Η ομιλία Χρύση Παντελίδη για τον προϋπολογισμό 2023

Όσα ανέφερε ο Βουλευτής ΔΗΚΟ, Χρύσης Παντελίδης στην ομιλία του κατά τη συζήτηση στη βουλή για τον προϋπολογισμό 2023

Δεν μπορεί ένα κράτος, με συγκεκριμένες και περιορισμένες εδαφικές και δημοσιονομικές δυνατότητες, να υποδέχεται, να σιτίζει, να στεγάζει, να περιθάλπει και γενικώς να φροντίζει, καθημερινώς, αιτητές ασύλου, όταν αυτοί αθροίζουν το ιδιαιτέρως υψηλό ποσοστό 6% του ντόπιου πληθυσμού, είπε ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής, κατά τη 2η μέρα συζήτησης του κρατικού προϋπολογισμού, ο Χρύσης Παντελίδης, Βουλευτής του ΔΗΚΟ. Πρόσθεσε ότι πρόκειται για ποσοστό με διαφορά, το υψηλότερο στην Ευρωπαϊκή Ένωση που πείθει, για το μέγεθος του προβλήματος της Κύπρου, κάθε καλοπροαίρετο παρατηρητή αυτής της σύγχρονης, μαζικής και, εν πολλοίς, οργανωμένης, μετακίνησης ανθρώπων από την Αφρική και την Ασία στην Ευρώπη, κυρίως μέσω Τουρκίας.

>>> Διαβάστε ΕΔΩ όλες τις ομιλίες <<< 

Ο κ. Παντελίδης ανέφερε ότι το Κυπριακό, οι αυξημένες αφίξεις αιτητών ασύλου στις ελεύθερες περιοχές, οι οικονομικές συνθήκες και η μειωμένη εμπιστοσύνη της κοινωνίας προς τους θεσμούς, συνθέτουν την κυπριακή κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα στο κατώφλι του 2023. Πρόσθεσε ότι μέσα σε αυτό το τοπικό και διεθνές περιβάλλον, η ευθύνη της νομοθετικής και της εκτελεστικής εξουσίας, με σεβασμό ασφαλώς στους διαφορετικούς και διακριτούς ρόλους τους, είναι και μεγάλη και ιστορική. Δήλωσε επίσης, ότι δεν είναι όραμα που κυρίως λείπει από τη χώρα, αλλά η αποτελεσματικότητα, η ενότητα και η συλλογικότητα του πολιτικού προσωπικού.

«Δεν υπάρχει νόημα στο να ερίζουμε για τις παρελθοντικές αιτίες των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν καθημερινώς οι συνάνθρωποί μας, όμως, υπάρχει και νόημα και αξία να λύνουμε αυτά τα προβλήματα στο παρόν και να ανταγωνιζόμαστε για καλύτερες επιλογές στο μέλλον», είπε ο κ. Παντελίδης. Συμπλήρωσε ότι αυτές οι αρχές οδήγησαν το Δημοκρατικό Κόμμα και τον Νικόλα Παπαδόπουλο στην υπέρβαση και στην πολιτική απόφαση στήριξης  του Νίκου Χριστοδουλίδη. «Πιστεύουμε πως το ίδιο κρίνει και η πλειονότητα του κυπριακού λαού, την οποία καλούμε να μετατραπεί σε κοινωνική πλειοψηφία, στις 5 Φεβρουαρίου», είπε ο κ. Παντελίδης.

Αυτούσια η ομιλία: 

Κυρία Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι,

Ο Κρατικός Προϋπολογισμός της Κυπριακής Δημοκρατίας για το 2023 εξετάστηκε διεξοδικά στο πλαίσιο εννέα συνολικά συνεδριάσεων της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού, συνήθως ολοήμερων, στην οποία έχω την τιμή να μετέχω.

Θα ήθελα, εξ αρχής και όχι στο τέλος, να ευχαριστήσω θερμά αλλά και να συγχαρώ τον κ. Κωνσταντίνο Πηλείδη, την κα. Σταυρούλα Κουσιάππα, τον κ. Αντώνη Κωνσταντίνου και τον κ. Παναγιώτη Χρίστου, καθώς και τα άλλα στελέχη του προσωπικού της Βουλής, για το κοπιαστικό και άκρως υποβοηθητικό έργο τους.

Χωρίς τη δική τους πείρα, τεχνογνωσία, κατάρτιση, επιμέλεια και πολύωρη εργασία δεν θα είχαμε τη δυνατότητα ορθής κατανόησης και εξέτασης του Κρατικού Προϋπολογισμού.

Επιπρόσθετα, θα ήθελα, με την ευκαιρία, να ευχαριστήσω θερμά την Κοινοβουλευτική Συνεργάτιδά μου, κα. Άντρη Προδρόμου, καθώς και τις Κοινοβουλευτικές Συνεργάτιδες και τους Κοινοβουλευτικούς Συνεργάτες του Δημοκρατικού Κόμματος, για το επίσης πολύτιμο και άκρως υποβοηθητικό έργο τους, σε καθημερινή βάση.

Δεν προτίθεμαι να αναφέρω λεπτομέρειες του Προϋπολογισμού, καθώς όλα τα στοιχεία και όλες οι παράμετροί του, περιέχονται στην αναλυτική Έκθεση της Επιτροπής Οικονομικών, η οποία περιλαμβάνει και τις επισημάνσεις του Δημοκρατικού Κόμματος.

Κυρία Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι,

Κατά την ταπεινή άποψή μου, λίγο πριν την έναρξη του 2023, η Κύπρος βρίσκεται στο πλέον οριακό και κρίσιμο σημείο της σύγχρονης Ιστορίας της και το γεγονός αυτό συνοψίζεται και περιγράφεται σε τέσσερις πτυχές:

Πτυχή πρώτη: Η συνεχιζόμενη τουρκική κατοχή, εξακολουθεί να κρατά το νησί μας σκλαβωμένο, η δε Τουρκία επιδίδεται καθημερινώς σε μια επιθετική και απειλητική ρητορική ή δράση, επί του εδάφους ή στη θάλασσα, ενώ, απομακρύνεται διαρκώς, τόσο από όσα έχουν συμφωνηθεί εδώ και 48 χρόνια από τους ηγέτες των δύο κοινοτήτων, όσο και από τα ψηφίσματα του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, από τους όρους εντολής των Καλών Υπηρεσιών του Γενικού Γραμματέα του και από τις σχετικές αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Πτυχή δεύτερη: Απότοκο της συνεχιζόμενης τουρκικής κατοχής είναι, δυστυχώς, και η εργαλειοποίηση των αιτητών Ασύλου από την Τουρκία, η οποία ενεργεί ως ένας σύγχρονος έμπορος ανθρώπων και προκαλεί στις ελεύθερες περιοχές και στις Αρχές της Κυπριακής Δημοκρατίας το μεγαλύτερο πρόβλημα μετά την τουρκική κατοχή αυτή καθ’ αυτή.

Το πρόβλημα αυτό είναι, πρωτίστως, πρακτικό και λειτουργικό:

Δεν μπορεί ένα κράτος, με συγκεκριμένες και περιορισμένες εδαφικές και δημοσιονομικές δυνατότητες, να υποδέχεται, να σιτίζει, να στεγάζει, να περιθάλπει και γενικώς να φροντίζει, καθημερινώς, αιτητές Ασύλου όταν αυτοί αθροίζουν το ιδιαιτέρως υψηλό ποσοστό 6% του ντόπιου πληθυσμού. Ένα ποσοστό, που είναι, με διαφορά, το υψηλότερο στην Ευρωπαϊκή Ένωση και που πείθει - για το μέγεθος του προβλήματος της Κύπρου - κάθε καλοπροαίρετο παρατηρητή αυτής της σύγχρονης, μαζικής και, εν πολλοίς, οργανωμένης, μετακίνησης ανθρώπων από την Αφρική και την Ασία στην Ευρώπη, κυρίως μέσω Τουρκίας.

Πτυχή Τρίτη: Το υψηλό κόστος Ενέργειας, ο συνεπακόλουθος αυξημένος πληθωρισμός και η γενικότερη μεγάλη ακρίβεια, και μάλιστα στον απόηχο της οικονομικής χρεοκοπίας του 2013, της Πανδημίας του 2020 και στη σκιά της συνεχιζόμενης, καταδικαστέας ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, προκαλούν μια εγχώρια, ευρωπαϊκή, αλλά και διεθνή κρίση στο παρόν και μια μεγάλη αβεβαιότητα για το μέλλον, που επηρεάζουν δυσμενώς την προσωπική και οικογενειακή πρόοδο των ανθρώπων, καθώς και την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της πατρίδας μας.

Πτυχή τέταρτη: Η μειωμένη εμπιστοσύνη των πολιτών προς τους πολιτειακούς - και κυρίως προς τους πολιτικούς θεσμούς και τα πολιτικά πρόσωπα.

Μειωμένη εμπιστοσύνη, η οποία προκύπτει μετά από λανθασμένες πολιτικές εκτιμήσεις ή αποφάσεις, που οδήγησαν στη χρεοκοπία πριν δέκα χρόνια και στις γνωστές αρνητικές συνέπειές της, μετά από αλλεπάλληλα φαινόμενα διαπλοκής και διαφθοράς, που πλήγωσαν την αξιοπρέπεια του κυπριακού λαού στο σύνολό του,

καθώς και μετά από μισαλλόδοξες, αγενείς και απαράδεκτες συμπεριφορές προσώπων, περιλαμβανομένων μελών αυτού του Σώματος, που προσβάλλουν τους θεσμούς τους οποίους όφειλαν να υπηρετούν και να προστατεύουν.

Συνοπτικά, επομένως, το Κυπριακό, οι αυξημένες αφίξεις αιτητών Ασύλου στις ελεύθερες περιοχές, οι οικονομικές συνθήκες και η μειωμένη εμπιστοσύνη της κοινωνίας προς τους θεσμούς, συνθέτουν την κυπριακή κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα στο κατώφλι του 2023.

Μέσα σε αυτό, λοιπόν, το τοπικό και διεθνές περιβάλλον, η ευθύνη της Νομοθετικής και της Εκτελεστικής εξουσίας, με σεβασμό ασφαλώς στους διαφορετικούς και διακριτούς ρόλους τους, είναι ΚΑΙ μεγάλη ΚΑΙ ιστορική.

Για να το θέσω με ακόμα πιο σαφή διατύπωση, η ευθύνη του κάθε μέλους της Βουλής των Αντιπροσώπων και του κάθε μέλους της Κυβέρνησης είναι ΚΑΙ μεγάλη ΚΑΙ ιστορική.

Στην Κύπρο του 2023, έχοντας την Ευρωπαϊκή Ένωση να ορίζει, ορθώς και σε μεγάλο βαθμό, το πλαίσιο μέσα στο οποίο πολιτευόμαστε και ενεργούμε οι χώρες μέλη της,

έχοντας ένα συγκεκριμένο και αναλυτικό Προϋπολογισμό, τον οποίο θα υπερψηφίσουμε και ένα συγκεκριμένο και αναλυτικό  Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο,

έχοντας σε εξέλιξη το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκή Ένωσης και, ειδικότερα για τη χώρα μας, το Σχέδιο «Κύπρος το Αύριο», για μια πιο ανθεκτική, πιο ψηφιακή και πιο πράσινη Οικονομία,

και έχοντας στην απαρχή του το Σχέδιο ΌΡΑΜΑ 2035, ως ένα αναπτυξιακό μοντέλο με περισσότερους από 270 τομείς πολιτικής δράσης, είναι προφανές πως το μεγαλύτερο βάρος της ευθύνης για το μέλλον εναποτίθεται στους πολιτειακούς θεσμούς, δηλαδή, στα πρόσωπα, στην κάθε μία και στον κάθε ένα από εμάς, που οφείλουμε, θέλουμε, και πρέπει να μπορούμε, να υπηρετούμε αυτούς τους θεσμούς, όπως μας έταξαν οι πολίτες, ελεύθερα και δημοκρατικά, με τις ψήφους τους και με τις επιλογές τους.

Τολμώ, λοιπόν, κυρία Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι, σήμερα, ενώπιόν σας και ενώπιον του κυπριακού λαού, να δηλώσω πως…

…δεν είναι όραμα που κυρίως λείπει από τη χώρα μας∙ είναι η αποτελεσματικότητα, η ενότητα και η συλλογικότητα του πολιτικού προσωπικού, που λείπουν.

Πριν, λοιπόν, αναζητήσουμε ή επιρρίψουμε ευθύνες σε σχεδιασμούς, που έχουν γίνει, ή σε αποφάσεις, που έχουν ληφθεί, για το μέλλον, οφείλουμε να αναζητήσουμε τον ρόλο και την ευθύνη ΜΑΣ, τον ρόλο και την ευθύνη των πολιτικών προσώπων, σε αυτό το μέλλον.

Οφείλουμε, δηλαδή, να ρωτήσουμε τους εαυτούς μας, τί πράττουμε ώστε να είμαστε πιο αποτελεσματικοί, τί πράττουμε ώστε να πετύχουμε συνθήκες ενότητας και συλλογικότητας.      

Κυρία Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι,

Μέσα στο ευρωπαϊκό και διεθνές περιβάλλον του 2023 και των χρόνων που έρχονται, η Κυπριακή Δημοκρατία πρέπει να ξεπεράσει τον καλύτερο εαυτό της, για να καταφέρει να οχυρωθεί, να υπερασπίσει τη νομιμότητα και ύπαρξή της και να διασφαλίσει τη συνέχιση, τη διατήρηση και την ενίσχυσή της. Πολιτικά, οικονομικά, κοινωνικά, γεωστρατηγικά.

Σε αυτές τις συνθήκες, επιβάλλεται ενότητα, επιβάλλεται συλλογικότητα, επιβάλλεται αποτελεσματικότητα.

Επιβάλλεται να αλλάξουμε το ύφος και τη δράση μας.

Επιβάλλεται να βελτιώσουμε το ύφος και τη δράση μας.

Επιβάλλεται να αρχίσουμε να συμφωνούμε, και, όπου δικαιολογείται, να διαφωνούμε, ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ.

Δεν έχουμε την πολυτέλεια, ως κόμματα ή ως πρόσωπα, να συνεχίσουμε να συγκρουόμαστε με αφετηρία όσα μας χώρισαν στο παρελθόν, αλλά οφείλουμε να συνεργαστούμε με ορίζοντα το παρόν και το μέλλον.

Δεν έχουμε οποιοδήποτε λόγο να δικαιωθούμε για το παρελθόν, αν δεν δικαιώσουμε την κοινωνία στο παρόν και στο μέλλον.

Δεν υπάρχει νόημα στο να ερίζουμε για τις παρελθοντικές αιτίες των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν καθημερινώς οι συνάνθρωποί μας, όμως, υπάρχει ΚΑΙ νόημα ΚΑΙ αξία να λύνουμε αυτά τα προβλήματα στο παρόν και να ανταγωνιζόμαστε για καλύτερες επιλογές στο μέλλον.

ΑΥΤΕΣ οι αρχές οδήγησαν το Δημοκρατικό Κόμμα και τον Νικόλα Παπαδόπουλο στην υπέρβαση και στην πολιτική απόφαση να στηρίξουμε στις επερχόμενες Προεδρικές Εκλογές έναν ανεξάρτητο υποψήφιο, που δεν προέρχεται από τις τάξεις μας.

ΑΥΤΕΣ οι αρχές οδήγησαν το Δημοκρατικό Κόμμα και τον Νικόλα Παπαδόπουλο στην υπέρβαση και στην πολιτική απόφαση να στηρίξουμε τον Νίκο Χριστοδουλίδη.

Γιατί η Κύπρος χρειάζεται ενότητα, χρειάζεται συλλογικότητα, χρειάζεται αποτελεσματικότητα.

Χρειάζεται ένα Πρόεδρο, ο οποίος ενώνει στο μέγιστο δυνατό βαθμό την κοινωνία και την φέρνει πιο κοντά στην Πολιτική.

Ένα Πρόεδρο, ο οποίος διαθέτει θετικά χαρακτηριστικά και μπορεί, ως πρόσωπο, να προσδώσει κύρος στο θεσμό του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Άλλωστε, κυρίες και κύριοι, ΕΠΙΛΟΓΗ ΠΡΟΣΩΠΟΥ είναι, πρωτίστως, οι Προεδρικές Εκλογές.

Όταν ο κάθε Κύπριος και η κάθε Κύπρια θα βρεθούν για λίγα δευτερόλεπτα μέσα στο παραβάν του Εκλογικού Κέντρου, επιλογή προσώπου θα κάνουν, απαντώντας στη θεμελιώδη ερώτηση των Εκλογών:

Ποιο πρόσωπο θέλετε να είναι ο Πρόεδρος της πατρίδας μας τα επόμενα πέντε χρόνια;

Εμείς κρίνουμε, πως η απάντηση σε αυτή την ερώτηση είναι ο Νίκος Χριστοδουλίδης.

Και πιστεύουμε πως το ίδιο κρίνει και η πλειονότητα του κυπριακού λαού, την οποία καλούμε να μετατραπεί σε κοινωνική πλειοψηφία, στις 5 Φεβρουαρίου.

Για να σηκώσουμε - με ενότητα, συλλογικότητα και αποτελεσματικότητα - το μεγάλο βάρος της ιστορικής μας ευθύνης, ως πολιτικό προσωπικό, ως πολιτικοί θεσμοί, ως κοινωνία ολόκληρη.

Για να καταστήσουμε το 2023 την απαρχή για μια ελεύθερη Κύπρο, μια ασφαλέστερη Κύπρο, μια καλύτερη Κύπρο.

Εύχομαι, σε όλες και όλους, χαρούμενα Χριστούγεννα, χαρούμενη Πρωτοχρονιά, χαρούμενο 2023.

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.

ΚΥΠΕ