ΚΕΒΕ: Τι κάνει κάθε εταιρεία στα Λιμάνια

Χρειάζεται προσεκτικός και λεπτός χειρισμός σε επαφή και συνεννόηση με το κράτος και τις επιχειρήσεις, λέει το ΚΕΒΕ

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΞΕΝΙΑ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ


*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank

Σε σχέση με τις αυξήσεις στο λιμάνι ο γενικός γραμματέας του ΚΕΒΕ, Μάριος Τσιακκής, σημείωσε στην εκπομπή Business Hour By Brief (31/1), ότι δεν τίθεται θέμα λαϊκισμού στη συζήτηση του θέματος και αφού επεσήμανε τις 3 διαχειρίστριες εταιρείες, ανέφερε ότι από τη μια είναι δικαιολογημένες οι αυξήσεις που εισηγούνται και από τα συμβόλαια που έχουν σχετική πρόνοια για αυξήσεις αλλά κα επειδή και οι ίδιες έχουν επηρεαστεί από τις συνέπειες της πανδημίας χρεώνοντας της επιπλέον κόστη. Από την άλλη, σημείωσε τίθεται θέμα στο ποσό της αύξησης και στην φόρμουλα με την οποία υπολογίζεται.

>>> Διαβάστε επίσης: ΚΕΒΕ: Ανοίγει η Οικονομία- Δεν θα δούμε περεταίρω κρατική στήριξη <<<

Αρχικά, επεξήγησε ότι όταν έγινε η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού, το κράτος υπέγραψε τις συμφωνίες ανάθεσης της διαχείρισης με τρεις εταιρείες. Η Eurogate, συγκεκριμένα κατά τον κ. Τσιακκή, σχετίζεται με την διαχείριση του τερματικού, όπου είναι τα εμπορευματοκιβώτια και ο μεγαλύτερος όγκος εργασίας στο λιμάνι. Η δεύτερη εταιρεία, η DP World, χειρίζεται περισσότερο το κομμάτι των «χύμα» φορτίων, όπως είναι τα φορτία ξυλείας, σιδήρου, σιτηρών και εισαγωγής αυτοκινήτων. Η Τρίτη εταιρεία (P&O Maritime Cyprus), σχετίζεται με υπηρεσίες ρυμούλκησης πλοίων κλπ.

Από την οποιαδήποτε αύξηση εσόδων του λιμανιού και κατ' επέκταση του κράτους, κατά τον κ. Τσιακκή, κυμαίνεται και το κέρδος που παίρνει το οποίο ανέρχεται στο 52% από τη μια εταιρεία και στο 63,7% από την άλλη εταιρεία. 

Σύμφωνα με τον κ. Τσιακκή, όπως ισχύει και σε διεθνείς μακροχρόνιες συμβάσεις, έχει προβλεφθεί μια ρήτρα, που προβλέπει αναθεώρηση ταρίφας κατά την διάρκεια της σύμβασης. «Οι ταρίφες αναθεωρούνται κάθε χρόνο σύμφωνα με τον δείκτη που έχει καθοριστεί, επομένως δίνεται αυτοποιημένα μια αύξηση και δεν χρειάζεται την έγκριση Υπουργείου και δικαιωματικά μέχρι αυτό το σημείο μπορούν να πάρουν αυτή την αύξηση», σημείωσε.

«Εμείς ως ΚΕΒΕ από το 2019 λέμε ότι είναι λανθασμένη αυτή η φόρμουλα που χρησιμοποιείται και θα πρέπει να την διορθώσουμε», τόνισε,

Στην προκειμένη περίπτωση, η φόρμουλα κατά τον κ. Τσιακκή, δείχνει ότι προκύπτει μια αύξηση του 16% στις ταρίφες, επομένως, επειδή δεν διορθώθηκε η φόρμουλα τότε, οι εταιρείες δικαιωματικά μπορούν να πάρουν αυτή την αύξηση που προκύπτει τώρα.

Η αύξηση του 16% είναι υπερβολική, σημείωσε ο κ. Τσιακκής και θα δημιουργήσει επιπρόσθετα προβλήματα σε μια ήδη ταλαιπωρημένη οικονομία που είχε να αντιμετωπίσει όλες τις αυξήσεις οι οποίες συνεχίζονται, όπως στις τιμές των καυσίμων, στα προϊόντα και στα μεταφορικά.

Το ΚΕΒΕ υποστηρίζει ότι δικαιούνται να θέσουν κάποια αύξηση οι εταιρείες, καθώς έχουν αύξηση και στο κόστος λειτουργίας τους, από καύσιμα, το ηλ. ρεύμα, του προσωπικού τους αλλά να είναι μέρος του 16%. «Δεν δικαιολογείται να πάρουν το 16% ή να επιβληθεί μια τέτοια αύξηση και το κράτος να  παίρνει ένα 60% ως έσοδα από μια ταλαιπωρημένη οικονομία», υπογράμμισε ο κ. Τσιακκής.

Χρειάζεται προσεκτικός και λεπτός χειρισμός σε επαφή και συνεννόηση με το κράτος και τις επιχειρήσεις, σημειώνει ο κ. Τσιακκής και είναι αυτό που προσπαθεί και το ΚΕΒΕ. «Γι’ αυτό ζητήσαμε και από τον γενικό διευθυντή ο οποίος κάλεσε σύσκεψη στις 14 Ιανουαρίου στην παρουσία των εταιρειών.

Επιπλέον ο κ. Τσιακκής επεσήμανε ότι είναι κατανοητό πως αυτές οι εταιρείες έχουν επενδύσει, γιατί θέλουν να έχουν κέρδος και πρέπει να τους αναγνωριστεί ότι έχουν  βελτιώσει τις υπηρεσίες και την ταχύτητα εξυπηρέτησης από τότε που διαχειρίζονται το λιμάνι, αυξάνοντας μάλιστα και τα κέρδη του κράτους. Αυτό που προτείνει ο κ. Τσιακκής είναι οι εταιρείες να μην πάρουν όλο το σύνολο της αύξησης, καθώς ο δείκτης που εξάγει η φόρμουλα δεν συνάδει με  άμεση πραγματική αύξηση του κόστους λειτουργίας τους.

Όπως ανέφερε ο κ. Τσιακκής υπήρξε κατανόηση από τις διαχειρίστριες εταιρείες και έδωσαν κάποια παράταση μέχρι τον Μάρτιο του 2022 για να δώσουν χρόνο στις προσπάθειες που καταβάλλει ο Υπουργός Μεταφορών και ο Γενικός Διευθυντής για να διευθετηθεί το θέμα. «Θέλω να πιστεύω ότι όλοι, μέσα στο πνεύμα κατανόησης θα δουλέψουμε συναινετικά και θα βρούμε μια λύση για να δούμε πως θα περάσουμε αυτή την περίοδο».

Τέλος, ο κ. Τσιακκής υπογράμμισε ότι είναι και προς το συμφέρον των εταιρειών να κρατιούνται χαμηλά οι ταρίφες γιατί όσο ακριβαίνουν αυξάνεται μόνιμα και το κόστος διακίνησης εμπορευμάτων μέσα στο λιμάνι τόσο στην εισαγωγή όσο και στην εξαγωγή.

Για να λειτουργήσουμε ως λιμάνι διαμετακομιστικού εμπορίου και να έρχονται φορτία από άλλα μέρη του κόσμου και να διεκπεραιώνονται μέσω του λιμανιού μας οι χρεώσεις θα πρέπει να κρατηθούν σε χαμηλό ανταγωνιστικό επίπεδο.

Παρακολουθήστε το σχετικό απόσπασμα από την εκπομπή:

*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank