Μαρίνα Πάφου: Εγκρίθηκε η μελετή & σχεδιάζεται ξανά από την αρχή

Η νέα μελέτη προνοεί και προβλήτα για κρουαζιερόπλοια πολυτελείας - Όλες οι διαδικασίες και τα σχέδια ξανά από την αρχή

Το 2006 πάρθηκε η απόφαση για την κατασκευή της Μαρίνας Πάφου στην παραλία Πότιμα στην Κισσόνεργα, πολύ κοντά στον Κόλπο των Κοραλλίων. Οι συζητήσεις για την κατασκευή της Μαρίνας στην Πάφο ξεκίνησαν από την δεκαετία του ‘90.


Η παραλία Πότιμα

Ακολούθησαν οι διάφορες διαδικασίες με την προσφοροδότηση και το έργο να κατοχυρώνεται σε συγκεκριμένα κοινοπραξία. Οι προσφυγές όμως άλλων κοινοπραξιών που συμμετείχαν στον διαγωνισμό οδήγησαν την υπόθεση τελικά στα δικαστήρια. 

Η πολύπαθη Μαρίνα Πάφου κατάφερε να απεμπλακεί από όλες αυτές τις νομικές διαδικασίες πριν από περίπου 2 χρόνια με το δικαστήριο αρχικά και το κράτος στη συνέχεια να ακυρώνει τον διαγωνισμό που έτρεξε στο μακρινό 2007!

Μετά από 15 και πλέον χρόνια τα τεχνικοοικονομκά δεδομένα άλλαξαν. Το κράτος ξεκίνησε πριν από 4 χρόνια νέα προσπάθεια και ανέθεσε σε εμπειρογνώμονες να ετοιμάσουν νέα μελέτη για την Μαρίνα Πάφου για να διαφανεί κυρίως αν μπορεί να γίνει συνδυαστική ανάπτυξη μαρίνας και προβλήτας για κρουαζιερόπλοια στον ίδιο χώρο. Όπως και έγινε. 

Την Τετάρτη 8/2, το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε την ανάπτυξη μαρίνας Πάφου με οικιστικούς και εμπορικούς χώρους, καθώς και με ξενοδοχείο και προβλήτα για κρουαζιερόπλοια πολυτελείας. Έτσι πλέον οι διαδικασίες αρχίζουν ουσιαστικά από την αρχή αφού τώρα θα διοριστούν νέοι εμπειρογνώμνοες οι οποίοι θα ετοιμάσουν τους όρους εντολής της διεθνούς προσφοράς που θα προκηρυχθεί για την ανάληψη κατασκευή και λειτουργία τόσο της μαρίνας όσο και του κέντρου υποδοχής κρουαζιεροπλοίων. 

Ο Υφ. Τουρισμού Σάββας Περδίος, δήλωσε την Τετάρτη ότι η απόφαση για συνδυαστική ανάπτυξη, με οικιστικούς και εμπορικούς χώρους, προβλήτα κρουαζιερόπλοιων και ξενοδοχείο, προέκυψε κατόπιν μελέτης από εμπειρογνώμονες, η οποία κατέδειξε ότι μπορεί να προχωρήσει αυτό το είδος ανάπτυξης.

«Η μελέτη κατέδειξε ότι όντως από τεχνικής πλευράς μπορεί να γίνει συνδυαστική ανάπτυξη, με την προϋπόθεση ότι η προβλήτα για κρουαζιερόπλοια, θα είναι για σκάφη μέχρι 220 μέτρα μόνο, επομένως κρουαζιερόπλοια πολυτελείας και όχι τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε, για παράδειγμα στη Λεμεσό», εξήγησε ο κ. Περδίος. «Αυτό είναι πολύ σημαντικό, γιατί συνάδει και με τους στόχους του Υφυπουργείου να προσελκύσουμε τουρισμό υψηλότερης εισοδηματικής στάθμης στην Κύπρο», πρόσθεσε.

Σημείωσε, βέβαια, ότι το τι θα περιλαμβάνεται τελικά στο έργο, θα το αποφασίσει ο επενδυτής, «για να μπορέσουμε να έχουμε ένα πλαίσιο που θα δημιουργήσει ενδιαφέρον», όπως είπε. «Εκείνο που έχει σημασία για εμάς ως κράτος και ιδίως για το Υφυπουργείο Τουρισμού, είναι ότι στα βαθμολογικά κριτήρια, θα δοθεί οπωσδήποτε μεγαλύτερη βαρύτητα στη συνδυαστική ανάπτυξη, η οποία θα δημιουργήσει περισσότερα έσοδα για την τοπική οικονομία, αλλά και για διάφορα χωριά της περιοχής της Πάφου και του διαμερίσματος της Πόλης Χρυσοχούς», πρόσθεσε.

