Η ομιλία του Προέδρου του ΔΗΚΟ για τον προϋπολογισμό 2022

Όσα ανέφερε ο Νικόλας Παπαδόπουλος στην ομιλία του

>>> Διαβάστε εδώ όλες τις ομιλίες <<<

Ξεκίνησε την Τετάρτη (15/12) η συζήτηση για τον κρατικό προϋπολογισμό με τις ομιλίες των αρχηγών των κομμάτων, ξεκινώντας από το μικρότερο και καταλήγοντας στο μεγαλύτερο κόμμα.
Οι αρχηγοί των κομμάτων ΔΗΣΥ, ΑΚΕΛ και ΔΗΚΟ είχαν στη διάθεσή τους 40 λεπτά για την ομιλία τους, ενώ οι αρχηγοί των κομμάτων ΕΛΑΜ, ΕΔΕΚ, ΔΗΠΑ και Κίνημα Οικολόγων – Συνεργασία Πολιτών είχαν 30 λεπτά στην διάθεση τους για εκφώνηση της ομιλίας τους.

Στην ομιλία του για τον κρατικό προυπολογισμό ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ, Νικόλας Παπαδόπουλος αναφέρθηκε στο Κυπριακό, την Οικονομία, ΓεΣΥ, μεταναστευτικό και την διαπλοκή και την διαφθορά.

Αυτούσια η ομιλία: 

Κυρία Πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Να μου επιτρέψετε και εγώ με τη σειρά μου να ευχαριστήσω την Πρόεδρο και τα μέλη της επιτροπής οικονομικών για την ετοιμασία της έκθεσης του κρατικού προϋπολογισμού για το 2020, καθώς και τις υπηρεσίες της Βουλής και ιδιαίτερα την Γραμματεία της Επιτροπής Οικονομικών για τη δική τους σημαντική συμβολή σε αυτή τη διαδικασία.

Κυρία Πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Η συζήτηση του κρατικού προϋπολογισμού για το 2022 διεξάγεται και φέτος κάτω από πάρα πολύ δυσάρεστες συνθήκες.

Εν μέσω μίας πανδημίας η οποία ταλανίζει την κυπριακή οικονομία και την κυπριακή κοινωνία για πάνω από δυο χρόνια.

Δεν μπορούμε να παραγνωρίσουμε ότι η πανδημία επηρεάζει σε πολύ μεγάλο βαθμό τα δεδομένα της οικονομίας και του προϋπολογισμού.

Σημειώνουμε την πρόοδο που έχουμε καταγράψει ως χώρα σε ότι αφορά τα ποσοστά εμβολιασμών.

Οφείλουμε να συγχαρούμε τους λειτουργούς στο χώρο της υγείας, ιδιαίτερα των δημόσιων νοσηλευτηρίων, για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων του κορονοϊού, με κίνδυνο στη δική τους υγεία.

Έχουν σωθεί ζωές λόγω της δικής τους ανιδιοτέλειας και οφείλουμε να τους το αναγνωρίσουμε.

Δίνουν το καλό παράδειγμα σε όλους μας.

Δεν είναι με τους βανδαλισμούς στα σχολεία, τους παραλογισμούς και τις καταστροφές που θα ξεπεράσουμε ως λαός αυτή τη δοκιμασία, αλλά με την αλληλεγγύη και τη σύνεση.

Κυρία πρόεδρε,

Σε ένα παρά πολύ δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, οφείλουμε να καταγράψουμε κάποια θετικά και ενθαρρυντικά οικονομικά δεδομένα:

  • Τον θετικό ρυθμό ανάπτυξης που προβλέπεται για το 2021 και που αναμένεται να κλείσει στο 5.5%.

Θετικό επίσης το γεγονός ότι προβλέπεται θετικός ρυθμός ανάπτυξης και το 2022.

  • Παρά τη συνεχιζόμενη πανδημία και τα περιοριστικά μέτρα, ο ρυθμός ανεργίας παραμένει σταθερός σε σχέση με πέρσι και δεν έχει αυξηθεί.
  • Σημειώνουμε επίσης τα σημαντικά μέτρα στήριξης προς τους εργαζόμενους και τις επιχειρήσεις κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αν και θεωρούμε πως αυτά τα μέτρα θα μπορούσαν να είναι πιο αποτελεσματικά και πιο έγκαιρα – όπως π.χ. θα ήταν η πιο έγκαιρη προώθηση των κρατικών εγγυήσεων.
  • Σημειώνουμε επίσης πως το δημόσιο χρέος θα μειωθεί από 119,1% του ΑΕΠ το 2020 σε 107,7% του ΑΕΠ το τέλος του 2021

Εδώ όμως τελειώνουν τα καλά νέα. Τα αρνητικά δεδομένα της οικονομίας παραμένουν σημαντικά. Για παράδειγμα:

  • Σημειώνουμε τον πολύ ψηλό πληθωρισμό της τάξης του 2% που οδηγεί στην ακρίβεια σε ότι αφορά σημαντικά βασικά αγαθά και πρώτες ύλες

Τονίζουμε πως από τη στιγμή που ο πληθωρισμός βρίσκεται σε αυτά τα ψηλά επίπεδα, αυτό σημαίνει πως ο ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας δεν θα είναι 5,5% το 2021, όπως υπολογίζεται αλλά σε πραγματικούς όρους θα είναι μόνο 3,5%.

Λόγω του πληθωρισμού τρέχουμε απλά για να μένουμε στάσιμοι…

  • Η ανεργία παρά του ότι παραμένει σε σταθερά επίπεδα (στο 7.5% για το 2021), εξακολουθεί να είναι πάρα πολύ ψηλή για τα κυπριακά δεδομένα

Κανονικά θα έπρεπε να είχε μειωθεί, καθώς οι περιορισμοί λόγω του covid ήταν λιγότεροι το 2021 συγκριτικά με το 2020.

  • Καταγράφεται επίσης ένα πάρα πολύ περίεργο φαινόμενο: ενώ η ανεργία παραμένει σε υψηλά επίπεδα, παράλληλα σημειώνεται έλλειψη εργατικού δυναμικού σε σημαντικούς τομείς της οικονομίας όπως είναι ο τουρισμός, η εστίαση και το λιανεμπόριο κάτι που θα επηρεάσει αρνητικά την ανάπτυξη της οικονομίας εάν δεν επιλυθεί αυτό το πρόβλημα.
  • Το δημόσιο χρέος της Κύπρου, παραμένει ιδιαίτερα ψηλό. Υπενθυμίζεται πως πριν τον κορωνοϊό, οι σχεδιασμοί ήταν,
  • το 2020 το δημόσιο χρέος να είχε μειωθεί στο 85,6% του ΑΕΠ αντί στο 117% του ΑΕΠ που έκλεισε πέρσι και
  • στο 75% του ΑΕΠ για το 2021 αντί στο 107% που θα κλείσει φέτος,

Υπάρχει δηλαδή μια απόκλιση της τάξης του 37% από τους αρχικούς σχεδιασμούς της κυβέρνησης.

  • Σημειώνεται επίσης πως την περίοδο 2019-2021 η Κύπρος καταγράφει το υψηλότερο ποσοστό αύξησης του δημόσιου χρέους στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
  • Επίσης το δημοσιονομικό έλλειμα για το 2021 παραμένει πάρα πολύ ψηλό στο 5% του ΑΕΠ και πάνω από €1.2 δις.

Ακόμη χειρότερα, προβλέπεται πως ο κρατικός προϋπολογισμός θα παραμένει ελλειμματικός μέχρι και το 2024, άρα η κυβέρνηση ποντάρει στον μοναδικό μηχανισμό που παραμένει στη διάθεση της για τη μείωση του χρέους: την ανάπτυξη της οικονομίας.

Το ρίσκο φυσικά είναι ότι ο ψηλός πληθωρισμός, εάν παραμείνει μέχρι και το 2024, θα επηρεάσει αρνητικά τον ρυθμό ανάπτυξης της οικονομίας και σε πραγματικούς αριθμούς θα είναι χαμηλότερος, κάτι που μπορεί να μας βγάλει παντελώς εκτός σχεδιασμών.

Σε ανθρώπινο επίπεδο, σημειώνουμε πως δυστυχώς,

  • Σχεδόν ένας στους έξι συμπολίτες μας αντιμετωπίζει τον κίνδυνο της φτώχειας ένα ποσοστό 14,3% του πληθυσμού ή 115.000 άτομα.

Μία πόλη όπως τη Λεμεσό ζει με τον κίνδυνο της φτώχειας.

  • Ένα στα 7 νοικοκυριά στερείται βασικά αγαθά όπως το νερό, το ρεύμα και το φαγητό

Δυστυχώς η ακρίβεια και ο ψηλός πληθωρισμός θα πιέσουν ακόμη περισσότερο αυτές τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού μας.

Ακόμη χειρότερα, σημειώνουμε πως η Κύπρος ξαναμπήκε πρόσφατα στις χώρες «πολύ ψηλού κινδύνου» για τα κρούσματα covid, με βάση τις υποδείξεις του Αμερικανικού Οργανισμού Υγείας – ο οποίος φυσικά θα επηρεάσει και άλλους αντίστοιχους οργανισμούς.

Ο κίνδυνος στη δημόσια υγεία παραμένει και οφείλουμε να είμαστε πάρα πολύ προσεκτικοί.

Και πέρα από τον κίνδυνο στις ανθρώπινες ζωές και τη δημόσια υγεία, κρούουμε τον κώδωνα του κινδύνου πως εάν συνεχιστεί αυτή η εικόνα τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, όταν δηλαδή γίνονται οι κρατήσεις για την καλοκαιρινή σεζόν, αυτό θα επηρεάσει πολύ αρνητικά τα τουριστικά δεδομένα για το 2022 με κίνδυνο να χάσουμε ακόμη μία τουριστική χρονιά, κάτι που θα έχει καταστροφικές συνέπειες για ολόκληρη την οικονομία.

Επομένως παρά την πρόοδο που έχει καταγραφεί λόγω των εμβολιασμών, τονίζουμε πως δεν έχουμε ξεπεράσει ακόμη τον κίνδυνο λόγω της πανδημίας, ούτε σε ότι αφορά τη δημόσια υγεία, ούτε σε ότι αφορά την οικονομία.

Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,

Καλούμαστε να εγκρίνουμε σήμερα τον προϋπολογισμό του 2022 ο οποίος περιλαμβάνει τον σχεδιασμό της κυβέρνησης με βάση τον οποίο υπολογίζει να ξεπεράσουμε τις επιπτώσεις της πανδημίας και να οδηγηθούμε σε μία περίοδο ανάκαμψης και ανάπτυξης.

Σημειώνουμε πως το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας αποτελεί ένα πάρα πολύ σημαντικό εργαλείο σε αυτόν το σχεδιασμό.

Οι δαπάνες των €1.2 δις σε ορίζοντα πέντε ετών σίγουρα αποτελούν μια σημαντική ένεση ρευστότητας για την κυπριακή οικονομία.

Όμως οφείλουμε να σημειώσουμε κάτι πάρα πολύ σημαντικό: αυτά τα χρήματα, αν και καλοδεχούμενα, δεν μπορούν από μόνα τους να αντιμετωπίσουν τις εγγενείς αδυναμίες και στρεβλώσεις της κυπριακής οικονομίας.

Τα €240 εκ. το χρόνο που μας αναλογούν, γιατί για τόσα μιλάμε για κάθε έτος με βάση τον σχεδιασμό του Ταμείου, δεν είναι ένα ευκαταφρόνητο ποσό, αλλά από την άλλη, δεν μπορούν από μόνα τους αυτά τα χρήματα να επιφέρουν την αναπλήρωση των απωλειών των τελευταίων ετών, χωρίς άλλες πρωτοβουλίες.

Για να γίνει κάτι τέτοιο, χρειάζεται ένας ολοκληρωμένος οικονομικός σχεδιασμός - μια ολοκληρωμένη οικονομική στρατηγική.

Απαιτείται όραμα για την κυπριακή οικονομία, κάτι που απουσιάζει από αυτόν τον προϋπολογισμό.

Για παράδειγμα, ο Υπουργός Οικονομικών έχει τονίσει στην ομιλία του πως η ενίσχυση του τομέα της καινοτομίας αποτελεί βασικό του στόχο. Κάτι με το οποίο συμφωνούμε απόλυτα.

Πως ακριβώς επιτυγχάνεται αυτός ο στόχος μέσα από αυτόν τον προϋπολογισμό; Ποια είναι τα κίνητρα ενίσχυσης αυτού του τομέα; Ποιο είναι το όραμα για την Κύπρο της καινοτομίας; Που υπάρχει αυτό το όραμα σε αυτό τον προϋπολογισμό;

Πέραν από το όραμα, απαιτείται παράλληλα και η αντιμετώπιση των δημοσιονομικών κινδύνων που μας κρατάνε καθηλωμένους, αν θέλουμε να προχωρήσουμε μπροστά ως χώρα.

Για να είμαι δίκαιος, ο ίδιος ο Υπουργός Οικονομικών έχει επισημάνει και έχει τονίσει αυτούς τους δημοσιονομικούς κινδύνους στην ομιλία του ενώπιον της ολομέλειας:
 

Οι δημοσιονομικοί κίνδυνοι

Οι βασικοί δημοσιονομικοί κίνδυνοι έχουν ως ακολούθως.

1. Ο κίνδυνος ενός νέου κύματος της πανδημίας.

Κατανοητό ότι κάτι τέτοιο μπορεί να μην εξαρτάται απόλυτα από εμάς.
Όμως, οφείλουμε να ρωτήσουμε, τι νέα μέτρα προτείνονται σε αυτόν τον προϋπολογισμό για την αντιμετώπιση ενός τέτοιου σεναρίου; Τίποτα.

Αντίθετα, σε ότι αφορά τα επιπρόσθετα Μέτρα για την Πανδημία το ΔΗΚΟ προτείνει:

  • Την επέκταση της περιόδου εφαρμογής του νομοσχεδίου και του χρονοδιαγράμματος για τις κρατικές εγγυήσεις.
  • Τη μείωση της φορολογίας του ΦΠΑ στο ρεύμα για όλους.

Σημειώνουμε ιδιαίτερα το παράδειγμα της Νορβηγίας η οποία έχει επιδοτήσει το 50% του ηλεκτρικού ρεύματος για όλα τα σπίτια και νοικοκυριά από τον Δεκέμβριο μέχρι τον Μάρτιο.

  • Φορολογικά κίνητρα για εταιρείες που διατηρούν τους υπαλλήλους τους

2. Η πίεση από τα ΜΕΔ τα οποία εξακολουθούν να βρίσκονται στην κυπριακή οικονομία, στα χέρια των επενδυτικών ταμείων και όχι των τραπεζών. Τα δάνεια όμως είναι δάνεια και στραγγαλίζουν τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.

Τι προτείνει η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση αυτού του κινδύνου; Τίποτα.

Αντίθετα, σε ότι αφορά το πρόβλημα των ΜΕΔ το ΔΗΚΟ υποστηρίζει τη δημιουργία ενός ειδικού Δικαστηρίου (στη βάση της πρότασης της ΕΔΕΚ) σε συνδυασμό με την εισήγηση της Κεντρικής Τράπεζας για την αναστολή των εκποιήσεων κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις με ειδικό διάταγμα δικαστηρίου.

3. Οι δαπάνες του ΓΕΣΥ όντως έχουν ξεφύγει εκτός ελέγχου.

Από το €1.2 δις που ήταν ο αρχικός σχεδιασμός σε ότι αφορά τις δαπάνες για την υγεία, ήδη βρισκόμαστε στα €1.8 δις.

Βρισκόμαστε €600 εκ. εκτός σχεδιασμού (Συγκριτικά, αυτό το ποσό είναι ολόκληρος ο προϋπολογισμός του Υπουργείου Παιδείας).

Βρισκόμαστε ένα ολόκληρο Υπουργείο Παιδείας εκτός σχεδιασμών…

Δεν μπορούν όλα αυτά τα εκατομμύρια να τα αποδώσουμε σε επιπρόσθετες δαπάνες στην υγεία λόγω του κορονοϊού.

Υπενθυμίζεται πως οι δαπάνες του ΓΕΣΥ είχαν ήδη ξεφύγει και πριν τον κορονοϊό.

Ποιος ο λόγος της δραματικής αύξησης των δαπανών;

  • Επειδή δεν έχουν αυτονομηθεί τα δημόσια νοσηλευτήρια και συνεχίσουμε να καλύπτουμε τα ελλείμματα τους
  • Επειδή ο ΟΑΥ δεν έχει καταφέρει να αντιμετωπίσει τις καταχρήσεις και τις υπερχρεώσεις του συστήματος
  • Επειδή δεν υπάρχει σφαιρικός προϋπολογισμός. Αν υπήρχε, θα ήμασταν στα €1.2 δις και όχι στα €1.8.

Για ποιο λόγο δεν υπάρχει σφαιρικός προϋπολογισμός;

1. Επειδή καλύπτουμε ελλείμματα (του ΟΚΥΠΥ) και εγγυούμαστε κέρδη (σε προσωπικούς γιατρούς και νοσηλευτήρια) και

2. Επειδή το σύστημα του ΓΕΣΥ που εφαρμόζεται σήμερα είναι πολύ-ασφαλιστικό:–

Δοκιμάστε να πάτε σε κάποιο ιδιωτικό νοσοκομείο μέσω ΓΕΣΥ και μέσω ασφάλειας.

Μέσω του ΓΕΣΥ θα σας δώσουν ημερομηνία τον άλλο χρόνο, μέσω ασφάλειας θα πάτε αύριο.

Άρα για ποιο μονο-ασφαλιστικό σύστημα μιλάμε;

Με άλλα λόγια, έχει στηθεί ένα μεγάλο πάρτι στο ΓΕΣΥ και είναι όλοι καλεσμένοι, εκτός ο κύπριος φορολογούμενος.

Όλοι οι βασικοί συντελεστές του συστήματος έχουν στηθεί για να τρώνε όσο γίνεται μεγαλύτερο μερίδιο από την πίττα του ΓΕΣΥ.

  • Οι γιατροί κερδίζουν
  • Tα νοσηλευτήρια εντός ΓΕΣΥ κερδίζουν
  • Τα νοσηλευτήρια εκτός ΓΕΣΥ κερδίζουν
  • Οι φαρμακευτικές εταιρείες κερδίζουν
  • Ακόμη και οι ασφαλιστικές εταιρείες κερδίζουν

Και όλα αυτά τα κέρδη τα πληρώνει ο κύπριος φορολογούμενος.

Τι προτείνει λοιπόν η κυβέρνηση για να συγκρατηθούν και να περιοριστούν οι δαπάνες του ΓΕΣΥ; Τίποτα.

Αντίθετα, σε ότι αφορά το ΓΕΣΥ το ΔΗΚΟ προτείνει:

  • Να εφαρμοστεί επιτέλους το ΓΕΣΥ που ψηφίσαμε – το ΓΕΣΥ που εφαρμόζεται σήμερα αποτελεί κακό κακέκτυπο του ΓΕΣΥ που σχεδιάστηκε.
  • πρέπει να προχωρήσει τάχιστα η αυτονόμηση των δημόσιων νοσηλευτηρίων.
  • πρέπει να μπουν σε εφαρμογή οι σωστοί μηχανισμοί εποπτείας και ελέγχου των καταχρήσεων.
  • πρέπει να τερματιστεί η πρακτική της παράλληλης παροχής υπηρεσιών εντός και εκτός ΓΕΣΥ κατά την επιλογή του ειδικού γιατρού ή και του ιδιωτικού νοσηλευτηρίου.
  • πρέπει να τερματιστεί η πρακτική πληρωμής των προσωπικών γιατρών στη βάση του αριθμού των ασθενών τους.

4. Άλλος δημοσιονομικός κίνδυνος: το μεταναστευτικό.

Η δημόσια παραδοχή του Υπουργού Εσωτερικών για την ανεπάρκεια της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει την έκρηξη του φαινομένου της μετανάστευσης, δεν αποτελεί άλλοθι για την κυβερνητική απραξία.

Οι διαπιστώσεις της κυβέρνησης για το ανεξέλεγκτο του προβλήματος, που γίνονται εδώ και δυο χρόνια, παρέμειναν διαπιστώσεις. Δεν έχουν ληφθεί επαρκή μέτρα αντιμετώπισης του προβλήματος, παρά μόνο ακούμε γενικόλογες εκκλήσεις προς την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Έχουμε ψηφίσει κάθε νομοσχέδιο που έχει φέρει η κυβέρνηση στη Βουλή.

Ότι ζήτησε ο Υπουργός Εσωτερικών το πήρε.Αλλάξαμε ακόμη και το Σύνταγμα.

Και από πέρσι μέχρι φέτος έχουν αυξηθεί οι μεταναστευτικές ροές κατά 40%....!

Οι μετανάστες αποτελούν πλέον το 4.5% του πληθυσμού μας.

Πήγαμε +0.5% από πέρσι…

Οι προσυπολογιζόμενες δαπάνες για το μεταναστευτικό πέρσι ήταν €80 εκ. Φέτος θα ξεπεράσουν τα €140 εκ.

Και δεν μας τα δίνει αυτά τα χρήματα η ΕΕ όπως συχνά λέγεται.

Η Ε.Ε. πληρώνει κάποιες δαπάνες, όχι όλες π.χ. θα βοηθήσουν για την επέκταση των χώρων κράτησης και φιλοξενίας.

Δεν τα πληρώνουν όλα. Δεν πληρώνουν τα επιδόματα, δεν πληρώνουν την αστυνόμευση,βδεν πληρώνουν τα δικαστήρια, δεν πληρώνουν τις υποδομές. Εμείς τα πληρώνουμε.

Και δεν είναι μόνο το χρηματικό κόστος.

Είμαι βέβαιος πως και άλλοι συνάδελφοι λαμβάνουν καθημερινά, τα παράπονα από του κάτοικους της Κοκκινοτριμιθιάς που δεν νιώθουν ασφάλεια στα σπίτια τους.

Από τους Λευκωσιάτες που ζητούν να μπορέσουν να περπατήσουν και πάλι στην Παλιά Λευκωσία με ασφάλεια.

Ο υπερπληθυσμός στο Πουρνάρα αποτελεί ντροπή για τη χώρα μας και αποτελεί εμπόδιο στο να μπορέσει η Κύπρος να παρέχει φροντίδα και προστασία σε πραγματικούς πρόσφυγες που πράγματι ζητούν άσυλο.

Έχουμε βυθιστεί κάτω από το βάρος των ασύλληπτων αριθμών μεταναστών.

Είμαστε θύματα ενός υβριδικού πολέμου της τουρκίας η οποία διοχετεύει έναν τεράστιο αριθμό μεταναστών στη Κύπρο, καθώς το 80% των μεταναστών έρχονται από τα κατεχόμενα.

Επομένως τα ερωτήματα προς την κυβέρνηση είναι πολλά:

  • Τι θα γίνει με την ανεπάρκεια της φύλαξης της Γραμμής Καταπαύσεως του πυρός και την επιβολή αυστηρότερων ελέγχων στα οδοφράγματα;
  • Πως αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά οι μετανάστες που δεν πληρούν τα κριτήρια των συμβάσεων περί παροχής διεθνούς προστασίας;

Εκείνοι δηλαδή που δεν αντιμετωπίζουν κίνδυνο και απλά θέλουν να καταχραστούν το σύστημα;

  • Τι θα γίνει με την επίσπευση της εξέτασης αιτήσεων για παροχή ασύλου, από άτομα που πληρούν τις προδιαγραφές και τα κριτήρια των ευρωπαϊκών οδηγιών για παροχή ασύλου;
  • Τι σκέψεις υπάρχουν για εφαρμογή της συμφωνίας επανεισδοχής, με δεδομένη την άρνηση της Τουρκίας να εφαρμόσει την εν λόγω συμφωνία με την Κυπριακή Δημοκρατία;
  • Γιατί δεν εντείνεται η αστυνόμευση περιοχών που τείνουν να μετατραπούν σε γκέτο;

Η κατάσταση έχει φθάσει στο απροχώρητο.

Οι κίνδυνοι για την πτυχή της εσωτερικής ασφάλειας της Κύπρου, για τη δημογραφική συνοχή και για την ισορροπία των δημοσίων οικονομικών είναι τεράστιοι.

Και δεν μπορεί η κυβέρνηση να τα ρίχνει όλα στην Ευρωπαϊκή Ένωση για να καλύψει την ανεπάρκεια της.

Ποιο είναι λοιπόν το σχέδιο; Τίποτα.

Αντίθετα, Για την αντιμετώπιση του Μεταναστευτικού το ΔΗΚΟ προτείνει:

  • Βελτίωση της φύλαξης της Γραμμής Καταπαύσεως του πυρός με αναβάθμιση των μονάδων της ΕΦ (αύξηση των δαπανών για την άμυνα).
  • Αυστηρότερους ελέγχους στα οδοφράγματα.
  • Τη δημιουργία ειδικού δικαστηρίου που θα εξετάζει άμεσα τις ενστάσεις μεταναστών που δεν πληρούν τα κριτήρια των συμβάσεων περί παροχής διεθνούς προστασίας;
  • Απαίτηση στην ΕΕ για την επέκταση και εφαρμογή της συμφωνίας επανεισδοχής ΕΕ-Τουρκίας για να καλύπτει και την Κύπρο
  • Περισσότερη αστυνόμευση περιοχών που τείνουν να μετατραπούν σε γκέτο ή σε περιοχές που αντιμετωπίζουν ειδικά προβλήματα λόγω αλλοδαπών
  • Την εφαρμογή ενός σχεδίου αποχώρησης μεταναστών στη βάση του παραδείγματος της Ισπανίας – να τους δοθεί το 60% του ανεργιαού επιδόματος για δυο χρόνια για να φύγουν – θα μας κοστίσει λιγότερο από το πληρώνουμε επιδόματα 6, 7 και 8 χρόνια, όπως γίνεται σήμερα.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Στους πιο πάνω δημοσιονομικούς κινδύνους, τους οποίους διαπιστώνει η ίδια η Κυβέρνηση, το ΔΗΚΟ προσθέτει ακόμη ένα δημοσιονομικό κίνδυνο.

Τον πιο σημαντικό.

Τη διεθνή εικόνα της Κύπρου ως κέντρο διαπλοκής και διαφθοράς.
 

Όπου πλέον γίνεται συζήτηση σε διεθνή ΜΜΕ για φοροδιαφυγή, για ξέπλυμα βρώμικου χρήματος, για διακίνηση κεφαλαίων η Κύπρος φιγουράρει πρώτη και καλύτερη.

Ποια σοβαρή εταιρεία θα έρθει να εγκατασταθεί εδώ με τέτοια εικόνα;

Ποιος σοβαρός επενδυτής;

Αντίθετα, οι πληροφορίες μας είναι πως αυτή τη περίοδο σημειώνεται μια μαζική φυγή εταιρειών από την Κύπρο, λόγω της κακής μας φήμης και κάτω από την πίεση εποπτικών αρχών άλλων χωρών.

  • Οι έρευνες της Ελεγκτικής Υπηρεσίας,
  • οι εκθέσεις αρμοδίων επιτροπών της Ε.Ε. και των Ηνωμένων Εθνών όπως η Greco και η Moneyval,
  • ανεξάρτητοι διεθνείς φορείς
  • ειδησεογραφικά πρακτορεία,

αποκαλύπτουν πως η έκταση και η ένταση της διαφθοράς και της διαπλοκής, στην πατρίδα μας έχει ξεπεράσει κάθε όριο.

Οι διαρροές των «Panama Papers» και των «Pandora Papers» εμπλέκουν άμεσα την Κύπρο αλλά και τον ίδιο τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας.

Φτάσαμε σε σημείο ακόμη και το ευρωπαϊκό κοινοβούλιο να έχει εγκρίνει ψήφισμα με ειδικές αναφορές στην Κύπρο και ονομαστικά στον ΠτΔ.

Όλοι οι διεθνείς δείχτες δείχνουν ότι η Κύπρος έχει κατρακυλήσει σε ότι αφορά την πάταξη της διαφθοράς.

Η κοινή γνώμη έχει συγκλονιστεί από τα απανωτά και συνεχόμενα σκάνδαλα διαπλοκής.

  • Από τα «χρυσά διαβατήρια» μέχρι την κατάρρευση του Συνεργατισμού,
  • από την σκανδαλώδη συμφωνία της Altamira μέχρι και την εμπλοκή του υποκόσμου στο ποδόσφαιρο,
  • από τους παράνομους διορισμούς συγγενών στο προεδρικό μέχρι και τα ταξίδια στις Σεϋχέλλες με τα ιδιωτικά τζετ,
  • από την καταδίκη του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα μέχρι και τις παράνομες πολιτογραφήσεις,

η Κύπρος έχει βυθιστεί στο βούρκο της διαπλοκής και της διαφθοράς.

Οι θεσμοί έχουν διαβρωθεί πλήρως και αντί να λειτουργούν για το δημόσιο συμφέρον, λειτουργούν για το κομματικό συμφέρον και το συμφέρον ενός στενού κύκλου που περιστοιχίζει τον ΠτΔ.

Όσοι, λιγοστοί θεσμοί επιμένουν να ασκούν έλεγχο, όπως για παράδειγμα ο Γενικός Ελεγκτής, δέχονται τον ανελέητο πόλεμο της Κυβέρνησης σε μία προσπάθεια πρωτοφανούς φίμωσης.

Δεν είναι μόνο θέμα εικόνας, αν και η εικόνα της χώρας μας έχει ήδη ξεκινήσει να επηρεάζει την οικονομία.

H διαφθορά αποτελεί σοβαρό έγκλημα που υπονομεύει την κοινωνική και οικονομική ανάπτυξη.

Υπονομεύει τους δημοκρατικούς θεσμούς και επιβραδύνει την οικονομική ανάπτυξη.

Το απόστημα της διαφθοράς έχει σπάσει και τα αποτελέσματα του είναι πλέον απόλυτα εμφανή.

Θα πρέπει όλοι επιτέλους να αντιληφθούμε ότι αν δεν βελτιώσουμε συλλογικά καίριους τομείς της πολιτικής και οικονομικής ζωής του τόπου μας, προωθώντας τη διαφάνεια και καταπολεμώντας συλλογικά τη διαφθορά, δεν είναι μόνο τη φήμη της Κύπρου που θα καταρρακώσουμε, αλλά θα απωλέσουμε όλα τα πρόσκαιρα οφέλη που ενδεχομένως να προκύπτουν από πράξεις διαφθοράς.

Σε ότι αφορά την Πάταξη της Διαφθοράς και την ανάκτηση της αξιοπιστίας της Κύπρου το ΔΗΚΟ προτείνει:

1. Την Ενίσχυση και ενδυνάμωση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας σε στελεχιακό προσωπικό και σε υποδομές.
2. Δημιουργία πραγματικά Ανεξάρτητης Αρχής Κατά της Διαφθοράς, η οποία ΔΕΝ θα διορίζεται από την κυβέρνηση αλλά θα εγκρίνεται από τη Βουλή και θα έχει διωκτικές εξουσίες και αρμοδιότητες.
3. Θέσπιση ασυμβίβαστου διορισμού πρώην υπουργών, βουλευτών ή δημάρχων στις θέσεις του Γενικού Εισαγγελέα και του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα.
4. Δημιουργία ειδικού Συμβουλευτικού Σώματος για την Πάταξη της Διαφθοράς που θα απαρτίζεται από ειδικούς.

5. Ετήσιος έλεγχος της περιουσιακής κατάστασης των πολιτικών προσώπων της εκτελεστικής εξουσίας, ανώτερων κρατικών, ανεξάρτητων αξιωματούχων, ανώτερων δημοσίων λειτουργών και δημάρχων, από ανεξάρτητο ελεγκτικό οίκο, ώστε να διαπιστώνεται εάν τα περιουσιακά τους στοιχεία δικαιολογούνται από τα εισοδήματα τους.
6. Αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός του ελέγχου του Πόθεν Έσχες για να γίνεται πραγματικός έλεγχος.
7. Άμεση προώθηση της νομοθεσίας των πληροφοριοδοτών (whistleblowers).
8. Διορισμός μη-εκτελεστικών διοικητικών συμβούλων στα συμβούλια ημικρατικών οργανισμών που θα έχουν καθήκον να ελέγχουν το υπόλοιπο Διοικητικό Συμβούλιο.Ο διορισμός τους θα γίνεται από κατάλογο που δεν θα καταρτίζει η Κυβέρνηση αλλά επαγγελματικές ομάδες.
9. Άμεση και σε πραγματικό χρόνο δημοσιοποίηση όλων των αποφάσεων του Υπουργικού Συμβουλίου που αφορούν ή/και σχετίζονται ή/και ωφελούν, άμεσα ή έμμεσα, τον Προέδρο της Δημοκρατίας, τους Υπουργούς και μέλη της οικογένειας τους.

Μόνο με τέτοια ριζικά μέτρα θα ανασκευαστεί η εικόνα της Κύπρου που δυστυχώς έχει περάσει στη διεθνή κοινότητα.

Μόνο έτσι θα διαφυλαχθεί το δικαίωμα του φορολογούμενου στην διαφάνεια.

Οι πολίτες απαιτούν σεβασμό στους θεσμούς,

Απαιτούν λογοδοσία,

Απαιτούν διαφάνεια και κάθαρση.

Κυρία Πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Είναι η πεποίθηση μας πως η Κύπρος χρειάζεται ένα όραμα για τη νέα εποχή.

Αυτό είναι που απουσιάζει από τον προϋπολογισμό που εξετάζουμε σήμερα.

Αυτό είναι που προτείνει το Δημοκρατικό Κόμμα.

Ένα νέο μοντέλο για την κυπριακή οικονομία.

Μια οικονομία που θα εδράζεται στην Καινοτομία και την Τεχνολογία

Ο τομέας της καινοτομίας μπορεί να αποτελέσει το Νέο μοντέλο της κυπριακής οικονομίας.

Από το 0% του ΑΕΠ και χωρίς ιδιαίτερο σχεδιασμό ο τομέας της τεχνολογίας και καινοτομίας έχει ανέλθει στο 7% του ΑΕΠ μέσα σε λίγα χρόνια.

Είναι ξεκάθαρο πως αυτός ο τομέας τα επόμενα χρόνια μπορεί να αποτελέσει ένα από τους σημαντικότερους πυλώνες ανάπτυξης της Κυπριακής οικονομίας.

Στα επόμενα χρόνια στόχος μας θα πρέπει να είναι η μετατροπή της Κύπρου σε ιδανικό προορισμό για εταιρείες τεχνολογίας.

Πρέπει να πείσουμε για αυτή τη προοπτική έτσι ώστε η Κύπρος να καταστεί περιφερειακό κέντρο τεχνολογίας και καινοτομίας.

Οφείλουμε όμως να παραδεχτούμε πως απέχουμε πολύ από αυτό το στόχο.
Παρά τη δημιουργία του Υφυπουργείου Καινοτομίας, που ήταν μια κίνηση προς τη σωστή κατεύθυνση, η Κύπρος έχει μείνει πίσω σε ότι αφορά την αξιοποίηση της τεχνολογίας, τόσο σε σχέση με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση, όσο και τις υποδομές της οικονομίας μας.

Ιδιαίτερα, το επίπεδο των ηλεκτρονικών υπηρεσιών που προσφέρει το κυπριακό κράτος στους πολίτες του, κάθε άλλο παρά ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εποχής.

Ως Δημοκρατικό Κόμμα έχουμε καταρτίσει και παραδώσει στο αρμόδιο Υφυπουργείο, ολοκληρωμένο πρόγραμμα Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης.

Η πρόταση μας έχει τον τίτλο «e–Cyprus» και βασίζεται σε συγκεκριμένες παραμέτρους, όπως:

1. Τη Δημιουργία μιας Κυβερνητικής ιστοσελίδας για όλα τα υπουργεία, τμήματα και υπηρεσίες.

Να καταργηθούν οι 188 ξεχωριστές κυβερνητικές ιστοσελίδες για εξοικονόμηση πόρων, χρημάτων και τη διευκόλυνση των πολιτών.

2. Να δημιουργηθεί μια ειδική πλατφόρμα (Portal) για τους Δημοσίους Υπαλλήλους όπου θα μπαίνουν όλες οι ανακοινώσεις που τους αφορούν, όλες οι εγκύκλιοι, όλα τα εγχειρίδια και όλες οι διαδικασίες προσφορών.

3. Να δημιουργηθεί μια Ειδική πλατφόρμα για Πολίτες και Επιχειρήσεις για να μπορούν να υποβάλλουν αιτήσεις για άδειες, βεβαιώσεις, επιδόματα, και πιστοποιητικά.

4. Να υπάρχει αυτοματοποιημένη ανταλλαγή δεδομένων και πληροφοριών – να απαιτείται μια και μοναδική καταχώριση δεδομένων από τους πολίτες για όλες τις υπηρεσίες.

Σε ότι αφορά τον ιδιωτικό τομέα η βιώσιμη ανάπτυξη του τομέα της τεχνολογίας και της καινοτομίας στην Κύπρο θα έρθει μόνο μέσω της προσέλκυσης επενδυτών και κεφαλαίων.

5. Πρέπει να θεσμοθετηθούν φορολογικά κίνητρα για τεχνολογικές και νεοφυείς επιχειρήσεις .

Τα πιο πάνω επιβάλλεται να βρίσκονται στο επίκεντρο των δράσεων της πολιτείας, αφού τα οφέλη για την κυπριακή οικονομία εάν η Κύπρος εξελιχθεί σε τεχνολογικό κέντρο, θα
είναι τεράστια τόσο μεσοπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα.

Κυρία Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Παρά του ότι πιστεύουμε πως δεν έχει παρουσιαστεί ένας ολοκληρωμένος κυβερνητικός σχεδιασμός ανάπτυξης της Κυπριακής οικονομίας, ούτε και αντιμετώπισης των δημοσιονομικών κινδύνων που έχουμε περιγράψει, το ΔΗΚΟ θα υπερψηφίσει τον προϋπολογισμό για το 2022.

Καταρχήν σημειώνουμε πως ένας βασικός λόγος καταψήφισης του προϋπολογισμού πέρσι, πλέον δεν υφίσταται.

Η κυβέρνηση έχει πλέον παραδώσει τους φακέλους των πολιτογραφήσεων στην ελεγκτική υπηρεσία και έχει ξεκινήσει τη δική της έρευνα.

Επίσης σημειώνουμε πως η κυβέρνηση έχει αποδεχθεί συγκεκριμένες εισηγήσεις του Δημοκρατικού Κόμματος, βελτίωσης του προϋπολογισμού

Συγκεκριμένα το Δημοκρατικό Κόμμα έχει προτείνει:

1. Την επιδότηση του κόστους βρεφοκομικών σταθμών κατά €1.200 ετησίως ανά τέκνο για οικογένειες με δυο ή και περισσότερα τέκνα και μονογονικές οικογένειες που δικαιούνται επίδομα τέκνου.

2. Έχει γίνει αποδεκτή η εισήγηση μας η φοιτητική χορηγία που παραμένει αδιάθετη να κατανέμονται ως επιπρόσθετη χορηγία σε δικαιούχες οικογένειες αναλόγως των εισοδηματικών κριτηρίων.

3. Έχει γίνει αποδεκτή η εισήγηση μας για τη αύξηση της χορηγίας για τοποθέτηση φωτοβολταϊκών μονάδων σε οικιστικές μονάδες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις ως ακολούθως:

(α) Αύξηση της μέγιστης χορηγίας από €1.000 σε €1.500 ανά οικία και

(β) κάλυψη μέχρι 40% της επένδυσης για αναβάθμιση και εξοικονόμηση της ενεργειακής κατανάλωσης από ΜΜΕ

4. Είχαμε προτείνει και έχει γίνει αποδεκτή η εισήγηση μας να αυξηθεί το κονδύλι για τα Στεγαστικά Σχέδια για τους Πρόσφυγες του Υπουργείου Εσωτερικών κατά €5 εκ.

5. Επιμέναμε πως πρέπει να δημιουργηθούν Τμήματα Πρώτων Βοηθειών για Παιδιά στη Λευκωσία και τη Λεμεσό (ως η απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου ημερ.24.1.2018) και έχουμε λάβει διαβεβαίωση από τον Υπ. Οικονομικών πως θα περιληφθούν αυτά τα τμήματα στον στον αναπτυξιακό προϋπολογισμό του ΟΚΥΠΥ.

6. Τέλος σημειώνουμε με ικανοποίηση πως το Τιμητικό Επίδομα σε Αιχμάλωτους και Παθόντες του 1974 θα αυξηθεί και συγκεκριμένα θα διπλασιαστεί, καθώς αφορά χαμηλοσυνταξιούχους αιχμάλωτους και παθόντες του 1974 που δικαιούνται το συγκεκριμένο επίδομα στη βάση εισοδηματικών κριτηρίων.

Έχουμε λάβει τη θετική απάντηση του Υπουργού Οικονομικών για όλα τα πιο πάνω μέτρα και εισηγήσεις και επομένως ενόψει των πιο πάνω, η κοινοβουλευτική ομάδα του Δημοκρατικού Κόμματος έχει αποφασίσει να υπερψηφίσει τον κρατικό προϋπολογισμό για το 2022.

Αυτό δεν σημαίνει πως συμφωνούμε με την οικονομική πολιτική της κυβέρνησης ούτε και δεν δίνουμε λευκή επιταγή σε κανένα.

Συνεχίζουμε να απαιτούμε την υλοποίηση όλων των εισηγήσεων μας καθώς θεωρούμε πως είναι ωφέλιμες για τον τόπο, την οικονομία και τον λαό μας.

Κυρία πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι Συνάδελφοι,

Η συζήτηση του προϋπολογισμού διεξάγεται σε μια κρίσιμη και δύσκολη συγκυρία για το εθνικό μας πρόβλημα.

Σε μία συγκυρία όπου, όχι μόνο δεν διαβλέπουμε την προοπτική επανέναρξης του διαλόγου, αλλά ακόμη και εάν κατ’ευχή ξεκινήσει και πάλι μια διαδικασία διαπραγμάτευσης, εγείρεται εύλογα το ερώτημα: τι θα πάμε να συζητήσουμε;

  • Τα δυο κράτη;
  • Τη συνομοσπονδία των δυο κρατών;
  • Τον «τετραγωνισμό του κύκλου» μεταξύ της ομοσπονδίας και των δυο κρατών;

Η Τουρκία πλέον απροκάλυπτα προτάσσει τη λύση των δυο κρατών και αντί να αντιμετωπίζει συνέπειες από τη ξεκάθαρη παραβίαση των ψηφισμάτων του ΟΗΕ, προχωρεί όχι μόνο ανέπαφη και ανεμπόδιστη, αλλά εισπράττει και συγχαρητήρια.

Βρισκόμαστε στο χειρότερο και πιο επικίνδυνο σημείο που βρεθήκαμε ποτέ στο Κυπριακό.
Η διχοτόμηση μας κτυπά την πόρτα.

Οφείλουμε λοιπόν, εάν αυτό που μας ενδιαφέρει είναι πραγματικά μία λειτουργική και βιώσιμη λύση του κυπριακού, να κάνουμε την αυτοκριτική μας ως ελληνοκυπριακήπλευρά.

Πως φτάσαμε σε αυτό το σημείο;

Η απάντηση είναι απλή, αλλά όχι εύκολη.

Ο λόγος της αποτυχίας είναι η λανθασμένη πολιτική και η λανθασμένη τακτική που ακολούθησε η πλευρά μας τα τελευταία χρόνια.

Η πρόσφατη αποκάλυψη των πρακτικών της διάσκεψης του Κρανς Μοντανά δυστυχώς επιβεβαιώνουν και δικαιώνουν τις τότε προειδοποιήσεις του Δημοκρατικού Κόμματος.

Το ΔΗΚΟ προειδοποιούσε ακόμη και πριν από το Μοντ Πελεράν, πως η κλιμάκωση της διαδικασίας, κάτω από εκείνα τα δεδομένα θα μας οδηγήσουν εκτός διαπραγματεύσεων.

Και έτσι και έγινε.

Ο ΠτΔ δεν μας άκουσε και κλιμάκωσε τη διαδικασία.
Ως αποτέλεσμα, ενώ διαπραγματευόμασταν 8 χρόνια το κεφάλαιο της «διακυβέρνησης» που είναι το μοναδικό κεφάλαιο που έχει να δώσει η ε/κ πλευρά, οι διαπραγματεύσεις κατέρρευσαν αμέσως μόλις ξεκίνησε η συζήτηση για την ασφάλεια: γιατί η Τουρκία επέμενε στις εγγυήσεις, στο στρατό και στα επεμβατικά δικαιώματα.

Ο πρόεδρος Αναστασιάδης στη διάσκεψη του Κρανς Μοντανά έδωσε περισσότερες υποχωρήσεις από οποιονδήποτε άλλο προηγούμενο πρόεδρο της κυπριακής Δημοκρατίας.

Έδωσε την εκ περιτροπής προεδρία, έδωσε τη μία θετική ψήφο στο υπουργικό συμβούλιο, έδωσε την παραμονή όλων των εποίκων, έδωσε το περιουσιακό, έδωσε όλα τα δικαιώματα των τούρκων υπηκόων ως να είναι ευρωπαίοι πολίτες….

Τα έδωσε όλα.

Και όμως, στο τέλος εκείνος βγήκε κατηγορούμενος και η Τουρκία εισέπραξε τα συγχαρητήρια του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ.

Μάθαμε από τα λάθη του Κ. Μοντανά; Φυσικά και όχι.

Η ίδια σκηνή επαναλήφθηκε και στη Γενεύη.

Ο Νίκος Αναστασιάδης αποδέχτηκε τη σύγκληση της διάσκεψης όπως ακριβώς την ήθελε η  Τουρκία,

  • χωρίς ξεκάθαρη βάση των διαπραγματεύσεων,
  • χωρίς προετοιμασία,
  • χωρίς την Κυπριακή Δημοκρατία,

Εμείς επιμέναμε πως η σύνθεσή αυτής της διάσκεψης παραπέμπει, είτε σε υποβάθμιση της Κυπριακής Δημοκρατίας στο επίπεδο κοινότητας, είτε σε αναβάθμιση της Τουρκοκυπριακής κοινότητας σε επίπεδο κράτους.

Αυτός, ήταν και ο κύριος λόγος που ούτε ο Μακάριος, ούτε ο Κυπριανού, ούτε ο Βασιλείου, ούτε ο Κληρίδης, ούτε ο Τάσσος, ούτε ο Χριστόφιας δεν την αποδέχονταν ποτέ.

Δεν μας άκουσε.

Και το αποτέλεσμα:

Η Τουρκία κατέθεσε για πρώτη φορά πρόταση για δύο κράτη, αλλά αντί να εισπράξει κόστος, έφυγε επιβραβευμένη.

(α) Ο Γενικός Γραμματέας της είπε πως θα προσπαθήσει να «τετραγωνίσει τον κύκλο» και
(β) Πήρε την αναβολή που ήθελε για να μην την ενοχλήσουν στο επόμενο ευρωπαϊκό συμβούλιο.

Και μια εβδομάδα μετά, εισέπραξε αυξημένη χρηματοδότηση για το μεταναστευτικό… με τη σύμφωνο γνώμη της Κυπριακής Δημοκρατίας.

πΚαι μια εβδομάδα μετά από το ευρωπαϊκό συμβούλιο, ξεκίνησε ο παράνομος εποικισμός της Αμμοχώστου…

Αφού το μήνυμα που εισέπραξε στη Γενεύη ο Ερτογάν ήταν ξεκάθαρο: η πολιτική του στο κυπριακό κερδίζει.

Διδαχτήκαμε από το φιάσκο της Γενεύης; Φυσικά και όχι.

Τα ίδια επαναλαμβάνονται και σήμερα.

Καμία ουσιαστική αντίδραση από την ε/κ πλευρά για τον παράνομο εποικισμό της Αμμοχώστου. Καμία ουσιαστική επίπτωση για την Τουρκία. Η πολιτική της συνεχίζει να επιβραβεύεται. Ξεκαθαρίζω πως για εμάς, ως Δημοκρατικό Κόμμα, η ευθύνη για την μη-λύση του Κυπριακού βαραίνει αποκλειστικώς την Τουρκία και μόνο την Τουρκία.

Εμείς, σε αντίθεση με το τι πίστευε και έλεγε ο Πρόεδρος Αναστασιάδης όταν πολεμούσε τον Τάσσο Παπαδόπουλο, δεν θεωρούμε ότι ευθύνεται η Ελληνοκυπριακή κοινότητα για τη μη-λύση του Κυπριακού.

Ούτε αναπαράγουμε τον μύθο που πρώτος ο Πρόεδρος Αναστασιάδης εισήγαγε στον δημόσιο διάλογο ότι, τάχατες, «φταίνε οι Ελληνοκύπριοι και ο Τάσσος για τη μη-λύση», όπως διακήρυττε με πάθος το 2004.

Όμως, ενώ την ευθύνη για την μη-λύση του Κυπριακού την φέρει η Τουρκία, την ευθύνη για το άκρως επικίνδυνο σημείο στο οποίο βρίσκεται εγκλωβισμένη η Ελληνοκυπριακή κοινότητα, την φέρει ο Πρόεδρος Αναστασιάδης και οι υποστηρικτές της επικίνδυνης πολιτικής που μας οδήγησαν σε αυτό το σημείο.

Ακόμη χειρότερα, ο ίδιος ο Πρόεδρος Αναστασιάδης φέρει βαρύτατες ευθύνες γιατί έχει δημιουργήσει την εντύπωση πως η πλευρά μας είναι έτοιμη να συζητήσει άλλες μορφές λύσης, «νέες ιδέες» και λύση δυο κρατών και συνομοσπονδίας.

Ως Δημοκρατικό Κόμμα προειδοποιούμε και σήμερα.

Δεν πρέπει να αλλάξει η βάση των διαπραγματεύσεων.

Πρέπει να εμείνουμε στα ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών και τις ομόφωνες αποφάσεις του Εθνικού Συμβουλίου.

Σε ότι αφορά την τακτική μας, θα πρέπει να γνωρίζει ο κόσμος πως αν συνεχίσουμε με το απλοϊκό σύνθημα «να συνεχίσουμε από εκεί που μείναμε»,

Τότε πολύ απλά,

  •  θα κλειδωθούν όλες οι επικίνδυνες υποχωρήσεις Αναστασιάδη στις εσωτερικές πτυχές του κυπριακού (περιουσιακό, έποικοι, τούρκοι υπήκοοι κτλ)
  • η Τουρκία θα επιμένει στη λύση των δυο κρατών
  •  και η δική μας αδύναμη πλευρά θα πιέζεται,

-την ώρα που η Τουρκία αλωνίζει στην ΑΟΖ μας,
-την ώρα που η Τουρκία λεηλατεί και εποικίζει την περίκλειστη, κατεχόμενη Αμμόχωστο,
-την ώρα που η Τουρκία εμφανίζεται πιο επιθετική από ποτέ, να δεχτεί τον «τετραγωνισμό του κύκλου».

Να δεχτεί με άλλα λόγια την αλλαγή της βάσης λύσης του κυπριακού σε λύση συνομοσπονδίας.

Ή να συναινέσει δια της σιωπής της, στην αλλαγή της βάσης των διαπραγματεύσεων – να συζητάμε δηλαδή για συνομοσπονδία, αλλά να μην το λέμε…

Και φυσικά η δική μας αδύναμη πλευρά θα πιέζεται για να δεχτούμε κάποιας μορφής παραμονή του τουρκικού στρατού στο διηνεκές και κάποιας μορφής εγγυήσεις που απλά θα αλλάξουν όνομα. Όπως προνοούσε το σχέδιο Ανάν και όπως επανέλαβε για ακόμη μια φορά στο Κ. Μοντανά η Τουρκία.

Με μαθηματική ακρίβεια η κατάληξη αν συνεχίσουμε την ίδια πολιτική, θα είναι η διχοτόμηση.

Δεν είναι τυχαίο το ότι μόλις προχθές είχαμε μία νέα παταγώδη αποτυχία στο ευρωπαϊκό συμβούλιο των Υπουργών Εξωτερικών της ΕΕ. - καμία κύρωση κατά της Τουρκίας.

Δυστυχώς, η απουσία στρατηγικής, η ανυπαρξία διεκδίκησης, η πασιφανής αναξιοπιστία και η μανία για επικοινωνιακούς - και μόνον επικοινωνιακούς - χειρισμούς στο κυπριακό, κατέστησαν την Κυπριακή Δημοκρατία ανήμπορη να διεκδικήσει αποτελεσματικά κυρώσεις κατά της Τουρκίας.

Η πολιτική των κυρώσεων είναι σωστή. Η εφαρμογή της είναι που πάσχει.

Ποτέ δεν διεκδίκησαν ουσιαστικά.

Ποτέ δεν πίεσαν πραγματικά για κυρώσεις εναντίον της Τουρκίας.

Όταν τους δόθηκε η ευκαιρία το veto, δεν την αξιοποιήσαν.

Σήμερα θερίζουμε ότι σπείραμε.

Το χειρότερο όμως, είναι ότι κάποιοι προσπαθούν να πείσουν την κυπριακή κοινωνία ότι είναι η Ευρώπη αδύναμη και ανήμπορη μπροστά στην Τουρκία, για να μην φανεί ότι είναι η ίδια η κυβέρνηση ανήμπορη και αποτυχημένη εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Εμείς, ως Δημοκρατικό Κόμμα, πιστεύουμε στην δύναμη και δυνατότητα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Όμως χρειάζεται διεκδίκηση, επιμονή, συνέπεια, μεθοδικότητα και συνεχής δράση και όχι σπασμωδικές, επικοινωνιακές κινήσεις περιβεβλημένες με αντιφατικές δηλώσεις και αναξιόπιστες διακηρύξεις.

Εμείς, ως Δημοκρατικό Κόμμα, πιστεύουμε ότι υπάρχει η δυνατότητα διεκδίκησης και επίτευξης πολιτικού, διπλωματικού και οικονομικού κόστους στην Τουρκία, με ένα και μόνο στόχο: να αλλάξει στάση στο Κυπριακό.

Διότι, κυρίες και κύριοι συνάδερφοι, για να υπάρξει λύση στο Κυπριακό, με βάση τα ψηφίσματα των Ηνωμένων Εθνών και των συμφωνιών υψηλού επιπέδου, όπως θέλουμε όλοι, τότε θα πρέπει η Τουρκία να κάνει πολλές και συγκεκριμένες υποχωρήσεις.

Χωρίς αυτές, λύση σωστή και βιώσιμη δεν πρόκειται να βρεθεί και κάθε άλλη προσπάθεια κλεισίματος του Κυπριακού, ή επιβολής διχοτομικών σχεδίων τύπου Ανάν, ή «λύσης δύο κρατών», θα απορριφθούν ξανά από τον κυπριακό ελληνισμό.

Αλλοίμονο εάν μετά από 47 χρόνια αυτή θα είναι η μοίρα του Κυπριακού ελληνισμού.

Γι’ αυτό το λόγο, καλούμε για ακόμα μια φορά τον Πρόεδρο Αναστασιάδη να εγκαταλείψει την αποτυχημένη πολιτική που ακολουθεί και που μας οδηγεί στα τάρταρα της διχοτόμησης μέσω μιας λεγόμενης «λύσης δύο κρατών», ή «λύσης συνομοσπονδίας».

Τον καλούμε να εισακούσει τις εκκλήσεις μας για συλλογική και συνολική εφαρμογή μιας Νέας Στρατηγικής.
Στρατηγικής ενίσχυσης της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Στρατηγική διεκδίκησης λύσης του Κυπριακού στη βάση των ψηφισμάτων του ΟΗΕ.

Το Δημοκρατικό Κόμμα και η συντριπτική πλειοψηφία του Κυπριακού Ελληνισμού δεν θα επιτρέψουμε το κυπριακό να εκτροχιαστεί σε λύση δυο κρατών και διχοτόμησης.

Δεν θα επιτρέψουμε τη διάλυση της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Θα συνεχίσουμε τον αγώνα για τη δικαίωση του λαού μας, όσα χρόνια και εάν περάσουν, μέχρι την ημέρα της απελευθέρωσης, της επανένωσης και της ειρήνης.

Καλές γιορτές σε όλες και όλους.