ΚΕΒΕ: Εξηγεί την εισήγηση για συγχώνευση τραπεζών

*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank

Ο Γενικός Γραμματέας του Κυπριακού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, Μάριος Τσιακκής καλεσμένος στην εκπομπή Business Hour By brief την Τρίτη 19 Οκτωβρίου, υπέδειξε τα κυριότερα σημεία της πρότασης του ΚΕΒΕ που κατατέθηκαν την Δευτέρα (18/10) στον Πρόεδρο για την μετά πανδημία εποχή.

Την ίδια ώρα αναφέρθηκε στην θέση του ΚΕΒΕ για τις συγχωνεύσεις τραπεζών και την ψηφιοποίηση υπηρεσιών τους. Παράλληλα, ο κ. Τσιακκής αναφέρθηκε και στην ακρίβεια την οποία η Κύπρος όπως σημειώνει δεν έχει τη λύση, αλλά θα πρέπει να βρει τρόπο να την διαχειριστεί. 

Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκε επίσης και η θέσπιση κατώτατου μισθού με τον κ. Τσιακκή να σημειώνει ότι επιθυμούν πρώτα να τύχουν ενημέρωσης για το τι αναφέρει αυτή η μελέτη με αριθμούς ώστε αν χρειαστεί το ΚΕΒΕ να αναπροσαρμόσει τη θέση του.

Επιπλεόν, σχολίασε και τη συμφωνία για τον παγκόσμιο εταιρικό φόρο, το νέο σχέδιο προσέλκυσης εταιρειών και πως το κράτος θα μπορούσε να στηρίξει οικονομικά τους πολίτες μπροστά στο κύμα ακρίβειας που μοιάζει αβέβαιο για την ώρα αλλά και για το πόσο θα κρατήσει, όπως χαρακτηριστικά ανέφερε. 

Aναλυτικά όσα ανέφερε ο ΓΓ του ΚΕΒΕ, Μάριος Τσιακκής στο  Business Hour By Βrief:

Τα κυριότερα σημεία της πρότασης 66 σημείων του ΚΕΒΕ  

To KEBE σε συνεργασία με πέντε κορυφαίους οικονομολόγους, συνέταξαν μια πρόταση με 66 σημεία που πρέπει να συζητήσουμε για να ξεπεραστούν όχι μόνο προβλήματα που δημιουργήθηκαν μετά την εμφάνιση του κορωνοϊού λαλά και αυτά που προϋπήρχαν και πως τα χειριζόμαστε συντεταγμένα ώστε η Κύπρος να καταφέρει να τα ξεπεράσει, όπως σημείωσε ο ΓΓ του ΚΕΒΕ. 

Ο οδηγός παραδόθηκε την Δευτέρα 18 Οκτωβρίου στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, τους Υπουργούς, Γενικούς Διευθυντές Υπουργείων και σε άλλους φορείς της οικονομίας και απεστάληκε στους αρχηγούς των κομμάτων.
Για τον οδηγό συνεργάστηκαν με το ΚΕΒΕ οι οι οικονομολόγοι Μάριος Κληρίδης, Σοφρώνης Κληρίδης, Μιχάλης Σαρρής, Ανδρέας Χαραλάμπους, Γιώργος Συρίχας.

Στον οδηγό μετά την γενική ανασκόπηση αναφέρονται προβλήματα που αφορούν το κανονιστικό και εποπτικό πλαίσιο στα θέματα διαφάνειας και καταπολέμησης της διαφθοράς, θέμα στο οποίο πρέπει να δοθεί προτεραιότητα κατά το ΚΕΒΕ.

Αφορά το θέμα εκσυχρονισμού του κράτους ειδικά σε θέματα γραφειοκρατίας, οι δαιδαλώδεις διαδικασίες η αναποτελεσματική εξυπηρέτηση του κόσμου από τη Δημόσια Υπηρεσία που ταλαιπωρεί πολίτες και επιχειρήσεις, αλλά και θέματα προσλήψεων και προαγωγών στη Δημόσια Υπηρεσία και χρήζει άμεσου χειρισμού.

Όπως σημείωσε ο κ. Τσιακκής υπάρχουν αξιόλογοι επαγγελματίες και καλά στελέχη στη Δημόσια Υπηρεσία αλλά το σύστημα  δεν τους βοηθά να εξελίξουν τις ικανότητές τους και την ποιότητα εξυπηρέτησης των πολιτών.

Επιπλέον όπως σημείωσε ο κ. Τσιακκής στην πρόταση των 66 σημείων αναφέρονται σε κίνητρα που πρέπει να δοθούν σε επιχειρήσεις ώστε να λειτουργήσουν καλύτερα μέσα στην αγορά και να διαφοροποιήθεί σημαντικά το οικονομικό μοντέλο της χώρας σε άλλους τομείς, όπως η πράσινη ανάπτυξη, η κυκλική οικονομία, οι ενεργειακές υποδομές, οι νεοφυείς επιχειρήσεις κ.α.

Επίσης αγγίζουν και τα θέματα της εκπαίδευσης στη χώρα αφού διαπιστώθηκαν από το ΚΕΒΕ κενά και αδυναμίες, σε σχέση με τις γνώσεις και δεξιότητες που προσφέρονται στους απόφοιτους και τις ανάγκες των επιχειρήσεων, καθώς υπάρχει αναντιστοιχία ικανοτήτων και αναγκών.

Σε σχέση με τα θέματα τραπεζών και Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων το ΚΕΒΕ αναφέρεται στο θέμα των Δημοσιονομικών και χαιρετίζουν την στήριξη που έδωσε το κράτος κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Το Δημοσιονομικό χρέος έχει εκτοξευθεί και χρειάζεται ένα συντεταγμένο σχεδιασμό ώστε έγκυρα και γρήγορα να κουβεντιάσουμε πώς αυτα τα δημοσιονομικά θα είναι βιώσιμα και να συνεχίσει να υπάρχει η ανάπτυξη, όπως σημείωσε ο κ. Τσιακκής,

"Βάζοντας χρονικό ορόσημο μέχρι το 2035, πρέπει να είμαστε έτοιμοι με μια ανταγωνιστική βιώσιμη οικονομία και εισηγούμαστε πολύ συγκεκριμένα τη δημιουργία Μηχανισμού Παρακολούθησης και Εφαρμογής και Υλοποίησης του σχεδίου με πολύ συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα αξιολόγης και δείκτες απόδοσης προόδου", συμπλήρωσε ο κ. Τσιακκής σημειώνοντας παράλληλα πως αυτός ο Μηχανισμός θα μπορεί όχι μόνο να αξιολογεί αλλά και να παρεμβαίνει.

Συγχωνεύσεις τραπεζών: Ψηφιοποίηση και αξιοποίηση του προσωπικού, αλλιώς 

Μέσα στο υπόμνημα σημειώνεται ότι και το τραπεζικό σύστημα αντιμετωπίζει κάποια προβλήματα ξεκινώντας από τα ΜΕΔ και την ανάγκη να προχωρήσει σε ψηφιοποίηση, όπως κάνει ήδη για τις υπηρεσίες του για να μειώσει τα κόστη λειτουργίας του. Ένα ζήτημα που δημιουργείται σημειώνει ο κ. Τσιακκής είναι ότι ο αριθμός των εργαζομένων δεν θα μπορεί να δικαιολογείται με την ψηφιοποήση υπηρεσιών καθώς σίγουρα θα πρέπει να μειωθεί.

Άρα, τόνισε ο ΓΓ του ΚΕΒΕ, θα πρέπει να σχεδιαστεί ένας τρόπος για το πώς θα μειωθεί αυτός ο αριθμός αξιοποιώντας αυτό το εργατικό προσωπικό σε άλλες θέσεις, καθώς διαθέτουν εμπειρία και γνώσεις που είναι χρήσιμα για την λειτουργία των τραπεζικών συστημάτων.

Τα κόστη της ψηφιοποίησης σημειώνει, ίσως απορριφθεί από αυτές τις συγχωνεύσεις, ανέφερε και η πρόταση αυτή από το ΚΕΒΕ έχει στόχο κυρίως να προβληματίσει. Το ΚΕΒΕ, ξεκαθαρίζει ο κ. Τσιακκής δεν προτείνει απαραίτητα να γίνουν συγχωνεύσεις τραπεζών αλλά προτείνει στις τράπεζες να εξετάσουν αυτό το ενδεχόμενο καθώς το μέγεθος της οικονομίας δεν είναι τόσο μεγάλη που να δικαιολογεί τόσο μεγάλος αριθμό τραπεζών.

Για να μπορέσουν να ανταποκριθούν όπως σημείωσε και σε θέματα ελέγχου και διαφάνειας και συμμόρφωση με διεθνή πρότυπα και standards.

Εταιρικός Φόρος: Θα πάμε και στην Κύπρο από το 12,5% στο 15%

Κληθείς να σχολιάσει την απόφαση για αύξηση του εταιρικού φόρου από τις μεγάλες οικονομίες και αν θα ακολουθήσει και η Κύπρος αυτή την πολιτική σημείωσε ότι δεν μας δίνετε και μεγαλύτερη ευελιξία για το θέμα. Στην στιγμή που αυτό θα ακολουθήσουν μεγαλύτερες οικονομίες, τότε και η Κύπρος θα πρέπει να εξετάσει την αύξηση του εταιρικού συντελεστή στο 15%. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να συνδεθεί με φοροελαφρύνσεις και με εκσυγχρονισμό του φορολογικού συστήματος της χώρας.
Σύμφωνα και με την εισήγηση που είναι στο υπόμνημα του ΚΕΒΕ, ανέφερε, πρέπει να εκσυγχρονιστεί, λαμβάνοντας υπόψη ότι η τελευταία ριζική αλλαγή έγινε το 2002 και οφείλουμε να γνωρίζουμε ότι βοήθησε πολύ στην πρόοδο της χώρας τότε.
«Πρέπει να κάνουμε ξανά μια ριζική αλλαγή» τόνισε.

Όπως σημείωσε εξάντλησε τα όρια της χώρας το φορολογικό σύστημα,  άρα χρειάζεται μια αναβάθμιση ώστε το σύστημα να γίνει πιο απλό, φιλικό και εύκολα εφαρμόσιμο και να συνάδει με τους διεθνείς κανόνες. Να χτίσουμε, αναφέρει χαρακτηριστικά το μέλλον της χώρας πάνω σε άλλα στοιχεία που διατηρούμε σε πλεονεκτήματα σε σχέση με άλλες χώρες.
Αναφερόμενος στα πλεονεκτήματα οκ. Τσιακκής τόνισε, ότι το ΚΕΒΕ πάντοτε έλεγε ότι δεν είναι μόνο το φορολογικό σύστημα το μεγαλύτερο μας πλεονέκτημα στην Κύπρο αλλά η εξαιρετική ποιότητα του ανθρώπινου δυναμικού που έχουμε, οι ανταγωνιστικές τιμές που έχουμε και αναγνωρίζεται και εκτιμάται από ξένες και διεθνείς εταιρείες, οι καιρικές κλιματικές συνθήκες, η ασφάλεια που προσφέρει η χώρα, το βοιωτικό επίπεδο για κάποιον ξένο που θέλει να μετακομισεί και να δουλέψει στην Κύπρο. Ακόμη ένα πλεονέκτημα που παρουσιάζει η Κύπρος κατά τον κ. Τσιακκή είναι το Σύστημα Υγείας.

Επίσης αναφέρθηκε στο πλαίσιο διμερών συμφωνιών για απαλλαγή διπλής φορολογίας που έχει η Κύπρος το οποίο αποτελεί ένα δυνατό εργαλείο και σε συνδυασμό με τον εκσυγχρονισμό του φορολογικού συστήματος θα έχουμε καλύτερα αποτελέσματα.

Πως θα βοηθήσει το νέο σχέδιο για προσέλκυση εταιρειών

Η πρόσφατη ανακοίνωση της κυβέρνησης στοχεύει σε 2 παραμέτρους , σχολίασε ο κ. Τσιακκής αναφερόμενος στο νέο σχέδιο της για προσέλκυση εταιρειών.

Πρώτα, υπέδειξε, με αυτό το σχέδιο το κράτος θέλει να απλοποιήσει το σύστημα εργοδότησης για προσωπικό τρίτων χωρών, καθώς το κοινοτικό δεν έχει κάποιο πρόβλημα. Πιο συγκεκριμένα επιθυμεί να προσελκύσει προσωπικό με υψηλή μορφωτική και επαγγελματική στάθμη, δηλαδή να «τραβήξει» ταλέντα σε τομείς που θέλει να αναπτύξει για να μπορέσει να διαφοροποιήσει το παραδοσιακό μοντέλο ανάπτυξης.

«Δεν θέλουμε να υποβαθμίσουμε είτε τον τουρισμό, τις υπηρεσίες ή τον κατασκευαστικό τομέα αλλά επιθυμούμε να διευρύνουμε το μέγεθος και να προστεθούν καινούργιοι τομείς που έχουν να κάνουν με την καινοτομία την έρευνα, κοινής προστιθέμενής αξίας και τομείς αλλά και να προσελκύσουμε και ανθρώπους από αυτές τις χώρες που διαθέτουν αυτές τις γνώσεις για τα πλεονεκτήματα της Κύπρου που προαναφέρθηκαν, αλλά και να φέρει και Κύπριους που ζουν στο εξωτερικό και μπορούν δεδομένου ότι υπάρχουν αυτές οι δραστηριότητες να επιστρέψουν στην χώρα τους», ανέφερε.

Μέσα από την πρόταση, πρόσθεσε ο κ. Τσιακκής, δίνονται φορολογικά κίνητρα ως αμοιβές αυτών των ανθρώπων ως κίνητρο για να τους προσελκύσουμε.

Από εκεί και πέρα, σημείωσε, υπάρχουν κίνητρα για να επενδύσουν και φυσικά πρόσωπα σε εταιρείες καινοτομίας, τεχνολογίας, ναυτιλίας και σε άλλους νέους επιστημονικούς τομείς ώστε να τους αναπτύξουμε.

Κατώτατος μισθός: Το ΚΕΒΕ θέλει να δει την μελέτη 

Ο κ. Τσιακής ερωτηθείς σχετικά με τις συζητήσεις για τον κατώτατο μισθό σημείωσε πως το ΚΕΒΕ δεν έχει ακόμη πάρει την μελέτη που αφορά την θέσπιση κατώτατου μισθού, σημειώνοντας πως η διαχρονική θέση του ΚΕΒΕ είναι ότι είναι ανοιχτοί στην εφαρμογή του κατώτατου μισθού αλλά στη βάση μελετών και αν υπάρχουν επαγγέλματα που δεν αμείβονται όσο έπρεπε τότε θα μπορούσαν να προστεθούν στη νομοθεσία κάτω από τα 9 επαγγέλματα για τα οποία ήδη έχει θεσπιστεί κατώτατος μισθός. Το ΚΕΒΕ, σύμφωνα με τον κ. Τσιακκή αναμένει να πάρει αυτή τη μελέτη για να μπει στη συζήτηση, σημειώνοντας πως το απόγευμα της Τρίτης είχαν συνάντηση στο ΚΕΒΕ με την Υπουργό Εργασίας σχετικά με το ζήτημα, ζητώντας παράλληλα να τύχουν ενημέρωσης για το τι αναφέρει αυτή η μελέτη με αριθμούς ώστε αν χρειαστεί το ΚΕΒΕ να αναπροσαρμόσει τη θέση του για τον κατώτατο μισθό.

Κύμα ακρίβειας: Μπορεί η Κύπρος να δώσει λύση;

Η Κύπρος δεν μπορεί να δώσει λύση στην εισαγόμενη ακρίβεια, σχολίασε ο κ. Τσιακκής. Οι εισαγόμενες αυξήσεις, συμπλήρωσε, είναι πέραν των δυνατοτήτων της μικρής Κύπρου. «Θα υποφέρουμε», είπε χαρακτηριστικά και θα πρέπει να διαχειριστούμε αυτές τις αυξήσεις όπως θα κάνουν και άλλες μεγάλες χώρες, όπως η Γερμανία, η Αμερική κ.α.

Πως το κράτος μπορεί να στηρίξει τους πολίτες κατά της ακρίβειας

Κατά τον κ. Τσιακκή το κράτος, θα έπρεπε ενδεχομένως να αλαφρύνει το βάρος και για τους καταναλωτές και για τις επιχειρήσεις και είναι κάτι που μελετά το ΚΕΒΕ. Όπως ανέφερε θα μπορούσε να επιτευχθεί με κάποιες απευθείας χορηγήσεις που επέτρεψε η ΕΕ να γίνουν, αναγνωρίζοντας το πρόβλημα που έχει προκληθεί από την πανδημία, ή με επιδότηση είτε του κόστους της Ηλεκτρικής Ενέργειας ή των καυσίμων για σκοπούς θέρμανσης, για βιομηχανικούς σκοπούς, για τη μετακίνηση των εμπορικών οχημάτων για βιομηχανικούς σκοπούς, για το ΦΠΑ στα προϊόντα πρώτης ζήτησης. Ενδεχομένως το κράτος θα μπορούσε ίσως να αποφασίσει κάποια μείωση σε φόρους κατανάλωσης για να μειωθούν οι τιμές.

Για το αν θα έχουν βραχυπρόθεσμο ή μακροπρόθεσμο ορίζοντα αυτές οι αυξήσεις είναι κάτι δεν μπορεί να προβλεφθεί για την ώρα, σύμφωνα με τον κ. Τσιακκή. Τα μηνύματα διεθνώς, πρόσθεσε, δείχνουν ότι ενδεχομένως να μην είναι τόσο σύντομο το διάστημα της ακρίβειας.

Για παράδειγμα ανέφερε, ότι στην Κίνα υπάρχει πρόβλημα ηλεκτρικής επάρκειας για να καλύψουν τις ανάγκες της βιομηχανίας για να πράξουν τα προϊόντα. Λόγω μάλιστα της θέσης της ως παγκόσμιος προμηθευτής και πρώτων υλών και για ενδιάμεσα αλλά και τελικά προϊόντα, φοβούνται ότι τον χειμώνα που θα πρέπει να προμηθεύσουν και τα σπίτια με ηλεκτρική ενέργεια ενδεχομένως να υπάρξει μεγαλύτερος επηρεασμός της εφοδιαστικής αλυσίδας, άρα περεταίρω αύξηση τιμών.  


Δείτε όσα ανέφερε ο ΓΓ του ΚΕΒΕ, Μάριος Τσιακκής στο  Business Hour By Βrief:

Ξ.Π

Ξένια Προδρόμου
 
16363