Καιρός για δικαιότερη φορολογία στα αυτοκίνητα

Oικονομικά κίνητρα προς αντίθετη κατεύθυνση και επιβάρυνση στα πιο χαμηλά εισοδηματικα΄στρωματα, με την νέα πρόταση

Η Κυβέρνηση έχει καταθέσει πρόταση για κατάργηση του φόρου κατανάλωσης στα αυτοκίνητα και αναθεώρηση του τρόπου υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, ως αντιστάθμιση στην απώλεια εσόδων από το φόρο κατανάλωσης.

Αν και παρουσιάζει την πρόταση ως ένα μέτρο για να αντιμετωπίσει το πρόβλημα των αυξανόμενων εκπομπών ρύπων, στην ουσία δίνει οικονομικά κίνητρα προς την αντίθετη κατεύθυνση και επιβαρύνει ταυτόχρονα υπέρμετρα τα πιο χαμηλά εισοδηματικά στρώματα

Στηρίζεται στο γεγονός ότι η μεταστροφή της αγοράς από το μεταχειρισμένο στο καινούργιο αυτοκίνητο θα έχει σημαντική περιβαλλοντική επίπτωση με μείωση στις συνολικές εκπομπές ρύπων, αφού κατά κανόνα τα καινούρια αυτοκίνητα, με πιο εξελιγμένους τύπων μηχανών, έχουν πιο χαμηλούς ρύπους από τα αντίστοιχα παλαιότερα μοντέλα.

Όμως με τη καθολική κατάργηση του φόρου κατανάλωσης, πέραν από την σχετική μείωση των μεταχειρισμένων σε σχέση με τα καινούργια αυτοκίνητα δίνει πολύ μεγαλύτερο οικονομικό κίνητρο για αγορά πιο ρυπογόνων καινούργιων αυτοκίνητων έναντι των καινούργιων αυτοκινήτων με πιο χαμηλούς ρύπους.   

>>> ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ & ΕΡΕΥΝΕΣ BRIEF <<<

Η γενική αρχή είναι ότι όσο πιο μεγάλες οι εκπομπές ρύπων τόσο μεγαλύτερος ο φόρος κατανάλωσης. Αυτός είναι ο καθοριστικός παράγοντας προσδιορισμού του φόρου κατανάλωσης που επιβαρύνει ένα αυτοκίνητο.

Ο συντελεστής ηλικίας μειώνει το φόρο κατανάλωσής περαιτέρω όσο πιο μεγάλο σε ηλικία είναι το αυτοκίνητο αλλά δεν είναι ο βασικός παράγοντας προσδιορισμού του συνολικού φόρου. Επομένως με την κατάργηση ενισχύονται τα καινούργια εις βάρος των μεταχειρισμένων αλλά πολύ περισσότερο και σε καθοριστικό βαθμό ενισχύονται τα ρυπογόνα καινούργια αυτοκίνητα που κατά κανόνα είναι και μεγάλου κυβισμού και αξίας επομένως η μείωση στο συνολικό κόστος είναι καθοριστική. 

Άρα η βασική αιτία κατάθεσης της πρότασης της Κυβέρνησης δεν εξυπηρετείται. Το κόστος αγοράς των μεγάλου κυβισμού καινούργιων ρυπογόνων οχημάτων θα μειωθεί σημαντικά και θα στρέψει ένα σημαντικό μέρος της αγοράς προς αυτά τα οχήματα. 
Η καθολική κατάργηση του φόρου κατανάλωσης πέραν των λανθασμένων κινήτρων που δίνει, στερεί επίσης σημαντικά έσοδα για το Κράτος. Που οι αλλαγές στον τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας δεν μπορούν να αντισταθμίσουν. 

Οι αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας έχουν σημαντικές επιπτώσεις στα μεσαία και στα χαμηλά εισοδηματικά στρώματα. Διότι η επιβάρυνση των τελών κυκλοφορίας για όσα αυτοκίνητα εγγράφονται ως μεταχειρισμένα στην ουσία επιβαρύνει την αγορά του πιο φθηνού – πιο προσιτού μεταχειρισμένου αυτοκινήτου. 

Ταυτόχρονα δημιουργεί το παράδοξο να έχει το ίδιο αυτοκίνητο διαφορετικό τέλος κυκλοφορίας, αναλόγως αν θα εγγραφεί ως καινούργιο ή ως μεταχειρισμένο. Είναι για αυτό που η σύνδεση στα τέλη κυκλοφορίας των ρύπων με την ηλικία του οχήματος είναι και άστοχη και λανθασμένη. 

Είναι πολύ σωστό να θέλουμε να δώσουμε κίνητρα στα μη ρυπογόνα αυτοκίνητα. Για αυτό και θα πρέπει να συνεχίσουμε να επιβαρύνουμε τα ρυπογόνα αυτοκίνητα, καινούργια και μεταχειρισμένα. Και ο φόρος κατανάλωσης σε αυτά είναι μια μορφή επιβάρυνσης.

 >>> Οι τελευταίες ειδήσεις - επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Από κει και πέρα η αντιμετώπιση των περιβαλλοντικών προβλημάτων που προκύπτουν συνδέονται άμεσα με τη δημιουργία υποδομών είτε αυτό έχει να κάνει με καλύτερους δρόμους είτε με βελτιωμένες δημόσιες συγκοινωνίες. Και δεν επιλύεται μόνο με κίνητρα που αφορούν τη χρήση των οχημάτων αλλά χρειάζονται και δημόσιες επενδύσεις. 
Επειδή όμως η πιο εύκολη διέξοδος σε εκείνους που αντιδρούν είναι το κόστος, αυτό μπορεί να επιμεριστεί σε όσους έχουν τη δυνατότητα να το αναλάβουν.

Εκείνους που επιλέγουν να αγοράσουν πολυτελή αυτοκίνητα, καινούργια και μεταχειρισμένα, που κατά κανόνα είναι και πιο ρυπογόνα. Ένα τέτοιο τέλος, που θα αφορά την αγορά αυτοκινήτου από μια αξία και πάνω, είναι όχι μόνο αναλογικά ορθότερο αλλά και κοινωνικά δικαιότερο.   

Χάρης Πολυκάρπου Twitter: @Char_Polycarpou