Ντόμινο αυξήσεων στις τιμές προϊόντων – Σε δεινή θέση η Κύπρος

ΓΡΑΦΕΙ Ο 
ΑΝΤΩΝΗΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ

Ντόμινο αυξήσεων στις τιμές αρκετών προϊόντων παρατηρείται στην αγορά, ως αποτέλεσμα της εκτόξευσης που καταγράφουν οι τιμές στα καύσιμα σε οικονομίες που ανακάμπτουν καθώς και τα κόστη στις μεταφορές, ενώ δεν πρέπει να αγνοούνται οι βασικές ελλείψεων πρώτων υλών σε συγκεκριμένους οικονομικούς τομείς. 

Την ανιούσα πήραν οι τιμές σε προϊόντα και παροχή υπηρεσιών, κάτι που πλέον είναι ευδιάκριτο τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για το καταναλωτικό κοινό. Η τάση για αύξηση τιμών παρατηρείται ανά το παγκόσμιο, ελέω και της οικονομικής κρίσης που επιφέρει η πανδημία.

Όπως διευκρίνισε μιλώντας στην Brief, o Γενικός Γραμματέας του ΚΕΒΕ, Μάριος Τσιακκής, στο αρχικό στάδιο της πανδημίας -  όταν πρωτοεμφανίζονταν και οι πρώτες αυξήσεις σε τιμές συγκεκριμένων προϊόντων ή υπηρεσιών, τα αυξημένα κόστη απορροφήθηκαν σχεδόν εξολοκλήρου απ' τις επιχειρήσεις. 

«Πλέον το συγκεκριμένο κόστος, θεωρείται αδύνατον να απορροφηθεί στην ολότητα του από τις επιχειρήσεις και έτσι αναπόφευκτα μετακυλίεται και στον καταναλωτή», δήλωσε ο κ. Τσιακκής και ακολούθως έδωσε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα: 

«Ένα κοντέινερ μεγάλο (40 πόδια) για να μεταφερθεί πλέον στην Κύπρο, παρουσιάζει αύξηση μέχρι και €10.000 σε σύγκριση με τις συνθήκες που επικρατούσαν πριν την πανδημία. Και αυτό αφορά μόνο την αύξηση του μεταφορικού κόστους. Πλέον είναι αδύνατον ν’ απορροφηθεί αυτό το κόστος αποκλειστικά από τις επιχειρήσεις».  

Εξάλλου το ΚΕΒΕ με ανακοίνωση που εξέδωσε στις 10/6 προειδοποιούσε ότι «το κόστος της μεταφοράς εμπορευμάτων σε εμπορευματοκιβώτια από την Ασία, ιδίως από την Κίνα, προς την Ευρώπη, έχει αυξηθεί σημαντικά από πέρυσι και αναμένεται ότι πολύ σύντομα θα φτάσει σε ρεκόρ $12.000 για ένα εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδών, καταγράφοντας αύξηση πάνω από 500% μέσα σε ένα χρόνο». 

Παράλληλα, παρατηρείται αύξηση στις τιμές των καυσίμων, ειδικότερα σε οικονομίες που φαίνεται ότι ανακάμπτουν, που αυτό έχει ως αποτέλεσμα την εκτόξευση των τιμών των καυσίμων σε παγκόσμιο επίπεδο. 

«Πολλές οικονομίες εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τα καύσιμα, τόσο για τις μεταφορές όσο και για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος και έτσι επηρεάζονται σε μεγαλύτερο βαθμό. Μία από αυτές τις περιπτώσεις φαίνεται να είναι και η Κύπρος. Κράτη που έστρεψαν την προσοχή τους έγκαιρα προς ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, φαίνεται ότι δεν θα επηρεαστούν σε τόσο μεγάλο βαθμό οι οικονομίες τους από την αύξηση των τιμών των καυσίμων», πρόσθεσε ο ΓΓ του ΚΕΒΕ. 

Να σημειωθεί, ότι μεγάλες αυξήσεις παρατηρούνται και στον κατασκευαστικό τομέα. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα της αύξησης των τιμών πρώτων υλών του κατασκευαστικού τομέα, αποτελεί η τιμή του σιδήρου, η οποία διπλασιάστηκε σε σχέση με την προ – κορωνοϊού εποχή. Ως εκ τούτου, καταγράφονται αλυσιδωτές επιπτώσεις λόγω των αυξημένων τιμών και σ’ αυτό τον οικονομικό τομέα. 

Εν κατακλείδι, α) οι βασικές ελλείψεις που παρατηρούνται σε πρώτες ύλες, β) η αύξηση του κόστους στις μεταφορές, γ) η ανιούσα που πήραν οι τιμές των καυσίμων σε οικονομίες που ανακάμπτουν, δ) σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση που επιφέρει η πανδημία και τα περιοριστικά μέτρα,  φαίνεται ότι γονατίζουν τα κράτη που είναι έρμαιο των ορυκτών καυσίμων για τις μεταφορές και την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος.