Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα στη Κύπρο: Θα δίνεις €5 αντί €70 για βενζίνη

Πόσα θα πληρώνεις για service, πόσα για να το φορτίσεις και πόσα στοιχίζουν οι μπαταρίες

Το Σχέδιο Επιχορήγησης για αγορά Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων παρουσίασε την Πέμπτη (25/11) ο Υπουργός Μεταφορών, Γιάννης Καρούσος. 
Τα ποσά που θα διατεθούν για σκοπούς αγοράς καινούριου ηλεκτρικού οχήματος κυμαίνονται, από €9.000 συν €1.000 με την ταυτόχρονη απόσυρση παλαιού οχήματος, μέχρι €19.000 συν €1.000 με την ταυτόχρονη απόσυρση παλαιού οχήματος.

Συγκεκριμένα, για τα οχήματα ιδιωτικής χρήσης θα παρέχεται χορηγία €9.000 συν €1.000 για ταυτόχρονη απόσυρση, για ταξί €19.000 συν €1.000 για ταυτόχρονη απόσυρση, και για τα αναπηρικά ή τα οχήματα πολύτεκνης οικογένειας η επιχορήγηση θα ανέρχεται στα €11.000 συν €1.000 για απόσυρση παλαιού οχήματος.

Ωστόσο, τους εν δυνάμει αγοραστές απασχολούν διάφορα ερωτήματα ως προς το κόστος για φόρτιση, για συντήρηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου κλπ, αφού στην κυπριακή αγορά κυκλοφορούν περίπου 250 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, με τις γνώσεις του κοινού για τα εν λόγω ζητήματα όπως είναι λογικό, είναι περιορισμένη. 

Με αφορμή λοιπόν αυτά η Brief παρουσιάζει το τι ισχύει για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, βάσει των δηλώσεων του κ. Μελέτη Μελετίου, Ακαδημαϊκό Διευθυντή της Σχολής Μηχανολογίας Αυτοκινήτου στη Λεμεσό ο οποίος είχε βρεθεί καλεσμένος στην εκπομπή Offsite On Air και είχε αναλύσει όλα όσα απασχολούν τους αυτοκινητιστές στο συγκεκριμένο ζήτημα.  

Τι πρέπει να ξέρεις πριν αγοράσεις ηλεκτρικό αυτοκίνητο

Αυτό που πρέπει να γνωρίζει ο καταναλωτής αν θέλει να προχωρήσει σε αγορά αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου, κατά τον κ. Μελετίου, είναι ότι δεν διαθέτει μηχανή, άρα δεν χρειάζεται να επισκέπτεται τα βενζινάδικα. Όπως υπάρχει για την ώρα - ειδικά στα μικρού κυβισμού – τα οικογενειακά ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κάποιο πρόβλημα αυτονομίας σε περίπτωση που θέλουμε να κινηθούμε ελεύθερα σε διάφορες επαρχίες.

Αν θέλουμε για παράδειγμα κάτι που να μας εξυπηρετεί στην καθημερινότητα μας, να πηγαίνουμε να παιδιά στο σχολείο ή να κάνουμε διανομές εκτός πόλεως σε καθημερινή βάση εντός επαρχίας τότε ένα καθαρά ηλεκτρικό όχημα μπορεί να μας προσφέρει οικονομία και μηδέν ρύπους, τόνισε.

Φορτίστε και στο σπίτι σας το ηλεκτρικό ή Plug-in όχημα σας

Αναφορικά με τα υβριδικά αυτοκίνητα σημείωσε ότι φόρτιση χρειάζονται τα Plug-in υβριδικά αυτοκίνητα, αυτά δηλαδή που συνδυάζουν μηχανή και ηλεκτροκίνηση μαζί, τα οποία δίνουν την δυνατότητα φόρτισης στο σπίτι, ώστε να μπορέσει ο ιδιοκτήτης να αυξήσει την αυτονομία κίνησης.

«Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα, μπορούν επίσης να φορτίζονται στο σπίτι με την προϋπόθεση ότι υπάρχει εγκαταστημένο το Charging Box ή από σταθμούς φόρτισης της ΑΗΚ οι οποίες βρίσκονται σε διάφορα σημεία σε όλη την Κυπρο έχοντας την ειδική κάρτα άδειας φόρτισης», ανέφετε.

Η εγκατάσταση του Charging Box στον δικό μας χώρο, όπως σημείωσε ο κ. Μελετής κυμαίνεται γύρω στα 350-600 ευρώ.

Μια – δύο φορές την εβδομάδα η φόρτιση

Δίνοντας ένα παράδειγμα για την συχνότητα φόρτισης, ο κ. Μελετίου σημείωσε ότι για κάποιον που μετακινείται μόνο εντός της επαρχίας του χρειάζεται φόρτιση μια φορά την εβδομάδα με ένα μικρό ηλεκτρικό αυτοκίνητο, ενώ για ένα πιο απαιτητικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο θα χρειαστεί δύο φορές την εβδομάδα.

«Άρα δεν είναι αποτρεπτικό το να χρειαστεί να φορτίσει κάποιος για 2-3 ώρες το όχημα του και να τον κρατήσει μια εβδομάδα», τόνισε.

Μέχρι 5 ευρώ για 500 km

Ακολούθως ο κ. Μελετίου αναφέρθηκε στο κόστος φόρτισης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου συγκρίνοντας με τα καύσιμα που χρειάζεται ένα συμβατικό αυτοκίνητο. Όπως είπε σύμφωνα με τα σημερινά στοιχεία από την ΑΗΚ για την φόρτιση ενός ηλεκτρικού οχήματος ώστε να μας καλύψει για 500km, το κόστος ανέρχεται στα 3 με 5 ευρώ, ανάλογα με το αυτοκίνητο, την περίπτωση και το είδος της φόρτισης. Την ίδια ώρα, με ένα γενικό υπολογισμό, για καύσιμα, αν υποθέσουμε ότι η βενζίνη είναι στο 1.40 ευρώ, για 500km θα χρειάζονται 60-70 ευρώ.

«Κανένα αυτοκίνητο εσωτερικής καύσης, ακόμη και υβριδικό δεν μπορεί να καλύψει 500km με 4 ευρώ», σχολίασε.

Μπαταρίες αυτοκινήτων

Κληθείς να αναφερθεί στις μπαταρίες ηλεκτρικών ή υβριδικών αυτοκινήτων, σημείωσε ότι οι μπαταρίες μη συμβατικών αυτοκινήτων, διαχωρίζονται σε υψηλής τάσης και σε αυτές που εφαρμόζονται στα υβριδικά οχήματα.

H διάρκεια ζωής των μπαταριών υβριδικών οχημάτων σύμφωνα με τον κατασκευαστή είναι ‘’for life’’ και αυτό σημαίνει 8-10 χρόνια, δηλαδή για όλη την ωφέλιμη ζωή του οχήματος επεσήμανε ο κ. Μελετίου.

Οι αυτοκινητιστές, σημείωσε, δεν πρέπει να ανησυχούν καθώς αυτό το οποίο προκαλεί προβλήματα στην διάρκεια ζωής μιας μπαταρίας είναι αν το υβριδικό όχημα παραμείνει αχρησιμοποίειτο πέραν του ενός μήνα, ενώ αν δεν γίνει χρήση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων για μεγάλο χρονικό διάστημα η μπαταρία αποδυναμώνεται και δεν θα μπορεί να κρατά φορτίο για να δίνει αυτονομία.

Καιρικές συνθήκες και μπαταρία μη συμβατικών αυτοκινήτων

Κληθείς να απαντήσει αν οι καιρικές συνθήκες της Κύπρου ειδικά κατά τους ζεστούς μήνες επηρεάζουν την ζωή μιας μπαταρίας υβριδικών ή ηλεκτρικών οχημάτων, σημείωσε ότι οι μπαταρίες είναι κατασκευασμένες ώστε να προσαρμόζονται, καθώς έχουν την δυνατότητα για να παίρνουν ψύξη ή θέρμανση από το σύστημα κλιματισμού του αυτοκινήτου, όπως κάνουν και οι επιβάτες του αυτοκινήτου για να εργάζεται πάντα στις θερμοκρασίες που θα έχει καλύτερη απόδοση.

Από €2000 η τιμή μπαταρίας

Αν έχουμε ένα υβριδικό όχημα το οποίο κινείται και φορτίζει κανονικά, θα πρέπει κανονικά η διάρκεια της μπαταρίας τους να αντέξει σε όλη της την ζωή. Παρόλα αυτά, το κόστος μιας μπαταρίας είναι αρκετά υψηλό και συγκεκριμένα ξεκινά από 2000 ευρώ ανάλογα με το όχημα.

Service υβριδικού ή ηλεκτρικού αυτοκινήτου

Δεν έχουμε να αλλάξουμε φίλτρα ή λάδια για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, άρα όσον αφορά το service για ανταλλακτικά σίγουρα δεν είναι τόσο επιβαρυμένο, εξήγησε ο κ. Μελετίου. Σημείωσε ότι , υπάρχει επιβάρυνση, όσον αφορά την  εξειδίκευση και επικινδυνότητα  που διαθέτει κάποιος στο συνεργείο, άρα δεν αποτελεί αποτρεπτικό παράγοντα για τον αυτοκινητιστή, ότι θα πληρώνει τα διπλάσια για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Τα εξαρτήματα αυτά διαχειρίζονται υψηλή τάση ενέργειας, εναλλασσόμενο και μη εναλλασσόμενο στη συνέχεια, άρα ανταποκρίνονται σε μια ποιότητα με αποτέλεσμα να μην χαλούν εύκολα.

Ενδιαφέρονται για την μηχανολογία αυτοκινήτων οι νέοι

Αναφερόμενος στο επάγγελμά του μηχανικού αυτοκινήτου κατάλληλου για ηλεκτρικά και υβριδικά αυτοκίνητα, σημείωσε ότι ,τα μη συμβατικά αυτοκίνητα διαχειρίζονται υψηλής τάσης ενέργειας, την οποία μπορούμε να συγκρίνουμε με την τάση ρεύματος που χρησιμοποιούμαι στο σπίτι, δηλαδή τριφασικό ρεύμα το οποίο μπορεί να σκοτώσει, άρα ο τεχνικός πρέπει να γνωρίζει ακριβώς πώς να λειτουργήσει και ποια μέτρα πρέπει να πάρει.

«Εμείς ως Σχολή Μηχανολογίας Αυτοκινήτου, προσφέρουμε στους νέους  φοιτητές που φοιτούν για 3 χρόνια, ένα πρόγραμμα που δίνει προτεραιότητα στο να δοθεί η σωστή εκπαίδευση στους φοιτητές ώστε όταν επανδρώσουν αργότερα τα συνεργεία επιδιόρθωσης οχημάτων να ξέρουν όλα τα μέτρα ασφαλείας να μπορούν να τα εφαρμόσουν εμπράκτως και να τα θέσουν σε λειτουργία ηλεκτρικό ή υβριδικό όχημα ώστε να προσφέρουν ένα αναβαθμισμένο service στον αυτοκινητιστή».

Μεγάλο είναι μάλιστα το ενδιαφέρον των νέων να φοιτήσουν στην Σχολή Μηχανολογίας Αυτοκινήτων σε Λεμεσό και Λευκωσία, όπως ανέφερε, με τους νέους να δείχνουν προτίμηση στα πιο πρακτικά επαγγέλματα επισημαίνοντας ότι στην ΣΜΑ το δίπλωμα που δίνεται είναι διαμορφωμένο ώστε 50% των μαθημάτων να είναι θεωρία και το υπόλοιπο 50% πρακτική. Κατά τον κ. Μελετίου χρειάζονται τεχνικοί που να έχουν θεωρητικό και πρακτικό υπόβαθρο.

Μάλιστα σημείωσε ότι οι νέοι ενδιαφέρονται να βρίσκουν και την εφαρμογή της θεωρίας στην πράξη.