ΚΕΒΕ: Ανοίγει η Οικονομία- Δεν θα δούμε περεταίρω κρατική στήριξη

Γιατί ο Γενικός Γραμματέας του ΚΕΒΕ, υποστηρίζει ότι δεν θα χρειαστεί και άλλη κρατική στήριξη στις επιχειρήσεις

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΞΕΝΙΑ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ


*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank

Θετική χαρακτήρισε ο γενικός γραμματέας του ΚΕΒΕ, Μάριος Τσιακκής, την κρατική στήριξη των 3 εκατομμυρίων ευρώ σε επιχειρήσεις που είτε είχαν μειωμένη λειτουργία έως καθόλου κυρίως την εορταστική περίοδο, λόγω των μέτρων κατά της πανδημίας, στην εκπομπή Business Hour By Brief (31/1). «Ήταν μια κίνηση σωστή να στηριχθούν για να καλύψουν μέρος τουλάχιστον των λειτουργικών τους πάγιων εξόδων που είτε εργάζονται είτε όχι αυτά συνεχίζουν να υπάρχουν», σημείωσε.

Κληθείς να απαντήσει αν θα υπάρξει συνέχεια σε αυτή την οικονομική στήριξη και για άλλες επιχειρήσεις, σημείωσε πως σύμφωνα με συζητήσεις που έχει το Επιμελητήριο με κυβερνητικά στελέχη αυτό το διάστημα, αυτό είναι δύσκολο.

«Μόνο στην περίπτωση μεγάλης ανατροπής με την πανδημία που θα καθήλωνε και πάλι την οικονομία σε βαθμό και έκταση lockdown, κάτι που απευχόμαστε», πρόσθεσε ο κ. Τσιακκής.

Υπογράμμισε μάλιστα ότι το Επιμελητήριο θεωρεί ότι αυτό είναι το μέτρο που δόθηκε και δεν αναμένεται περεταίρω στήριξη σε άλλες επιχειρήσεις, με το ΚΕΒΕ να παρακολουθεί τις εξελίξεις με την πανδημία και το άνοιγμα της οικονομίας.

Όπως ανέφερε ήδη συζητούνται περαιτέρω χαλαρώσεις, χωρίς να φαίνεται να κλείνουν επιχειρήσεις ώστε να χρειαστεί επιπλέον στήριξη.

Παραμένει το πρόβλημα με την εφοδιαστική αλυσίδα – Ελλείψεις 

Τα προβλήματα με την εφοδιαστική αλυσίδα παραμένουν, ανεξαρτήτως ότι η πανδημία υποχωρεί, τόνισε ο ΓΓ του ΚΕΒΕ στην εκπομπή Business Hour By Brief , τονίζοντας ότι οι συνέπειες θα φανούν μέσα στο καλοκαίρι του 2022.

 Όπως ανέφερε τ προβλήματα είναι ακόμη σε υψηλά επίπεδα ανά το παγκόσμιο, προσθέτοντας πως αυτό που διαφαίνεται είναι ότι ενδεχομένως να υπάρξουν ελλείψεις προϊόντων τους επόμενους 5-6 μήνες τουλάχιστον, λόγω της πρόσφατης έξαρσης της πανδημίας.

«Πολλές εταιρείες, ακόμη και στην Κίνα, καθώς εντοπίστηκε και εκεί έξαρση κρουσμάτων που οδήγησε σε κλείσιμο παραγωγικών διαδικασιών επιχειρήσεων, αναμένεται να μεταφερθεί ή να διαφανεί τους επόμενους μήνες με την πιθανότητα ελλείψεων ή ελλειμματικών / μειωμένων παραγωγών», πρόσθεσε.

Αποτέλεσμα των ελλείψεων ή μειωμένων παραγωγών είναι ο επιπλέον αποσυντονισμός της ομαλής οικονομικής δραστηριότητας. «Είναι κάτι που παρακολουθούμε για να δούμε πως θα εξελιχθεί», τόνισε.

