Λιμάνια - Στα 18 λεπτά εκφορτώνονται containers

Τι άλλαξε στα Λιμάνια και τα έσοδα του κράτους μετά την ιδιωτικοποίηση τους - Τι αναφέρει η Φωτεινή Τσιρίδου

ΓΡΑΦΕΙ Η
ΞΕΝΙΑ ΠΡΟΔΡΟΜΟΥ


*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank


Στην αναβάθμιση των υπηρεσιών του λιμανιού, λόγω των έργων των διαχειριστριών εταιρειών που συνέβαλαν στην μεγάλη μείωση του χρόνου εκφόρτωσης των containers, στην ασφαλέστερη λειτουργία του λιμανιού, αλλά και στην δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, αναφέρθηκε η βουλεύτρια του ΔΗΣΥ, Φωτεινή Τσιρίδου στην εκπομπή Business Hour By Brief (27/1).

Η ποιότητα αναβαθμίστηκε σημείωσε, με τις καινούργιες γερανογέφυρες, τις καινούργιες κινητές γέφυρες και τους γερανούς στο άλλο τερματικό του γενικού φορτίου. Ανάμεσα σε αυτά αναβαθμίστηκαν υφιστάμενα ρυμουλκά, αγοράστηκαν νέα μηχανήματα, προστέθηκε νέα πλοηγίδα ενώ έγιναν επενδύσεις σε ηλεκτρονικά μέσα, καθώς πλεόν όλα γίνονται με λογιστικά συστήματα, ανέφερε.

Αναφέρθηκε και στην αναβάθμιση της ασφάλειας στο λιμάνι Λεμεσού, καθώς στο παρελθόν σημειώνονταν συχνά ατυχήματα, μέχρι και θανατηφόρα, ενώ τώρα με την ψηλή ποιότητα υπηρεσιών αυτά αποφεύγονται.

Την ίδια ώρα τόνισε ότι ανοίχτηκαν και νέες θέσεις εργασίας με την αναβάθμιση του λιμανιού.

Ειδικότερα, η κα. Τσιρίδου έκανε και ιδιαίτερη αναφορά στο τι άλλαξε στα λιμάνια μετά την ιδιωτικοποίηση τους αναφέροντας χαρακτηριστικά πως παλιά τα φορτηγά έμπαιναν στους χώρους αποθήκευσης στο Λιμάνι, αναμένοντας μέχρι και 6 ώρες για το φορτίο τους, σε αντίθεση με σήμερα που μέσα σε 18 λεπτά εκφορτώνονται φορτία, αν και οι συμβάσεις δίνουν 90 λεπτά.

Η εμπορικοποίηση του λιμανιού της Λεμεσού, ήταν από τις σημαντικότερες μεταρρυθμίσεις που έχουν γίνει και είχε στόχο να μεγιστοποιήσει τα οφέλη και για τους εμπορευόμενους και για την οικονομία της Κύπρου, ανέφερε η κα. Τσιρίδου.

«Εξού και όταν η η Κυπριακή Δημοκρατία προκήρυξε προσφορές για την διαχείρισης των τερματικών εμπορευματοκιβωτίων γενικού φορτίου και της κρουαζιέρας, οι εταιρείες που πληρούσαν τις προδιαγραφές και θα ήταν ότι καλύτερο όσον αφορά το οικονομικό κομμάτι στο κράτος, θα ήταν οι διαχειρίστριες στο λιμάνι Λεμεσού», σημείωσε.

Σήμερα, μετά την κατακύρωση της σύμβασης, σημειώνει η κα. Τσιρίδου,  οι διαχειρίστριες εταιρείες δίνουν 63% επί των εσόδων τους από το τερματικό εμπορευματοκιβωτίων στα ταμεία του κράτους και το 52% επί των εσόδων από το τερματικό γενικού φορτίου και κρουαζιέρας.

Επομένως πρόσθεσε, το κράτος σε όλη την μεταρρύθμιση αποτελεί τον μεγάλο συνέταιρο και μεγαλομέτοχο στο λιμάνι της Λεμε

Είναι σημαντικό, τόνισε, να ειπωθεί και τι έχει κατατεθεί στα ταμεία του κράτος από την διαχείριση τους από τις εταιρείες.

Τα έσοδα του κράτους πριν την εμπορικοποίηση και μετά

Πιο συγκεκριμένα, η κα. Τσιρίδου σημείωσε πως την τετραετία 2012-2016, όταν η κυβέρνηση διαχειρίζετο το λιμάνι Λεμεσού, τα έσοδα ανήλθαν στα 89 εκατομμύρια ευρώ, ποσό πολύ χαμηλότερο από την τριετία 2017- σήμερα (2022), όταν την διαχείριση του λιμανιού ανέλαβαν ιδιωτικές εταιρείες καταθέτοντας σχεδόν 250 εκατομμύρια ευρώ στα κρατικά ταμεία.

«Αντιλαμβάνεστε το μεγάλο όφελος για την οικονομία και την πολύ σημαντική ανάπτυξη που έφερε αυτή η μεταρρύθμιση και την ποιότητα στις υπηρεσίες του λιμανιού Λεμεσού», σημείωσε.

