Μ. Αντωνίου: Έτσι μπορεί να απογειωθεί το ΑΕΠ της Κύπρου

Aνάμεσα σε άλλα ο Γ.Δ της ΟΕΒ αναφέρθηκε στους πυλώνες που πρέπει η Κύπρος να βελτιώσει για να προσελκύσει επενδύσεις

Στην εκπομπή Business Hour By Brief της Digital Tv ήταν καλεσμένος την Πέμπτη (10/6) ο Γενικός Διευθυντής της Ομοσπονδίας Εργοδοτών και Βιομηχάνων, Μιχάλης Αντωνίου ο οποίος αναφέρθηκε στη συμφωνία των G7 για καθορισμό ελάχιστου παγκόσμιου εταιρικού φόρου στο 15% και πως αυτή η απόφαση επηρεάζει την Κύπρο. Aνάμεσα σε άλλα αναφέρθηκε στις μεταρρυθμίσεις που πρέπει η Κύπρος να προχωρήσει ώστε να καταστεί ελκυστικότερος προορισμός για ξένες επενδύσεις.

Μάλιστα, ο κ. Αντωνίου αναφέρθηκε και σε πυλώνες της κυπριακής οικονομίας, όπως για παράδειγμα την ψηφιακή μεταρρύθμιση και ψηφιακή μεταμόρφωση της οικονομίας, την γρήγορη εκδίκαση υποθέσεων, που όπως αναφέρει ο κ. Αντωνίου αν και τα ξεκινήσαμε εντούτοις τα αφήσαμε στα μισά, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα πως εάν αυτά προχωρήσουν τότε θα απογειωθεί το ΑΕΠ της Κύπρου. 

Διαβάστε αναλυτικά όλα όσα ανέφερε ο κ. Αντωνίου στο Business Hour By Brief:

Θα θέλαμε το σχόλιο σας και κατά πόσο επηρεάζεται η Κύπρος με την απόφαση των G7;

"Είναι προφανές ότι οι όποιες αλλαγές στο φορολογικό καθεστώς επηρεάζουν την ελκυστικότητα οποιασδήποτε οικονομίας ως προς τους επενδυτές οι οποίοι αναζητούν ασφαλές, επικερδές και βιώσιμο επενδυτικό προορισμό.

Όμως, μπορεί εύκολα η διαφορά αυτών των 2,5 ποσοστιαίων μονάδων, όταν υλοποιηθεί το ελάχιστο των 15% από το 12,5% που βρισκόμαστε τώρα, να λειτουργήσει ως κινητήριος δύναμη προκειμένου να επιταχυνθούν σε εκείνες τις μεταρρυθμίσεις που ξεκίνησαν, αλλά δεν ολοκληρώθηκαν και οι οποίες όταν ολοκληρωθούν θα βελτιώσουν κατά τρόπο εντυπωσιακό την ελκυστικότητα της Κύπρου ως επενδυτικού προορισμού.

Υπάρχει πάρα πολύ μεγάλη πλεονάζουσα ρευστότητα στις διεθνείς αγορές, την ευνοούν τα μηδενικά ή αρνητικά επιτόκια την επενδυτική αναζήτηση. Είναι 3-4 πυλώνες που θα πρέπει να εγκύψουμε με τρόπο που να επιταχύνουμε αυτό που ξεκινήσαμε αλλά το αφήσαμε στα μισά, έτσι ώστε αυτή η εξέλιξη η οποία ήταν ζήτημα χρόνου ή είναι ζήτημα χρόνου να ξεκινήσει να υλοποιείται να μην μας βρει χαμένους και να είμαστε στην πλευρά των κερδισμένων.

Η Κύπρος είναι πάρα πολύ μικρή οικονομία με ελάχιστες βιώσιμες πραγματικές επενδύσεις, με παρουσία, με γραφεία, με εργαζόμενους, με δραστηριότητες, στον τόπο μας, μπορεί να απογειώσει το ΑΕΠ της χώρας μας, βελτιώνοντας το βιοτικό επίπεδο κάθε πολίτη που ζει στην Κύπρο είτε ως επιχειρηματίας, εργαζόμενος, αυτοεργοδοτούμενος ως συνταξιούχος, ως άνεργος ή που ακόμα είναι στα σχολεία.

Θα είναι πάρα πολύ σημαντικό να αξιοποιήσουμε αυτή την ευκαιρία γιατί ως ευκαιρία πρέπει να τη δούμε που γίνεται και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο και σε διεθνές".

Ποιοι θεωρείται ότι θα είναι οι κερδισμένοι και ποιοι θα χάσουν από την απόφαση των G7; Τι πρέπει να γίνει στην Κύπρο;

"Κερδισμένοι θα είναι όλοι εκείνοι οι οποίοι θα μεταμορφώσουν το περιβάλλον τους, το οικοσύστημα το επιχειρηματικό με τρόπο που να μπορεί εύκολα κανείς να δημιουργεί, να αναπτύσσει και να αξιοποιεί την οποιαδήποτε επένδυση, θα έχει ως στόχο και σκοπό να πραγματοποιήσει στο  προσεχές μέλλον.

Ξέρετε, οι επενδυτικές αποφάσεις λαμβάνονται κατά τρόπο, συνήθως από τους σοβαρούς πάντα, προγραμματισμένο, μελετημένο.. Προηγείται μια ανάλυση η οποία λαμβάνει υπόψη της 3-4 πράγματα τα οποία η Κύπρος πρέπει να βελτιώσει.

Πρέπει να τελειώνουμε με την ψηφιακή μεταρρύθμιση. Όσο και αν ακούγεται βαρύγδουπο δεν είναι δύσκολο.

Έχουμε όλα τα υλικά για να φτιάξουμε ένα καταπληκτικό ψηφιακό περιβάλλον, στο οποίο ένα καλό παράδειγμα είναι η επένδυση που έχει γίνει από την Digital Tree, με την Digital Tv και στα υπόλοιπα τα οποία τι είναι; Είναι η αξιοποίηση της τεχνολογίας, υποδομές υπάρχουν, εξαίρετο ανθρώπινο κεφάλαιο διαθέτει η Κύπρος, ίσως όχι σε όλους τους τομείς, υπάρχουν ελλείψεις σε πολλούς τομείς αλλά αυτό είναι άλλο κεφάλαιο.

Άρα ψηφιακή μεταμόρφωση της οικονομίας του Δημόσιου τομέα, εννοείται.

Μετά ακολουθεί το επόμενο βήμα, το μεγαλύτερο βαρίδι που πρέπει να απαλλαχθούμε από τον τομέα των επενδύσεων, που είναι η μεγάλη αργοπορία στον τομέα των δικαστικών εκδικάσεων.

Ξέρετε κ. Ρουσιά έχουμε ένα μέσο όρο για να τελεσιδικήσει μια τελεσίδικη απόφαση από την ώρα που καταχωριστεί στο δικαστήριο μέχρι να τελεσιδικήσει, κατά μέσο όρο 12 χρόνια.

Δεν μπορείς να προσελκύσεις επενδύσεις με τελεσίδικο σύστημα που μπορεί να σε εξοντώσει και μέχρι να εκδοθεί μια απόφαση να είναι άνευ ουσίας, άνευ ουσιαστικού περιεχομένου και να σε δικαιώσει. Πρέπει να τρέξουμε και με τη μεταρρύθμιση του δημόσιου τομέα και να απαλλαγούμε και από αυτά τα βαρίδια τα γραφειοκρατικά τα οποία δεν έχουν κανένα λόγο ύπαρξης σε μια ψηφιακή οικονομία σε μια κοινωνία ψηφιακή και το πιο σημαντικό από όλα , σε μια νέα εποχή, που όλα είναι σημαντικά, αλλά αυτό είναι και πιο δύσκολο να τύχει χειρισμού, είναι η βελτίωση της αεροπορικής συνδεσιμότητας της χώρας μας με τον έξω κόσμο.

Έχουν γίνει βήματα και βελτιώσεις από ότι ήταν πριν το κλείσιμο των Κυπριακών Αερογραμμών, αλλά από εκείνο το ορόσημο και μετά έχουν δρομολογηθεί ένα σωρό πτήσεις από και προς την Κύπρο, αλλά πρέπει να μεριμνήσουμε έτσι ώστε να υπάρχει κατά τρόπο μόνιμο η σύνδεση της χώρας μας στους βασικούς εξωτερικούς προορισμούς, έτσι ώστε όλα τα υπόλοιπα που υπάρχον στο συνολικό πακέτο της Κύπρου να προστεθεί και αυτό που είναι πολύ σημαντικό για να μπορέσουμε να προσελκύσουμε τις επενδύσεις που χρειάζεται ο τόπος".

Εσείς κ. Αντωνίου, θεωρείται ικανοποιητικό τον φόρο που επιβάλλεται στην Κύπρο ή θα έπρεπε να είναι διαφορετικός;

"Η εταιρική φορολογία στην Κύπρο ήταν ένα από τα μεγαλύτερα ατού της πατρίδας μας σε ότι αφορά προσέλκυση διεθνών επενδύσεων. Δεν ήταν το μόνο και ενδεχομένως ούτε το πιο καθοριστικό αλλά ήταν πάρα πολύ σημαντικό κίνητρο για να προσελκύσουμε βιώσιμες πραγματικές ξένες επενδύσεις.

Αυτό το οποίο είχαμε μέχρι το 2012 ήταν το 10%, θα θυμάστε ενδεχομένως, και στα πλαίσια της αντιμετώπισης της χρηματοπιστωτικής και νομισματικής κρίσης που είχαμε από το 2011 και μετά αυξήθηκε στο 12.5%. Ίσως να θυμάστε το καλοκαίρι του 2019, με πρωτοβουλία του τότε Υπ. Οικονομικών κ. Χάρη Γεωργιάδη έγινε μια προσπάθεια να μελετηθεί το ενδεχόμενο αύξησης με τρόπο εθελοντικό από το 12,5% στο 15% του Κυπριακού εταιρικού φόρου και εκεί όλοι οι φορείς κρίναμε με πρωτοστατούσα δύναμη την ΟΕΒ, ότι ήταν πρόωρο και δεν ήταν προς την ωφέλιμη κατεύθυνση για τα Κυπριακά δεδομένα εκείνη την περίοδο.

Έχει μεσολαβήσει η πανδημία του κορωνοϊού, έχουν ενεργοποιηθεί σεισμικές διεργασίες, είναι απίστευτο το τι γίνεται στο διεθνές παγκόσμιο περιβάλλον και αν δεν κατανοήσουμε γρήγορα και έγκαιρα πόσο βαθιές είναι οι αλλαγές και πόσο πέραν των δικών μας δυνατοτήτων να τις διαφοροποιήσουμε ή να τις εμποδίσουμε να τρέξουμε να υλοποιήσουμε αυτές τις μεταρρυθμίσεις για τις οποίες όλοι συμφωνούν και για τις οποίες, δεν υπάρχει αυτό που λέγεται ως πολιτικό κόστος ,γιατί όλοι θέλουμε να βάλουμε πλάτες για το καλό του τόπου, αν τα καταφέρουμε , θα φέρουμε την πατρίδα μας, επαναλαμβάνω, στην πλευρά των κερδισμένων.

Είχαμε 12.5%, πάει στο 15%, θα πάρει 2-2μιση χρόνια να υλοποιηθεί αυτή η απόφαση, αλλά δεν βλέπουμε τρόπο εύκολα να εμποδιστεί ή να καθυστερήσει και εδώ είναι που θα μετρηθεί το μπόι μας το πόσο γρήγορα και ευέλικτα θα κινηθούμε για να κερδίσουμε την επόμενη περίοδο, την νέα εποχή εκείνο το οποίο δικαιούται ο τόπος μας, δικαιούται ο πολίτης της Κύπρου και είναι ένα αξιοπρεπές επίπεδο".

Σχετικά με την επέκταση του σχεδίου κινήτρου για τις αεροπορικές εταιρείες υπάρχουν και σχέδια τα οποία η ΟΕΒ θεωρεί ότι το κράτος θα πρέπει είτε να επανασχεδιάσει είτε να προωθήσει είτε να δημιουργήσει ώστε να βοηθηθούν οι επιχειρήσεις;

"Όπως ξέρετε και είμαι σίγουρος ότι μας παρακολουθούσατε αφού ξέσπασε η κρίση, η ΟΕΒ μπήκε μπροστά σε διαρκή διαβούλευση με τα μέλη μας, τα οποία επηρεάζονται και βρίσκονται σε όλους τους τομείς και υποτομείς της οικονομική δραστηριότητας, σχεδιάσαμε και υποβάλαμε προτάσεις. Οι προτάσεις μας ήταν πάντα τεκμηριωμένες στηριγμένες στις πραγματικότητες και κυρίως κοστολογημένες.

Σε αντίθεση με άλλους τομείς, αυτό που διαφοροποιεί την ΟΕΒ είναι ότι για κάθε πρόταση λέμε και ποιος θα πληρώσει, ποιος θα αναλάβει το κόστος. Και επειδή εδώ υπάρχει ένα τρίπτυχο, η πραγματική οικνομία με στήριξη των επιχειρήσεων να μείνουν ζωντανές οι επιχειρήσεις μας, να περάσει η καταιγίδα, το δεύτερο η προστασία των δημόσιων οικονομικών, να μην δημιουργήσουμε δημοσιονομικούς κινδύνους τέτοιους για να έχουμε τις περιπέτειες του 2013 με τον εκτροχιασμό των δημοσιονομικών δυνατοτήτων του τόπου και τη χρεοκοπία στην πραγματικότητα που ζήσαμε το 2013 άρα διοχετεύομε εθνικούς πόρους για πραγματική στήριξη της οικονομίας αλλά να έχουμε έγνοια ότι αυτό θα κρατήσει τα δημόσια οικονομικά, δηλαδή το δημόσιο χρέος θα παραμείνει δημόσιο και το τρίτο να μην δημιουργήσουμε κινδύνους για τη βιωσιμότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος, με τη δημιουργία δηλαδή κόκκινων δανείων.

Μέσα από αυτά τα τρία συστήματα και σε αυτά τα πλαίσια έχουμε υποβάλει ένα σωρό προτάσεις πλείστες εκ των οποίων υιοθετήθηκαν ενσωματώθηκαν στους σχεδιασμούς του κράτους, υλοποιήθηκαν και τώρα είμαστε στο στάδιο που με βάσει τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα πρέπει σταδιακά και είναι πολύ σημαντική η έννοια του σταδιακού να αρχίσει να μειώνεται μέχρι ότου εκλείψει η κρατική στήριξη.

Είναι σημαντικό να υπάρξει μείωση της κρατικής στήριξης στις επιχειρήσεις ανάλογα με τον ρυθμό επιστροφής σε συνθήκες κανονικότητας και αυτή είναι η σύσταση και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς όλα τα Ευρωπαϊκά μέλη για διαρκή συνεργασία και επικοινωνία με τα δύο βασικά αρμόδια υπουργεία που έχουν σχέση με το ερώτημα σας, το Οικονομικών και Εργασίας και είμαστε αισιόδοξοι ότι θα καταφέρουμε να βγούμε από αυτή την περιπέτεια με τρόπο που δεν θα έχουμε αδικαιολόγητες απώλειες. Απώλειες θα έχουμε, επιχειρήσεις θα χρεοκοπήσουν κόσμος θα βγει στην ανεργία σε επίπεδα διαχειρίσιμα. Το σημαντικό είναι να μην έχουμε απώλειες βιώσιμων, ζωντανών επικερδών επιχειρήσεων. Αυτό είναι το μεγάλο στοίχημα και σε αυτό επικεντρώνεται και η προσπάθεια της ΟΕΒ".

Το άνοιγμα των κέντρων διασκέδασης και επιχειρήσεων. Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να νιώθουν ασφαλείς; Τι θα τις βοηθήσει να καλύψουν το χαμένο έδαφος μετά από 15 μήνες που παρέμειναν κλειστοί. Ποιος είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν από την επανεκκίνηση τους.

"Δεκαπέντε μήνες ήταν κλειστά τα κέντρα διασκέδασης ήταν τα πρώτα που έκλεισαν και τελευταία που επαναλειτουργούν.

Εξήσου βαρύ πλήγμα έχουν δεχτεί και οι τουριστικές δραστηριότητες που για το ίδιο διάστημα ή ελαφρώς μεγαλύτερο ήταν κλειστά λόγω της εποχικότητας του τουριστικού μας προϊόντος πολλές ξενοδοχειακές και άλλες τουριστικού χαρακτήρα επιχειρήσεις ήταν κλειστές από τον Οκτώβριο του 2019, έχει ήδη συμπληρωθεί ενάμιση χρόνος, είναι λίγο πιο ταλαιπωρημένες αλλά στο μεσοδιάστημα μεσολειτούργησαν, υπολειτουργούσαν, κάτι κινήθηκε για κάποιες από αυτές, όχι για όλες ίσως.

Η μεγάλη πρόκληση στην επαναλειτουργία των δραστηριοτήτων είναι να κρατήσουμε τα κρούσματα χαμηλά, βλέπουμε ότι η επιδημιολογική εικόνα οδεύει συνεχώς προς το βέλτιστο και ευνοικότερο για τις αξιολογήσεις στις οποίες υπόκειται η χώρα μας από τις άλλες χώρες τόσο από Ευρωπαϊκές όσο και από τις Αμερικάνικες αρχές αλλά κυρίως από τις τρεις βασικότερες τουριστικές αγορές της πατρίδας μας που είναι εκτός ΕΕ, όπως με μεγαλύτερη του Ηνωμένου Βασιλείου, το Ισραήλ και τη Ρωσία να μας παρακολουθούν και να μας αξιολογούν. Το μεγάλο στοίχημα  για τα κέντρα διασκέδασης και άλλες επιχειρηματικές δραστηριότητες είναι να καταφέρουμε να λειτουργούμε χωρίς να αυξάνουμε τη διασπορά του ιού στην κοινότητα εφαρμόζοντας τα πρωτόκολλα που εφαρμόσαμε σε συνεργασία με το Υπουργείο Υγείας και να επιταχύνουμε την κατάταξη της χώρας μας στην πράσινη λίστα για να ξεκινήσει ο τουρισμός να έρχεται, να ξεκινήσει όλη εκείνη  η δραστηριότητα που στηρίζει το 22% του ΑΕΠ της χώρας που προέρχεται από τον τουρισμό. Είναι παραπάνω από το 1/5 του συνολικού ΑΕΠ της χώρας. Όλοι εξαρτόμαστε σε διαφορετικό βαθμό, άμεσα, έμμεσα από το πόσο καλά θα κινηθεί ο τουρισμό και αυτό είναι ένα από τα μεγάλα μας στοιχήματα.

Οι προοπτικές είναι θετικές.

Χάσαμε τον Ιούνιο σε μεγάλο βαθμό. Ελπίζαμε ότι θα είχαμε ενταχθεί στην πράσινη λίστα στις 7 Ιουνίου από το Ηνωμένο Βασίλειο. Ξαναελπίζουμε για της 28η Ιουνίου όταν θα γίνει η επόμενη επαναξιολόγηση και μέσα σε αυτά τα δεδομένα γιατί χρειαζόμαστε ρευστότητα".

Δείτε όλα όσα δήλωσε: