Προς επίλυση το ζήτημα που προκλήθηκε με τον διορισμό Εφόρου Φορολογίας και Βοηθών, καθώς το σχετικό νομοσχέδιο αναμένεται να τεθεί προς ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής την προσεχή Πέμπτη (24/2), αφού τα καθήκοντα του Εφόρου Φορολογίας – μετά την απόφαση του Διοικητικού Δικαστηρίου – ασκούσε ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών.
Το νομοσχέδιο, στο οποίο αναφέρεται πως οι διορισμοί θα γίνονται από την ΕΔΥ και όχι από το Υπουργικό, αφού το Διοικητικό Δικαστήριο με απόφαση του είχε κρίνει αντισυνταγματικούς τους διορισμούς όπως ίσχυαν, συζητήθηκε σε 4 συνεδρίες της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών, όπου βουλευτές, ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών και ο Πρόεδρος της Επιτροπής Δημόσιας Υπηρεσίας τοποθετήθηκαν.
Μάλιστα, ο νέος Έφορος Φορολογίας και οι Βοηθοί, θα πρέπει να διοριστούν το αργότερο μέχρι τις 6 Ιουλίου 2022 καθώς μετά την απόφαση του Διοικητικού Δικαστηρίου το Υπ. Οικονομικών είχε καταθέσει – ως ενδιάμεση λύση – νομοσχέδιο στο οποίο αναφερόταν πως οι εξουσίες και τα καθήκοντα που χορηγούνται από οποιαδήποτε νομοθεσία στον Έφορο Φορολογίας ή/και στους Βοηθούς Εφόρους Φορολογίας ασκούνται από τον γενικό διευθυντή του Υπουργείου Οικονομικών, με ισχύ μέχρι τις 6 Ιουλίου 2022.
Ειδικότερα, με το υπό αναφορά νομοσχέδιο διαγράφονται διατάξεις της βασικής νομοθεσίας που ρυθμίζουν θέματα που προκύπτουν από το διορισμό του Εφόρου Φορολογίας και των Βοηθών Εφόρων Φορολογίας από το Υπουργικό Συμβούλιο, καθώς και διατάξεις που συνιστούν επανάληψη ή/και καλύπτονται από τις διατάξεις του περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμου και των εκδιδόμενων δυνάμει αυτού κανονισμών. Επιπροσθέτως, προτείνονται ρυθμίσεις που αφορούν στη συνέχιση της ισχύος πράξεων που έχουν εκδοθεί.
Όπως είναι γνωστό, το Ανώτατο Δικαστήριο, με απόφασή του ημερομηνίας 7 Ιουνίου 2021, απέρριψε τις εφέσεις που καταχώρισε η Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας, κρίνοντας ως ορθές τις πρωτόδικες αποφάσεις του Διοικητικού Δικαστηρίου με τις οποίες κρίθηκαν ως αντισυνταγματικά τα άρθρα 4(1) και 5(1) του περί Τμήματος Φορολογίας Νόμου και κατ’ επέκταση ως αντισυνταγματικοί οι διορισμοί του Εφόρου Φορολογίας και των Βοηθών Εφόρων Φορολογίας από το Υπουργικό Συμβούλιο. Το Ανώτατο Δικαστήριο έκρινε ότι πρόκειται για δημόσιες θέσεις και συναφώς η αρμοδιότητα για την πλήρωσή τους ανήκει αποκλειστικά στην ΕΔΥ και όχι στο Υπουργικό Συμβούλιο.
Σημειώνεται ότι τα εν λόγω άρθρα προέβλεπαν ότι ο διορισμός τόσο του Εφόρου Φορολογίας όσο και των Βοηθών Εφόρων Φορολογίας γίνονται από το Υπουργικό Συμβούλιο, εντούτοις το Διοικητικό Δικαστήριο με απόφασή του έκρινε ως αντισυνταγματικές τις πιο πάνω διατάξεις, καθότι εφαρμόζονται κατά παράβαση των άρθρων 122 έως 125 του συντάγματος, σύμφωνα με τα οποία η πλήρωση των εν λόγω δημόσιων θέσεων αποτελεί αρμοδιότητα της ΕΔΥ, και κατ’ επέκταση οι διορισμοί στις θέσεις αυτές κρίθηκαν ως έκνομοι.
Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου Οικονομικών, με το υπό αναφορά νομοσχέδιο επιλύεται οριστικά ένα ζήτημα που έχει δημιουργήσει δυσκολίες στη λειτουργία ενός νευραλγικού τμήματος της δημόσιας υπηρεσίας, όπως είναι το Τμήμα Φορολογίας.
Όπως ο ίδιος αρμόδιος ανέφερε, κατόπιν της πρωτόδικης απόφασης του Διοικητικού Δικαστηρίου, το Υπουργείο Οικονομικών, ως ενδιάμεση λύση, είχε ετοιμάσει σχετικό νομοσχέδιο που ψηφίστηκε σε νόμο από τη Βουλή των Αντιπροσώπων την 1η Ιουλίου 2021, σύμφωνα με τον οποίο οι αρμοδιότητες, οι εξουσίες και τα καθήκοντα που χορηγούνται από οποιαδήποτε νομοθεσία στον Έφορο Φορολογίας ή/και στους Βοηθούς Εφόρους Φορολογίας ασκούνται από τον γενικό διευθυντή του Υπουργείου Οικονομικών, με ισχύ μέχρι τις 6 Ιουλίου 2022.
Ως εκ τούτου, και στη βάση των αποφάσεων του δικαστηρίου, καθίσταται αναγκαία η πλήρωση των θέσεων του Εφόρου και των Βοηθών Εφόρων Φορολογίας με απόφαση της ΕΔΥ εντός του πιο πάνω χρονικού πλαισίου, ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή, εύρυθμη και απρόσκοπτη λειτουργία του Τμήματος Φορολογίας και κατά συνέπεια η είσπραξη των δημοσίων εσόδων προς εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.
Περαιτέρω, ο ίδιος αρμόδιος δήλωσε ότι, έπειτα από διαβούλευση που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της αρμόδιας υποεπιτροπής της Μικτής Επιτροπής Προσωπικού για Σχέδια Υπηρεσίας, είχαν ήδη ετοιμαστεί και κατατεθεί στη Βουλή σχετικοί κανονισμοί που προβλέπουν για τον καταρτισμό σχεδίων υπηρεσίας για τις εν λόγω θέσεις. Σημειώνεται ότι οι εν λόγω κανονισμοί εξετάστηκαν από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή και εγκρίθηκαν από την ολομέλεια του σώματος στις 9 Δεκεμβρίου 2021.
Ο πρόεδρος της ΕΔΥ συμφώνησε με τους σκοπούς και τις επιδιώξεις του υπό αναφορά νομοσχεδίου και δήλωσε ότι με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις η διαδικασία διορισμού στις εν λόγω θέσεις εμπίπτει στο πλαίσιο της συνταγματικής τάξης. Περαιτέρω, σύμφωνα με τον ίδιο αξιωματούχο, στο υπό αναφορά νομοσχέδιο θα πρέπει να επέλθουν οι κατάλληλες τροποποιήσεις, ώστε αυτό να συνάδει με τις πρόνοιες των νομοσχεδίων που αφορούν στη μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας, τα οποία στο μεσοδιάστημα ψηφίσθηκαν σε νόμους.
Ο εκπρόσωπος του Τμήματος Φορολογίας συμφώνησε με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις και δήλωσε ότι το υπό αναφορά νομοσχέδιο θα πρέπει να προωθηθεί στην ολομέλεια του σώματος το συντομότερο, ώστε να καταστεί εφικτός ο διορισμός του Εφόρου και των Βοηθών Εφόρων Φορολογίας πριν από τις 6 Ιουλίου 2022, διασφαλίζοντας με τον τρόπο αυτό την εύρυθμη λειτουργία του Τμήματος Φορολογίας.
Η εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας δήλωσε ότι με τις ρυθμίσεις που προτείνονται επιτυγχάνεται πλήρης συμμόρφωση με τις αποφάσεις του Ανώτατου Δικαστηρίου και εισηγήθηκε τροποποιήσεις επί του κειμένου του νομοσχεδίου, ώστε να καταστεί σαφές ότι ο διορισμός του Εφόρου και των Βοηθών Εφόρων Φορολογίας από την ΕΔΥ θα πραγματοποιείται σύμφωνα με τις διατάξεις του περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμου, καθώς και του περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Προαγωγή, Διατμηματική Προαγωγή και Πρώτο Διορισμό και Προαγωγή στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμου, στις περιπτώσεις που ο διορισμός πραγματοποιείται μετά την έναρξη της ισχύος του εν λόγω νόμου.
Στη βάση των πιο πάνω τοποθετήσεων, η επιτροπή κάλεσε το Υπουργείο Οικονομικών όπως προβεί στις κατάλληλες τροποποιήσεις επί του νομοσχεδίου, ώστε να ενσωματωθούν σε αυτό τόσο οι εισηγήσεις της ΕΔΥ όσο και της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας. Συναφώς, το Υπουργείο Οικονομικών κατέθεσε αναθεωρημένο κείμενο του νομοσχεδίου στο οποίο περιλήφθηκαν οι πιο πάνω εισηγήσεις.