Καζάκος: Από τους κυριότερους οικονομικούς αιμοδότες η Ναυτιλία

Η συνέντευξη της ημέρας στην Brief - Θωμάς Καζάκος, Γενικός Διευθυντής Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου

*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank

ΓΡΑΦΕΙ Η ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΧΑΤΖΗΑΝΔΡΕΑ

Η ναυτιλία έχει σταθεροποιηθεί σαν ένας από τους πρώτους 3 μεγαλύτερους οικονομικούς αιμοδότες της κυπριακής οικονομίας. Μάλιστα, η εισροή εσόδων στην Κυπριακή Δημοκρατία φτάνει τα €1.2 δισ.

Αυτό ανέφερε ο Γενικός Διευθυντής του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου Θωμάς Καζάκος ο οποίος βρέθηκε καλεσμένος την Τρίτη (18/10) στην εκπομπή Business Hour by Brief.

Ο κ. Καζάκος μίλησε και για το συνέδριο «Ναυτιλιακή Κύπρος 2022» το οποίο διεξήχθη στην Κύπρο με τη συμμετοχή πλοιοκτητών και ανθρώπων που σχετίζονται με την ναυτιλία.

Σημειώνεται πως η Κύπρος έχει τον 11ο μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο και τον 3ο μεγαλύτερο στόλο στην Ευρώπη. «Υπολογίζεται ότι γύρω στις 9000 άτομα απασχολεί εν ξηρά ο ευρύτερος ναυτιλιακός τομέας εκ των οποίων πέραν του ήμισυ είναι Κύπριοι τριτοβάθμιας, τεταρτοβάθμιας ακαδημαϊκής και επαγγελματικής κατάρτισης και 55.000 ναυτικούς διαφόρων εθνικοτήτων», σημείωσε ο κ. Καζάκος.

Διαβάστε αυτούσια την συνέντευξη του κ. Καζάκου

- Να αρχίσουμε φυσικά με το συνέδριο Ναυτιλιακή Κύπρος 2022. Θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε το συνέδριο ως μια μεγάλη γιορτή για τη Ναυτιλία που διεξήχθη στη χώρα μας. Έλαβαν μέρος πλοιοκτήτες και άνθρωποι σχετικοί με τη ναυτιλία από όλο τον κόσμο. Θα θέλαμε ένα αρχικό γενικό σχόλιο για το πολύ σημαντικό αυτό συνέδριο και τα θέματα που συζητήθηκαν.

Το συνέδριο αυτό, είναι ένα εκ των 3 διεθνών εξειδικευμένων ναυτιλιακών συνεδρίων που γίνονται ανά το παγκόσμιο. Για εμάς σαν συνδιοργανωτές, είναι οι Ολυμπιακοί Αγώνες προβολής της κυπριακής ναυτιλίας με έμμεσο τρόπο, διότι τα θέματα που κάλυψε το συνέδριο, είναι θέματα που αφορούν τα διεθνή ναυτιλιακά δρώμενα. Το συνέδριο διοργανώνεται από το 1989 ανελλειπώς. Μια απόδειξη της επιτυχίας του συνεδρίου είναι το ότι καταφέραμε να προσελκύσουμε στην Κύπρο γύρω στις 950 εγγεγραμμένους συνέδρους. Κατά τη διάρκεια αυτής της ναυτιλιακής εβδομάδας τα άτομα που ήρθαν από το εξωτερικό ξεπερνούσαν τους 1500-2000.

Η κυπριακή ναυτιλιακή υποδομή η οποία έχει κτιστεί τα τελευταία 50 χρόνια, ακόμα προκαλεί το ενδιαφέρον συνέδρων από το εξωτερικό. Από την 1/1/22 η Κύπρος τυγχάνει να έχει στα χέρια της τα ηνία της παγκόσμιας πλοιοκτητικής πολιτικής, με την προεδρία της Ένωσης Ευρωπαίων Πλοιοκτητών να την έχει ο κ. Φίλιππος Φιλή και την α’ αντιπροεδρία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου την έχει ο κ. Θέμης Παπαδόπουλος. Δύο Κύπριοι βρίσκονται στα ηνία της παγκόσμιας και ευρωπαϊκής πλοιοκτητικής πολιτικής.

Τα θέμα που είχε καλύψει το συνέδριο είναι οι τρέχουσες εξελίξεις με ένα τρίπτυχο που είναι: οι αντιδράσεις- απαντήσεις της ναυτιλιακής βιομηχανίας, οι κρίσεις-προκλήσεις και συνανταγωνιστικότητα.

Πορίσματα του συνεδρίου ήταν με θετική προσέγγιση για το μέλλον ιδιαίτερα στο βασικό θέμα που αφορά την ναυτιλία εδώ και μια 10ετία, τον πράσινο μετασχηματισμό. Εμείς της ναυτιλίας λέμε ότι το μπλε, είναι το νέο πράσινο.

- Τι μηνύματα και συμπεράσματα προέκυψαν και πόσο σημαντικό είναι για το χώρα μας αυτό το συνέδριο;

Η ναυτιλία συνεχίζει να έχει πολύ ψηλά πιστοποιημένο το στοιχείο της ανάγκης μετάβασης στον πράσινο μετασχηματισμό. Η ναυτιλία μεταφέρει το 90% του παγκόσμιου εμπορίου, είναι ο πρώτος τομέας ο οποίος θα θέλει να φτάσει στο επίπεδο που του επιτρέπει η τεχνική υποδομή, στο να υπάρχει μηδενική παραγωγή ρύπων από τα πλοία. Δεν είναι η ναυτιλιακή βιομηχανία που παράγει τα καύσιμα ή που κτίζει τα πλοία. Όλες οι προσπάθειες που γίνονται πρέπει να στοχεύουν στο εφικτό. Δηλαδή όταν η τεχνολογική υποδομή της παγκόσμιας ναυτιλίας φτάσει στον βαθμό που να μπορέσει να χρησιμοποιήσει σε ευρύ φάσμα καύσιμα τα οποία να μην ρυπαίνουν, η ναυτιλία θα είναι η πρώτη που θα επενδύσει. Το μεγαλύτερο κόστος λειτουργίας της ναυτιλιακής βιομηχανίας δεν είναι τίποτε άλλο πέραν από τα καύσιμα.

- Η Κύπρος έχει τον 11ο μεγαλύτερο στόλο στον κόσμο και τον  3ο μεγαλύτερο στόλο στην Ευρώπη. Περίπου 300 ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ως βάση την Κύπρο. Τι σημαίνουν αυτά τα στοιχεία κατ’ αρχάς για τον ίδιο τον κλάδο της ναυτιλίας στη χώρα μας αλλά και την οικονομία της Κύπρου γενικότερα…

Η ναυτιλία είναι το μακροβιότερο είδος άμεσης ξένης επένδυσης στην Κύπρο από την δεκαετία του ‘70. Έχει σταθεροποιηθεί σαν ένας από τους πρώτους 3 μεγαλύτερους οικονομικούς αιμοδότες της κυπριακής οικονομίας. Όλα τα έσοδα της ναυτιλίας πηγάζουν από εισροές εισόδων ναύλων προς την ΚΔ. Οι επίσημες ενδείξεις καταμέτρησης της οικονομικής συνεισφοράς είναι στο 7% και συγκεκριμένα τα έσοδα στην ΚΔ φθάνουν το €1.2 δισ.

Το σημαντικότερο στοιχείο είναι η απασχόληση στην Κύπρο χιλιάδων ατόμων. Υπολογίζεται ότι γύρω στις 9000 άτομα απασχολεί εν ξηρά ο ευρύτερος ναυτιλιακός τομέας, εκ των οποίων πέραν του ήμισυ είναι Κύπριοι τριτοβάθμιας, τεταρτοβάθμιας ακαδημαϊκής και επαγγελματικής κατάρτισης και 55.000 ναυτικούς διαφόρων εθνικοτήτων. Η απασχόληση στην Κύπρο αυτών των ατόμων που χρειάζονται εξειδικευμένη γνώση και κατάρτιση, έχει πολλαπλάσια οφέλη.

Το γεγονός πως η Κύπρος είναι 3η στην Ευρώπη και 11η στον κόσμο, καταδεικνύει πως η χώρα μας εκεί που υπάρχει τεχνογνωσία, η σωστή υποδομή, η κρατική στήριξη και συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα, μπορεί και να κατατάσσεται σε ένα από τα μεγαθήρια του κλάδου της παγκοσμίως.

- Ποια είναι τα στοιχεία που κάνουν την Κύπρο ελκυστικό προορισμό για ναυτιλιακές εταιρείες;

Πρωτίστως είναι το λειτουργικό πλαίσιο. Δηλαδή να υπάρχει ένα νομότυπο, εγκεκριμένο από την ΕΕ λειτουργικό πλαίσιο που να περιλαμβάνει και το φορολογικό κομμάτι αλλά και το λειτουργικό, ούτως ώστε να μην υπάρχει ανησυχία για αλλαγές στη βάση λειτουργίας τους.

Η ναυτιλία είναι μια βιομηχανία που έχει πολύ υψηλό κόστος λειτουργίας. Ένα πλοίο, μπορεί να κοστίζει από μερικές δεκάδες εκατομμύρια δολάρια μέχρι δισεκατομμύρια. Αν από την Κύπρο τυγχάνει ελέγχου διαχείρισης γύρω στις 2,5 ποντοπόρα πλοία, η δύναμη μόνος της αξίας των πλοίων είναι τεράστια.