Οι μεγάλες επενδύσεις από τους ιδιώτες 

Οι εταιρείες είχαν μέλημα να δώσουν όσο το δυνατόν περισσότερο ποσοστό στο κράτος κάτι που επιτεύχθηκε και προχώρησαν με επενδύσεις.

Ειδικότερα, σημείωσε, το τερματικό εμπορευματοκιβωτίων έχει επενδύσει σχεδόν 50 εκατομμύρια ευρώ με 2 καινούργιες  Post – Panamax με στόχο την αναβάθμιση των της υποδομής και των υπηρεσιών που προσφέρει για τους εμπορευόμενους και τον κόσμο γενικότερα.«Το λιμάνι με αυτή την επένδυση είναι σε θέση να εξυπηρετεί τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καθώς και να προσελκύσει νέες δουλειές μέσα στο λιμάνι», υπογράμμισε.
 

Τι γίνεται με τις αυξήσεις στα λιμάνια και η λύση

Επεξηγώντας στην εκπομπή Business Hour, τις συμβάσεις στα λιμάνια, σημείωσε ότι θα έπρεπε να υπάρχει μια φόρμουλα/ τύπος που θα υπολογίζει τις αυξήσεις. Γι' αυτό τον λόγο επιλέγηκε μια φόρμουλα που θα λάμβανε υπόψη τις τιμές παραγωγών, σημείωσε, σύμφωνα με την οποία τα τελευταία 2-3 χρόνια δεν υπήρχε καμία απολύτως αύξηση στις 'ταρίφες' στο λιμάνι, διότι το αποτέλεσμα που έβγαινε με αυτή την φόρμουλα ήταν μηδενική αύξηση.

Σήμερα, δυστυχώς, λόγω της παγκόσμιας  αύξησης των τιμών, που σίγουρα αυτή η άνοδος μαρτυρεί την ζωηρή καταναλωτική ζήτηση για προϊόντα,  φανερώνει παράλληλα την μεγάλη ανάπτυξη μετά τα 2 χρόνια πανδημίας.

Επομένως, παρά το γεγονός ότι αυτές οι αυξήσεις ήταν μηδενικές, σήμερα  η κυβέρνηση κατανοώντας τις ανησυχίες των εμπορευόμενων και τις αυξήσεις που μπορεί να επέλθουν στα τελικά προϊόντα στο τραπέζι των καταναλωτών, ζήτησε πρώτα από τις διαχειρίστριες εταιρείες να προτείνουν μια αύξηση που θα αντικατοπτρίζει το πραγματικό αυξημένο κόστος λειτουργίας του λιμανιού.

Αναφερόμενη μάλιστα στη λύση που προτείνει ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ, Αβέρωφ Νεοφύτου, ο οποίος ανταποκρίθηκε από την πρώτη στιγμή και αντέδρασε με πολύ γρήγορα αντανακλαστικά στο ζήτημα αυτό όπως τόνισε, ώστε να απαλυνθεί αυτό το πρόβλημα ίσως με την αποποίηση του κράτους από ένα μερίδιο από την συγκεκριμένη αύξηση.

Το διαμετακομιστικό εμπόριο και οι νέες θέσεις εργασίας

Η εμπορικοποίηση και η αναβάθμιση υπηρεσιών δεν αποφέρει μόνο στην οικονομία της χώρας αλλά έρχονται και νέες θέσεις εργασίας για τους πολίτες, αυξάνοντας και τον ανταγωνισμό, σημείωσε

 «Ως Δημοκρατικός Συναγερμός προσπαθούμε να στηρίξουμε την επιθυμία της διαχειρίστριας εταιρείας να φέρει διαμετακομιστικό  εμπόριο (transits trade) στην Κύπρο και προσπαθούμε να βρούμε λύσεις ώστε οι τιμές στο λιμάνι Λεμεσού να είναι ανταγωνιστικές σε σχέση με τα λιμάνια των γύρω περιοχών», τόνισε.

Επιπλέον, σημείωσε ότι τώρα γίνονται μελέτες και η νομική υπηρεσία θα δώσει τις δικές της γνωματεύσεις για τον τρόπο που θα μπορούσαμε να προσελκύσουμε με ανταγωνιστικές τιμές το διαμετακομιστικό εμπόριο, λαμβάνοντας υπόψιν τις συμβάσεις με τις διαχειρίστριες εταιρείες,

 «Είμαστε αισιόδοξοι ότι θα δούμε να έρχεται το διαμετακομιστικό εμπόριο και σίγουρα αυτό θα ανοίξει πολλές θέσεις εργασίας γιατί είναι ένας τομές που θα φέρει διπλάσια δουλειά από ότι σήμερα στο λιμάνι Λεμεσού», τόνισε.  

Παρακολουθήστε όσα δήλωσε στην εκπομπή Βusiness Hour by Brief η κα. Τσιρίδου:
 

*Χορηγός Business Hour By Brief η RCB Bank