Κυπριακές Τράπεζες: Απορρόφησαν το 1o κύμα επιπτώσεων πανδημίας

Κέρδη ύψους €25 εκατ. - Αισθητή μείωση των ΜΕΧ - Αναλυτικά όσα αναφέρει η ετήσια έκθεση του Υπουργείου Οικονομικών

Την πορεία του Κυπριακού Τραπεζικού Τομέα το 2021 καταγράφει η Ετήσια Έκθεση του Υπουργείου Οικονομικών για το 2021. 

Ειδκότερα, στην έκθεση του Υπουργείου Οικονομικών, καταγράφεται η πορεία του δείκτη φερεγγυότητας, τα κέρδη του τραπεζικού τομέα, το επίπεδο πλεονάζουσας ρευστότητας, ο συνολικός νέος δανεισμός, οι δράσεις για μείωση των μη εξυπηρετούμενων χορηγήσεων (ΜΕΧ) και η ολοκληρωμένη πολιτική αντιμετώπισης τους, τα μέτρα που λήφθηκαν για στήριξη της οικονομίας μέσω των τραπεζών και το σχέδιο μετεξέλιξης της ΚΕΔΙΠΕΣ σε Εθνική Αρχή Διαχείρισης Περιουσιακών Στοιχείων.

>>> NEO - Brief Platinum, το πρώτο διαδραστικό περιοδικό από την Δημοσιογραφική Ομάδα της Brief. Κάνε δωρεάν εγγραφή ΕΔΩ για να παραλάβεις το πρώτο τεύχος με αποκλειστικό αφιέρωμα στις Φοιτητικές Εστίες <<<

Διατήρησαν τα κεφάλαιά τους οι τράπεζες - Παραμένουν όμως σε εγρήγορση

Όπως σημειώνεται στην έκθεση, κατά το 2021, οι τράπεζες διαφάνηκαν να απορροφούν το πρώτο κύμα επιπτώσεων από την πανδημία, διατηρώντας τα κεφάλαιά τους σε υγιή επίπεδα και σημειώνοντας εκ νέου κέρδη μετά τις πρώτες σημειωθείσες ζημιές.

Επιπλέον επισημαίνεται ότι ο αντίκτυπος στον τραπεζικό τομέα το 2021 διαφαίνεται μικρότερος από ότι προβλεπόταν σε κάποια από τα σενάρια στην αρχή της πανδημίας, ωστόσο, όσο η πανδημία συνεχίζει να επηρεάζει την οικονομία, τόσο οι τράπεζες θα πρέπει να παραμένουν σε εγρήγορση για περιορισμό του κινδύνου και λήψη ενεργειών για συγκράτηση νέων ΜΕΧ.

>>> Διαβάστε αυτούσια την έκθεση ΕΔΩ <<<

Δείκτης φερεγγυότητας και κέρδη του τομέα

Σύμφωνα με την έκθεση, ο δείκτης φερεγγυότητας του τραπεζικού τομέα (solvency ratio) ανήλθε στο 20,5% τον Δεκέμβριο του 2021, ελαφρά πιο ψηλό από το 20,3% στο τέλος του 2020. Ο δείκτης κύριων κεφαλαίων CET1 σημείωσε μικρή μείωση από 17,6% στα τέλη 2020 στο 17,5% τον Δεκέμβριο 2021 λόγω κυρίως της εφαρμογής του λογιστικού προτύπου IFRS9.

Κατά το 2021, σημειώνεται ότι η Τράπεζα Κύπρου εξέδωσε το ομόλογο υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας (senior pre- ferred note), ύψους 300 εκατ., το πρώτο του είδους του από κυπριακή τράπεζα και το οποίο είναι επιλέξιμο για την Ελάχιστη Απαίτηση Ιδίων Κεφαλαίων και Επιλέξιμων Υποχρεώσεων (MREL).  Αξίζει να σημειωθεί ότι οι δύο μεγαλύτερες τράπεζες πληρούν τα ενδιάμεσα κριτήρια MREL που τέθηκαν για την 1 Ιανουαρίου 2022. Οι τελικοί στόχοι θα πρέπει να εκπληρωθούν μέχρι τα τέλη 2025.

Κατά το 2020, καταγράφηκαν ζημιές ύψους €189 εκ. κυρίως λόγω αυξημένων προβλέψεων για επισφαλή δάνεια που αναμένεται να προκύψουν λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας. Κατά το 2021 οι τράπεζες επανήλθαν στην κερδοφορία καταγράφοντας κέρδη ύψους €25 εκ.

Επίπεδο πλεονάζουσας ρευστότητας και νέος δανεισμός

Σύμφωνα με την έκθεση, όπως και στα προηγούμενα έτη, το επίπεδο πλεονάζουσας ρευστότητας παραμένει ψηλό στο τραπεζικό σύστημα με τον δείκτη δανείων έναντι καταθέσεων να έχει διαμορφωθεί στο 58% τον Δεκέμβριο 2021.

Ο συνολικός νέος δανεισμός, ανήλθε το 2021 στα €2,9 δισ., έναντι €2,4δισ. το 2020 και €3,2 δισ. το 2019. Ο δανεισμός προς νοικοκυριά έχει ανακάμψει και υπερβεί το αντίστοιχο ποσό του 2019, ενώ ο δανεισμός προς επιχειρήσεις παραμένει χαμηλότερος σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.

Αισθητή μείωση των ΜΕΧ

Η σημαντικότερη ίσως εξέλιξη στον τραπεζικό τομέα τα τελευταία χρόνια είναι η αισθητή μείωση του ύψους και του ποσοστού των ΜΕΧ, αναφέρει η έκθεση.

Πιο συγκεκριμένα, μέχρι τον Δεκέμβριο 2021, το ύψος των ΜΕΧ μειώθηκε στα €3 δισ. από τα €5,1 δισ. που βρισκόταν στις αρχές του έτους, ενώ ο δείκτης των ΜΕΧ ως προς το σύνολο των χορηγήσεων μειώθηκε από 17,7% στο 11,1%. Η μείωση αποδίδεται κυρίως σε πωλήσεις δανείων, λογιστικές διαγραφές και αποπληρωμές μη εξυπηρετούμενων δανείων/επαναταξινόμηση σε εξυπηρετούμενα δάνεια.

Κατά την περίοδο 31 Δεκεμβρίου 2014 - 31 Δεκεμβρίου 2021 τώρα, σημειώθηκε συνολική πτώση των ΜΕΧ ύψους €25 δισ. στο τραπεζικό σύστημα από τα οποία εκτιμάται ότι τα €11 δισ. (σε Μεικτή Λογιστική Αξία) προήλθαν από  πωλήσεις  σε  εταιρείες  εξαγοράς  πιστώσεων,  ενώ  τα  υπόλοιπα  από  επιτυχείς  αναδιαρθρώσεις, διακανονισμούς και ανταλλαγή χρέους έναντι ακινήτων.

Σημειώνεται ότι το επίπεδο των ΜΕΧ στο σύνολο χορηγήσεων εξακολουθεί να είναι υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, παρά την πρόοδο που επιτελέστηκε, και παραμένει μαζί με τον υπερδανεισμό των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων οι σημαντικότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο τραπεζικός τομέας, επηρεάζοντας την κεφαλαιοποίηση και την κερδοφορία του αλλά και τις προοπτικές της οικονομίας ευρύτερα.

Μέτρα για στήριξη της οικονομίας μέσω του τραπεζικού τομέα

Όσο αφορά στα μέτρα για στήριξη της οικονομίας λόγω των επιπτώσεων της πανδημίας, το κράτος προώθησε τρία μέτρα μέσω του τραπεζικού τομέα:
 
1/ Το πρώτο και κυριότερο κυβερνητικό μέτρο που επηρεάζει τον τραπεζικό τομέα με απώτερο στόχο την στήριξη της πραγματικής οικονομίας, αφορούσε την αναστολή της καταβολής δόσεων κεφαλαίου και τόκων δανείων μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2020, το οποίο επεκτάθηκε μερικώς μέχρι τις 30 Ιουνίου 2021. Το μέτρο έτυχε ευρείας χρήσης τόσο από φυσικά όσο και νομικά πρόσωπα με αποτέλεσμα το 48% των εξυπηρετούμενων δανείων των πιστωτικών ιδρυμάτων και εταιρειών εξαγοράς πιστώσεων συνολικού ύψους €26 δισ. να εγκριθεί για αναστολή δόσεων μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2020. Με το πέρας της αναστολής διαφάνηκε ότι η μεγάλη πλειοψηφία των δανείων, άνω του 90%, επανήλθε στο πρόγραμμα αποπληρωμής χωρίς καθυστερήσεις.

2/ Το δεύτερο μέτρο αφορά την ολοκλήρωση των σχεδίων επιδότησης επιτοκίων για νέα στεγαστικά δάνεια και νέα επιχειρηματικά δάνεια που είχαν ανακοινωθεί εντός του 2020. Μέσω των σχεδίων, παραχωρήθηκε στήριξη για σύναψη δανείων τόσο σε νοικοκυριά όσο και σε επιχειρήσεις, υπό τη μορφή επιδότησης επιτοκίου για περίοδο τεσσάρων χρόνων. Το συνολικό εγκριθέν ποσό δανείων ανήλθε σε €700 εκ. περίπου, με το κράτος να αναλαμβάνει την καταβολή μέρος του επιτοκίου για τα πρώτα τέσσερα χρόνια.

3/ Το τρίτο μέτρο αφορά την έγκριση  του Υπουργού Οικονομικών για παραχώρηση κυβερνητικών εγγυήσεων συνολικού ύψους €510 εκατ., προς επτά πιστωτικά ιδρύματα, με σκοπό την παροχή στήριξης υπό μορφή νέων δανείων σε επιχειρήσεις και αυτοτελώς εργαζομένους. Το ύψος εγγυήσεων προήλθε από την δήλωση ενδιαφέροντος των ίδιων των πιστωτικών ιδρυμάτων. Οι κυβερνητικές εγγυήσεις καλύπτουν το 70% των ζημιών που δυνατόν να προκύψουν από τα δάνεια τα οποία πρέπει να παραχωρηθούν μέχρι 31 Μαρτίου 2022 με δυνατότητα υπογραφής των συμβάσεων μέχρι 30 Ιουνίου 2022.

Ολοκληρωμένη πολιτική αντιμετώπισης των μη εξυπηρετούμενων χορηγήσεων (ΜΕΧ)

Πέραν των εκτάκτων μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας το 2020 και το 2021, η έκθεση σημεώνει ότι συνεχίστηκε η ολοκληρωμένη πολιτική αντιμετώπισης των μη εξυπηρετούμενων χορηγήσεων (ΜΕΧ), στηριζόμενη σε τρεις άξονες.

Στα πλαίσια του πρώτου άξονα, κατά το 2021, το Υπουργείο Οικονομικών παρακολούθησε την εφαρμογή του αναθεωρημένου νομοθετικού πλαισίου για τη μείωση ΜΕΧ το οποίο περιλαμβάνει αριθμό σημαντικών νομοθεσιών που συνέβαλαν ουσιαστικά στη μείωση των ΜΕΧ και αφορούν την πώληση δανείων, εκποιήσεις ακίνητης περιουσίας που εξασφαλίζει δάνεια, λύσεις για αφερεγγυότητα φυσικών και νομικών προσώπων κ.ά. Δεδομένης της σημασίας και του μεγέθους του χρέους εκτός του τραπεζικού συστήματος,  ένεκα  των  σημαντικών  πωλήσεων  των  τελευταίων  ετών,  νέα  δέσμη  νομοσχεδίων  για περαιτέρω βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου για τη διαχείριση των ΜΕΧ κατατέθηκε στη Βουλή των Αντιπροσώπων στις 26 Φεβρουαρίου 2021.

Ειδικότερα, η δέσμη νομοσχεδίων στοχεύει στη δημιουργία πλαισίου αδειοδότησης, ρύθμισης και εποπτείας των εταιρειών διαχείρισης πιστωτικών διευκολύνσεων ούτως ώστε να διασφαλίζει την πρόσβαση των εν λόγω εταιρειών στα τραπεζικά δεδομένα των δανειοληπτών υπό τη διαχείρισή τους, προκειμένου να είναι σε θέση να εκτιμήσουν την πιστοληπτική ικανότητα τους και να παρέχουν σε αυτούς βιώσιμες λύσεις αναδιάρθρωσης, τηρουμένων των διατάξεων του ενωσιακού Κανονισμού για την προστασία των προσωπικών δεδομένων των δανειοληπτών.

Ο δεύτερος άξονας αφορά τη μεταφορά του μεγαλύτερου μέρους εργασιών της Συνεργατικής Κυπριακής Τράπεζας Λτδ (ΣΚΤ) στην Ελληνική Τράπεζα Δημόσια Εταιρεία Λτδ που ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο 2018. Κατά τη Συμφωνία, η Ελληνική Τράπεζα ανέλαβε σημαντικό ποσοστό του χαρτοφυλακίου χορηγήσεων, τα κυπριακά κυβερνητικά ομόλογα και όλες τις καταθέσεις πελατών.

Όπως επεσημαίνεται στην έκθεση, η Συμφωνία μεταξύ της πρώην ΣΚΤ και της Ελληνικής Τράπεζας περιλάμβανε Σχέδιο Εγγύησης Δανείων (As- set Protection Scheme) στο οποίο συμμετέχει και η Κυπριακή Δημοκρατία ως εγγυητής των υποχρεώσεων που δυνατόν να προκύψουν. Η Ελληνική Τράπεζα υπέβαλε δέκα απαιτήσεις προς την ΚΕΔΙΠΕΣ ύψους €112 εκ. μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2021 σε σχέση με τις μη αναμενόμενες ζημιές του Σχεδίου Εγγύησης Δανείων από την 1 Σεπτεμβρίου 2018, ημερομηνία απόκτησης των περιουσιακών στοιχείων. Έχει γίνει αποπληρωμή ύψους €78 εκ. από την ΚΕΔΙΠΕΣ προς την Ελληνική Τράπεζα με το υπόλοιπο ποσό να βρίσκεται υπό διαπραγμάτευση. Ταυτόχρονα, οι πληρωμές της Ελληνικής Τράπεζας προς την Κυπριακή Δημοκρατία ως εγγυήτριας του Σχεδίου ανήλθαν σωρευτικά μέχρι το 2021 σε €42,5 εκ.
 
Η συμβατική αξία των περιουσιακών στοιχείων που καλύπτονται από το Σχέδιο στις 31 Δεκεμβρίου 2021 ανέρχεται σε €1.740 εκ. σε σχέση με €2.608 εκ. κατά την έναρξη του Σχεδίου παρουσιάζοντας μείωση κατά 32%.

H εναπομείνασα οντότητα της πρώην ΣΚΤ μετονομάστηκε σε ΣΕΔΙΠΕΣ, η οποία κατέχει το 100% της ΚΕΔΙΠΕΣ. Η ΚΕΔΙΠΕΣ είναι εταιρεία εξαγοράς πιστώσεων και ασχολείται αποκλειστικά με τη διαχείριση των αρχικών περιουσιακών στοιχείων με σκοπό την πλήρη απομόχλευση και αποπληρωμή της κρατικής ενίσχυσης που έλαβε κατά το 2018 ύψους 3,5 δισ. Μέχρι το τέλος του 2021 η ΚΕΔΙΠΕΣ αποπλήρωσε στο κράτος το ποσό των €570 εκ., ενώ άλλο μέρος της κρατικής ενίσχυσης θα αποπληρωθεί μέσω της απόκτησης από τη Κυπριακή Δημοκρατία ακινήτων και άλλων περιουσιακών στοιχείων της ΚΕΔΙΠΕΣ αξίας περίπου €140 εκ., διαδικασία η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2022.

Ο τρίτος άξονας αφορά την αντιμετώπιση του πιο δύσκολου τμήματος του δανειακού χαρτοφυλακίου, αυτού των ΜΕΧ που είναι εξασφαλισμένα με υποθήκη την κύρια κατοικία του δανειολήπτη.

Όπως αναφέρεται στην έκθεση, το Σχέδιο ΕΣΤΙΑ, το οποίο θα μπορούσε δυνητικά να καλύψει μέχρι €3,4 δισ. ΜΕΧ, εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το Δεκέμβριο του 2018, ως ορθώς στοχοθετημένο και συμβατό με τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων. Μέσω του επιμερισμού των βαρών, το Σχέδιο ΕΣΤΙΑ έδωσε κίνητρα στα επιλέξιμα* νοικοκυριά ή μικρομεσαίες επιχειρήσεις να αποπληρώσουν τα δάνειά τους, συμβάλλοντας στη σταθεροποίηση του τραπεζικού τομέα. Πιο κάτω παρατίθενται τα αποτελέσματα του Σχεδίου όπως ανακοινώθηκαν τον Ιούλιο 2021 μετά τη βασική αξιολόγηση και πριν την ολοκλήρωση της διαδικασίας εξέτασης των ενστάσεων:

Συνολικά στο Σχέδιο Εστία υποβλήθηκαν 6.393 αιτήσεις (Διάγραμμα 3), από τις οποίες το 30% παρέμεινε ημιτελές,  λόγω  μη  προσκόμισης  των  απαιτούμενων  δικαιολογητικών  εγγράφων,  παρά  τις  παρατάσεις που δόθηκαν, ενώ 1% των αιτήσεων αποσύρθηκε από τους αιτητές. Συνεπώς, υποβλήθηκαν 4.374 πλήρως συμπληρωμένες αιτήσεις (69%).

Τα αποτελέσματα της αξιολόγησης των πλήρως συμπληρωμένων αιτήσεων παρουσιάζονται στο Διάγραμμα 4.

Οι λόγοι για τους οποίους απορρίφθηκαν οι αιτήσεις παρουσιάζονται στο Διάγραμμα 5.
 
Παράλληλα, τον Αύγουστο 2021 ανακοινώθηκε το σχέδιο ΟΙΚΙΑ το οποίο προορίζεται για υποβοήθηση πρωτοφειλετών δανείων που εμπίπτουν σε ειδικά κρατικά σχέδια3 και παρουσιάζουν καθυστερήσεις πέραν των 90 ημερών κατά τις 31 Δεκεμβρίου 2019. Τα δάνεια αυτά αφορούν μόνο τον Οργανισμό Χρηματοδότησης Στέγης και η περίμετρός τους υπολογίζεται μέχρι 165 εκ. ευρώ, και λόγω των ειδικών χαρακτηριστικών τους, είχαν εξαιρεθεί από το σχέδιο Εστία. Η δυνατότητα υποβολής αίτησης ένταξης έχει παραταθεί μέχρι τον Ιούνιο 2022. Η κρατική βοήθεια θα είναι υπό μορφή διαγραφής μέρους της δανειακής απαίτησης από το κράτος ή τον Οργανισμό Χρηματοδότησης Στέγης νοουμένου ότι ο δανειολήπτης εκπληρώσει τις δικές του υποχρεώσεις.

Σχέδιο μετεξέλιξης της ΚΕΔΙΠΕΣ σε Εθνική Αρχή Διαχείρισης Περιουσιακών Στοιχείων

Παράλληλα στην έκθεση τονίζεται ότι το Υπουργείο Οικονομικών επεξεργάζεται σχέδιο μετεξέλιξης της ΚΕΔΙΠΕΣ σε Εθνική Αρχή Διαχείρισης Περιουσιακών Στοιχείων. Στόχος της μετεξέλιξης είναι η προστασία κύριας κατοικίας συνεργάσιμων δανειοληπτών, στους οποίους θα προσφερθεί το προϊόν Mortgage to Rent («Ενοίκιο έναντι Δόσης»), το οποίο λόγω του τραπεζικού κανονιστικού πλαισίου δεν μπορεί να προσφερθεί από τις τράπεζες.

Η  μετεξέλιξη  ουσιαστικά έχει τρία σκέλη:  

  • Έγκριση  από  την  Γενική  Διεύθυνση  Ανταγωνισμού  της Ευρωπαϊκής Επιτροπής,
  • Αγορά ΜΕΧ με εξασφάλιση την κύρια κατοικία με όριο στην αγοραία αξία εξασφάλισης τις €250.000
  • Προσφορά στους δανειολήπτες αυτούς του σχεδίου Mortgage to Rent. Στο σχέδιο αυτό οι δανειολήπτες παραχωρούν το ακίνητο στην ΚΕΔΙΠΕΣ έναντι διαγραφής του δανείου, και στη συνέχεια η ΚΕΔΙΠΕΣ ενοικιάζει το ακίνητο στους πρώην δανειολήπτες/ιδιοκτήτες οι οποίοι διατηρούν την παραμονή στην οικία αλλά όχι την ιδιοκτησία αυτής.

Κύριος παράγοντας της επιτυχίας της κυβερνητικής πρόθεσης, σημειώνει η έκθεση, είναι η εθελούσια ένταξη των δανειοληπτών στο σχέδιο, ώστε να αποφεύγεται η εκποίηση και συνεπώς να διατηρούν τη διαμονή στην κύρια κατοικία.

*Τα επιλέξιμα δάνεια θα πρέπει να πληρούν τις ακόλουθες προϋποθέσεις:

(α) τα δάνεια ήταν κατά την 30.9.2017 Μη Εξυπηρετούμενα και
(β) η Αγοραία Αξία της Κύριας Κατοικίας κατά την ημερομηνία υποβολής της αίτησης δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τις τριακόσιες πενήντα χιλιάδες ευρώ (€350.000).