Το ΔΗΚΟ, θέτοντας ως προτεραιότητα τη σταθερότητα της κυπριακής οικονομίας και αφού εξασφάλισε τροποποιήσεις, θα υπερψηφίσει τον κρατικό προϋπολογισμό του 2020, δήλωσε ο Πρόεδρος του κόμματος Νικόλας Παπαδόπουλος, διαμηνύοντας ταυτόχρονα πως το κόμμα δεν δίνει λευκή επιταγή στην κυβέρνηση.
>>>Διαβάστε επίσης - LIVE - Η συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού στη Βουλή<<<
«Στο ΔΗΚΟ επιλέγουμε να συνεχίσουμε να διαδραματίζουμε ένα υπεύθυνο και σταθεροποιητικό ρόλο. Δηλώνουμε έτοιμοι να συνεργαστούμε εντός της Βουλής των Αντιπροσώπων για να προωθήσουμε σωστές πολιτικές», ανέφερε ο κ. Παπαδόπουλος σε ομιλία του ενώπιον της συνεδρίας της Ολομέλειας για τον κρατικό προϋπολογισμό για να προσθέσει: «Αυτό δεν σημαίνει πως απαλλάσσουμε την κυβέρνηση από τις ευθύνες της για λανθασμένους χειρισμούς»,.
«Ούτε και δίνουμε λευκή επιταγή στην κυβέρνηση του Νίκου Αναστασιάδη και του Δημοκρατικού Συναγερμού. θα είμαστε αυστηροί και επικριτικοί για τα όποια κυβερνητικά λάθη», πρόσθεσε.
Αιτιολογώντας τη θετική ψήφο υπέρ του κρατικού προϋπολογισμού, ο κ. Παπαδόπουλος είπε πως το ΔΗΚΟ πετύχαμε τροποποιήσεις στον προϋπολογισμό του 2020, όπως την επιπρόσθετη αύξηση στο ειδικό επιδόματος των χαμηλοσυνταξιούχων, με ένα επιπρόσθετο κονδύλι €19 εκ. την αύξηση της πρόνοιας του Στεγαστικού Σχεδίου Αναζωογόνησης Ορεινών και Ακριτικών Περιοχών κατά 50%, δηλαδή η συνολική πρόνοια θα ανέλθει στα €4,6 εκ., την αύξηση της οικονομικής βοήθειας προς κατοίκους κοινοτήτων με υψόμετρο 600 μέτρα και άνω κατά €2,5 εκ. και διεύρυνση των κριτηρίων για αύξηση των δικαιούχων και την αύξηση της πρόνοιας για Ιατρική Περίθαλψη στην Κύπρο, η οποία αφορά τα υπογόνιμα ζευγάρια κατά €1.5 εκ. και αύξηση του αριθμού της επιχορήγησης των προσπαθειών τεκνοποίησης κατά μία.
«Ενόψει των προαναφερόμενων βελτιώσεων και επειδή επιλέγουμε να θέτουμε ως προτεραιότητα την σταθερότητα της κυπριακής οικονομίας, το Δημοκρατικό Κόμμα θα υπερψηφίσει τον προϋπολογισμό του 2020», είπε ο Πρόεδρος του κόμματος.
Παράλληλα, ο κ. Παπαδόπουλος είπε πως πρέπει να γίνουν περισσότερα για την αποκατάσταση της κυπριακής κοινωνίας στο μέτρο του δυνατού και μέσα στα πλαίσια των δημοσιονομικών μας δυνατοτήτων.
Αναφέρθηκε στις προκλήσεις για την οικονομία και την κοινωνία, όπως τον δείκτη φτώχειας στην Κύπρο, οποίος παραμένει 3 ποσοστιαίες μονάδες πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ, χαρακτήρισε ως «παντελώς ανεπαρκή» τον προϋπολογισμό για την αμυντική θωράκιση, ενώ ζήτησε την επανεξέταση του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος με στόχο τη βελτίωση άδικων κριτηρίων, μείωση της γραφειοκρατίας και μείωση των καταχρήσεων.
Ο κ. Παπαδόπουλος είπε μεν πως πρέπει να προχωρήσει η μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης με τη σημαντική μείωση των δήμων και τη συμπλεγματοποίηση υπηρεσιών, εκφράζοντας ωστόσο «τον έντονο προβληματισμό μας πως η Κυβερνητική πρόταση δυναμιτίζει την αρχή της αναλογικής εκπροσώπησης και περιλαμβάνει πρόνοιες που θα πρέπει να συζητηθούν σε κοινοβουλευτικό επίπεδο».
Αναφέρθηκε ακόμη στη γενικότερη μείωση της γραφειοκρατίας και στην αύξηση της παραγωγικότητας, στην προώθηση της καινοτομίας και της έρευνας για να φτάσει σε ευρωπαϊκά επίπεδα και επεσήμανε την άμεση απεξάρτηση από τα εισαγόμενα καύσιμα και τα ενεργειακά μονοπώλια, με περαιτέρω προώθηση των ΑΠΕ αλλά και την αξιοποίηση του δικού μας φυσικού αερίου.
Εξάλλου, ο Νικόλας Παπαδόπουλος αναγνώρισε τους θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης και την επάνοδο της οικονομίας στην επενδυτική βαθμίδα, αλλά διαφώνησε με τη θέση ότι η Κύπρος αποτελεί ένα «success story», ιδιαίτερα λόγω του ιδιωτικού δανεισμού και του ιδιωτικού χρέους που είναι το υψηλότερο στην Ευρώπη.
Για τα ΜΕΔ ο κ. Παπαδόπουλος είπε πως μόνο οι μεγάλες επιχειρήσεις κατάφεραν να μειώσουν τα κόκκινα τους δάνεια, κυρίως μέσω ανταλλαγής ακινήτων με δάνεια, ενώ «όλοι οι υπόλοιποι, τα δάνεια των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, τα στεγαστικά δάνεια, έμειναν περίπου στο ίδιο επίπεδο».
«Άρα βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ένα επικίνδυνο φαύλο κύκλο. Ενώ οι τράπεζες μας έχουν ρευστότητα, δεν δανείζουν επειδή όλοι είναι καταχρεωμένοι», είπε.
Αναφέρθηκε στο «φιάσκο», όπως χαρακτήρισε, το θέμα του εμπορικού σήματος του χαλουμιού, λέγοντας ότι «υπάρχουν πολιτικές ευθύνες για την διαχείριση αυτού του εμπορικού σήματος, του πιο σημαντικού εμπορικού σήματος της ΚΔ και αυτές οι ευθύνες πρέπει να αναληφθούν από τον αρμόδιο Υπουργό».
Ο κ. Παπαδόπουλος αναφέρθηκε και στην αναμενόμενη απόφαση του Ανωτάτου Δικαστηρίου επί των αποκοπών στο δημόσιο τομέα την περίοδο της οικονομικής κρίσης, σημειώνοντας ότι μία επικυρωτική απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου θα σημαίνει μία επιπρόσθετη δαπάνη της τάξης του €1 δις μέσα στα επόμενα 5 χρόνια (€844 εκ. μέχρι το 2023).
«Κάτι τέτοιο θα εκτροχιάσει πλήρως τους δημοσιονομικούς μας σχεδιασμούς», συμπλήρωσε.
Για το ΓΕΣΥ, ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ πως το σχέδιο που εφαρμόζεται «δεν είναι αυτό που ψηφίσαμε», καθώς δεν υπάρχει ο σφαιρικός προϋπολογισμός. Αναφέρθηκε στα προβλήματα των κρατικών νοσηλευτηρίων και στην αύξηση του προϋπολογισμού του Υπουργείου Υγείας στο €1 δις ενόψει και της δεύτερης φάσης του ΓΕΣΥ την 1η Ιουνίου 2020.
«Εάν δεν γίνει κάτι δραματικό σύντομα, το ΓΕΣΥ κινδυνεύει να τιναχτεί στον αέρα πριν καν ξεκινήσει ... Καλούμε την Κυβέρνηση άμεσα να παρουσιάσει τις προτάσεις της για την αντιμετώπιση των προβλημάτων κακοδιαχείρισης που παρουσιάζει το ΓΕΣΥ», είπε.
Εξάλλου, αναφερόμενος στα στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας, που παρουσιάζει την Κύπρο ως τη χώρα με μεγαλύτερη αύξηση σε επίπεδα διαφθοράς κατά την πενταετία 2013-2018, ο κ.Παπαδόπουλος είπε πως «η κυβέρνηση και προσωπικά ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας με τη στάση και τη συμπεριφορά τους έχουν οδηγήσει την Κύπρο σε διεθνή περιφρόνηση, όσον αφορά τη λειτουργία των θεσμών της Κυπριακής Δημοκρατίας».
Σε σχέση με το Κυπριακό, ο κ. Παπαδόπουλος παρατήρησε πως ακόμη και μετά τη Τριμερή συνάντηση στο Βερολίνο είναι αμφίβολη η επανέναρξη των διαπραγματεύσεων λόγω του ότι βρίσκεται στο απόγειο της η τουρκική αδιαλλαξία και προκλητικότητα.
«Δεν είναι τυχαίο πως η «απάντηση» της Τουρκίας στη συνάντηση του Βερολίνου ήταν το μνημόνιο συναντίληψης Τουρκίας-Λιβύης, ενώ οι παραβιάσεις στην ΑΟΖ και στην πράσινη γραμμή συνεχίζονται αμείωτα», είπε.
Ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ είπε πως η Τουρκία μετά τις «νέες υποχωρήσεις που της έδωσε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας στο Βερολίνο», τώρα θέτει και νέους όρους για την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων.
«Είναι όντως απογοητευτικό το γεγονός το ότι για ακόμη μια φορά η πλευρά μας έπεσε στην ίδια παγίδα: δώσαμε νέες υποχωρήσεις για να συνεχίσει η διαδικασία και τώρα η Τουρκία ζητά κι άλλες», πρόσθεσε.
Ζήτησε τέλος να υπάρξει προβληματισμός για τα επόμενα βήματα, συλλογικότητα και ενότητα.
«Καιρός να προβληματιστούμε από τις αποτυχίες μας και να συν-διαμορφώσουμε μια νέα, σωστή στρατηγική» κατέληξε.
Αυτούσια η ομιλία του Προέδρου του ΔΗΚΟ στους Προϋπολογισμούς
Κύριε Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,
Θα ήθελα και εγώ με τη σειρά μου να ευχαριστήσω τον πρόεδρο και τα μέλη της επιτροπής οικονομικών για την ετοιμασία της έκθεσης του κρατικού προϋπολογισμού για το 2020.
Θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω τις υπηρεσίες της Βουλής και ιδιαίτερα την Γραμματεία της Επιτροπής Οικονομικών για τη δική τους σημαντική συμβολή σε αυτή τη διαδικασία.
Θα ήθελα επίσης να σημειώσω με ιδιαίτερη ικανοποίηση πως φέτος για πρώτη φορά έχουν κατατεθεί και εξεταστεί, αν όχι όλοι, οι πλείστοι των προϋπολογισμών των ημικρατικών οργανισμών, όπως προνοείται στο Σύνταγμα.
Μία πρακτική που επιτρέπει τη σφαιρική εξέταση όλων των προϋπολογισμών δίνοντας έτσι μία ολοκληρωμένη και όχι αποσπασματική εικόνα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το 2019 ήταν μία δύσκολη χρονιά για την Κύπρο και το λαό μας.
Ήταν η χρονιά, όπου το αφήγημα του «success story» συγκρούστηκε με την πραγματικότητα της κυπριακής οικονομίας.
Αυτό δεν σημαίνει πως η κυπριακή οικονομία δεν έχει κάνει κάποια βήματα προς την ορθή κατεύθυνση.
Κάθε άλλο. Εμείς δεν μηδενίζουμε, αντίθετα αναγνωρίζουμε πως υπήρξαν και σημαντικές θετικές εξελίξεις.
Θετικές εξελίξεις
• Η αναβάθμιση της κυπριακής οικονομίας από τους οίκους αξιολόγησης συνεχίζεται, πλην όμως σημειώνουμε τις προειδοποιήσεις της Ευ. Επιτροπής στις εαρινές προβλέψεις για την Κυπριακή οικονομία και τους κινδύνους που αφορούν το ΓΕΣΥ και το κρατικό μισθολόγιο.
• Ο θετικός ρυθμός ανάπτυξης της Κυπριακής οικονομίας συνεχίζεται, με ένα ρυθμό ανάπτυξης το 2019 που προβλέπεται να φτάσει το 3,3% του ΑΕΠ.
• H μείωση της ανεργίας συνεχίζεται, και έχει φτάσει στο 7%.
Όμως τονίζουμε πως αυτό παραμένει ένα πάρα πολύ υψηλό ποσοστό για τα κυπριακά δεδομένα.
Ως επίσης, συνεχίζουμε να παρατηρούμε σημαντικά ποσοστά ανεργίας αναμεταξύ των νέων και παραμένει η σημαντική ροή μετανάστευσης στο εξωτερικό του παραγωγικού ανθρώπινου δυναμικού μας.
• Σημειώνουμε επίσης πως ο προϋπολογισμός του 2020 παραμένει ισοσκελισμένος και καταγράφεται ένα πλεόνασμα της τάξης του 3% για το 2019.
Να μου επιτρέψετε κύριε πρόεδρε, παρά την κριτική στην οποία θα προβώ στη συνέχεια για κάποιες πτυχές της Κυβερνητικής πολιτικής, να ευχηθώ στο νέο Υπουργό Οικονομικών καλή επιτυχία στο έργο που αναλαμβάνει.
Μακάρι να επιτύχει, καθώς η δική του επιτυχία μεταφράζεται σε ευημερία και προοπτική για το λαό μας.
Κύριε Πρόεδρε,
Η ανάκτηση της αξιοπιστίας της κυπριακής οικονομίας ήταν αποτελέσματα θυσιών και στερήσεων του λαού μας και αποτελεί απόδειξη της δύναμης αλλά και του πείσματος του Κυπριακού επιχειρηματικού πνεύματος.
Η έξοδος από το μνημόνιο ήταν αποτέλεσμα δύσκολων αποφάσεων και αναγκαίων επιλογών που δυστυχώς μας επέβαλαν λανθασμένες αποφάσεις και λανθασμένες πολιτικές του παρελθόντος.
Το ΔΗΚΟ συνέβαλε με τον δικό του τρόπο στην προσπάθεια διαχείρισης της οικονομικής κρίσης των τελευταίων χρόνων.
Επιλέξαμε σε κρίσιμες στιγμές τον δύσκολο δρόμο της αποκατάστασης της αξιοπιστίας της κυπριακής οικονομίας και όχι τον εύκολο δρόμο του λαϊκισμού.
Επιμέναμε ότι η Κύπρος έπρεπε και πρέπει να διατηρήσει την ευρωπαϊκή της πορεία.
Κάναμε αυτά που έπρεπε να κάνουμε. Ο λαός μας έκανε αυτά που του ζητήσαμε.
Αυτή όμως είναι η στιγμή να αξιολογήσουμε κατά πόσο οι θυσίες του λαού μας, έχουν φέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Ξεπεράσαμε την κρίση; Ναι.
Βγήκαμε από το μνημόνιο; Ναι.
Είμαστε «success story»; Όχι.
Και θα εξηγήσω τους λόγους.
Η εξυγίανση όντως πέτυχε στο σκέλος των δημοσιονομικών δαπανών.
Παραμένουν όμως σημαντικές ανισορροπίες στην Κυπριακή οικονομία.
Δυστυχώς, οι καταστροφικά λανθασμένες αποφάσεις που μας επιβλήθηκαν, το 2013, το κούρεμα των καταθέσεων και η επίθεση της κεντρικής τράπεζας κατά του κυπριακού τραπεζικού συστήματος, προς εξυπηρέτηση ξένων συμφερόντων, ακόμη δεν έχουν ξεπεραστεί.
Δεν είναι τυχαίο πως πέντε χρόνια μετά την καταστροφή του 2013, η οικονομία μας και ιδιαίτερα το τραπεζικό μας σύστημα ακόμη δεν έχουν ξεπεράσει τις βασικές συστημικές τους αδυναμίες.
Οι ανισορροπίες της Κυπριακής Οικονομίας
• Το 2019 ήταν η χρονιά όπου ολοκληρώθηκε η χρεοκοπία του Συνεργατισμού και το ξεπούλημα των εργασιών του στην Ελληνική Τράπεζα.
Και ενώ το πόρισμα της ερευνητικής επιτροπής για την Κατάρρευση του Συνεργατισμού απέδωσε ξεκάθαρα τις ευθύνες για την χρεοκοπία στην παρούσα Κυβέρνηση, στη συνέχεια με ιδιαίτερη σπουδή τοποθετήθηκε χωρίς περιστροφές στον κάλαθο των αχρήστων…
• Είχαμε τη χρεοκοπία ακόμη μία κυπριακής αερογραμμής, της cobalt και η Κύπρος εξακολουθεί να παραμένει ένας απομονωμένος αεροπορικός προορισμός με ψηλά ναύλα.
• Τα τελευταία 7 χρόνια ο λαός μας έχει χάσει το 1/3 του κατά κεφαλή ΑΕΠ.
Τη μεγαλύτερη μείωση κατά κεφαλή ΑΕΠ στην ΕΕ μετά την Ελλάδα.
• Εξακολουθούμε να είμαστε η χώρα με το υψηλότερο ιδιωτικό χρέος στην Ευρώπη και η χώρα με τα περισσότερα κατ’ αναλογία μεγέθους ΜΕΔ.
Συνεχίζονται οι πιέσεις στο τραπεζικό μας σύστημα, όπως έχουν δείξει τα αποτελέσματα των τελευταίων stress tests των τραπεζών.
Τα ΜΕΔ
Τα ΜΕΔ συνεχίσουν να αποτελούν το μεγαλύτερο πρόβλημα αλλά και τον μεγαλύτερο κίνδυνο για την Κυπριακή οικονομία.
Τα αποτελέσματα της διαχείρισης των ΜΕΔ μέχρι σήμερα είναι καταθλιπτικά:
• Οι Κύπριοι φορολογούμενοι έχουν πληρώσει €1.5 δις για την στήριξη της Λαϊκής Τράπεζας
• Οι κύπριοι φορολογούμενοι έχουν πληρώσει €5.2 δις για τον Συνεργατισμό (χωρίς τις εγγυήσεις)
• Και οι Κύπριοι καταθέτες, οι κάτοχοι αξιογράφων και μέτοχοι έχουν πληρώσει €20 δις το 2013 για το κούρεμα,
Πληρώσαμε δηλαδή μέχρι σήμερα περίπου €27 δις για να διαχειριστούμε ένα πρόβλημα €27 δις ΜΕΔ…
Αν συγκριθούμε με την Ιρλανδία.
Η Ιρλανδία πλήρωσε €30 δις για να διαχειριστεί ένα πρόβλημα €80 δις ΜΕΔ,
Και η Κύπρος πλήρωσε €27 δις (σχεδόν το ίδιο με την Ιρλανδία) για να διαχειριστεί ένα πρόβλημα €27 δις ΜΕΔ, ενώ είμαστε το 1/10 της Ιρλανδίας…
Κι ακόμη εμείς δεν έχουμε λύσει το πρόβλημα μας.
Τα ΜΕΔ όντως μειώθηκαν στα €10.5 δις. Τουλάχιστον στα χαρτιά.
Όμως πως έχει επιτευχθεί αυτή η μείωση;
Τα περισσότερα (περίπου €10 δις) έχουν απλά μετακινηθεί από τους ισολογισμούς τραπεζών σε ταμεία – στην ΚΕΔΙΠΕΣ και στην Apollon μέσω της πώλησης πακέτων δανείων.
Άρα δεν έχει μειωθεί ο δανεισμός, απλά έχει αλλάξει χέρια.
Αντίθετα, οι αναδιαρθρώσεις δανείων έχουν αποτύχει.
Γιατί; Κυρίως γιατί δεν υπάρχει η απαραίτητη χρηματοδότηση για τις αναδιαρθρώσεις, παρά τα χαμηλά δανειστικά επιτόκια.
Τα Ταμεία που έχουν αγοράσει τα δάνεια έχουν τη δυνατότητα διαγραφής δανείων, κάτι που μπορεί δυνητικά να ωφελήσει τους δανειολήπτες.
Όμως αυτό δεν μπορεί να γίνει στο βαθμό που θα θέλαμε γιατί καμία τράπεζα δεν είναι διατεθειμένη να δανείσει δανειολήπτη που έχει ΜΕΔ για να αναδιαρθρώσει το δάνειο του.
Άρα βρισκόμαστε αντιμέτωποι με ένα επικίνδυνο φαύλο κύκλο.
Ενώ οι τράπεζες μας έχουν ρευστότητα, δεν δανείζουν επειδή όλοι είναι καταχρεωμένοι.
Ποιοι άραγε κατάφεραν να μειώσουν τα ΜΕΔ τους;
Είναι απλό. Μόνο οι μεγαλύτερες εταιρείες της Κύπρου.
Εκείνες που είχαν να δώσουν «φιλέτα» έναντι δανείων.
Και εκείνες που ήταν πολύ μεγάλες για να κλείσουν και πέτυχαν διαγραφές δανείων.
Οι μεγαλύτερες εταιρείες της Κύπρου μείωσαν τα ΜΕΔ τους κατά €4 δις: από €5 δις το 2013 σε λιγότερο από €1 δις σήμερα.
Αυτό έγινε κυρίως μέσω της ανταλλαγής ακινήτων έναντι δανείων.
Πόσες όμως είναι αυτές οι «μεγαλύτερες εταιρείες της Κύπρου»;
Είναι μόνο 100 εταιρείες.
Όλοι οι υπόλοιποι, τα δάνεια των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, τα στεγαστικά δάνεια, έμειναν περίπου στο ίδιο επίπεδο.
Γι’ αυτό συνεχίζουμε να αντιμετωπίζουμε προβλήματα.
Επειδή ο ιδιωτικός δανεισμός δεν έχει μειωθεί αισθητά για τον περισσότερο κόσμο.
Αντί να απελευθερώσουμε την κυπριακή οικονομία από τον ιδιωτικό δανεισμό και τα ΜΕΔ, δημιουργώντας μία «κακή τράπεζα», την αφήσαμε να ασφυκτιεί κάτω από το ασήκωτο βάρος των δανείων.
Δυστυχώς, οι εισηγήσεις του ΔΗΚΟ και οι εκκλήσεις μας για τη δημιουργία Φορέα ΜΕΔ «κακής τράπεζας» αγνοήθηκαν, με καταστροφικά αποτελέσματα για τον κύπριο φορολογούμενο. Μόνο για τον συνεργατισμό πληρώσαμε €5.3 δις, χωρίς τις εγγυήσεις…
Ως αποτέλεσμα ο κίνδυνος των μαζικών εκποιήσεων παραμένει.
Για αυτό το λόγο ως ΔΗΚΟ επιμένουμε πως,
• Το Πλαίσιο Αφερεγγυότητας πρέπει να μπορεί να προσφέρει προστασία στις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού μας αλλά πρέπει να ενισχυθεί.
• Το σχέδιο «ΕΣΤΙΑ» έχει αποτύχει και πρέπει άμεσα να αναθεωρηθεί, να μειωθεί η γραφειοκρατία και να γίνουν πιο ευέλικτα τα κριτήρια.
Οφείλει η Κυβέρνηση να συνειδητοποιήσει σε ποιους απευθύνεται το «ΕΣΤΙΑ» – σε ανθρώπους που αντιμετωπίζουν σημαντικά οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα. Σε συνταξιούχους, σε λήπτες ΕΕΕ, πτωχεύσαντες κ.α..
Δεν μπορεί το ΕΣΤΙΑ να λειτουργήσει υπό μορφή «ιεράς εξέτασης» των αιτητών.
• Μηχανισμός επίλυσης διαφορών της Κεντρικής Τράπεζας
Απαιτούμε όπως ο Μηχανισμός επίλυσης διαφορών της Κεντρικής Τράπεζας τον οποίο έχει υποσχεθεί να παρουσιάσει ο ΔΚΤ στη Βουλή κατατεθεί άμεσα και μόλις εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα.
Αναμένουμε ότι αυτός ο μηχανισμός θα περιλαμβάνει την εξέταση παράνομων και καταχρηστικών χρεώσεων, τη διαπίστωση του πραγματικού υπολοίπου του χρέους, την πιστή εφαρμογή της δεοντολογίας των τραπεζών για τις αναδιαρθρώσεις και εκποιήσεις κ.α.
Κύριε Πρόεδρε,
Χαλούμι
Ένα άλλο τρανταχτό παράδειγμα λανθασμένων χειρισμών είναι το φιάσκο με το εμπορικό σήμα του χαλουμιού.
Μετά το Ηνωμένο Βασίλειο τώρα κινδυνεύουμε να χάσουμε και το ευρωπαϊκό σήμα (καθώς εκκρεμούν σχετικές ενστάσεις), ενώ παράλληλα το γεωγραφικό σήμα POP δεν προχωρά για έγκριση από την ΕΕ για πολιτικούς λόγους που έχουν να κάνουν με το Κυπριακό.
Η διαχείριση του εμπορικού σήματος του Χαλουμιού αποτελεί μνημείο ευθυνοφοβίας, ανικανότητας και προχειρότητας από πλευράς της Κυβέρνησης.
Υπάρχουν πολιτικές ευθύνες για την διαχείριση αυτού του εμπορικού σήματος, του πιο σημαντικού εμπορικού σήματος της ΚΔ και αυτές οι ευθύνες πρέπει να αναληφθούν από τον αρμόδιο υπουργό.
Αποκοπές μισθών Δημοσίων Υπαλλήλων
Υπενθυμίζουμε πως στους υπόλοιπους κίνδυνους και ανισορροπίες της κυπριακής οικονομίας, έρχεται να προστεθεί και ο κίνδυνος αποδοχής του αιτήματος επαναφοράς των αποκοπώ στους μισθούς των Δημοσίων Υπαλλήλων από το Ανώτατο Δικαστήριο.
Τονίζεται πως μία επικυρωτική απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου θα σημαίνει μία επιπρόσθετη δαπάνη της τάξης του €1 δις μέσα στα επόμενα 5 χρόνια (€844 εκ. μέχρι το 2023)
Κάτι τέτοιο θα εκτροχιάσει πλήρως τους δημοσιονομικούς μας σχεδιασμούς.
ΓΕΣΥ
Μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που θα έχουμε να αντιμετωπίσουμε το 2020 κοινωνία θα είναι η ολοκληρωμένη εφαρμογή του Γενικού Σχεδίου Υγείας.
Τα οφέλη στην κυπριακή κοινωνία από τη σωστή εφαρμογή αυτής της μεταρρύθμισης είναι σημαντικά, τεράστια και αυταπόδειχτα.
Γι ‘αυτό και το ΔΗΚΟ υποστηρίζει την εφαρμογή του ΓΕΣΥ, όπως αυτό έχει ψηφιστεί από τη Βουλή.
Όμως παράλληλα, οφείλουμε να επισημάνουμε τους κινδύνους από την κακή εφαρμογή του ΓΕΣΥ και να εκφράσουμε την έντονη ανησυχία μας.
Δυστυχώς αυτό που διαπιστώνουμε μέχρι στιγμής είναι πως το ΓΕΣΥ το οποίο εφαρμόζεται, δεν είναι το ΓΕΣΥ που ψηφίσαμε:
1. Καταρχήν ΔΕΝ θα υπάρχει σφαιρικός προϋπολογισμός.
Υπενθυμίζεται πως μια από τις βασικές προϋποθέσεις εφαρμογής του ΓΕΣΥ είναι ο σφαιρικός του προϋπολογισμός. Ο σφαιρικός προϋπολογισμός υποτίθεται πως θα συγκρατήσει τις δαπάνες έτσι ώστε αυτές να μην φύγουν εκτός ελέγχου.
Από τη μια εγγυούνται οι κύπριοι φορολογούμενο τα ελλείμματα των δημόσιων νοσηλευτηρίων και από την άλλη ακούγεται η εισήγηση να εγγυηθούμε και τις αμοιβές (και τα ελλείμματα) των ιδιωτικών νοσηλευτηρίων που θα μπουν στο ΓΕΣΥ σε 6 μήνες.
Άρα που πάει ο σφαιρικός προϋπολογισμός;
2. Σημειώνεται επίσης πως η μελέτη της Mercer (στη βάση της οποίας ψηφίσαμε το ΓΕΣΥ) προνοούσε ότι τα ελλείμματα των δημόσιων νοσοκομείων θα ήταν περίπου €100 εκ. το χρόνο (για 5 χρόνια).
Επειδή όμως δεν προχωρά η αυτονόμηση των νοσοκομείων, ήδη βρισκόμαστε στα €340 εκ. έλλειμμα, χωρίς την εσωνοσοκομειακή φροντίδα που θα ξεκινήσει τον Ιούνη (και που θα επιφέρει τις μεγάλες δαπάνες).
3. Από την άλλη, ο ΟΑΥ φαίνεται ανίκανος να ελέγξει τις σπατάλες και τις καταχρήσεις του συστήματος.
Προφανώς κάποιοι εμπλεκόμενοι φαίνεται να είναι στοχοπροσηλωμένοι στο να φάνε όσο μεγαλύτερο μερίδιο από την πίττα, αφού θεωρούν πως κανένας δεν τους ελέγχει.
Αυτή η κατάχρηση πάνω στις πλάτες των κυπρίων φορολογούμενων ο κινδυνεύει να οδηγήσει το σύστημα σε κατάρρευση.
4. Ως αποτέλεσμα της κακοδιαχείρισης που παρατηρείται, ο προϋπολογισμός του Υπ. Υγείας έχει εκτοξευθεί από τα €580 εκ. το 2018, σε σχεδόν €1 δις για το 2020…
Και αυτό το ένα δις είναι ΧΩΡΙΣ το ΓΕΣΥ…
Οι δαπάνες του ΟΑΥ είναι επιπρόσθετες πάνω από το €1 δις.
Και αν ήταν να δαπανάμε €1 δις το χρόνο αλλά να έχουμε τα καλύτερα νοσοκομεία στον κόσμο, θα έλεγα ας είναι. Ας τα πληρώνουμε.
Αυτή όμως είναι η εικόνα των δημόσιων νοσηλευτηρίων;
Είναι τα καλύτερα στον κόσμο, ή, βρίσκονται στα πρόθυρα της κατάρρευσης;
Εάν δεν γίνει κάτι δραματικό σύντομα, το ΓΕΣΥ κινδυνεύει να τιναχτεί στον αέρα πριν καν ξεκινήσει ...
Καλούμε την Κυβέρνηση άμεσα να παρουσιάσει τις προτάσεις της για την αντιμετώπιση των προβλημάτων κακοδιαχείρισης που παρουσιάζει το ΓΕΣΥ.
Κύριε Πρόεδρε,
Σήμερα είναι η παγκόσμια μέρα κατά της διαφθοράς.
Δυστυχώς η Κύπρος βάσει των στοιχείων της Παγκόσμια Τράπεζας, παρουσίασε τη μεγαλύτερη αύξηση σε επίπεδα διαφθοράς κατά την πενταετία 2013-2018.
Δυσοίωνες και οι προβλέψεις και για το 2019, εάν λάβουμε υπόψη τα περιστατικά που δημοσιοποιήθηκαν κατά τον απερχόμενο χρόνο.
Η κυβέρνηση και προσωπικά ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας με τη στάση και τη συμπεριφορά τους έχουν οδηγήσει την Κύπρο σε διεθνή περιφρόνηση, όσον αφορά τη λειτουργία των θεσμών της ΚΔ.
Όταν αλλά κράτη αναφέρονται στις νομοθετικές πρωτοβουλίες και τα μετρά που έχουν λάβει, για να περιορίσουν τη διαφθορά, στην Κύπρο μπορούμε να μιλάμε μόνο για τις μίζες και τις βίζες.