€237 εκατ. οι προϋπολογισμοί ΤΕΠΑΚ και Πανεπιστημίου Κύπρου

Οι δαπάνες, τα έσοδα, οι χορηγίες αλλά και το τι ποσά πάνε ως επιδόματα σε φοιτητές

Ενώπιον της Ολομέλειας την Πέμπτη (24/2) προς ψήφιση θα τεθούν οι προϋπολογισμοί του Πανεπιστημίου Κύπρου και ΤΕΠΑΚ, οι οποίοι προνοούν δαπάνες ύψους €163.640.000 και €73.937.954, αντίστοιχα

Ειδικότερα ο προϋπολογισμός του Πανεπιστημίου προβλέπει δαπάνες δαπάνες ύψους €163.640.000 και έσοδα του ίδιου ύψους.

Οι προϋπολογιζόμενες δαπάνες του Πανεπιστημίου Κύπρου για το έτος 2022 αφορούν κυρίως τα ακόλουθα: 

1.    Τρέχουσες δαπάνες (€68.939.115).
2.    Λειτουργικές δαπάνες (€9.222.170).
3.    Διαχειριστικά έξοδα (€16.316.788).
4.    Κεφαλαιουχικές δαπάνες (€30.750.880).
5.    Εξωτερικά ερευνητικά προγράμματα (€31.000.000).
6.    Συγχρηματοδοτούμενα έργα και σχέδια (€6.761.047).
7.    Μη προβλεπόμενες δαπάνες και αποθεματικό (€650.000).

Τα προϋπολογιζόμενα έσοδα του Πανεπιστημίου Κύπρου για το έτος 2022 αφορούν μεταξύ άλλων τα ακόλουθα: 

1.    Κυβερνητική χορηγία (€59.200.000).
2.    Κυβερνητική χορηγία για έργα από δανειοδότηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και της Τράπεζας Αναπτύξεως του Συμβουλίου της Ευρώπης (€20.000.000).
3.    Προπτυχιακά δίδακτρα (€18.000.000).
4.    Έσοδα για χρηματοδότηση διαρθρωτικών προγραμμάτων και σχεδίων (€909.092).
5.    Έσοδα για έργα και σχέδια συγχρηματοδοτούμενα από κοινοτικούς πόρους (θεσμική χρηματοδότηση για την αναβάθμιση του ΚΟΙΟΣ) (€1.830.000).
6.    Έσοδα για έργα και σχέδια συγχρηματοδοτούμενα από κοινοτικούς πόρους (BIOBANK- Biobanking and the Cyprus Human Genome Project- θεσμική χρηματοδότηση) (€1.000.000).
7.    Χρηματοδότηση που απορρέει από τη συμφωνία συνεργασίας μεταξύ Οργανισμού Κρατικών Υπηρεσιών Υγείας (ΟΚΥΠΥ) και Πανεπιστημίου Κύπρου για την Ιατρική Σχολή (€1.500.000).
8.    Χρηματοδότηση από Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Κύπρου- ανακαίνιση και αντισεισμική αναβάθμιση Γυμνασίου Φανερωμένης (€196.200).
9.    Χρηματοδότηση από Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας Κύπρου- αναβάθμιση ΑΠΕ και υποδομής δοκιμής έξυπνων δικτύων στο Πανεπιστήμιο Κύπρου (€476.020).
10.    Επίδομα σίτισης σε δικαιούχους φοιτητές του Πανεπιστημίου Κύπρου (€525.000).
11.    Χρηματοδότηση για παροχή κρατικών υποτροφιών σε δικαιούχους (€140.000).
12.    Εισφορές, δωρεές, χορηγήματα, κ.ά. (€1.526.845).
13.    Ερευνητικά προγράμματα (€31.000.000).
14.    Μεταπτυχιακά δίδακτρα (€2.784.707).
15.    Συμβουλευτικές υπηρεσίες (€1.108.620).
16.    Χρήση από το (αναμενόμενο διαθέσιμο προς γενική χρήση) αποθεματικό εσόδων (με τη λήξη έκαστου έτους) (€18.522.000).

Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση που συνοδεύει τον προϋπολογισμός, ο υπό συζήτηση προϋπολογισμός καταρτίστηκε ύστερα από διαβούλευση που πραγματοποιήθηκε μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, του Πανεπιστημίου Κύπρου, του Υπουργείου Οικονομικών και του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού του ίδιου υπουργείου επί τη βάσει της παρούσας δημοσιονομικής κατάστασης του κράτους, των προτεραιοτήτων του πανεπιστημίου, καθώς και των ειλημμένων υποχρεώσεών του για την ομαλή λειτουργία του και τη σταδιακή και απρόσκοπτη ανάπτυξή του, όπως αυτή έχει προγραμματιστεί.

Με βάση επίσης τα στοιχεία που κατατέθηκαν ενώπιον της επιτροπής, το Υπουργείο Οικονομικών με επιστολή του, ημερομηνίας 19 Οκτωβρίου 2021, συμφώνησε με την προώθηση του προϋπολογισμού του Πανεπιστημίου Κύπρου, υπό την προϋπόθεση ενσωμάτωσης σε αυτόν συγκεκριμένων παρατηρήσεων που υπέβαλε τόσο το Υπουργείο Οικονομικών όσο και το Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού.  Σημειώνεται ότι οι πιο πάνω παρατηρήσεις οι οποίες ενσωματώθηκαν στον προϋπολογισμό αφορούσαν μεταξύ άλλων τη μείωση της χορηγίας για το έτος 2024 κατά €3 εκατομ., έτσι ώστε να συνάδει με την πρόνοια που περιλήφθηκε στον κρατικό προϋπολογισμό, τον έλεγχο του κόστους των έργων του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, την αναπροσαρμογή των εσόδων και δαπανών για τον ισοσκελισμό του προϋπολογισμού για τα έτη 2022,  2023 και 2024 και την αντικατάσταση της στήλης «Κεφάλαιο/Κατηγορία» του «Πρώτου Πίνακα-Δελτίο Δαπανών» με τις στήλες «Ομάδα/Υποομάδα».  

Επισημαίνεται ότι το Πανεπιστήμιο Κύπρου απέστειλε με επιστολή του, ημερομηνίας 24 Ιανουαρίου 2022, στην επιτροπή αναθεωρημένο κείμενο του νομοσχεδίου, ώστε ορισμένες πρόνοιες του προϋπολογισμού να συνάδουν με τις πρόνοιες του περί Συμπληρωματικού Προϋπολογισμού του Πανεπιστημίου Κύπρου Νόμου (Αρ. 1) του 2021 (N. 54(II)/2021), που ψηφίστηκε τον Δεκέμβριο του 2021. 

Ποια έργα έρχονται στο Πανεπιστήμιο Κύπρου

Στο πλαίσιο της συζήτησης του προϋπολογισμού ενώπιον της επιτροπής ο Αντιπρύτανης Οικονομικών Θεμάτων του Πανεπιστημίου Κύπρου αναφέρθηκε στο έργο και στους στόχους του πανεπιστημίου για την περαιτέρω ανάπτυξή του. Ειδικότερα, επισήμανε μεταξύ άλλων ότι στον εν λόγω προϋπολογισμό περιλαμβάνεται πρόνοια η οποία θα καλύψει την ετήσια χορηγία του Πανεπιστημίου Κύπρου προς το Ινστιτούτο Έρευνας Καρκίνου Κύπρου βάσει πρωτοκόλλου συνεργασίας μεταξύ του Πανεπιστημίου Κύπρου, του Καραϊσκάκειου Ιδρύματος και του Ογκολογικού Κέντρου της Τράπεζας Κύπρου. Σε σχέση με τα κατασκευαστικά έργα στην πανεπιστημιούπολη ανέφερε ότι αυτά θα χρηματοδοτηθούν από πρόσθετη κρατική χορηγία, καθώς και από δάνεια με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την Τράπεζα Αναπτύξεως του Συμβουλίου της Ευρώπης.  Τα πιο πάνω έργα περιλαμβάνουν την Πολυτεχνική Σχολή, την Ιατρική Σχολή, το Τμήμα Βιολογικών Επιστημών και χώρους διδασκαλίας, το Φωτοβολταϊκό Πάρκο «Απόλλων», την αντισεισμική αναβάθμιση και μεταστέγαση της Αρχιτεκτονικής Σχολής στα κτίρια της Ακαδημίας, τα έργα υποδομής Φάση Β΄, το Ενεργειακό Κέντρο Β΄, το Πάρκο Πανεπιστημίου στην Πανεπιστημιούπολη, το Φωτοβολταϊκό Πάρκο και τις φοιτητικές εστίες.

Η επιτροπή στο πλαίσιο της μελέτης του προϋπολογισμού έκρινε σκόπιμο να προσθέσει στο άρθρο 4 του νομοσχεδίου, που αναφέρεται στη δυνατότητα χρησιμοποίησης περισσεύματος ορισμένων άρθρων για κάλυψη ελλείματος άλλων άρθρων, σχετική πρόνοια η οποία ήδη προβλέπεται και στους προϋπολογισμούς των άλλων δύο κρατικών πανεπιστημίων. Ειδικότερα, με βάση την εν λόγω πρόνοια η μεταφορά οποιουδήποτε περισσεύματος από μία ομάδα δαπανών σε άλλη ομάδα, καθώς και η μεταφορά πιστώσεων από την ομάδα δαπανών του αποθεματικού θα δύναται να επιτραπεί μόνο κατόπιν σχετικής γραπτής συγκατάθεσης της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας και Πολιτισμού ύστερα από κατάθεση προς αυτήν σχετικού αιτιολογημένου αιτήματος. 

Στο πλαίσιο επίσης της συζήτησης του προϋπολογισμού η επιτροπή ζήτησε πρόσθετα στοιχεία και επεξηγήσεις και υπέβαλε ερωτήματα προς τους αρμοδίους σε σχέση με τις πρόνοιές του. Ειδικότερα, τα ερωτήματα αυτά αφορούσαν μεταξύ άλλων τον αριθμό των φοιτητών του πανεπιστημίου, το κόστος ανέγερσης της Πολυτεχνικής Σχολής και τους λόγους καθυστέρησης της ολοκλήρωσης του σχετικού έργου, την ίδρυση νέων σχολών σε άλλες πόλεις, την υλοποίηση ενεργειακών υποδομών για την ενεργειακή αυτονόμηση του πανεπιστημίου, το κόστος ενοικίασης κτιρίων από το πανεπιστήμιο, τυχόν μνημόνια και συμφωνίες συνεργασίας με άλλα πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα, οργανισμούς και εταιρείες, την προσέλκυση χρηματοδοτήσεων από το εξωτερικό, τα καινούρια προγράμματά του, τη μισθοδοσία και τους όρους εργασίας του προσωπικού του πανεπιστημίου, τις εγγραφές και αποφοιτήσεις φοιτητών, τον στρατηγικό σχεδιασμό του πανεπιστημίου για περαιτέρω ανάπτυξη του, τη διαδικασία διενέργειας κυβερνητικών εξετάσεων και τη διασφάλιση του σχετικού απορρήτου αυτών, την αγορά και χρήση μηχανοκίνητων οχημάτων, το πλάνο διεθνοποίησης του πανεπιστημίου, τυχόν έρευνες του πανεπιστημίου για την επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων του, καθώς και τις επιπτώσεις της πανδημίας στην επίδοση των φοιτητών. 

Σημειώνεται ότι σε σχέση με τα πιο πάνω ερωτήματα ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου με επιστολές του, ημερομηνίας 7 και 15 Φεβρουαρίου, καθώς και το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας με επιστολή του, ημερομηνίας 15 Φεβρουαρίου, απέστειλαν στην επιτροπή τα ζητηθέντα στοιχεία.  Περαιτέρω, σημειώνεται ότι και η Ελεγκτική Υπηρεσία με επιστολή της, ημερομηνίας 16 Φεβρουαρίου 2022, απέστειλε στην επιτροπή σχετική έκθεσή της που αφορά την ανέγερση των κτιριακών εγκαταστάσεων της Πολυτεχνικής Σχολής και την καθυστέρηση που παρατηρείται στην ολοκλήρωση του όλου έργου.    

Ο προϋπολογισμός ΤΕΠΑΚ

Όσον αφορά το ΤΕΠΑΚ αυτός προβλέπει δαπάνες ύψους €73.937.954 και έσοδα του ίδιου ύψους.

Οι προϋπολογιζόμενες δαπάνες του ΤΕΠΑΚ για το έτος 2022 αφορούν μεταξύ άλλων τα ακόλουθα: 

1.    Τρέχουσες δαπάνες (€32.962.593).
2.    Λειτουργικές δαπάνες (€5.542.765).
3.    Διαχειριστικά έξοδα (€6.146.303).
4.    Κεφαλαιουχικές δαπάνες (€6.571.273).
5.    Μη προβλεπόμενες δαπάνες και αποθεματικό (€22.715.020).
Τα προϋπολογιζόμενα έσοδα του ΤΕΠΑΚ για το έτος 2022 αφορούν μεταξύ άλλων τα ακόλουθα: 
1.    Κυβερνητική χορηγία (€42.000.000).
2.    Προπτυχιακά δίδακτρα (€7.300.000).
3.    Τέλη/Δίδακτρα και άλλα δικαιώματα (€958.610).
4.     Εισοδήματα από εκμετάλλευση περιουσίας (€200.000).
5.     Χρηματοδότηση για εξωτερικά ερευνητικά ή άλλα προγράμματα/έργα (€19.000.000).
6.     Εισφορές, δωρεές, χορηγήματα, κληροδοτήματα κ.ά. (€2.000.000).
7.     Χρηματοδότηση για παροχή κρατικών υποτροφιών σε δικαιούχους (€150.000).
8.    Χρηματοδότηση διαρθρωτικών προγραμμάτων και σχεδίων (€500.000).
9.     Πρόνοια πιστώσεων για φιλοδωρήματα/εφάπαξ από τον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα-αναλογία δημοσίου (€329.344).
10.     Έσοδα από διαχειριστική χρέωση (€1.000.000).

Σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην εισηγητική έκθεση που συνοδεύει τον προϋπολογισμό, ο υπό συζήτηση προϋπολογισμός καταρτίστηκε ύστερα από διαβούλευση που πραγματοποιήθηκε μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, του ΤΕΠΑΚ, του Υπουργείου Οικονομικών και του Τμήματος Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού του ίδιου υπουργείου επί τη βάσει της παρούσας δημοσιονομικής κατάστασης του κράτους, των προτεραιοτήτων του ΤΕΠΑΚ, καθώς και των ειλημμένων υποχρεώσεών του για την ομαλή λειτουργία και τη σταδιακή και απρόσκοπτη ανάπτυξή του όπως αυτή έχει προγραμματιστεί.

Σύμφωνα επίσης με τα πιο πάνω στοιχεία, η κρατική χορηγία για το 2022 θα τύχει χειρισμού όπως και κατά τον προηγούμενο χρόνο, δηλαδή θα παραμείνει κατ’ εξαίρεση η υπέρβαση των €2.000.000 και κατόπιν της σχετικής έγκρισης του Υπουργικού Συμβουλίου θα ανέρχεται στα €42.000.000. Σημειώνεται ότι η κάλυψη της πιο πάνω υπέρβασης θα γίνει από εξοικονομήσεις του προϋπολογισμού του ΤΕΠΑΚ για το 2022 ή και από εξοικονομήσεις του Υπουργείου Οικονομικών. 

Περαιτέρω, με βάση επίσης τα στοιχεία που κατατέθηκαν ενώπιον της επιτροπής, το Υπουργείο Οικονομικών με επιστολή του ημερομηνίας 17 Σεπτεμβρίου 2021 συμφώνησε με την προώθηση του προϋπολογισμού του ΤΕΠΑΚ, υπό την προϋπόθεση ενσωμάτωσης σε αυτόν συγκεκριμένων παρατηρήσεων που υπέβαλε τόσο το Υπουργείο Οικονομικών όσο και το Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού.  Σημειώνεται ότι οι πιο πάνω παρατηρήσεις οι οποίες ενσωματώθηκαν στον προϋπολογισμό αφορούσαν μεταξύ άλλων τη μείωση της χορηγίας για το έτος 2024 κατά €2 εκατ., ώστε να παραμείνει στα ίδια επίπεδα με τα έτη 2022 και 2023, την αναπροσαρμογή των εσόδων και δαπανών για τον ισοσκελισμό του προϋπολογισμού για τα έτη 2022, 2023 και 2024, την αφαίρεση των προνοιών που αφορούν στην ανέγερση νέων εστιών και τη διατήρηση της υπέρβασης των €2 εκατ. στην κρατική χορηγία για το έτος 2022.  

