Κυπριακό νηολόγιο: Καταργούνται τέλη για προσέλκυση νέων πλοίων

Στόχος η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του Κυπριακού Νηολογίου και η προσέλκυση πλοίων για εγγραφή σε αυτό

Την νέα τιμολογιακή πολιτική του κράτους αναφορικά με τις νηολογήσεις καθορίζουν σχετικοί κανονισμοί που ενέκρινε το Υπουργικό Συμβούλιο στην προχθεσινή συνεδρία του και απέστειλε στη Βουλή για εξέταση και ψήφιση.

>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<<

Σύμφωνα με την εισηγητική έκθεση που συνοδεύει τους Κανονισμούς, σκοπός τους είναι:

  • Η κάλυψη των διαχειριστικών και λειτουργικών δαπανών του Υφυπουργείου Ναυτιλίας (ΥΦΥΝ) ούτως ώστε η παροχή των σχετικών υπηρεσιών να μη καθίσταται οικονομικά επιζήμια για το κράτος. Αξίζει να σημειωθεί πως, η τελευταία αναθεώρηση των σχετικών τελών έγινε το 2007.
  • Η στρογγυλοποίηση των ποσών για διευκόλυνση τόσο του κοινού όσο και του λογιστηρίου του ΥΦΥΝ κατά την είσπραξη των τελών αυτών. Με την μετατροπή των ποσών από κυπριακές λίρες σε ευρώ έχουν προκύψει ποσά με υποδιαιρέσεις του ευρώ (σεντ).
  • Η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του Κυπριακού Νηολογίου και η προσέλκυση πλοίων για εγγραφή στο Νηολόγιο. 

Πρόθεση του ΥΦΥΝ είναι όπως το υφιστάμενο Πρώτο Παράρτημα του περί Εμπορικής Ναυτιλίας (Τέλη και Φορολογικές Διατάξεις) Νόμων του 1992 μέχρι 2007, το οποίο εξακολουθεί ακόμη να ισχύει μέχρι την κατάργηση και αντικατάσταση του, διασπαστεί σε 3 διαφορετικές ενότητες με τη μορφή 3 διαφορετικών Κανονισμών εκδιδόμενων δυνάμει του άρθρου 4(1) του νέου σχετικού Νόμου 44(Ι)/2010:

1/ Οι περί Εμπορικής Ναυτιλίας (Τέλη και Δικαιώματα Αναφορικά με Ποντοπόρα Εμπορικά Κυπριακά Πλοία) Κανονισμοί. Αφορούν όλα τα τέλη σχετικά με τα ποντοπόρα πλοία (πλοία τα οποία διενεργούν διεθνείς πλόες) και τα τέλη σχετικά με τις πράξεις Νηολογίου. Περιλαμβάνουν επίσης τα τέλη επιθεώρησης και έκδοσης διεθνών πιστοποιητικών, καταμέτρησης της χωρητικότητας των πλοίων και τέλη αναφορικά με την επάνδρωση των πλοίων και έκδοση πιστοποιητικών ναυτικής ικανότητας. 

2/ Οι περί Εμπορικής Ναυτιλίας (Τέλη και Δικαιώματα Αναφορικά με ειδικές Κατηγορίες Κυπριακών Πλοίων/Σκαφών) Κανονισμοί. Θα αφορούν στα τέλη και δικαιώματα αναφορικά με ακτοπλοϊκά, μικρά επιβατικά και αλιευτικά σκάφη εγγεγραμμένα στο Κυπριακό Νηολόγιο. 

3/ Ο περί Εμπορικής Ναυτιλίας (Τέλη και Δικαιώματα για Συναφείς Ναυτιλιακές Υπηρεσίες) Κανονισμοί. Θα περιλαμβάνουν διάφορα άλλα τέλη που δεν έχουν άμεση σχέση με το Νηολόγιο ή τα Κυπριακά πλοία. 

>>> BLOOMBERG ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ  <<<

Όπως επισημαίνεται στην εισηγητική έκθεση, ο λόγος που ακολουθήθηκε αυτή η προσέγγιση είναι η κατηγοριοποίηση των τελών ανάλογα με το αν η παρεχόμενη υπηρεσία αφορά Κυπριακά πλοία (ποντοπόρα ή μη) ή άλλες υπηρεσίες που δεν σχετίζονται με πλοία.

Σε πρώτο στάδιο, η Κυβέρνηση κατέθεσε τους περί Εμπορικής Ναυτιλίας (Τέλη και Δικαιώματα Αναφορικά με Ποντοπόρα Εμπορικά Κυπριακά Πλοία) Κανονισμούς του 2019, που αφορούν στα τέλη και δικαιώματα σχετικά με τα ποντοπόρα εμπορικά κυπριακά πλοία που υπόκεινται σε διεθνή ανταγωνισμό και τα οποία αποτελούν την κυριότερη κατηγορία τελών και την μεγαλύτερη πηγή εσόδων του Υφυπουργείου.

Οι κυριότερες διαφοροποιήσεις
Οι κυριότερες διαφοροποιήσεις από τα υφιστάμενα τέλη είναι οι ακόλουθες:

  • Κατάργηση των αρχικών τελών εγγραφής και έκδοσης των αρχικών πιστοποιητικών με σκοπό την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της Κυπριακής σημαίας και την προσέλκυση νέων πλοίων στο Κυπριακό Νηολόγιο. 
  • Απλοποίηση/ομαδοποίηση υπηρεσιών για να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες απαιτήσεις της ναυτιλίας. 
  • Κατάργηση τελών για εργασίες και υπηρεσίες οι οποίες δεν διενεργούνται και δεν προσφέρονται πλέον από το ΥΦΥΝ.

Αξίζει, πάντως, να αναφερθεί πως με την έγκριση των προτεινόμενων Κανονισμών, αναμένεται να προκύψουν θετικές οικονομικές και πολιτικές επιπτώσεις μέσω της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της Κυπριακής σημαίας και της προσέλκυση νέων πλοίων για εγγραφή και κατά συνέπεια της βελτίωσης της θέσης του Κυπριακού Νηολογίου στην παγκόσμια κατάταξη. Σημειώνεται πως, σήμερα η Κύπρος κατέχει την 11η θέση παγκοσμίως και την 3η στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

«Η βελτίωση της θέσης της Κυπριακής σημαίας στην παγκόσμια κατάταξη προσδίδει στην Κύπρο το κύρος μεγάλου ναυτιλιακού κέντρου με δυνατή φωνή και εκπροσώπηση στα ευρωπαϊκά και διεθνή φόρα», επισημαίνεται χαρακτηριστικά στην εισηγητική έκθεση.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Υφ. Ναυτιλίας: Ενισχύεται η προσπάθεια προσέλκυσης περισσότερων πλοίων
Σε δηλώσεις της στην Brief, εξάλλου, η Υφυπουργός Ναυτιλίας, Νατάσα Πηλείδου, τόνισε πως οι προωθούμενες αλλαγές έπρεπε να γίνουν με στόχο να καταστήσουμε την χώρα μας πιο ανταγωνιστική στον τομέα της ναυτιλίας και η περαιτέρω προώθηση του κυπριακού νηολογίου. Επίσης, πρόσθεσε, «στοχεύουμε στην αύξηση των πλοίων και τους πλοιοκτήτες που επιλέγουν την κυπριακή σημαία», υποδεικνύοντας πως «η κυπριακή σημαία είναι μία σημαία ποιοτική, με γρήγορη και 24ωρη εξυπηρέτηση, και επομένως θεωρούμαι ότι η απλοποίηση των τελών και η κατάργηση των τελών εγγραφής θα βοηθήσει στο να προσελκύσουμε περισσότερα πλοία».

Περαιτέρω, η κα Πηλείδου σημείωσε πως με δεδομένο το τουρκικό εμπάργκο, που λειτουργεί ως ανασταλτικός παράγοντας, «χρειάζεται να δουλεύουμε πολύ πιο σκληρά απ’ ό,τι οι ανταγωνιστές μας, ούτως ώστε να διατηρούμε τα πλεονεκτήματα που μπορούν, έως ένα βαθμό, να αντισταθμίσουν αυτό το δυσάρεστο μειονέκτημα της κυπριακής σημαίας». Την ίδια ώρα, εξέφρασε την ελπίδα ότι οι προωθούμενες αλλαγές θα αυξήσουν περαιτέρω το ενδιαφέρον πλοιοκτητών να εγγραφούν στο κυπριακό νηολόγιο, σημειώνοντας πως σήμερα στο κυπριακό νηολόγιο είναι εγγεγραμμένα περίπου 1.100 πλοία.

Μάριος Αδάμου