- Υπάρχουν ακόμα μεγαλύτερες προοπτικές για την ναυτιλία στην Κύπρο; Τι ενέργειες γίνονται για να προσελκύσουμε ακόμα περισσότερες εταιρείες και πλοία;

Στα πλαίσια της προσπάθειας για συνεχή αναβάθμιση, τώρα υπάρχει ανάγκη να βελτιώσουμε περισσότερο τις υπηρεσίες εξυπηρέτησης των υφιστάμενων ναυτιλιακών εταιρειών. Πρέπει να δημιουργηθεί μονοθυριδική εξυπηρέτηση, το One Stop Shipping Centre, ούτως ώστε όλα τα θέματα που αρμόζουν σε μια αμιγώς διεθνοποιημένη βιομηχανία, να μπορούν να εξυπηρετούνται από το αρμόδιο υπουργείο, δηλαδή το Υφυπουργείο Ναυτιλίας.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες είναι οι καλύτεροι διαφημιστές της Κύπρου. Οι υφιστάμενες ναυτιλιακές εταιρείες που βρίσκονται στην Κύπρο εδώ και 60 χρόνια, έχουν περάσει πολέμους, εκρήξεις, κουρέματα, ωστόσο είναι ακόμη εδώ.
 
- Πριν από λίγες μέρες η Βουλή άνοιξε το δρόμο για ίδρυση Ναυτιλιακής Εταιρείας. Τι σημαίνει αυτή η εξέλιξη και τι σημαίνει πρακτικά;

Αυτό είναι το δεύτερο στάδιο μετά το Υφυπουργείο Ναυτιλίας για να εγγράφονται οι εταιρείες και να φορολογούνται ούτως ώστε να γίνεται πιο γρήγορη εξυπηρέτηση από ένα κρατικό φορέα.

Τώρα πρέπει να περάσουμε στο στάδιο υλοποίησης, γρήγορα, αποτελεσματικά για να μην μείνουμε μόνο στις εξαγγελίες. Ως εκπρόσωπος της ιδιωτικής βιομηχανίας, η αμοιβή μου εδράζεται στο να λέω «χθες» και όχι αύριο. Ο στόχος υλοποίησης πρέπει να είναι μέχρι το τέλος του 2022, ώστε να αρχίζει να αποδίδει καρπούς με την έναρξη του νέου έτους.

Με την ίδρυση Ναυτιλιακής Εταιρείας θα γίνει ακόμη πιο ελκυστική η λειτουργία και σύσταση κυπριακών πλοιοκτητριών εταιρειών ώστε να επωφελείται και το κράτος.

-  Ειδικότερα το τελευταίο διάστημα βλέπουμε να γίνεται με προσπάθεια για προώθηση ναυτιλιακών σπουδών. Υπάρχει ανταπόκριση;

Μέχρι και πριν μερικές δεκαετίες δεν υπήρχε το θέμα της ναυτιλιακής κατάρτισης στην Κύπρο. Τώρα υπάρχουν ήδη σε πλήρη δραστηριοποίηση ναυτικές σχολές για την εκπαίδευση στα ναυτικά επαγγέλματα. Όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Κύπρου -σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα-, έχουν συμπεριλάβει ναυτιλιακές σπουδές με διάφορα είδη προγραμμάτων και πτυχίων αλλά και σε μεταπτυχιακό επίπεδο. Ο βαθμός ενδιαφέροντος από Κύπριους και μη, είναι πολύ ψηλός.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία για να αναπτύσσεται χρειάζεται εξειδικευμένο -τεχνικά και ακαδημαϊκά- προσωπικό και μόνο με αυτό τον τρόπο θα συνεχίσουμε να το παράγουμε. Είμαστε σε καλό δρόμο. Το Επιμελητήριο εδώ και 10ετίες συμμετέχουμε σε εκδηλώσεις που αφορούν την Μέση-Ανώτερη εκπαίδευση αλλά ακόμα και σε προγράμματα που στοχεύουν παιδιά της Δημοτικής εκπαίδευσης.

Η ναυτιλία είναι από τα παλαιότερα επαγγέλματα παγκοσμίως. Το 89,7% όλων των αγαθών -είτε πρώτης ύλης, είτε καθημερινά αγαθά- μεταφέρονται δια θαλάσσης, δεν αναμένεται στο επόμενο εγγύς μέλλον η μείωση της έκτασης εμπλοκής της ναυτιλίας στην καθημερινότητα μας. Το ποσοστό εξάρτησης στην Κύπρο είναι στο 94%. Αν ο παγκόσμιος στόλος για κάποιο λόγο παύσει να λειτουργεί για 3 εργάσιμες ημέρες, τα εθνικά αποθέματα σε πάρα πολλές χώρες θα εξαντληθούν. Η μισή υφήλιος θα ξεραθεί και η άλλη μισή θα στερείται των βασικών αναγκών.

Δείτε στο βίντεο την συνέντευξη του Γενικού Διευθυντή του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, Θωμά Καζάκου

*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank