Κυπριακό νηολόγιο: Προς κατάργηση τα τέλη εγγραφής πλοίων

Στόχος η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του Κυπριακού Νηολογίου και η προσέλκυση πλοίων για εγγραφή σε αυτό

Σε κατάργηση των τελών εγγραφής πλοίων προχωρεί το κράτος, μέσω σχετικών κανονισμών που αναμένεται να εγκριθούν σήμερα (27/9) ομόφωνα, εκτός απροόπτου, από την Βουλή. Στόχος της κίνησης αυτής, είναι η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του Κυπριακού Νηολογίου και η προσέλκυση νέων πλοίων για εγγραφή σε αυτό. 

Ειδικότερα, στην σημερινή ατζέντα της Ολομέλειας της Βουλής προωθούνται προς ψήφιση «Οι περί Εμπορικής Ναυτιλίας (Τέλη και Δικαιώματα Αναφορικά με Ποντοπόρα Εμπορικά Κυπριακά Πλοία) Κανονισμοί του 2019», οι οποίοι ετοιμάστηκαν από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, εγκρίθηκαν από το Υπουργικό Συμβούλιο και προωθήθηκαν στη Βουλή για ψήφιση. 

>>> Διαβάστε ακόμη: Πηλείδου - Σύγχρονο και ποιοτικό ναυτιλιακό κράτος η Κύπρος <<<

Σκοπός του νομοσχεδίου που ετοιμάστηκε, είναι η θέσπιση κανονισμών για καθορισμό τελών και δικαιωμάτων για τα ποντοπόρα εμπορικά κυπριακά πλοία, οι οποίοι θα αντικαταστήσουν άλλες παλαιότερες ρυθμίσεις των εν λόγω τελών και δικαιωμάτων, οι οποίες περιλαμβάνονταν στο Πρώτο Παράρτημα των περί Εμπορικής Ναυτιλίας (Τέλη και Φορολογικές Διατάξεις) Νόμων του 1992 μέχρι 2007.

Βάσει έκθεσης της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, η οποία εξέτασε τους Κανονισμούς και ομόφωνα τους παρέπεμψε για ψήφιση στην Ολομέλεια, οι κυριότερες διαφοροποιήσεις οι οποίες προωθούνται αφορούν:

  • την κατάργηση των αρχικών τελών εγγραφής και έκδοσης των αρχικών πιστοποιητικών για τα ποντοπόρα εμπορικά κυπριακά πλοία, 
  • την απλοποίηση/ομαδοποίηση υπηρεσιών που προσφέρει το Υφυπουργείο Ναυτιλίας και 
  • την κατάργηση τελών για εργασίες και υπηρεσίες οι οποίες δε διενεργούνται και δεν παρέχονται πλέον από το Υφυπουργείο. 

Σύμφωνα, δε, με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου ημερομηνίας 3 Απριλίου 2019 το Υφυπουργείο Ναυτιλίας εξουσιοδοτήθηκε να προβεί στην επεξεργασία της τιμολογιακής πολιτικής του, ούτως ώστε μεταξύ άλλων να επιτευχθεί:

  • βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του κυπριακού νηολογίου και προσέλκυση νέων πλοίων για εγγραφή στο νηολόγιο, 
  • κάλυψη των διαχειριστικών και λειτουργικών δαπανών του υφυπουργείου και
  • στρογγυλοποίηση των ποσών των τελών και δικαιωμάτων που προέκυψαν μετά τη μετατροπή αυτών από κυπριακές λίρες σε ευρώ για διευκόλυνση του κοινού και του λογιστηρίου του υφυπουργείου.

Όπως είχε αναφέρει η Υφυπουργός Ναυτιλίας, Νατάσα Πηλείδου, στην Επιτροπή, με τους προτεινόμενους κανονισμούς αναμένεται η βελτίωση της θέσης του κυπριακού νηολογίου στην παγκόσμια κατάταξη (σήμερα κατέχει την 11η θέση παγκόσμια και την 3η στην Ευρωπαϊκή Ένωση) λόγω της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας της κυπριακής σημαίας και της προσέλκυσης νέων πλοίων για εγγραφή. «Η βελτίωση της θέσης της κυπριακής σημαίας στην παγκόσμια κατάταξη προσδίδει στη Δημοκρατία το κύρος μεγάλου ναυτιλιακού κέντρου με δυνατή εκπροσώπηση στα ευρωπαϊκά και διεθνή φόρα», είχε τονίσει, μεταξύ άλλων, η κα Πηλείδου.

>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<

Περαιτέρω, όπως ανέφερε η Υφυπουργός, από την κατάργηση ορισμένων τελών, όπως προτείνεται με τους υπό κανονισμούς, υπολογίζεται μια μικρή μείωση των εσόδων του κράτους κατά περίπου €700.000, η οποία εκτιμάται ότι θα αντισταθμιστεί από την αύξηση των εσόδων (φόρος χωρητικότητας και έκδοση πιστοποιητικών) που θα προκύψουν, λόγω της αύξησης που αναμένεται να σημειωθεί στις εγγραφές πλοίων στο κυπριακό νηολόγιο ως αποτελέσματος της αναθεωρημένης τιμολογιακής πολιτικής.

Αξίζει, τέλος, να αναφερθεί πως το κυπριακό νηολόγιο αριθμεί σήμερα 1.100 πλοία, περίπου, με την χωρητικότητα να βρίσκεται στα 24,4 εκατομμύρια ακαθάριστους τόνους, αριθμός που είναι ο ψηλότερος από το 2010 όταν εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή το κυπριακό σύστημα φόρου χωρητικότητας.

Μάριος Αδάμου