Καρούσος: Σχέδιο €4 εκατ. για 1.000 σταθμούς φόρτισης αυτοκινήτων

Ο Υπ. Μεταφορών έκανε αναφορά στις δράσεις που υλοποιούνται με στόχο τις μηδενικές θερμοκηπιακές εκπομπές μέχρι το 2050

Στο Cyprus Forum συμμετείχε, την Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου 2022, ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων κ. Γιάννης Καρούσος με θέμα συζήτησης την Ηλεκτροκίνηση και την Πράσινη Μετάβαση σε θέματα μεταφορών.

Στo πλαίσιo της συζήτησης ο Υπουργός έκανε αναφορά στις δράσεις που υλοποιούνται με στόχο τις μηδενικές θερμοκηπιακές εκπομπές μέχρι το 2050. Όπως ανέφερε ο κ. Υπουργός ένα μεγάλο μέρος των εκπομπών αυτών προκύπτουν από τις μεταφορές, αφού το 50% περίπου προέρχονται από τα μέσα διακίνησης.

>>Διαβάστε επίσης: Καρούσος: Στο 144% του στόχου η εγγραφή ηλεκτρικών οχημάτων<<

κλσνσ

Όπως ενημέρωσε ο κ. Καρούσος το 2021 προωθήθηκε και εγκρίθηκε το Γενικό Πλαίσιο Πολιτικής για την Προώθηση της Χρήσης Ηλεκτροκίνητων Οχημάτων, το οποίο στοχεύει μέχρι το 2030 το 25% των νέων εγγραφών οχημάτων να είναι ηλεκτρικά και μέχρι το 2035 το ποσοστό αυτό να αυξηθεί στο 100%.

 

>>> Διαβάστε επίσης: Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα: Εγγράφηκαν περισσότερα απ' όσο περίμεναν <<<

Στο γενικό πλαίσιο, για το 2022, προβλέπονταν 1036 νέες εγγραφές ηλεκτρικών οχημάτων για την επίτευξη του πιο πάνω στόχου, ενώ έχουν ήδη εγγραφεί ή παραγγελθεί 1343 οχήματα επιτυγχάνοντας τον στόχο του έτους κατά 144%.

>>Διαβάστε επίσης: Έχεις plug in αυτοκίνητο; Έρχεται χορηγία για φωτοβολταϊκά<<

Βάσει του γενικού πλαισίου, συμπλήρωσε ο κ. Υπουργός, για ολοκλήρωση των υποδομών που χρειάζονται για να τεθεί η τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης βιώσιμη και προσιτή, προωθείτε η ανάπτυξη υποδομών επαναφόρτισης με 1000 σταθμούς φόρτισης ως 2026 σε δημόσια προσβάσιμους χώρους, με σχέδιο επιχορηγήσεων και ύψος προϋπολογισμού 4.000.000 ευρώ και έναρξή του πολύ σύντομα.

Παράλληλα, ανάφερε ο κ Καρούσος, τα νέα υπηρεσιακά οχήματα που αγοράζονται από το κράτος θα είναι αμιγώς ηλεκτρικά ή μερικώς ηλεκτρικά (plugin-hybrid), με στόχο μέχρι το 2030 το 100% των νέων αγορών να είναι ηλεκτροκίνητα.

Ταυτοχρόνως ο κ. Υπουργός αναφέρθηκε στις αλλαγές και στο νομοθετικό πλαίσιο και τις ρυθμίσεις που εφαρμόζονται βάσει του γενικού πλαισίου για τη λειτουργικότητα αυτής της τεχνολογίας και τον πιο πάνω στόχο. Κάποια από αυτά έχουν ήδη εφαρμοστεί ή προωθούνται για εφαρμογή, όπως:

  • Το ρυθμιστικό πλαίσιο για θέματα διαχείρισης των υποδομών επαναφόρτισης συμπεριλαμβανομένου του πλαισίου αδειοδότησης και λειτουργίας τους
  •  Εφαρμογή Ρυθμιστικών Μηχανισμών και Τεχνολογική Αναβάθμιση
  • Προώθηση μέτρων ήπιας μορφής (Soft Measures)
  • Ετοιμασία των δομών που απαιτούνται για εφαρμογή και παρακολούθηση των ρυθμίσεων
  • Υιοθέτηση Οικονομικών/Φορολογικών Κινήτρων

Στο πλαίσιο των οικονομικών κίνητρων, εγκρίθηκαν και ήδη υλοποιούνται οι δυο ετήσιες προκηρύξεις της πρώτης φάσης των σχεδίων επιχορήγησης, του σχεδίου επιχορήγησης ηλεκτρικών οχημάτων καθώς και του σχεδίου απόσυρσης παλαιών ρυπογόνων οχημάτων και αντικατάστασής τους με αμιγώς η μερικώς ηλεκτρικά οχήματα.

λκωψνσ

Τη μεγάλη επιτυχία των δυο αυτών σχεδίων τόνισε ο κ. Υπουργός, καθώς αυξάνεται το ενδιαφέρον των πολιτών στην αγορά των εν λόγω οχημάτων, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της πρώτης ετήσιας προκήρυξης. Συγκεκριμένα, έχουν υλοποιηθεί στο 92% οι διαθέσιμες χορηγίες αμιγώς ή μερικώς ηλεκτρικών αυτοκίνητων, με αριθμό 859 επιβεβαιωμένων παραγγελιών, ύψους 7,611,000 ευρώ. Ενώ, έχουν δοθεί εγκρίσεις και επιβεβαιωθεί παραγγελίες για 317 ηλεκτρικά ποδήλατα , μοτοποδήλατα και μοτοσικλέτες.

Μεγαλύτερη ζήτηση φάνηκε να υπάρχει για καινούρια αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα, για μοτοποδήλατα/μοτοσικλέτες και για μικρά εμπορικά οχήματα. Όπως διαφαίνεται από τα στατιστικά, η σημερινή τεχνολογία δεν κέρδισε το ενδιαφέρον των πολιτών στις κατηγορίες μεγάλων οχημάτων και λεωφορείων, αφού ο διαθέσιμος αριθμός χορηγιών δεν είχε εξαντληθεί και οι μελέτες δείχνουν πως τέτοιοι τύποι οχημάτων θα εξυπηρετούνται με εναλλακτικά καύσιμα όπως η τεχνολογία υδρογόνου.

Καταληκτικά, ο Υπουργός ανάφερε ότι με ικανοποίηση βλέπουμε τους πολίτες να ενδιαφέρονται όλο και περισσότερο για τη μετάβασή τους σε εναλλακτικά καύσιμα, ενώ ήδη η χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων έχει αποδώσει θετικά αποτελέσματα τόσο στην εξοικονόμηση χρημάτων με τη χρήση τους όσο και στη μείωση ρύπων.

 
23521