Νέοι στη δουλειά: Θέλουν χαλαρούς ρυθμούς,καλό μισθό/ωφελήματα-Προσαρμόζονται οι εταιρείες

Συνέντευξη του Αντώνη Παπαδόπουλου, Head of Ergodotisi-Προτεραιότητα στο work-life balance από νέους-Τι κάνουν εταιρείες
  • Άλλαξαν δραματικά τα δεδομένα στα εργασιακά: Προτεραιότητα στο work-life balance
  • Οι απαιτήσεις των νέων - Αλλάζουν πολύ εύκολα δουλειά, ζητούν πολλά ωφελήματα, χαλαρούς ρυθμούς και γρήγορη ανέλιξη
  • Πώς προσαρμόζονται οι εταιρείες 
  • Συμβουλές σε όσους ψάχνουν δουλειά
  • Συνέντευξη του Αντώνη Παπαδόπουλου, Head of Ergodotisi, της No1 ιστοσελίδας εξευρέσεως εργασίας στην Κύπρο 
     

Του ΣΩΤΗΡΗ ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ

Κοσμογονικές θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε τις αλλαγές που επιτελούνται τα τελευταία χρόνια και ειδικότερα μετά την πανδημία, σε εργασιακά-επαγγελματικά θέματα, στο περιβάλλον εργασίας, στα θέλω και τους στόχους των νέων εργαζόμενων, στην «αναγκαστική» προσαρμογή των εταρειών στα νέα δεδομένα αλλά και στις τεράστιες ανάγκες που υπάρχουν στην αγορά εργασίας. 

Σε μια πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη του στην Brief, με στοιχεία που προκαλούν τεράστιο ενδιαφέρον, ο Αντώνης Παπαδόπουλος, Head of Ergodotisi, αναλύει τις τεράστιες αλλαγές που επιτελούνται κυρίως μετά την πανδημία. Μιλά για την παγκόσμια τάση με το μαζικό κύμα παραιτήσεων, την προτεραιότητα πλέον σε όσο το δυνατό περισσότερη ισορροπία μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής (work-life balance), τις απαιτήσεις για χαλαρούς ρυθμούς και ευέλικτους τρόπους εργασίας σε συνάρτηση με ψηλότερους μισθούς, ωφελήματα και γρηγορότερη ανέλιξη. 

Όπως σημειώνει ο Επικεφαλής της ergodotisi, έρευνες δείχνουν ότι οι νέοι σήμερα είναι πιθανόν να αλλάξουν δουλειά μέχρι και 10 φορές από τα 20 τους μέχρι και τα 34 τους, αναλύοντας και τους λόγους που συμβαίνει αυτό. 

Ο Αντώνης Παπαδόπουλος, τονίζει ότι πλέον οι εταιρείες προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα αυξάνοντας την ελκυστικότητα του πακέτου απολαβών που προσφέρουν, με ψηλότερους μισθούς, ωφελήματα, ακόμα και bonus υπογραφής. Εξηγεί τους λόγους που εταιρείες δυσκολεύονται να βρουν προσωπικό ενώ αναφέρει χαρακτηριστικά ότι αυτή την στιγμή υπάρχουν δημοσιευμένες στην ergodotisi περισσότερες από 2,800 θέσεις εργασίας. Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023, περισσότερες από 2,400 εταιρείες ανάρτησαν πάνω από 10,000 αγγελίες. 

Τέλος ο Επικεφαλής της No1 ιστοσελίδας εύρεσης εργασίας, με την πολύ σημαντική εμπειρία του και την καθημερινή του τριβή με το θέμα, δίνει σημαντικές συμβουλές σε ανθρώπους που είναι σήμερα στο ψάξιμο για δουλειά. 

Ακολουθεί αυτούσια η συνέντευξη του Αντώνη Παπαδόπουλου, Head of Ergodotisi:

Κατ’ αρχάς θα θέλαμε να μας αναφέρετε πόσες περίπου αγγελίες είναι δημοσιευμένες αυτή τη στιγμή στην Ergodotisi και ποιοι οι τομείς με την μεγαλύτερη ζήτηση;

Αυτή τη στιγμή στην Ergodotisi είναι δημοσιευμένες περισσότερες από 2,800 θέσεις εργασίας (ο αριθμός αλλάζει ανά ημέρα), ενώ δημοσιεύονται περίπου 700 νέες θέσεις εργασίας κάθε εβδομάδα. Οι υποψήφιοι που αναζητούν δουλειά ή το επόμενο βήμα στην καριέρα τους, μπορούν να βρουν θέσεις εργασίας σε κάθε πόλη, κλάδο, industry και seniority. Οι τομείς με τη μεγαλύτερη ζήτηση αυτή τη στιγμή είναι αυτοί της Πληροφορικής, της Εστίασης/Φιλοξενίας, της Διοίκησης Επιχειρήσεων, του Λιανικού Εμπορίου και των Financial Services.

Πόσοι είναι οι ενεργοί πελάτες (εταιρείες) που συνεργάζονται με την Ergodotisi;

Στην Ergodotisi είναι εγγεγραμμένες περισσότερες από 25,000 εταιρείες, μεταξύ των οποίων και οι μεγαλύτεροι εργοδότες στην Κύπρο. Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2023, περισσότερες από 2,400 εταιρείες ανάρτησαν περισσότερες από 10,000 αγγελίες (αύξηση της τάξεως του 20% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2022) ενώ εγγράφηκαν περισσότερες από 700 νέες εταιρείες στην πλατφόρμα μας.

Πώς διαμορφώνεται τα τελευταία χρόνια, ειδικότερα μετά την πανδημία, η αγορά εργασίας; Τι άλλαξε;

Μετά την πανδημία ακολούθησε το Great Resignation, το οποίο ήταν με απλά λόγια οι μαζικές, εθελοντικές παραιτήσεις που έγιναν παγκόσμιο trend, με το 45% αυτών των εργαζομένων να ανήκει στις ηλικίες 25-54, κάτι που αποσταθεροποίησε την αγορά εργασίας. Σύμφωνα με έρευνες, οι εργαζόμενοι είναι πλέον διατεθειμένοι να ξοδέψουν περισσότερο χρόνο για να βρουν καλύτερες δουλειές και καλύτερο work-life balance, απαιτούν ψηλότερους μισθούς, καλύτερα οφέλη και περισσότερα μέτρα ασφαλείας, ενώ φαίνεται ότι η πανδημία για αρκετούς λειτούργησε και ως wake up call, κάνοντας τους να παραιτηθούν από δουλειές στις οποίες δεν υπήρξαν ποτέ ευτυχισμένοι και να κυνηγήσουν τα όνειρά τους. Παράλληλα, υπάρχουν και οι εργαζόμενοι που πλέον επιθυμούν να εργάζονται από το σπίτι ή έστω μέσω ενός υβριδικού μοντέλου, αρνούμενοι να επιστρέψουν στα γραφεία επί μονίμου βάσεως. 

Ποιες οι απαιτήσεις πλέον των νέων που βγαίνουν στο ψάξιμο για δουλεια; Τι ζητούν, τι αποφεύγουν, τι προτιμούν;

Η κάθε γενιά έχει τα δικά της χαρακτηριστικά, χωρίς να σημαίνει ότι είναι απαραιτήτως καλά ή απαραιτήτως κακά. Σύμφωνα με έρευνες, οι νέοι που βγαίνουν τώρα στο ψάξιμο για δουλειά (όσοι δεν θα αναζητήσουν κάποιους πιο entrepreneurial τρόπους για να βγάλουν τα λεφτά τους online), είναι πιθανόν να αλλάξουν δουλειά μέχρι και 10 φορές από τα 20 τους μέχρι και τα 34 τους. Αν και επιθυμούν την ανέλιξη (ίσως γρηγορότερα απ’ όσο έχουν συνηθίσει να περιμένουν οι μεγαλύτεροι), δεν ακολουθούν τον κλασικό τρόπο ανέλιξης αλλά αναζητούν περισσότερη ελευθερία, περισσότερη ισορροπία μεταξύ προσωπικής και επαγγελματικής ζωής, αρέσκονται στην remote εργασία και θα λάβουν υπόψη αρκετούς παράγοντες πριν επιλέξουν εργοδότη (όπως diversity, inclusion, transparency). Αν σκεφτούμε ότι το Gen Z αποτελεί το 30% του συνολικού πληθυσμού και θα αποτελεί το 27% του workforce μέχρι το 2025, τότε καταλαβαίνουμε ότι δεν είσαι σοφό να περιμένουμε να προσαρμοστούν οι νέοι στον τρόπο που λειτουργούν τα πράγματα, αλλά το πώς λειτουργούν τα πράγματα θα πρέπει να προσαρμοστούν στους νέους, καθώς αποτελούν το μέλλον των εταιρειών!

Φεύγουν πιο εύκολα πλέον οι εργαζόμενοι από τη δουλειά τους για να ψάξουν κάτι άλλο; Γιατί συμβαίνει αυτό;

Σε γενικές γραμμές, υπάρχουν συγκεκριμένα πράγματα που ωθούν έναν εργαζόμενο στην παραίτηση. Σε έρευνα που τρέξαμε στην Ergodotisi ρωτώντας τους χρήστες μας, οι 3 κυριότεροι λόγοι που θα ωθούσαν γενικά έναν εργαζόμενο στην παραίτηση είναι α) το τοξικό κλίμα στην εταιρεία, β) ο χαμηλός μισθός και γ) η απουσία ευκαιριών ανέλιξης. Υπάρχουν φυσικά και άλλοι λόγοι, όπως η βαρετή και επαναλαμβανόμενη δουλειά, ο μάνατζερ του εκάστοτε εργαζομένου, η απουσία εκτίμησης, και άλλα. Αν προσθέσουμε σε αυτά και την αύξηση του κόστους ζωής (ειδικά σε συγκεκριμένες επαρχίες) που οδηγεί έναν εργαζόμενο σε αναζήτηση καλύτερης αμοιβής για να “βγάλει τα σπασμένα”, καθώς και το after-effect της πανδημίας (δηλαδή η επιθυμία να υπάρχει και η επιλογή της δουλειάς από το σπίτι ή ενός υβριδικού μοντέλου, ευελιξία στο ωράριο, στροφή προς το freelancing, περισσότερο work-life balance), τότε βλέπουμε αρκετούς λόγους για τους οποίους ένας εργαζόμενος πλέον μπορεί να φύγει από τη δουλειά του πολύ πιο εύκολα.

Πώς προσαρμόζονται οι εταιρείες σε αυτές τις απαιτήσεις;

Μετά το Great Resignation που ακολούθησε την πανδημία, είχε γίνει αντιληπτό ότι το cost per hire θα αυξανόταν σημαντικά. Όπως είπαμε και πριν, υπάρχουν αρκετοί πλέον λόγοι για τους οποίους ένας εργαζόμενος πιθανόν να αποχωρήσει από μια εταιρεία. Θα πρέπει οι εταιρείες να ποσοτικοποιήσουν τις επιπτώσεις των αποχωρήσεων σε business metrics, όπως απώλεια ποιότητας, χρόνος που χρειάζεται πλέον να ολοκληρωθεί ένα project, revenue, κτλ. Θα πρέπει να αναγνωρίσουν τους πραγματικούς λόγους για τους οποίους παραιτούνται οι εργαζόμενοι τους (και να προβούν σε διορθωτικές κινήσεις), κάτι που θα δώσει και insights ως προς το ποιοι από τους εργαζόμενους είναι πιθανόν να αποχωρήσουν μελλοντικά και πως μπορεί η εταιρεία να τους κρατήσει με στοχευμένες κινήσεις. Θα πρέπει επίσης να δημιουργήσουν τα κατάλληλα retention programs. Πέραν από αυτό, βλέπουμε πολλές εταιρείες οι οποίες για να κερδίσουν τη μάχη του ταλέντου, αυξάνουν την ελκυστικότητα του πακέτου απολαβών που προσφέρουν, προσφέροντας από ψηλότερους μισθούς (και άλλα perks) μέχρι και bonus υπογραφής. Επίσης πολλές εταιρείες αποφασίζουν να επενδύσουν σε branding ενέργειες για να ενισχύσουν το EVP τους (Employee Value Proposition) για να κάνουν την εταιρεία πιο ελκυστική στα μάτια των υποψηφίων, με απώτερο σκοπό να προσελκύσουν και να διατηρήσουν το ταλέντο.

Γιατι δυσκολεύονται γενικά οι εταιρείες να βρουν προσωπικό; Σε ποιους τομείς παρατηρείται το μεγαλύτερο πρόβλημα;

Το μεγαλύτερο πρόβλημα παρατηρείται στα δύο άκρα. Δηλαδή στις πολύ εξειδικευμένες θέσεις (όπως π.χ. Software Developers, Product Managers, κ.ο.κ.) και στις θέσεις που προσφέρονται στον κλάδο της Εστίασης/Φιλοξενίας (όπως π.χ. Σερβιτόροι, Baristas, Διανομείς, κ.ο.κ.). Για τις πολύ εξειδικευμένες θέσεις, βλέπουμε μια μάχη για το ποια εταιρεία θα ενσωματώσει στο δυναμικό της το ταλέντο (υπάρχει μεγάλη διαφορά σε προσφορά και ζήτηση), ενώ για τις θέσεις στον κλάδο της Εστίασης/Φιλοξενίας βλέπουμε ότι αυτές οι θέσεις γεμίζουν πιο δύσκολα, για διάφορους λόγους.

Βλέπετε κάποιες διαφορές στα πακέτα που προσφέρουν οι εταιρείες; Ψηλότερους μισθούς, άλλα ωφελήματα;

Εξαρτάται από τον κλάδο, το industry, το seniority, το διαθέσιμο pool of candidates/shortage, την εταιρεία, δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη απάντηση. Υπάρχουν industries όπου οι μισθοί και τα ωφελήματα είναι πάνω κάτω τα ίδια, ανεξαρτήτως εταιρείας. Υπάρχουν άλλα industries στα οποία οι μισθοί είναι γενικά ψηλότεροι. Υπάρχουν θέσεις εργασίας οι οποίες πληρώνονται καλύτερα από άλλες λόγω εξειδίκευσης/skills, του μειωμένου διαθέσιμου ταλέντου, του ‘πολέμου’ σχετικά με το ποιος θα κερδίσει τους καλύτερους σε συγκεκριμένες θέσεις… Σε γενικές γραμμές όμως, θα έλεγα πως αύξησαν μισθούς και ωφελήματα όσες εταιρείες αποφάσισαν να επενδύσουν σε hiring & retention.

Ένα μήνυμα, μια συμβουλή στους ανθρώπους που είναι σήμερα στο ψάξιμο για δουλειά;

Κάθε εβδομάδα δημοσιεύουμε περισσότερες από 700 νέες θέσεις εργασίας στην ιστοσελίδα μας, οπόταν προτρέπω τους αναζητούντες εργασία να μας επισκέπτονται κάθε μέρα, ποτέ δεν ξέρουν πότε θα δημοσιευθεί η θέση εργασίας που πάντα αναζητούσαν! Από εκεί και πέρα να φροντίσουν να έχουν ένα καθάρο, επαγγελματικό βιογραφικό, με τα απαραίτητα στοιχεία επικοινωνίας, με bulletpoints που περιγράφουν με ακρίβεια τα προηγούμενα καθήκοντα τους καθώς και την προσφορά/συμβολή τους (με αριθμούς αν γίνεται), να το κρατούν στις 2 σελίδες max (short & sweet που λέμε), να το προσαρμόζουν ανάλογα θέσης/εταιρείας και να μην παραβλέπουν τη σημασία του cover letter. Στις συνεντεύξεις να φροντίζουν να προετοιμάζονται καταλλήλως μαθαίνοντας όσα περισσότερα μπορούν για την εκάστοτε εταιρεία, να γνωρίζουν το βιογραφικό τους, να είναι ειλικρινείς, να χαμογελάνε, και να κάνουν και αυτοί με τη σειρά τους ερωτήσεις ώστε να βεβαιωθούν ότι ταιριάζουν με την εταιρεία (κουλτούρα, καθήκοντα, expectations, κτλ).