Η ομιλία του Σταύρου Παπαδούρη για τον προϋπολογισμό 2022

Όσα ανέφερε ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, Σταύρος Παπαδούρης στην ομιλία του για τον προϋπολογισμό

>>> Διαβάστε εδώ όλες τις ομιλίες <<<

Στην ομιλία του για τον κρατικό Προϋπολογισμό 2022ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, Σταύρος Παπαδούρης  αναφέρθηκε στα ΜΕΔ, στα ειδικά δικαστήρια και στη διαφθορά.

Αυτούσια η ομιλία: 

Κυρία Πρόεδρε,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Είχα την τιμή πριν λίγους μήνες να εκλεγώ για πρώτη φορά ως μέλος του Κοινοβουλίου, τιμή που συνοδεύεται πάντα με το βαρύτατο αίσθημα ευθύνης έτσι ώστε να καταστώ όσον πιο ωφέλιμος μπορώ να είμαι, για τον τόπο και τους συμπολίτες μου.

Ξεκάθαρο στο μυαλό μου από την πρώτη στιγμή, ότι ο κάθε ένας και η κάθε μια που έχει σκοπό να ασχοληθεί με την πολιτική και τα κοινά, πρέπει πρώτα να πάρει κάποιες άκρως σημαντικές και συνειδητές αποφάσεις. Προσωπικά κρίνω ότι η πιο σημαντική απόφαση που έχω πάρει, είναι η πρόθεση μου να λειτουργώ έχοντας ως μοναδικό γνώμονα την εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος, μακριά από μικροκομματικές σκοπιμότητες και λαϊκισμό. Πάντοτε λειτουργούσα και λειτουργώ με εποικοδομητική διάθεση και πνεύμα συνεργασίας. Ως βουλευτής έχω ως σκοπό την ανάπτυξη κοινών συγκλίσεων με απώτερο στόχο την ευημερία και την οριζόντια αειφόρο ανάπτυξη του τόπου μας τόσο σε οικονομικό όσο και κοινωνικό επίπεδο, με αναπόφευκτο όμως δεδομένο τον καθορισμό κόκκινων γραμμών εκεί και όπου χρειάζεται, χωρίς τις όποιες εκπτώσεις. Στην τελική, αυτό που σίγουρα μένει, δεν είναι το τι έχεις πει ή τι δεσμεύσεις έχεις δώσει, αλλά το τι έχεις πράξει.

Με βάση την πρόθεση αυτή και μόνον, έχω προχωρήσει στη μελέτη του κρατικού προϋπολογισμού για το 2022.  Στη μελέτη αυτή προσπάθησα να είμαι όσο πιο δίκαιος και αντικειμενικός μπορώ, μακριά από τη στερεότυπη έκφραση ότι “τα κόμματα της αντιπολίτευσης ως συνήθως καταψηφίζουν τον προϋπολογισμό”.

Μια πρώτη αριθμητική ανάγνωση του προϋπολογισμού έδειξε ότι κινείται σε μερικώς αποδεκτά ισοζύγια, δίνοντας βάση σε αναγκαίες αναπτύξεις, εναρμονιστικές κινήσεις και άκρως αναγκαίες μεταρρυθμίσεις. Φυσικά έλαβα υπόψη όλες τις ιδιορρυθμίες και δυσκολίες που επέφερε και επιφέρει ακόμη η δύσκολη κατάσταση της πανδημίας και τον τελικό αντίκτυπο που έχει στον προϋπολογισμό. Επίσης καθόλου αμελητέα η θετική αλληλένδετη σχέση του προϋπολογισμού με τις προϋποθέσεις και τους προαπαιτούμενος όρους του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού του κράτους και των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων.

Λαμβάνοντας όλα τα προαναφερθέν υπόψη, αποφάσισα να δω το όλο θέμα και από μια διαφορετική σκοπιά, τη σκοπιά της κυβερνητικής πρόθεσης καθώς και της πραγματικής εφαρμογής, κατά τα προηγούμενα χρόνια. Κάπου εκεί δυστυχώς διαφάνηκε ότι οι αριθμοί και οι πράξεις δεν συνάδουν καθόλου με τα λόγια και τις δεσμεύσεις που ακούμε συχνά πυκνά τα τελευταία 8 χρόνια από την Κυβέρνηση.

ΜΕΔ

Σε ότι αφορά τα ΜΕΔ, οι αριθμοί μπορεί να φαίνεται ότι ευημερούν πλασματικά, όμως η λαϊκή βάση υποφέρει καθημερινά. Το γεγονός ότι δάνεια αξίας 16,4 Δισεκατομμυρίων Ευρώ έχουν πωληθεί από τις Τράπεζες στις Εταιρείες Εξαγοράς Πιστώσεων, δεν σημαίνει καθ’ ουδένα λόγο ότι έχουμε λύσει και το πρόβλημα. Το αντίθετο, απλά διορθώσαμε τα λογιστικά ισοζύγια των τραπεζών αλλά ο κόσμος εξακολουθεί να απειλείται από τις λεγόμενες εταιρείες διαχείρισης δανείων, σε ρόλο αρπακτικού και την κυβέρνηση σε ρόλο τσιλιαδόρου. Και δε φτάνει μόνο αυτό, αφού η νομοθεσία που δίνει το δικαίωμα στις εταιρείες διαχείρισης δανείων να ελέγχουν τα περιουσιακά στοιχεία των εγγυητών, παρόχων εξασφάλισης και των κατά τον δανειολήπτη συνδεδεμένα πρόσωπα, επιστρέφει για συζήτηση στην Επιτροπή Οικονομικών αρχές Ιανουαρίου, μετά τις δύο προηγούμενες αναβολές. Στο σημείο αυτό θέλω να τονίσω ότι ψήφιση του νομοσχεδίου αυτού, χωρίς τις όποιες ασφαλιστικές δικλείδες, θα επιφέρει σοβαρότατα κοινωνικά προβλήματα όσον αφορά στις σχέσεις μεταξύ των χιλιάδων εγγυητών και τους συνδεδεμένους με αυτούς οφειλέτες.
 
 
ΠΡΩΤΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΚΑΙ ΜΙΚΡΗ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΣΤΕΓΗ

Έχουμε στο πρόσφατο παρελθόν ακούσει βαρυσήμαντες δηλώσεις για το θέμα χειρισμού των ΜΕΔ και την προστασία τόσο της πρώτης κατοικίας αλλά και της μικρής επαγγελματικής στέγης.

Η σκληρή πραγματικότητα όμως διαφαίνεται καθημερινά στους εκατοντάδες πλειστηριασμούς που διενεργούνται κάθε βδομάδα. Πληθώρα περιουσιών οδηγούνται στον τελάλη και δάνεια κλείνουν με εξαναγκαστικούς τρόπους και απειλές. Η «νόμιμη» αναλγησία των τραπεζών και των εταιρειών εξαγοράς πιστώσεων, λειτουργεί ψυχρά και καθεστωτικά, γιατί η πλειοψηφία αυτού εδώ του σώματος, τους έδωσε στο παρελθόν τα νομικά εργαλεία για να το πράξουν, με αποκορύφωμα την περίφημη νομοθεσία του 2018.

Η νομοθεσία αυτή που εμμέσως πλην σαφώς, αποστερεί το δικαίωμα της έγκαιρης και αποτελεσματικής προσφυγής του δανειολήπτη στο δικαστήριο για καθορισμό του νόμιμου ποσού οφειλής.

Η νομοθεσία αυτή που αναγκάζει τον δανειολήπτη να σπαταλήσει το λιγότερο 6 χρόνια και μερικές χιλιάδες ευρώ στα δικαστήρια, ενώ ο πλειστηριασμός θα τους κτυπήσει την πόρτα σε περίπου 9 με 12 μήνες.

Η νομοθεσία αυτή που εδώ και σχεδόν 1 χρόνο, περιμένουμε να συνεχιστεί και να ολοκληρωθεί η συζήτηση αρκετών προτάσεων νόμου για ορθολογιστική αλλαγή της, αλλά ακόμα περιμένουμε.

Σε κάθε περίπτωση, αναμένουμε εναγωνίως να δούμε ποια κατάληξη θα έχει αυτό το θέμα και εδώ θα είμαστε για να προβούμε σε βελτιώσεις με προτάσεις νόμου.

ΕΙΔΙΚΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ

Αναμένουμε επίσης την επαναφορά της συζήτησης για τα Ειδικά Δικαστήρια, που όπως έχουμε πληροφορηθεί πρόσφατα από την τεχνοκρατική ομάδα του Υπουργείου Οικονομικών για το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, δεν πρόκειται να τα δούμε να δημιουργούνται ώστε να λειτουργούν πριν από το 2024.

Πιστέψτε με, ότι μέχρι τότε το σκάνδαλο του Χρηματιστηρίου και τα Χρυσά Διαβατήρια θα φαντάζουν πολύ μικρά σε σχέση με το ξεπούλημα των περιουσιών του κόσμου και την περαιτέρω φτωχοποίηση του. Στο μεσοδιάστημα ο πολίτης απλά θα συνεχίσει να χάνει τη μηδαμινή εμπιστοσύνη, αν φυσικά εξακολουθεί ακόμα να έχει την όποιαν εμπιστοσύνη, στην δικαστική εξουσία, στις διαδικασίες της και τελικά την απονομή της δικαιοσύνης.

ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ - ΔΙΑΦΘΟΡΑ ΚΑΙ ΔΙΑΠΛΟΚΗ

Οι πολίτες, αγαπητοί μου φίλοι, σωστά και απόλυτα δικαιολογημένα αποστρέφονται τις διαδικασίες απονομής δικαιοσύνης στην Κύπρο, αφού φαίνεται ότι η δικαιοσύνη έχει αντικατασταθεί σε μεγάλο βαθμό με τη λέξη ατιμωρησία.

Σε μια χώρα που το ένα σκάνδαλο διαδέχεται το άλλο, θα περίμενα ότι η τιμωρία θα ήταν πολύ ψηλά στις προτεραιότητες μας, αλλά δυστυχώς εξακολουθεί να είναι λέξη άγνωστη για μας. Και κάπως έτσι, όπως ήταν άλλωστε λογικό επακόλουθο, οδηγηθήκαμε στα φαινόμενα διαφθοράς και διαπλοκής. Εδώ είναι και το μεγάλο στοίχημα, σε ότι αφορά την προσπάθεια δημιουργίας της Ανεξάρτητης Αρχής κατά της Διαφθοράς. Είναι καιρός να τελειώσουμε με τις όποιες στρεβλώσεις του παρελθόντος, αν θέλουμε πραγματικά να καταπολεμήσουμε ριζικά τα θέματα διαφθοράς. Ο δρόμος που πρέπει να ακολουθήσουμε, αποτελεί μονόδρομο και οδηγεί στην πραγματική ανεξαρτησία της αρχής αυτής κατά την αρμοδιότητα και ευχέρεια της, ώστε να προχωρεί σε ποινική διερεύνηση σε επίπεδο ποινικών ανακριτών.

Πρότυπα ισάξιων αρχών και τρόπους διορισμού σε θέσεις κλειδιά, πληθώρα ανά το παγκόσμιο, φτάνει να έχουμε την πολιτική βούληση να τα υιοθετήσουμε. Σε αντίθετη περίπτωση θα καταλήξουμε με μια αρχή που θα διορίζεται και θα ελέγχεται από την εκτελεστική εξουσία με περιορισμένο ρόλο και αρμοδιότητες. Στην περίπτωση αυτή απλά θα ενισχύσουμε επίσημα πλέον την προσθήκη περισσότερων σκανδάλων από αυτά που βιώσαμε στο παρελθόν. Κακουργιοδικείο Λευκωσίας – ΣΠΕ Στροβόλου, απάλλαξε όλους από κάθε κατηγορία.

Ειλικρινά δεν ξέρω σε ποιο σκάνδαλο πρέπει να αναφερθώ πρώτα....

Στο Χρηματιστήριο, στην τραπεζική κρίση, στο κλείσιμο της Λαϊκής Τράπεζας και το κούρεμα καταθέσεων, στο ξεπούλημα του Συνεργατισμού, στα Χρυσά Διαβατήρια, στα Panama και pandora papers; Όλα αποτελούν πλέον γεγονότα της “ένδοξης μας ιστορίας” όπως αυτά περιγράφονται σε πορίσματα, τα οποία αν και καταδεικνύουν πιθανούς ενόχους και πιθανά ποινικά αδικήματα, πολύ αμφιβάλλω αν θα χρησιμοποιηθούν ποτέ σε αίθουσες δικαστηρίων. 

Επιτρέψτε μου εδώ να μοιραστώ μαζί σας μια προσωπική εμπειρία που είχα την περασμένη βδομάδα, όταν δέχθηκα ένα τηλεφώνημα από την κόρη μου, η οποία είναι πρωτοετής φοιτήτρια της νομικής σε πανεπιστήμιο της Ολλανδίας. Ο σκοπός του τηλεφωνήματος, εν μέσω εξεταστικής περιόδου, ήταν για να με πληροφορήσει ότι η χώρα μας έγινε και πάλι διάσημη, μιας και ένα από τα θέματα των εξετάσεων αφορούσε την Κύπρο, ως μια από τις χώρες πώλησης διαβατηρίων. Για ακόμη μια φορά δυστυχώς, φαίνεται ότι γινόμαστε διάσημοι για τους λάθος λόγους.

Προσωπικά δηλώνω ότι κανένα πρόβλημα δε βλέπω στην ύπαρξη του δικαιώματος της όποιας χώρας να διατηρεί πρόγραμμα πολιτογράφησης, το πρόβλημα όμως ξεκινά και τελειώνει στην απόφαση κάποιων να πλουτίσουν με παράτυπα ή παράνομα μέσα, εκθέτοντας έτσι ανεπανόρθωτα μια ολόκληρη χώρα.

ΤΑΜΕΙΟ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ

Την ίδια στιγμή, πίσω από την αυλαία και κάπου χαμένες στο περιθώριο, παραμένουν μέχρι σήμερα οι απαιτήσεις ειδικών κατηγοριών που επηρεάστηκαν άμεσα από τα γνωστά σκάνδαλα, πιστεύοντας ότι ζούνε σε ένα κράτος δικαίου που φροντίζει πρωτίστως να απολογηθεί για τα λάθη του και στη συνέχεια να προχωρήσει στην αποκατάσταση της όποιας αδικίας. Μια κύρια κατηγορία είναι και οι κουρεμένοι καταθέτες, που είδαν τους κόπους και μόχθους μιας ζωής να χάνονται σε μία μέρα. Οι αρχικές δεσμεύσεις που τους δόθηκαν, μετατράπηκαν σε προεκλογικά πυροτεχνήματα, φτάνοντας πλέον στο σήμερα, 8 χρόνια μετά, να περιμένουν ακόμη δικαίωση. Έχουμε από τη μια τις απαντήσεις της εκτελεστικής εξουσίας, όπου αναφέρουν λογιστική μεταφορά 85 εκατομμυρίων και προτεινόμενη μεταφορά ακινήτων στο Ταμείο Αλληλεγγύης, από την άλλη όμως, δεν έχει γίνει καμιά ενέργεια προς την δημιουργία της σχετικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας για να ξεκινήσει η διαδικασία εγγραφής και απαίτησης από τους ίδιους. Εξ όσων έχουμε ενημερωθεί από το Υφυπουργείο  Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής, δεν υπάρχουν ακόμη συγκεκριμένα χρονικά πλαίσια δημιουργίας της ηλεκτρονικής αυτής πλατφόρμας.

ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

Θέλω όμως να είμαι δίκαιος με το Υφυπουργείο  Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής, ένα υφυπουργείο που δικαιολογημένα δεν μπορεί να καλύψει άμεσα τα αμέτρητα κενά που έχουν δημιουργηθεί διαχρονικά, σε σχέση με τις ατέρμονες γραφειοκρατικές διαδικασίες της δημόσιας υπηρεσίας. Όπως μας έχει τονιστεί κατά την εξέταση του προϋπολογισμού του υφυπουργείου, οι πρώτες διαδικασίες ψηφιοποίησης, θα αφορούν τις διαδικασίες παροχής συντάξεων και επιδομάτων, κάτι αρκετά λογικό, αφού σήμερα ο μέσος χρόνος αναμονής για απάντηση των αιτήσεων αυτών, είναι περίπου 6 μήνες. Η λογική ερώτηση στο πως μπορεί να επιβιώσει οικονομικά ο αιτητής κατά την περίοδο αυτή, παραμένει αναπάντητη από πλευράς του αρμόδιου Υπουργείου. Και όταν λέω αναπάντητη κυριολεκτώ, αφού καθημερινά εκατοντάδες τηλεφωνήματα προς τις αρμόδιες υπηρεσίες παραμένουν απλά αναπάντητα.

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΑΠΕ

Δυστυχώς η διαχρονική καθυστέρηση που παρατηρείται από την Κυβέρνηση δεν περιορίζεται μόνο σε θέματα γραφειοκρατικής φύσης αλλά επεκτείνεται και σε πολύ πιο ευαίσθητα θέματα, όπως τη λήψη έγκαιρων μέτρων προστασίας του περιβάλλοντος. Μέτρα τα οποία ξέραμε ότι είμαστε υποχρεωμένοι βάση Ευρωπαϊκών Συμβάσεων και Οδηγιών να εφαρμόσουμε εδώ και μια δεκαετία, αλλά δυστυχώς ακολουθήσαμε τον εύκολο δρόμο της επιβολής και πληρωμής προστίμων. Πρόστιμα που και πάλι πληρώνει ο απλός πολίτης και θα συνεχίσει να πληρώνει για αρκετά χρόνια ακόμη, όπως τα σχεδόν 200 εκατομμύρια ευρώ που αφορούν αγορά εκπομπής αέριων ρύπων για το 2021.

Λεφτά τα οποία πληρώνει ο καταναλωτής κάθε διμηνία και αγγίζουν σχεδόν το 1/3 του συνολικού ποσού για την κατανάλωση ρεύματος, αφού καθυστερήσαμε πολύ στην υιοθέτηση και χρήση  Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και σε έγκαιρες κινήσεις για την έλευση φυσικού αερίου σε υφιστάμενες εγκαταστάσεις.

Πραγματικά είναι κρίμα, γιατί το θέμα αυτό δεν αφορά μόνο τη χρηματική επιβάρυνση του κάθε πολίτη, αλλά δυστυχώς προεκτείνεται και στην επιβάρυνση της υγείας του καθενός, σε σχέση με την ποιότητα του αέρα που αναπνέουμε. Θετικό ωστόσο, είναι το γεγονός ότι έχουν προχωρήσει αρχικά, επιδοτήσεις που αφορούν το θέμα ηλεκτροκίνησης και ελπίζω να ενισχυθούν σημαντικά τα επόμενα χρόνια.

ΠΑΝΔΗΜΙΑ ΚΑΙ ΚΥΠΡΙΑΚΟ

Κλείνοντας, επιθυμώ να σχολιάσω το μείζον θέμα της αντιμετώπισης της πανδημίας και το τραγικό λάθος του διαχωρισμού των πολιτών σε εμβολιασμένους και ανεμβολίαστους.
Προσωπική μου άποψη παραμένει ότι το εμβολιαστικό πρόγραμμα είναι η λύση και η έξοδος από την πανδημία, αλλά αυτό δεν δίνει καθ’ ουδένα λόγο το δικαίωμα επιβολής του όποιου υποχρεωτικού εμβολιασμού, στον οποιονδήποτε.

Εδώ νομίζω εντοπίζονται και οι όποιες ευθύνες και αδυναμίες βαραίνουν την ίδια την Κυβέρνηση, αφού έχει αποτύχει να ενημερώσει έγκαιρα, με επάρκεια, με πλήρη διαφάνεια και τεκμηρίωση, τους πολίτες που εξακολουθούν εύλογα, να έχουν τους όποιους φόβους και αμφιβολίες. Η πλήρης εμβολιαστική κάλυψη δεν μπορεί να επιτευχθεί με επιβολή σκληρών μέτρων, αποκλεισμό και πιθανή αποστέρηση δικαιωμάτων, γιατί θα οδηγήσει τελικά σε πολύ επικίνδυνα μονοπάτια διχασμού.

Η ιστορία μας έχει διδάξει ότι ο κόσμος και η χώρα μας έχουνε πληρώσει πολύ ακριβό τίμημα στο παρελθόν για τον κάθε διχασμό μας, και αναφέρομαι φυσικά στα δραματικά γεγονότα του 1974, που οδήγησαν στο χαμό της μισής μας πατρίδας.

Δυστυχώς νιώθω ότι η κατάρα που φέρει ο λαός μας, εξακολουθεί να είναι η τάση που έχουμε να διχαζόμαστε τόσο εύκολα, βάζοντας ταμπέλες στο κάθε τι. Ακόμη και στο Εθνικό μας θέμα η εμμονή μας να χωρίζουμε τον κόσμο σε διζωνικούς, απορριπτικούς, ναιναίκους και διχοτομιστές, μας έχουν κάνει να χάσουμε την ουσία του προβλήματος και το όραμα της πιθανής λύσης.

Ελπίζω και εύχομαι ότι σύντομα θα βρούμε τους τρόπους και το πνεύμα αυθεντικής συνεργασίας, έτσι ώστε να δουλέψουμε μαζί με όσα μας ενώνουν, για να μας βρουν καλύτερες μέρες σε μια ελεύθερη, ειρηνική, επανενωμένη πατρίδα.

Κυρίες και Κύριοι,

Σήμερα καλούμαστε ως Σώμα, να δώσουμε θετικό ψήφο ή να απορρίψουμε τον κρατικό προϋπολογισμό του 2022.

Καλούμαστε να δώσουμε ψήφο εμπιστοσύνης των πολιτικών της κυβέρνησης, μιας κυβέρνησης που δυστυχώς βαραίνεται με πληθώρα αναπομπών και αναφορών στο Ανώτατο Δικαστήριο, σημαντικών, κατά την πλειοψηφία της Βουλής πάντα, προτάσεων νόμου και τροπολογιών σε κυβερνητικά νομοσχέδια που σκοπό είχαν να στηρίξουν τους πολίτες αυτού του κράτους.

Ως Κίνημα Οικολόγων - Συνεργασία Πολιτών, προσμετρώντας όλα όσα έχουμε συνολικά αναφέρει και επαναλαμβάνοντας ότι πίσω από κάθε αριθμητική ανάλυση του προϋπολογισμού, σημαντικότερη αξία έχουν οι κυβερνητικές προθέσεις και οι πράξεις που εφαρμόζει η εκτελεστική εξουσία, έχουμε αποφασίσει στην καταψήφιση του Κρατικού προϋπολογισμού για το 2022. Τούτων λεχθέντων, θα επαναλάβω ξανά την ανοικτή πρόσκληση προς το κυβερνητικό σχήμα για διαβούλευση και συνδιαμόρφωση πριν από την κατάθεση του επόμενου προϋπολογισμού. Αυτή την πρόταση την θέσαμε ξανά και πέρσι, αλλά δυστυχώς δεν έτυχε της όποιας θετικής ανταπόκρισης. Ως τότε, δυστυχώς αναγκαζόμαστε να ρίξουμε μαύρο μέχρι να γίνει επιτέλους ο προϋπολογισμός πραγματικά πράσινος.

Εύχομαι Καλά Χριστούγεννα και Καλές γιορτές σε όλους, εκφράζοντας επίσης τις θερμές μου ευχαριστίες στο γραμματειακό προσωπικό της Βουλής για την πολύτιμη βοήθεια που προσέφεραν καθ’ όλη τη διάρκεια της φετινής συζήτησης για τον Κρατικό Προϋπολογισμό 2022.

 
23636