Σημειώνεται ότι το Υπουργείο Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας με επιστολή του ημερομηνίας 27 Ιανουαρίου 2022 απέστειλε στην επιτροπή αναθεωρημένο πίνακα των δελτίων δαπανών του προϋπολογισμού, σε σχέση με συγκεκριμένη μεταφορά ποσών από το άρθρο 101(8) του κεφαλαίου 1(03) στο άρθρο 101(9) του ίδιου κεφαλαίου.   

Γιατί υπάρχει αύξηση στις δαπάνες του ΤΕΠΑΚ

Στο πλαίσιο της συζήτησης του προϋπολογισμού ενώπιον της επιτροπής ο Αντιπρύτανης Ακαδημαϊκών Υποθέσεων του ΤΕΠΑΚ αναφέρθηκε στο έργο και στους στόχους του πανεπιστημίου για την περαιτέρω ανάπτυξή του.  Ειδικότερα, επισήμανε ότι ο προϋπολογισμός για το έτος 2022 συνάδει πλήρως με το στρατηγικό πλάνο του πανεπιστημίου, καθώς και το πνεύμα των περιορισμών που τέθηκαν από το Υπουργείο Οικονομικών.  Όπως επίσης ανέφερε, η αύξηση που παρατηρείται στις δαπάνες του φετινού προϋπολογισμού οφείλεται στην αύξηση των κεφαλαιουχικών δαπανών και αφορούν μεταξύ άλλων τα κατασκευαστικά και βελτιωτικά έργα και τις συμβατικές υποχρεώσεις του ΤΕΠΑΚ.  Περαιτέρω, επισήμανε ότι η κτιριολογική ανάπτυξη του ΤΕΠΑΚ κρίνεται επιβεβλημένη, καθώς επείγει η άμεση κάλυψη των στεγαστικών αναγκών του, καθώς και ο απεγκλωβισμός από τα πολύ υψηλά ενοίκια.  

Στο πλαίσιο επίσης της συζήτησης του προϋπολογισμού η επιτροπή ζήτησε πρόσθετα στοιχεία και επεξηγήσεις και υπέβαλε ερωτήματα προς τους αρμοδίους σε σχέση με τις πρόνοιές του.  Ειδικότερα, τα ερωτήματα αυτά αφορούσαν μεταξύ άλλων την ένταξη του Ανώτερου Ξενοδοχειακού Ινστιτούτου Κύπρου (ΑΞΙΚ) στο ΤΕΠΑΚ, την ίδρυση νέων σχολών και τη μεταφορά υφιστάμενων σε άλλες πόλεις, τις εγγραφές και αποφοιτήσεις φοιτητών, την ανέγερση ιδιόκτητων κτιριακών εγκαταστάσεων, τις καταγγελίες για την εξέταση των καταγγελιών ενώπιον της Επιτροπής Πειθαρχικού Ελέγχου Ακαδημαϊκών, τις καταγγελίες για έλλειψη διαβούλευσης της πρυτανείας με την ΣΑΠ-ΤΕΠΑΚ, τη μισθοδοσία και τους όρους εργασίας του προσωπικού του ΤΕΠΑΚ, το κόστος ενοικίασης κτιρίων από το ΤΕΠΑΚ, τις φοιτητικές εστίες, τη στρατηγική διεθνοποίησης του ΤΕΠΑΚ, την ύπαρξη τυχόν έρευνας του ΤΕΠΑΚ για την επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων του και τις επιπτώσεις της πανδημίας στην επίδοση των φοιτητών.

Σημειώνεται ότι ο πρύτανης του ΤΕΠΑΚ με επιστολές του ημερομηνίας 7 και 14 Φεβρουαρίου 2022 απέστειλε στην επιτροπή στοιχεία σε σχέση με τα υποβληθέντα ερωτήματα.