Καζάκος: Τα «πράσινα» πλοία είναι πιο κερδοφόρα

Οι επιπτώσεις πανδημίας που προσπάθησε να περιορίσει η Ναυτιλία και οι νέοι στόχοι για το 2022

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΞΕΝΙΑ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ

*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank

Η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος από την ναυτιλία, της λιγότερης ρυπογόνας βιομηχανίας, παραμένει μια από τις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος, καθώς και στόχο για το μέλλον, ανέφερε στην εκπομπή Business Hour By Brief την Πέμπτη 20 Ιανουαρίου 2022, ο Γενικός Διευθυντής του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, Θωμάς Καζάκος. «Ο πράσινος μετασχηματισμός της Ναυτιλίας, είναι εδώ και πολλά χρόνια στην ημερίσια διάταξη συζητήσεων τόσο σε Ευρωπαϊκό όσο και διεθνές επίπεδο στην ιδιωτική παγκόσμια ναυτιλία», σημείωσε, επισημαίνοντας πως η πολιτική πίεση δεν πρέπει να ασκείται μόνο στους πλοιοκτήτες και εκπροσώπους τους αλλά ταυτόχρονα στους παραγωγούς των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στα πλοία και στους κατασκευαστές των μηχανών των πλοίων.

Τα δύο άλυτα προβλήματα  / στόχοι της ναυτιλίας

Ένας από τους σημαντικούς στόχους / προκλήσεις για την Ναυτιλία είναι η συνεχής προσπάθεια για περεταίρω μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της, που παραμένει η λιγότερα ρυπογόνος βιομηχανία, η πιο ασφαλής και το πιο οικονομικό είδος μεταφοράς ατόμων και αγαθών, σημείωσε ο κ. Καζάκος.

«Η ναυτιλία, έχοντας ακόμη πολύ μικρό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, κάνει ειλικρινείς προσπάθειες για να συμβαδίσει τόσο με τις απαιτήσεις του διεθνούς ναυτικού οργανισμού, καθώς είναι διεθνοποιημένη βιομηχανία άρα πρέπει να διέπεται από διεθνείς κανονισμούς και λιγότερους περιφερειακούς για να αποφέυγεται ο αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ χωρών ή ηπείρων.

Όπως ανέφερε, οποιεσδήποτε ενέργειες λαμβάνονται τουλάχιστον σε ευρωπαϊκό επίπεδο για την προστασία του περιβάλλοντος, πρέπει να είναι εφικτές και για την Ναυτιλία, σημείωσε, προσθέτοντας πως η ναυτιλία θα μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις αν και εφόσον εξευρεθούν εναλλακτικά καύσιμα και μηχανές οι οποίες να τα «δέχονται».

Η πολιτική πίεση δεν πρέπει να ασκείται μόνο στους πλοιοκτήτες και εκπροσώπους τους, αλλά ταυτόχρονα στους παραγωγούς αυτών των καυσίμων και στους κατασκευαστές των μηχανών των πλοίων, τόνισε ο κ. Καζάκος. «Τα πράσινα πλοία που είναι λιγότερα ρυπογόνα είναι πιο κερδοφόρα», τόνισε.

Άλυτο το πρόβλημα του εμβολιασμού πληρωμάτων

 

Ανάμεσα στις επιπτώσεις στις οποίες εστίασε η Ναυτιλιακή Βιομηχανία, κατά τον κ. Καζάκο, ήταν η διαχείριση της πανδημίας και ο εμβολιασμός πληρωμάτων. Στα πρώτα στάδια της πανδημίας, τα λιμάνια στην Κίνα είχαν κλείσει και υπήρχε μαγάλη ταλαιπωρία στην εξυπηρέτηση των πλοίων αλλά και στην αναπλήρωση των πληρωμάτων.

Στα μέσα και προς τα τέλη του 2020, κατάφερε να επαναδραστηριοποιηθεί πλήρως η εφοδιαστική αλυσίδα με όλα τα αγαθά και προϊόντα που χρειάζεται, σημείωσε. «Η ναυτιλία, τουλάχιστον τον τελευταίο χρόνο, λειτουργεί 365 ημέρες εξυπηρετώντας το διεθνές εμπόριο μεταφέροντας το 90% του παγκόσμιου εμπορίου δια θαλάσσης», ανέφερε.

Επίσης, το μεγαλύτερο θέμα που παραμένει άλυτο, σημείωσε ο κ. Καζάκος, είναι ο εμβολιασμός πληρωμάτων. «Μην ξεχνάμε ότι οι αφανείς ήρωες της θάλασσας είναι οι ναυτικοί μας, άρα χρειάζεται να τυγχάνουν ιδιαίτερης συμπεριφοράς και να αναδεiχθούν ως άτομα σε ουσιώδη υπηρεσίες», σημείωσε. Η Κύπρος το έχει αναγνωρίσει όχι όμως όλες οι υπόλοιπες χώρες, πρόσθεσε.

Ένας βασικός στόχος που απομένει στην ναυτιλία είναι ο εμβολιασμός των ναυτικών από τις διάφορες χώρες ανάμεσα και η Κύπρος κατά τον κ. Καζάκο.

«Η Ναυτιλία, είναι πλέον από τις παγκοσμιοποιημένες βιομηχανίες στην Κύπρο και δεν έμεινε ανεπηρέαστη από την πανδημία». Επομένως, το 2021 ήταν ένα έτος όπου όλες οι προσπάθειες του Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου επικεντρώθηκαν στο να περιορίσουν τις επιπτώσεις.

Είναι σημαντικό, τόνισε, ότι η Κυπριακή Ναυτιλία συνέχισε να αποτελεί τον 11ο μεγαλύτερο Εμπορικό στόλο παγκοσμίως και τον 3ο μεγαλύτερο στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) και το μεγαλύτερο Κέντρο Πλοιοδιαχείρισης στην ΕΕ και ένα από τα μεγαλύτερα παγκοσμίως. 

Το ενδιαφέρον των Κυπρίων για τον ναυτιλιακό τομέα

Κληθείς να σχολιάσει την συνεισφορά της Ναυτιλίας στην Κυπριακή οικονομία, σημείωσε ότι αντιστοιχεί στο 7% του ΑΕΠ, γύρω στο €1.2 δις, ποσοστό που καθίσταται ακόμη πιο σημαντικό, εάν ληφθεί υπόψη η οικονομική αστάθεια και διαταραχή της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας. 

Στην ερώτηση αν υπάρχει ενδιαφέρον για εργασία σε αυτό τον τομέα στην Κύπρο, σημείωσε ότι απασχολεί γύρω στις 9000 περίπου υπαλλήλους και με πάνω από 200 Ναυτιλιακές εταιρείες, που δραστηριοποιούνται στην Κύπρο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο από την 1η Ιανουαρίου του 2022, έχει για πρώτη φορά στα Κυπριακά ναυτιλιακά δρώμενα, την ταυτόχρονη Προεδρία της Ένωσης Ευρωπαίων Πλοιοκτητών (ECSA) και την Αντιπροεδρία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητήριού (ICS). Αυτό θα έχει άμεση και σημαντική εμπλοκή στη χάραξη Πλοιοκτητικής πολιτικής σε Ευρωπαϊκή και διεθνή βάση αντίστοιχα, στα κύρια αυτά θέματα, προβάλλοντας έτσι έμπρακτα και την Κυπριακή Ναυτιλία παγκοσμίως.

Παρακολουθείστε όσα δήλωσε στην εκπομπή Business Hour By Brief ο κ. Καζάκος:

*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank