίζοντας υλοποίησης του είναι το 2021 – 2023.
Διαχωρίζεται σε Βραχυπρόθεσμο και Μεσοπρόθεσμο
Πιο συγκεκριμένα, το βραχυπρόθεσμο σχέδιο δράσης περιλαμβάνει:
- Δημιουργία Ομάδας Εργασίας «Task Force», με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για την προώθηση των κυπριακών κρασιών (ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ)
- Καθορισμός χωρών/αγορών στόχων για την προώθηση του κυπριακού κρασιού (ΗΒ, ΗΠΑ, Καναδάς, Ελβετία και Ιαπωνία)(ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΕ)
- Συμμετοχή με κρατικό περίπτερο σε διεθνείς εκθέσεις οίνου του εξωτερικού.(ΥΛΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΕΤΗΣΙΩΣ)
- Χορηγία για ιδιωτική Συμμετοχή σε Εμπορικές Εκθέσεις στην Κύπρο και το εξωτερικό(ΥΛΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΕΤΗΣΙΩΣ)
- Διευκόλυνση επαφών μεταξύ οινοποιείων και εισαγωγέων στο εξωτερικό σε περισσότερες από 15 χώρες μέσω της Υπηρεσίας “Export HelpDesk” και των Εμπορικών Κέντρων του ΥΕΕΒ.(ΥΛΟΠΟΙΕΙΤΑΙ)
- Προωθητικές εκδηλώσεις στο εξωτερικό (π.χ εκπαιδευτικά σεμινάρια, διαλέξεις, εργαστήρια, masterclasses, εκδηλώσεις γευσιγνωσίας). (ΥΛΟΠΟΙΕΙΤΑΙ)
- Προωθητικές ενέργειες με την χρήση έντυπου και ηλεκτρονικού υλικού (π.χ. καταχώρηση διαφημίσεων και advertorials, προώθηση στα ΜΚΔ και ετοιμασία ενθέτων/βιβλιαρίων).(ΥΛΟΠΟΙΕΙΤΑΙ)
- Διοργάνωση στην Κύπρο διαγωνισμών, ενημερωτικών ταξιδιών με καλεσμένους επαγγελματίες οινοχόους, masters of wine, δημοσιογράφους και εισαγωγείς κρασιού.(ΥΛΟΠΟΙΕΙΤΑΙ)
- Άλλες Προωθητικές Δράσεις σε συνεργασία με συναρμόδιους φορείς (π.χ. διοργάνωση διαγωνισμών, επιχορήγηση εκδηλώσεων οινογαστρονομίας στην Κύπρο, έρευνες αγοράς, κ.ά.).(ΥΛΟΠΟΙΕΙΤΑΙ)
Το μακροπρόθεσμο σχέδιο δράσης περιλαμβάνει:
- Δημιουργία και Προώθηση Κυπριακής Οινικής Ταυτότητας (Branding)
- Δημιουργία ιστοσελίδας και προώθηση αυτής στα κοινωνικά δίκτυα στην οποία να περιλαμβάνεται πληροφόρηση και διαφημίσεις σχετικά με το κυπριακό κρασί
- Δημιουργία λογότυπου κοινής αποδοχής, το οποίο θα εκφράζει την εθνική οινική οντότητα της Κύπρου και θα χρησιμοποιείται σε κάθε προωθητική ενέργεια
- Συμμετοχή με κρατικό περίπτερο σε διεθνείς εκθέσεις οίνου στο εξωτερικό και αναβάθμιση της κυπριακής παρουσίας
- Χορηγία για ιδιωτική Συμμετοχή σε Εμπορικές Εκθέσεις στην Κύπρο και το εξωτερικό
- Εκδηλώσεις στο εξωτερικό (π.χ. εκπαιδευτικά σεμινάρια, διαλέξεις, εργαστήρια, masterclasses, εκδηλώσεις γευσιγνωσίας
Έρχονται χορηγίες ύψους 1,6 εκατομμύρια ευρώ
Ταυτόχρονα το Υπουργείο Ενέργειας μέσω της υπηρεσίας Βιομηχανίας υλοποιεί σχέδια χορηγιών για στήριξη του Αμπελοοινικού Τομέα με στόχο τη βελτίωση της συνολικής απόδοσης των οινοποιητικών επιχειρήσεων, προσαρμογή τους στις απαιτήσεις της αγοράς και αύξηση της ανταγωνιστικότητάς τους. Δικαιούχοι του Μέτρου, το οποίο χρηματοδοτείται κατά 100% από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Εγγυήσεων, είναι υφιστάμενα και νέα οινοποιεία και η ένταση της ενίσχυσης κυμαίνεται από 15-40%, ανάλογα με το μέγεθος της επιχείρησης.
Από το 2014 που εφαρμόζεται μέχρι και σήμερα έχει εγκριθεί, στα πλαίσια πέντε προκηρύξεων, συνολική χορηγία ύψους €14 εκατ. προς όφελος 40 οινοποιητικών επιχειρήσεων, εκ των οποίων 11 αφορούν νέα οινοποιεία.
Η νέα προκήρυξη του Μέτρου, δηλαδή ένα νέο σχέδιο χορηγιών, αναμένεται να ανακοινωθεί μέσα στον επόμενο μήνα (Απρίλιο 2021) και θα είναι της τάξης των 1,6 εκατ. ευρώ. Στόχος η περαιτέρω ανάπτυξη οινοβιομηχανίας και, εν τέλει, αναβάθμισης του προϊόντος για να μπορεί να στέκεται με ακόμη μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στις διεθνείς αγορές.