Ανέφερε, ακόμα, ότι μετά από τη διαβούλευση με τους φορείς της Πάφου, το Πολεοδομικό Συμβούλιο, αποφάσισε προκαταρκτικά να τοποθετηθεί θετικά, διευκρινίζοντας «ότι ο επενδυτής, όταν έρθει η ώρα, θα πρέπει να υποβάλει τις περιβαλλοντικές μελέτες και τα masterplan που πρέπει».

Ερωτηθείς για τα επόμενα βήματα του σχεδιασμού, ο κ. Περδίος είπε ότι σε πρώτο στάδιο το Υφυπουργείο θα προχωρήσει στους όρους για εξεύρεση μελετητή, ο οποίος θα βοηθήσει να προχωρήσει ο διαγωνισμός για εξεύρεση του επενδυτή. «Αυτές είναι οι άμεσες προτεραιότητες του 2023 για το Υφυπουργείο και πιστεύω ότι αν είμαστε συνεπείς, θα έχουμε τελικές ενδείξεις για τους επενδυτές και προς τα πού κινούνται, μέσα στο 2024», κατέληξε.

Η Μαρίνα Πάφου είναι ένα πολύ μεγάλο και σημαντικό έργο υποδομής που θα δώσει μεγάλη ώθηση στην πόλη και επαρχία Πάφου. 

Δημητριάδης: Θετική εξέλιξη - Περιμέναμε την απόφαση για πολλά χρόνια

Ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Μεγάλων Αναπτύξεων και Αντιπρόεδρος του ΚΕΒΕ Ανδρέας Δημητριάδης μιλώντας στην Brief χαρακτήρισε θετική την εξέλιξη αφού περίμεναν αυτή την απόφαση για πολλά χρόνια. Όπως σημείωσε ο κ. Δημητριάδης, η μελέτη για την κατασκευή της μαρίνας έγινε ξανά γιατί ζητήθηκε να εξεταστεί το κατά πόσο μπορεί να γίνει συνδυαστική ανάπτυξη στον ίδιο χώρο ή κοντά στο χώρο που θα γίνει η Μαρίνα, για να γίνει και το κέντρο υποδοχής πολυτελών κρουαζιερόπλοιων. Όπως σημειώνει ο κ. Δημητριάδης, η μελέτη κατέληξε σε θετικά αποτελέσματα ότι μπορούν να γίνουν και τα δύο και το Υπουργικό Συμβούλιο ουσιαστικά επικύρωσε τη σύσταση στην οποίο προέβησαν οι εμπειρογνώμονες που εκπόνησαν την τεχνοοικονομική μελέτη. 

Ο κ. Δημητριάδης τόνισε ότι «ουσιαστικά μετά την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, θα οριστούν άλλοι εμπειρογνώμονες οι οποίοι θα ετοιμάσουν τους όρους εντολής της διεθνούς προσφοράς που θα προκηρυχθεί για την ανάληψη κατασκευή και λειτουργία τόσο της μαρίνας όσο και του κέντρου υποδοχής κρουαζιεροπλοίων.  Η μελέτη αυτή θα βάζει το πλαίσιο μέσα στο οποίο θα κινηθούν οι προσφοροδότες. Τα σχέδια θα γίνουν από τον κάθε προσφοροδότη ξεχωριστά. Δεν θα ετοιμάσει σχέδια το κράτος»

Πλέον ότι είχαμε ως εικόνα για τη μαρίνα Πάφου μέσα από διάφορες μακέτες αποτελεί παρελθόν αφού θα έχουμε πλέον σχεδιασμό της μαρίνας από την αρχή. 

Υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον

Ο κ. Δημητριάδης σημείωσε ότι στο παρελθόν  ορισμένες εταιρείες έδειξαν ενδιαφέρον για την μαρίνα Πάφου. «Η Μαρίνα της Πάφου έχει επενδυτικό ενδιαφέρον. Θα είναι η πρώτη Μαρίνα στην είσοδο της Μεσογείου και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Έχει ενδιαφέρον το τρίγωνο Τελ Αβίβ - Πάφου - ελληνικά νησιά και τουρκικές ακτές».

Σωτήρης Νικηφόρου

Σωτήρης Νικηφόρου