Κομισιόν: Δεν είναι ορατά ακόμη τα αποτελέσματα του "Εστία"

Ανησυχίες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και για το ψηλό απόθεμα των Μη Εξυπηρετούμενων Δανειών
  • Το δημόσιο χρέος είναι από τα υψηλότερα στην Ε.Ε. – Ευάλωτη η Κύπρος σε κλυδωνισμούς

 

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διατυπώνει τις ανησυχίες της σε σχέση με το υψηλό απόθεμα των μη εξυπηρετούμενων δανείων των κυπριακών τραπεζών και τα χαμηλά περιθώρια επιτοκίων, τονίζοντας πως εξακολουθούν να επιβαρύνουν τις επιδόσεις των τραπεζών.  

Παρόλο που θεωρεί πως ο τραπεζικός τομέας επέστρεψε στην κερδοφορία κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018, επισημαίνει ότι οι τράπεζες κατέχουν μεγάλα αποθέματα μη εξυπηρετούμενων δανείων, ακόμη και μετά από σημαντικές εκχωρήσεις. «Τα καθαρά περιθώρια επιτοκίων εξακολουθούν να μειώνονται, ενώ ο δείκτης κόστους εκμετάλλευσης προς έσοδα σχεδόν διπλασιάστηκε κατά το πρώτο εξάμηνο του 2018» αναφέρει.

Η Επιτροπή σημειώνει πως «η Κύπρος έχει λάβει σημαντικά μέτρα για τη μείωση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, αλλά η χρήση όλων των διαθέσιμων αποτελεσματικών εργαλείων θα εξασφάλιζε περαιτέρω πρόοδο».

>>> Οι εξελίξεις της ημέρας - Brief - Επιλεγμένο περιεχόμενο <<<

Η ΣΚΤ και τα ΜΕΔ
Επίσης,  θεωρεί ότι τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια μπορεί να μειώθηκαν αισθητά το 2018, αλλά αυτό οφείλεται κυρίως λόγω της πώλησης και εκκαθάρισης της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας, η οποία μετέφερε ένα σημαντικό χαρτοφυλάκιο επισφαλών στοιχείων ενεργητικού από το τραπεζικό σύστημα σε χωριστό δημόσιο φορέα.

Ωστόσο χαρακτηρίζει ως θετική τη βελτίωση του πλαισίου αφερεγγυότητας και εκποιήσεων και τον νόμο για την πώληση δανείων που υιοθετήθηκαν από τις Αρχές καθώς και τη θέσπιση νομοθεσίας περί τιτλοποίησης δανείων.

Ιδιαίτερη αναφορά κάνει στο  σχέδιο «Εστία» το οποίο, όπως εξηγεί, είναι  σχεδιασμένο για την αντιμετώπιση μη εξυπηρετούμενων δανείων που είναι εξασφαλισμένα με υποθήκες σε πρώτη κατοικία και πρόκειται να εφαρμοστεί το 2019.

Όμως, σημειώνει πως «το Σχέδιο έχει προκαλέσει ανησυχίες σχετικά με τον ηθικό κίνδυνο και τον δίκαιο χαρακτήρα του». Θεωρεί ότι «τα μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα του σχεδίου δεν είναι ακόμη ορατά» και πιστεύει ότι «η άμεση χρήση όλων των διαθέσιμων εργαλείων σε συνδυασμό με ένα αποτελεσματικό δικαστικό σύστημα μπορεί να μετριάσει ορισμένους από αυτούς τους κινδύνους και τελικά να ενισχύσει τη νοοτροπία συνέπειας στις πληρωμές».

Οι διαπιστώσεις της Κομισιόν καταγράφονται στην έκθεση 2019 «European Semester: Assessment of progress on structural reforms, prevention and correction of macroeconomic imbalances, and results of in-depth reviews under Regulation (EU) No 1176/2011».

Η έκθεση αξιολογεί την πρόοδο των κρατών όσον αφορά τις οικονομικές και κοινωνικές προτεραιότητές τους, και παρουσιάζει την Κύπρο, την Ελλάδα και την Ιταλία ως τις  χώρες που αντιμετωπίζουν υπερβολικές ανισορροπίες.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Ανησυχίες για το ιδιωτικό χρέος
Ιδιαίτερες είναι οι ανησυχίες που διατυπώνει για το χρέος του ιδιωτικού τομέα. Όπως επισημαίνει, «ο δείκτης χρέους του ιδιωτικού τομέα προς το ΑΕΠ μειώνεται, αλλά εξακολουθεί να είναι μεταξύ των υψηλότερων στην ΕΕ».

Εξηγεί ότι η μείωση το 2018 οφειλόταν στην ισχυρή αύξηση του ΑΕΠ, τον πληθωρισμό, τις αποπληρωμές σε μετρητά, τις διαγραφές μη εξυπηρετούμενων δανείων και τις συμφωνίες ανταλλαγής χρέους με περιουσιακά στοιχεία.

Ωστόσο, παρατηρεί πως το νομικό πλαίσιο για την αφερεγγυότητα και τις εκποιήσεις και το σχέδιο «Εστία» αναμένεται να συμβάλουν στη μείωση του χρέους του ιδιωτικού τομέα.

Εκτιμά πως το δημόσιο θα ανέλθει στο 105 % του ΑΕΠ το 2018, αντιστρέφοντας εν μέρει τη μείωση του 2017 και διατυπώνει την άποψη ότι αναμένεται να μειώνεται σταθερά την περίοδο 2019-2020, λόγω της αναμενόμενης συνέχισης των υψηλών επιδόσεων στα δημόσια οικονομικά. Ωστόσο, δεν αποκρύβει τις ανησυχίες της ότι  «το δημόσιο χρέος είναι από τα υψηλότερα στην Ε.Ε., γεγονός που καθιστά την Κύπρο ευάλωτη σε ενδεχόμενους χρηματοπιστωτικούς ή οικονομικούς κλυδωνισμούς».

Χρύσω Αντωνιάδου
 
3461
Thumbnail

Την  προκήρυξη των προσφορών για την κατασκευή του δρόμου Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς (Τμήμα 1, Φάση Α΄) που προχώρησε σήμερα το Τμήμα Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων χαιρέτησαν οι Δήμαρχοι Πάφου και Πόλης Χρυσοχούς Φαίδωνας Φαίδωνος και Γιώτης Παπαχριστοφή αντίστοιχα. 

ad1mobile

Σε δηλώσεις του, ο Δήμαρχος Πάφου Φαίδωνας Φαίδωνος ανέφερε πως το γεγονός ότι σήμερα  προκηρύσσεται ο διαγωνισμός και ουσιαστικά σηματοδοτείται η κατασκευή του δρόμου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς αποτελεί για την Επαρχία Πάφου αναμφίβολα πολύ ευχάριστη εξέλιξη. Επιτέλους συνέχισε, οι υποσχέσεις δεκαετιών υλοποιούνται και  αυτό που διαφάνηκε είναι ότι οι υποσχέσεις της κυβέρνησης  μετατρέπονται σε έργα. Είναι, είπε ο κ. Φαίδωνος, ένα έργο υπερτοπικής σημασίας, σημειώνοντας ότι πέρα από τη σημαντική  βοήθεια που θα δοθεί  προς την Π. Χρυσοχούς θα δοθεί η δυνατότητα για ραγδαία ανάπτυξη ολόκληρης της περιοχής της Π. Χρυσοχούς αλλά και της Επαρχίας. 

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<<

 

Πρόκειται, συνέχισε ο Δήμαρχος Πάφου, για ένα από τα σημαντικότερα αν όχι το σημαντικότερο έργο των τελευταίων δεκαετιών που θα αλλάξει και την ανθρωπογεωγραφία αλλά και την οικονομική γεωγραφία ολόκληρης της Επαρχίας .  

Ακολούθως ο κ. Φαίδωνος συνεχάρη όλους όσους έχουν συμβάλει σ’ αυτή την προσπάθεια που έγινε .

Εξάλλου σε δηλώσεις του στο ΚΥΠΕ ο Δήμαρχος Πόλης Χρυσοχούς Γιώτης Παπαχριστοφή  χαιρέτησε την  εξέλιξη αυτή και ευχήθηκε όπως τηρηθούν τα χρονοδιαγράμματα. Το έργο είναι είπε,  σημαντικό για την Πάφο αλλά ιδιαίτερα για το διαμέρισμα Πόλης Χρυσοχούς. Επεσήμανε ωστόσο πως το νέο οδικό δίκτυο πρέπει να φτάσει μέχρι την Πόλη Χρυσοχούς. Δεν είμαστε, σημείωσε, «ικανοποιημένοι να  μείνει ως εκεί αλλά να προχωρήσει και η 2η φάση με στόχο την ανάπτυξη της περιοχής που είναι απομακρυσμένη». Ακολούθως ευχαρίστησε την κυβέρνηση, την Υπουργό Μεταφορών , τον Υπουργό Οικονομικών, τον πρώην Υπουργό Μεταφορών αλλά και όλα τα κόμματα, όπως είπε, που αντίκρισαν θετικά το αίτημα του διαμερίσματος Π. Χρυσοχούς. 

Σημειώνεται πως το προτεινόμενο έργο αφορά την μελέτη και κατασκευή (Design & Build) δρόμου δύο λωρίδων από την Αγία Μαρινούδα μέχρι το Στρουμπί, μήκους 15,5 χλμ., με προοπτική αναβάθμισής του σε αυτοκινητόδρομο τεσσάρων λωρίδων, σύμφωνα με το Τμήμα Δημοσίων Έργων, ενώ το προκαταρκτικό κόστος του έργου υπολογίζεται σε €70 εκ.+ΦΠΑ, περίπου και ο χρόνος μελέτης-κατασκευής θα είναι 3,5 χρόνια.

Η όδευση αρχίζει από τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού-Πάφου παρά την Αγία Μαρινούδα, ακολουθεί βόρεια πορεία ανατολικά της Μαραθούντας, και της Τσάδας, δυτικά της Καλλέπειας και του Στρουμπιού και καταλήγει στον υφιστάμενο δρόμο μετά το Στρουμπί.

«Η κατασκευή του δρόμου, η οποία αποτελούσε πάγιο αίτημα των κατοίκων της περιοχής, θα προσδώσει αξία στην ευρύτερη περιοχή, συμβάλλοντας με τη διευκόλυνση της προσβασιμότητας, στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη. Αναμένεται επίσης ότι θα επιλύσει προβλήματα οδικής ασφάλειας και λειτουργικότητας του οδικού δικτύου», σημειώνεται στην ανακοίνωση, που αναμεταδίδει το ΓΤΠ.

Σύμφωνα με το Τμήμα Δημοσίων Εργων, ο δρόμος αναμένεται μελλοντικά να συνεχίσει μέχρι την Πόλη, κάτι που θα αποτελέσει το Δεύτερο Τμήμα του Ολοκληρωμένου Προτεινόμενου Έργου. Από το έργο αναμένεται να επωφεληθούν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της ευρύτερης περιοχής Πόλης Χρυσοχούς, των κοινοτήτων που εξυπηρετούνται από τον δρόμο Πάφου-Πόλης (Τσάδα, Στρουμπί, Πολέμι, Κάθηκας, Γιόλου, Μηλιού, Γουδί κ.α.) καθώς και των κοινοτήτων βόρεια της Πόλης Χρυσοχούς (Αργάκα, Πωμός, Κάτω Πύργος κ.α.).

>>> Οικονομία Κύπρος - Επιλεγμένη ροή ειδήσεων Brief <<<

 

Σημειώνεται ότι πρώτη φάση του έργου περιλαμβάνει ένα ανισόπεδο κόμβο στη σύνδεση του με τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού-Πάφου και δύο προσωρινούς ισόπεδους κυκλικούς κόμβους, ένα στη Τσάδα και ένα στο σημείο τερματισμού μετά το Στρουμπί. Θα κατασκευαστούν επίσης πρόσθετες λωρίδες κυκλοφορίας (ΠΛΚ) σε μεγάλο μήκος (περίπου 12 χλμ), λόγω της ανωφέρειας του δρόμου. Το πλάτος των λωρίδων αυτών θα αξιοποιηθεί στο μέλλον ως έρεισμα στα πλαίσια της αναβάθμισης του δρόμου σε τέσσερις λωρίδες.

ad2mobile

Παράλληλα έχει εκπονηθεί επικαιροποιημένη Μελέτη Εκτίμησης Επιπτώσεων στο Περιβάλλον και Δέουσα Μελέτη για την επιλεγείσα όδευση και έχουν τεθεί Όροι από την Περιβαλλοντική Αρχή, οι οποίοι συμπεριλήφθηκαν στο Συμβόλαιο.

ΚΥΠΕ

article 1