€574 εκατ. τα έσοδα από πλοιδιαχείριση το Α΄ εξάμηνο του 2022

Αντιστοιχεί σε 4,6% του ΑΕΠ της Κύπρου, ως κύκλος εργασιών - Δείτε στοιχεία και διαγράμματα

Η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου ανακοίνωσε ότι δημοσίευσε σήμερα (7/10) τα αποτελέσματα της Έρευνας Πλοιοδιαχείρισης για το πρώτο εξάμηνο του 2022. 

Σύμφωνα με την έρευνα, τα εισοδήματα της Κύπρου από την πλοιδιαχείριση αυξήθηκαν περεταίρω στα €574 εκατομμύρια κατά τη διάρκεια του πρώτου εξάμηνου του 2022 (2022H1), το οποίο αντιστοιχεί σε 4,6% του ΑΕΠ της Κύπρου (ως κύκλος εργασιών). 

>>> Διαβάστε επίσης: ΚΝΕ: Σταθερή η συνεισφορά της κυπριακής ναυτιλίας στο ΑΕΠ <<<

Αυτή είναι η τρίτη διαδοχική αύξηση στα συνολικά έσοδα του κλάδου πλοιοδιαχείρισης, μετά τη μείωση της οικονομικής δραστηριότητας που παρατηρήθηκε το 2020 λόγω της έξαρσης της πανδημίας COVID-19 (Διάγραμμα 1).

Στο Διάγραμμα 2 τα εισοδήματα του κλάδου διαχωρίζονται κατά χώρα πληρωμής. Η συνεισφορά της Γερμανίας μειώθηκε από 43% κατά το δεύτερο μισό του 2021 σε 39% κατά το πρώτο μισό του 2022. Αύξηση κατέγραψε η συνεισφορά των μεριδίων της Ελλάδας (17%), των ΗΠΑ (4%) και της Μάλτας (4%). Αντίθετα, καταγράφηκε μείωση για τη Σιγκαπούρη, τη Νορβηγία και το Ηνωμένο Βασίλειο. 

>>> Διαβάστε επίσης: ΚΤΚ: Αυξήθηκαν οι τιμές των κατοικιών σε όλες τις επαρχίες <<<

Στο Διάγραμμα 3, οι εταιρείες πλοιοδιαχείρισης κατανέμονται σε διαφορετικές κλίμακες εισοδήματος σύμφωνα με το ύψος του κύκλου εργασιών τους, όπως απεικονίζονται στον οριζόντιο άξονα. Ο κατακόρυφος άξονας μετρά το ποσοστό των εταιρειών που ανήκουν σε κάθε κλίμακα εισοδήματος. Κατά τη διάρκεια του πρώτου μισού του 2022, το 33% των εταιρειών κατόρθωσε να αποφέρει έσοδα της τάξης των €1 - €20 εκατομμυρίων έκαστη, ενώ μόνο το 11% των εταιρειών κατόρθωσε να αποφέρει έσοδα πέραν των €50 εκατομμυρίων.

 Τα επίπεδα συγκέντρωσης στον κλάδο της πλοιοδιαχείρισης απεικονίζονται στο Διάγραμμα 4, όπου οι εταιρείες ταξινομούνται ανάλογα με το μέγεθος των εσόδων τους. Ο οριζόντιος άξονας απεικονίζει, σε ποσοστά, τις μεγαλύτερες εταιρείες, ενώ ο κατακόρυφος άξονας μετρά την αντίστοιχη (σωρευτική) ποσοστιαία συνεισφορά των εταιρειών στα εισοδήματα. Το σημείο καμπής δεικνύει την παρουσία ενός μικρού αριθμού μεγάλων εταιρειών που κυριαρχούν στον κλάδο. Κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2022, το 32% των ιεραρχικά μεγαλύτερων εταιρειών αντιπροσώπευε το 96% των εσόδων του κλάδου.

>>> Διαβάστε επίσης: ΚΤΚ: Τα νέα δάνεια έφτασαν τα €261,3 εκατ. τον Αύγουστο <<<

Υπηρεσίες πλοιοδιαχείρισης

Οι τρείς βασικοί τύποι υπηρεσιών πλοιοδιαχείρισης και οι αντίστοιχες συνεισφορές τους απεικονίζονται στο Διάγραμμα 5. Το μερίδιο των υπηρεσιών πλήρους διαχείρισης αυξήθηκε στο 46,8% του συνολικού ποσού των εσόδων πλοιοδιαχείρισης κατά το 2022H1.

Ομοίως, οι υπηρεσίες διαχείρισης πληρώματος αυξήθηκαν από 43% το 2021H2 σε 49,1% των εσόδων το 2022H1. Οι συνεισφορές αυτές πλησιάζουν τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν κατά τη διάρκεια του δεύτερου εξαμήνου του 2020 και του πρώτου εξαμήνου του 2021.

 Στο Διάγραμμα 6 τα έσοδα του κλάδου διαχωρίζονται ανάλογα με τη σημαία νηολόγησης. Η επιλογή σημαίας είναι μια απόφαση στρατηγικής όσον αφορά τις εργασίες των πλοιοκτητών, κυρίως στην περίπτωση των ανοικτών νηολογίων που παρέχουν σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με το νομικό και κανονιστικό πλαίσιο δραστηριοτήτων του πλοίου. Κατά το 2022H1, το μερίδιο των εισοδημάτων που προέκυψε από την παροχή υπηρεσιών πλοιοδιαχείρισης σε πλοία υπό ξένη σημαία παρέμεινε σταθερό στο 93%.

Δαπάνες πλοιοδιαχείρισης

Το Διάγραμμα 7 παρέχει πληροφορίες σχετικά με το επίπεδο των διασυνοριακών δαπανών που σχετίζονται με τις δραστηριότητες του τομέα της πλοιοδιαχείρισης στην Κύπρο. Οι δαπάνες πλοιοδιαχείρισης μειώθηκαν στα €404 εκατομμύρια το 2022H1, τα οποία σε συνδυασμό με τα βελτιωμένα έσοδα θα μπορούσαν να υποδηλώσουν αύξηση της κερδοφορίας για την υπό εξέταση περίοδο.

Το Διάγραμμα 8 απεικονίζει τους κύριους τύπους δαπανών που σχετίζονται με τον κλάδο. Ιστορικά, ο κλάδος παρουσιάζει μια σχετικά σταθερή δομή δαπανών. Η πλειοψηφία αυτών αφορά τα έξοδα πληρώματος, τα οποία αποτέλεσαν το 62% του συνολικού ποσού κατά το πρώτο εξάμηνο του 2022.

Οι περισσότερες από αυτές τις πληρωμές αφορούσαν αμοιβές ναυτικών με καταγωγή εκτός της ΕΕ (45%). Τα έξοδα διοίκησης αντιπροσώπευαν το 15% και τα έξοδα διαχείρισης πλοίων (π.χ. ανταλλακτικά, λιπαντικά, δεξαμενισμός πλοίων κ.λπ.) το 23% του συνολικού ποσού.