Η φόρμουλα του Ελεγκτή για τις συντάξεις των αξιωματούχων

Όλοι οι εργαζόμενοι δικαιούνται σύνταξη στα 65 – Οι κρατικοί αξιωματούχοι στα 60 – Πώς διορθώνει αυτή τη στρέβλωση ο ΓΕ

Περισσότερη σύγχυση απ’ ότι απαντήσεις πρόσεφερε τελικά η συνεδρία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών στην οποία συζητήθηκε η καταβολή συντάξεων σε κρατικούς αξιωματούχους και βουλευτές.

Η συζήτηση είχε ως αποτέλεσμα να δημιουργηθούν ακόμη μεγαλύτερα ερωτήματα, καθώς η κάθε υπηρεσία είτε ερμηνεύει διαφορετικά τη νομοθεσία, είτε εφαρμόζει άλλα από αυτά που προνοούνται στον νόμο.

Την ίδια ώρα, το Υπουργείο Οικονομικών αποκάλυψε ενώπιον βουλευτών και καλεσμένων της Κοιν. Επιτροπής Οικονομικών πως θα ετοιμάσει νομοσχέδιο που θα ρυθμίζει τα συνταξιοδοτικά ωφελήματα κρατικών αξιωματούχων.

Θα πρέπει να σημειωθεί πως αν και θέσαμε ερώτημα προς το Υπουργείο Οικονομικών για το τι θα αφορά αυτό το νομοσχέδιο δεν λάβαμε απάντηση.

Βρήκε τη φόρμουλα η Ελεγκτική

Απάντηση ωστόσο λάβαμε από την Ελεγκτική Υπηρεσία η οποία μάλιστα δια μέσου του εκπροσώπου της Μάριου Πετρίδη αποκάλυψε τις προθέσεις της αλλά και τις εισηγήσεις για το τι μπορεί να αλλάξει με αυτό το νομοσχέδιο.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τον Εκπρόσωπο της Ελεγκτικής, η Υπηρεσία προτίθεται να εισηγηθεί στο Υπουργείο Οικονομικών να αυξήσει από το 60ο στο 65ο έτος το ηλικιακό όριο συνταξιοδότησης των Βουλευτών και Υπουργών, διορθώνοντας έτσι τις στρεβλώσεις και την αδικία που παρατηρείται μεταξύ κρατικών αξιωματούχων και βουλευτών σε σχέση με τους υπόλοιπους εργαζομένους.

Ερωτηθείς σχετικά με τον τρόπο που μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο, χωρίς να θεωρηθεί αντισυνταγματικό, όπως είχε προκύψει παλαιότερα με τις πολλαπλές συντάξεις, ο κ. Πετρίδης σημείωσε πως το Υπουργείο Οικονομικών μπορεί να τροποποιήσει τη νομοθεσία και αυτή να εφαρμοστεί όχι αναδρομικά, αλλά να ισχύσει από την ημέρα ψήφισης της.

Όπως επεξήγησε η Ελεγκτική Υπηρεσία, αυτό μπορεί να γίνει με τον τρόπο και έχει ξαναγίνει το 2012 για τους δημόσιους υπαλλήλους, καθώς σε περίπτωση που οι αλλαγές στα συνταξιοδοτικά ωφελήματα αφορούν μόνο την ημερομηνία μετά την αλλαγή του νόμου τότε αυτό δεν κρίνεται ως αντισυνταγματικό.

Για παράδειγμα, εάν το Υπουργείο Οικονομικών αποφασίσει την αύξηση του ορίου αφυπηρέτησης εν ενεργεία υπουργών, βουλευτών και δημάρχων τότε οι εν λόγω αξιωματούχοι θα μπορούν να πάρουν αναλογική σύνταξη στο 60ο έτος που θα αφορά την υπηρεσία τους, δηλαδή, μέχρι την ημερομηνία που ισχύει η υφιστάμενη νομοθεσία, ενώ στο 65ο έτος τους θα μπορούν να πάρουν πλήρως την σύνταξη που τους αναλογεί.

Τώρα, όσον αφορά όσους θα διοριστούν ή θα εκλεγούν μετά την εφαρμογή της νέας νομοθεσίας που εισηγείται η Ελεγκτική, τότε η σύνταξη τους θα τους καταβληθεί στο 65ο έτος, ότι ισχύει δηλαδή με κάθε εργαζόμενο.

Ο νόμος του 1980 αφορά μόνο τις υπουργικές και βουλευτικές συντάξεις

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο Γενικός Ελεγκτής ενώπιον της Κοιν. Επιτροπής Οικονομικών, υπάρχει νομοθεσία του 1980 η οποία προνοεί την αναστολή της καταβολής συντάξεων σε υπουργούς, υφυπουργούς και βουλευτές όταν αναλαμβάνουν κρατικό αξίωμα ή εκλέγονται.

Όπως σημείωσε ο Γενικός Ελεγκτής, λόγω ακριβώς αυτού του νόμου κανονικά δεν θα έπρεπε να καταβάλλονται συντάξεις σε πρωην Υπουργούς και βουλευτές ενόσω κατέχουν άλλο αξίωμα ή θέση ενώ ταυτόχρονα δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να ζητηθούν και χρήματα πίσω από όσους έπαιρναν τελικά αυτή η σύνταξη.

Ωστόσο, αυτό που θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε είναι ότι αυτή η νομοθεσία δεν αφορά συντάξεις που αποκτήθηκαν λόγω εργοδότησης στη δημόσια υπηρεσία, αλλά μόνο συντάξεις πρώην υπουργών και βουλευτών και προέδρων της Βουλής.

Αυτό ουσιαστικά σημαίνει πως η νομοθεσία του 1980, δεν αγγίζει τις περιπτώσεις Νίκου Χριστοδουλίδη και των Υπουργών του, εκτός του Μάκη Κεραυνού λόγω υπουργικής σύνταξης που λαμβάνει, άρα οι συντάξεις που καταβάλλονται στον ΠτΔ και στους Υπουργούς είναι καθόλα νόμιμες.

Μπάχαλο με το Γενικό Λογιστήριο

Την ίδια ώρα άλλο σημείο που προκάλεσε σύγχυση στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών ήταν η παραδοχή του Γενικού Λογιστηρίου ότι αυτές οι συντάξεις καταβάλλονταν, ενώ σύμφωνα με τον νόμο του 1980 δεν έπρεπε, λόγω γνωμάτευσης από τη Νομική Υπηρεσία.

Όπως πληροφορείται η Brief αυτό προέκυψε σε συνάντηση μεταξύ Νομικής Υπηρεσίας και Γενικού Λογιστηρίου μετά την απόφαση του Ανωτάτου για αντισυνταγματικότητα του νόμου σχετικά με τις πολλαπλές συντάξεις.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες μας η Νομική Υπηρεσία συμβούλευσε το Γενικό Λογιστήριο όπως καταβάλει αυτές τις συντάξεις, γιατί υπάρχει ενδεχόμενο αν κάποιος προσφύγει στο δικαστήριο αυτή η νομοθεσία να κριθεί ως αντισυνταγματική.

Να υπενθυμίσουμε πως όσο αφορά τον νόμο για τις πολλαπλές συντάξεις αυτός είχε κριθεί ως αντισυνταγματικός και είχε ως αποτέλεσμα την αναδρομική επιστροφή των συντάξεων μόνο όσων προσέφυγαν στο δικαστήριο, ενώ μετά από γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας, μετά την αντισυνταγματικότητα του νόμου συνέχισε η καταβολή συντάξεων σε όλους, ασχέτως εάν προσέφυγαν τότε ή όχι στο δικαστήριο. Είναι σημαντικό ότι η απόφαση του Δικαστηρίου αφορούσε προσφυγές δημοσίων υπαλλήλων των οποίων η θεμελιωμένη σύνταξη αποκόπηκε με εκ των υστέρων νόμο, ενώ η Νομική Υπηρεσία στη γνωμάτευση που έδωσε επέκτεινε τη μη αποκοπή συντάξεων και σε Υπουργούς και βουλευτές που μάλιστα είχαν διοριστεί ή εκλεγεί πολύ μετά τη ψήφιση του νόμου του 1980.

Χαράλαμπος Ζάκος

Χαράλαμπος Ζάκος