Τι κάνει κάθε εταιρεία στο λιμάνι - Δικαιολογούνται κάποιες αυξήσεις από τις εταιρείες στο Λιμάνι – Η επεξήγηση του ΚΕΒΕ 

Σε σχέση με τις αυξήσεις στο λιμάνι ο γενικός γραμματέας του ΚΕΒΕ, Μάριος Τσιακκής, σημείωσε ότι δεν τίθεται θέμα λαϊκισμού στη συζήτηση του θέματος και αφού επεσήμανε τις 3 διαχειρίστριες εταιρείες, ανέφερε ότι από τη μια είναι δικαιολογημένες οι αυξήσεις που εισηγούνται και από τα συμβόλαια που έχουν σχετική πρόνοια για αυξήσεις αλλά κα επειδή και οι ίδιες έχουν επηρεαστεί από τις συνέπειες της πανδημίας χρεώνοντας της επιπλέον κόστη. Από την άλλη, σημείωσε τίθεται θέμα στο ποσό αύξησης και στην φόρμουλα με την οποία υπολογίζεται, σημείωσε.

Αρχικά, επεξήγησε στην εκπομπή Business Hour By Brief . ότι όταν έγινε η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, το κράτος υπέγραψε τις συμφωνίες ανάθεσης της διαχείρισης με τρεις εταιρείας. Η Eurogate, συγκεκριμένα κατά τον κ. Τσιακκή, σχετίζεται με την διαχείριση του τερματικού, όπου είναι τα εμπορευματοκιβώτια και ο μεγαλύτερος όγκος εργασίας στο λιμάνι. Η δεύτερη εταιρεία, η DP World, χειρίζεται περισσότερο το κομμάτι των «χύμα» φορτίων, όπως είναι τα φορτία ξυλείας, σιδήρου, σιτηρών και εισαγωγής αυτοκινήτων. Η Τρίτη εταιρεία (P&O Maritime Cyprus),  σχετίζεται με υπηρεσίες ρυμούλκησης πλοίων κλπ.

Από την οποιαδήποτε αύξηση εσόδων του λιμανιού και κατ' επέκταση του κράτους, κατά τον κ. Τσιακκή, κυμαίνεται και το κέρδος που παίρνει το οποίο ανέρχεται στο 52% από τη μια εταιρεία και στο 63,7% από την άλλη εταιρεία. 

Σύμφωνα με τον κ. Τσιακκή, όπως ισχύει και σε διεθνείς μακροχρόνιες συμβάσεις, έχει προβλεφθεί μια ρήτρα, που προβλέπει αναθεώρηση ταρίφας κατά την διάρκεια της σύμβασης. «Οι ταρίφες αναθεωρούνται κάθε χρόνο σύμφωνα με τον δείκτη που έχει καθοριστεί, επομένως δίνεται αυτοποιημένα μια αύξηση και δεν χρειάζεται την έγκριση Υπουργείου και δικαιωματικά μέχρι αυτό το σημείο μπορούν να πάρουν αυτή την αύξηση», σημείωσε.

«Εμείς ως ΚΕΒΕ από το 2019 λέμε ότι είναι λανθασμένη αυτή η φόρμουλα που χρησιμοποιείται και θα πρέπει να την διορθώσουμε», τόνισε,

Στην προκειμένη περίπτωση, η φόρμουλα κατά τον κ. Τσιακκή, δείχνει ότι προκύπτει μια αύξηση του 16% στις ταρίφες, επομένως, επειδή δεν διορθώθηκε η φόρμουλα τότε, οι εταιρείες δικαιωματικά μπορούν να πάρουν αυτή την αύξηση που προκύπτει τώρα.

Η αύξηση του 16% είναι υπερβολική, σημείωσε ο κ. Τσιακκής και θα δημιουργήσει επιπρόσθετα προβλήματα σε μια ήδη ταλαιπωρημένη οικονομία που είχε να αντιμετωπίσει όλες τις αυξήσεις οι οποίες συνεχίζονται, όπως στις τιμές των καυσίμων, στα προϊόντα και στα μεταφορικά.

Το ΚΕΒΕ υποστηρίζει ότι δικαιούνται να θέσουν κάποια αύξηση οι εταιρείες, καθώς έχουν αύξηση και στο κόστος λειτουργίας τους, από καύσιμα, το ηλ. ρεύμα, του προσωπικού τους αλλά να είναι μέρος του 16%. «Δεν δικαιολογείται να πάρουν το 16% ή να επιβληθεί μια τέτοια αύξηση και το κράτος να  παίρνει ένα 60% ως έσοδα από μια ταλαιπωρημένη οικονομία», υπογράμμισε ο κ. Τσιακκής.

Χρειάζεται προσεκτικός και λεπτός χειρισμός σε επαφή και συνεννόηση με το κράτος και τις επιχειρήσεις, σημειώνει ο κ. Τσιακκής και είναι αυτό που προσπαθεί και το ΚΕΒΕ. «Γι’ αυτό ζητήσαμε και από τον γενικό διευθυντή ο οποίος κάλεσε σύσκεψη στις 14 Ιανουαρίου στην παρουσία των εταιρειών.

Επιπλέον ο κ. Τσιακκής επεσήμανε ότι είναι κατανοητό πως αυτές οι εταιρείες έχουν επενδύσει, γιατί θέλουν να έχουν κέρδος και πρέπει να τους αναγνωριστεί ότι έχουν  βελτιώσει τις υπηρεσίες και την ταχύτητα εξυπηρέτησης από τότε που διαχειρίζονται το λιμάνι, αυξάνοντας μάλιστα και τα κέρδη του κράτους. Αυτό που προτείνει ο κ. Τσιακκής είναι οι εταιρείες να μην πάρουν όλο το σύνολο της αύξησης, καθώς ο δείκτης που εξάγει η φόρμουλα δεν συνάδει με  άμεση πραγματική αύξηση του κόστους λειτουργίας τους.

Όπως ανέφερε ο κ. Τσιακκής υπήρξε κατανόηση από τις διαχειρίστριες εταιρείες και έδωσαν κάποια παράταση μέχρι τον Μάρτιο του 2022 για να δώσουν χρόνο στις προσπάθειες που καταβάλλει ο Υπουργός Μεταφορών και ο Γενικός Διευθυντής για να διευθετηθεί το θέμα. «Θέλω να πιστεύω ότι όλοι, μέσα στο πνεύμα κατανόησης θα δουλέψουμε συναινετικά και θα βρούμε μια λύση για να δούμε πως θα περάσουμε αυτή την περίοδο».

Τέλος, ο κ. Τσιακκής υπογράμμισε ότι είναι και προς το συμφέρον των εταιρειών να κρατιούνται χαμηλά οι ταρίφες γιατί όσο ακριβαίνουν αυξάνεται μόνιμα και το κόστος διακίνησης εμπορευμάτων μέσα στο λιμάνι τόσο στην εισαγωγή όσο και στην εξαγωγή.

Για να λειτουργήσουμε ως λιμάνι διαμετακομιστικού εμπορίου και να έρχονται φορτία από άλλα μέρη του κόσμου και να διεκπεραιώνονται μέσω του λιμανιού μας οι χρεώσεις θα πρέπει να κρατηθούν σε χαμηλό ανταγωνιστικό επίπεδο.

Κρατικές Εγγυήσεις – Το ενδιαφέρον

Παράλληλα, ο κ. Τσιακκής αναφέρθηκε στις κρατικές εγγυήσεις, σημειώνοντας ότι αρχές Ιανουαρίου, έγινε μια διαδικτυακή εκδήλωση με το Υπουργείο Οικονομικών, την Κεντρική Τράπεζα και το Γενικό Λογιστήριο παρουσιάζοντας το Σχέδιο σε πέραν των 120 εταιρείες που συμμετείχαν, με 7 τράπεζες να εκδηλώνουν το ενδιαφέρον τους με ένα ποσό γύρω στα 545 εκατομμύρια ευρώ από το 1 δις ευρώ που προβλεπόταν.

«Είναι ένα σημαντικό ποσό που θα διατεθεί μέσα από αυτό το σχέδιο και είναι σε εξέλιξη η παραλαβή αιτήσεων από τις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις προς τις τράπεζες για να τύχουν αξιολόγησης και να ξεκινήσει η αποδέσμευση κονδυλίων», σημείωσε

Ο κ. Τσιακκής τόνισε ότι πρόκειται για ένα εργαλείο που πρέπει να αξιοποιήσουν οι Κυπριακές επιχειρήσεις καθώς θα λύσει το πρόβλημα ρευστότητας που είχαν και παραμένει σοβαρό.

«Θα πρέπει να επικαιροποιήσουμε την ενημέρωση είτε με τις τράπεζες, είτε με το Υπουργείο Οικονομικών, αν υπάρχουν τέτοια στοιχεία, πόσες αιτήσεις έχουν υποβληθεί, το ύψος δανείων που αιτούνται και πόσα από αυτά θα εγκριθούν», σημείωσε.

Τέλος τόνισε ότι παραμένει στην τράπεζα να αξιολογήσει την αίτηση κάθε εταιρείας και να χρηματοδοτήσει τις βιώσιμες κα σωστές επιχειρήσεις που θα μπορούν να αποπληρώσουν.

Παρακολουθείστε όσα δήλωσε στην εκπομπή ο κ. Τσιακκής: 

*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank