Ο. Κουλλά: Τάχιστα να προχωρήσουμε σε φορολογική μεταρρύθμιση

Χρειάζεται προσοχή στον λαϊκισμό. Να ζητάς είναι εύκολο, το δύσκολο είναι η διαχείριση με σύνεση, σημειώνει

ΓΡΑΦΕΙ Ο ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΓΓΕΛΟΔΗΜΟΥ

 

Την ανάγκη όπως προχωρήσουμε τάχιστα σε μια φορολογική μεταρρύθμιση που θα ενθαρρύνει περισσότερο την εγχώρια επιχειρηματικότητα  και τις εγχώριες επενδύσεις παρά στην προσπάθεια για συνεχή προσέλκυση ξένων επενδύσεων (που είναι πιο ευάλωτες στις διεθνείς εξελίξεις), σημειώνει ο βουλευτής του ΔΗΣΥ, Ονούφριος Κουλλά. Σε συνέντευξη του στην Brief, στα πλαίσια της σειράς συνεντεύξεων που εγκαινιάσαμε με τα μέλη της Επιτροπής Οικονομικών της Βουλής, ο κ. Κουλλά σημειώνει ότι η μεταρρύθμιση αυτή θα πρέπει να υπηρετεί και τους στόχους της πράσινης μετάβασης και του ψηφιακού μετασχηματισμού ολόκληρης της οικονομίας.

Πέραν αυτού, ο κ. Κουλλά τονίζει ότι θα πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στον λαϊκισμό. «Να ζητάς καθημερινά την παραχώρηση στήριξης και τη μείωση φορολογιών είναι το εύκολο.  Το δύσκολο είναι η διαχείριση των διαθέσιμων πόρων να γίνει με σύνεση, στο κατάλληλο timing και στο βαθμό που είναι απόλυτα αναγκαίο», σημειώνει χαρακτηριστικά.

Πρόσθετα, ο κ. Κουλλά αναφέρεται στην τεράστια πρόκληση του σχεδίου ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, επισημαίνοντας ότι  μαζί με τα υπόλοιπα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα και τους κρατικούς πόρους που διατίθενται μέσω των κρατικών προϋπολογισμών μπορούν να μεταμορφώσουν τη χώρα μας και να την πάρουν γρηγορότερα στη νέα εποχή.

Ο κ. Κουλλά δίνει επίσης τα εύσημα στη διακυβέρνηση Νίκου Αναστασιάδη για τη διαχείριση όχι μιας αλλά δύο κρίσεων, τη χρηματοπιστωτική και δημοσιονομική του 2013 και την υγειονομική κρίση της περιόδου 2020-2021, η οποία δεν έχει τελειώσει ακόμα.


Ποιοι είναι οι βασικοί στόχοι σας ως μέλος της επιτροπής Οικονομικών, αλλά και μέλος της κοινοβουλευτικής ομάδας του κυβερνώντος κόμματος; Για ποια θέματα θα επιδιώξετε να καταθέσετε προτάσεις νόμου εντός του 2022;

Αυτή τη στιγμή έχουμε ενώπιόν μας μία τεράστια πρόκληση.  Το ταμείο ανάκαμψης και ανθεκτικότητας.  Πρόκειται για τη μεγάλη και ουσιαστική απάντηση της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις συνέπειες που επισώρευσε η πανδημία.  Προωθεί επενδύσεις που έχουν μεγάλη μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη αξία (ενεργειακή μετάβαση, ψηφιακή οικονομία, ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας κ.ά.).  Αυτά τα κεφάλαια μαζί με τα υπόλοιπα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα και τους κρατικούς πόρους που διατίθενται μέσω των κρατικών προϋπολογισμών μπορούν να μεταμορφώσουν τη χώρα μας και να την πάρουν γρηγορότερα στη νέα εποχή.  Ωστόσο, για να αντληθούν οι πόροι του ταμείου ανάκαμψης δεν είναι αρκετό να υλοποιηθούν οι δράσεις που προβλέπονται από την εκτελεστική εξουσία.  Χρειάζεται η συμβολή και της νομοθετικής εξουσίας στη στήριξη συγκεκριμένων νομοσχεδίων που αφορούν σημαντικές μεταρρυθμίσεις και αλλαγές.  Ως εκ τούτου η Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής έχει ένα σημαντικό ρόλο να διαδραματίσει και επιβάλλεται να επικεντρωθεί στον εν λόγω σκοπό.  Δεδομένων των πιο πάνω θα έλεγα ότι προτεραιότητα έχει η προώθηση των κυβερνητικών νομοσχεδίων, που είναι υψίστης σημασίας, και όχι η υποβολή προτάσεων νόμου.  Παρά ταύτα έχω ήδη υποβάλει πρόσφατα μία σημαντική πρόταση νόμου (μαζί με άλλους συναδέλφους) που αφορά την απλοποίηση των ετήσιων οικονομικών αποτελεσμάτων από τις μικρές επιχειρήσεις, έτσι ώστε να μειωθεί ο διοικητικός φόρτος και το κόστος στις επιχειρήσεις αυτές.  Υπάρχουν και κάποιες άλλες ιδέες οι οποίες επί του παρόντος βρίσκονται υπό μελέτη. 

Πώς κρίνετε το μέχρι σήμερα έργο της Επιτροπής Οικονομικών σε ευρύτερο επίπεδο, αλλά και σε σχέση με την υλοποίηση του κυβερνητικού έργου μέσω της κατάθεσης και ψήφισης νομοσχεδίων;

Όπως γνωρίζετε η Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής επιτελεί σημαντικό έργο.  Είναι μία από τις κρισιμότερες επιτροπές και έχει καθεχρονικά αρκετή δουλειά.  Υπάρχει αρκετά καλό κλίμα μεταξύ των συναδέλφων και γενικότερα θα έλεγα ότι -σε μεγάλο βαθμό- δίνεται όντως προτεραιότητα στην εξέταση και προώθηση προς την ολομέλεια των κυβερνητικών νομοσχεδίων.  Για παράδειγμα, τους τελευταίους μήνες,  παρά την ύπαρξη της αναγκαιότητας εξέτασης του κρατικού προϋπολογισμού και των προϋπολογισμών δεκάδων ημικρατικών οργανισμών, η Επιτροπή εξέτασε και στο τέλος ψηφίστηκαν τα νομοσχέδια για την μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας.  Τα οποία ήταν προαπαιτούμενο για το Ταμείο Ανάκαμψης.  Συνεπώς κρίνω ότι η Επιτροπή Οικονομικών επιτελεί ένα σημαντικό έργο σε ένα καλό κλίμα συνεργασίας και συναίνεσης. 

Το γεγονός ότι βρισκόμαστε ένα περίπου χρόνο πριν από τις προεδρικές εκλογές, αναμένετε να επηρεάσει καθ’ οιονδήποτε τρόπο τα ζητήματα με τα οποία θα καταπιαστεί η Επιτροπή Οικονομικών;

Για να είμαι ειλικρινής όλοι ανησυχούμε για το πως θα λειτουργήσει η Βουλή γενικότερα (και όχι μόνο η Επιτροπή Οικονομικών) σε αυτή την τελική ευθεία μέχρι τις προεδρικές εκλογές.  Μέχρι σήμερα τα πράγματα εξελίσσονται ομαλά και με θετικό τρόπο.  Όπως έχω αναφέρει ψηφίστηκε η μεταρρύθμιση της δημόσιας υπηρεσίας αλλά και την ίδια ώρα ψηφίστηκαν η μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης, το νομοσχέδιο για την ίδρυση της ανεξάρτητης αρχής καταπολέμησης της διαφθοράς, της προστασίας των πληροφοριοδοτών και της ρύθμισης των ομάδων συμφερόντων (λόμπι) και πολλά άλλα.  Πολύ σύντομα θα αχθούν ενώπιον της ολομέλειας τα νομοσχέδια της μεταρρύθμισης της δικαιοσύνης καθώς επίσης και το νομοσχέδιο για την ίδρυση του Υφυπουργείου Πολιτισμού.  Θέλω να πιστεύω ότι η Επιτροπή Οικονομικών και η Βουλή γενικότερα θα αρθεί στο ύψος των περιστάσεων λόγω και των σημερινών προκλήσεων που αντιμετωπίζουμε και θα ψηφίσει και άλλα σημαντικά νομοσχέδια.  Ιδίως σε ότι αφορά τα κεφάλαια του Ταμείου Ανάκαμψης θέλω να είμαι ιδιαίτερα αισιόδοξος.  Γιατί αυτό αφορά το μέλλον της πατρίδας μας ανεξαρτήτως του ποιος θα επιλεγεί να κυβερνήσει την επόμενη πενταετία.  

Γενικότερα πώς κρίνετε το μέχρι σήμερα κυβερνητικό έργο από πλευράς οικονομίας; Ποιο θα λέγατε είναι το μεγαλύτερο επίτευγμα και ποια η μεγαλύτερη εκκρεμότητα που θα πρέπει να υλοποιηθεί;

Η μεγάλη εικόνα είναι ότι η παρούσα κυβέρνηση κλήθηκε να διαχειριστεί δύο μεγάλες κρίσεις.  Μία χρηματοπιστωτική και δημοσιονομική του 2013 και μία υγειονομική κρίση της περιόδου 2020-2021, η οποία δεν έχει τελειώσει ακόμα.  Τέτοιες κρίσεις συμβαίνουν κάθε 80 - 100 χρόνια και η παρούσα κυβέρνηση κλήθηκε να τις αντιμετωπίσει σε μία δεκαετία.  Σε μεγάλο βαθμό και κατά γενική ομολογία η διαχείριση αυτή ήταν επιτυχημένη.  Δεν λέω ότι δεν υπάρχουν επιμέρους προβλήματα ή ότι δεν έγιναν και επιμέρους λάθη αλλά τα συνολικά αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά και εξέπληξαν τους οίκους αξιολόγησης, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.  Αυτό θεωρώ ότι είναι μεγάλο επίτευγμα για τη χώρα μας.  Σε αυτό το επίτευγμα θα ήταν παράλειψή μου να μην πω ότι συνέβαλαν κι άλλες πολιτικές δυνάμεις για να καταστεί εφικτό να περάσουν διάφορα νομοσχέδια και προϋπολογισμοί.  Η μεγαλύτερη εκκρεμότητα που θα πρέπει να υλοποιηθεί σύντομα (εκτός από τα νομοσχέδια που αφορούν το Ταμείο Ανάκαμψης) θεωρώ ότι είναι η φορολογική μεταρρύθμιση.  Πιστεύω πως πρέπει να προχωρήσουμε τάχιστα σε μια φορολογική μεταρρύθμιση που θα ενθαρρύνει περισσότερο την εγχώρια επιχειρηματικότητα  και τις εγχώριες επενδύσεις παρά στην προσπάθεια για συνεχή προσέλκυση ξένων επενδύσεων (που είναι πιο ευάλωτες στις διεθνείς εξελίξεις).  Την ίδια στιγμή η μεταρρύθμιση αυτή θα πρέπει να υπηρετεί και τους στόχους της πράσινης μετάβασης και του ψηφιακού μετασχηματισμού ολόκληρης της οικονομίας.  

Η κυπριακή οικονομία μετά από δυο περίπου χρόνια πανδημίας, έχει να αντιμετωπίσει τώρα τις επιπτώσεις από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Ποιοι πιστεύετε είναι εκείνοι οι παράγοντες που κράτησαν όρθια την οικονομία μέχρι σήμερα και σε τι πιστεύετε πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή τώρα, ώστε να ανταπεξέλθει και από το νέο εμπόδιο;

Όπως έχω προαναφέρει η κυπριακή οικονομία άντεξε σε 2 συνεχόμενες μεγάλες κρίσεις.  Δυστυχώς νέες προκλήσεις και κίνδυνοι προκύπτουν τώρα από τον πόλεμο στην Ουκρανία.  Αφενός οι τιμές διεθνώς των πρώτων υλών που ήταν ήδη αυξημένες έχουν αυξηθεί περαιτέρω και αφετέρου θα έχουμε κατά τα φαινόμενα σημαντικό πάλι πλήγμα στον τουρισμό για τρίτη συνεχόμενη χρονιά.  Κρατηθήκαμε όρθιοι τα προηγούμενα χρόνια κυρίως λόγω των αλλαγών και των μεταρρυθμίσεων που έγιναν μετά το 2013 καθώς επίσης και της δημοσιονομικής εξυγίανσης που είχε επιτευχθεί.  Αν δεν είχαμε τα δημοσιονομικά αποθέματα και τη δυνατότητα δανεισμού από τις διεθνείς αγορές σε χαμηλά επιτόκια πριν και μεσούσης της πανδημίας τότε η πανδημία θα λύγιζε πραγματικά το κράτος και την πλειοψηφία των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων.  Υπάρχουν ακόμη κάποιες δημοσιονομικές δυνατότητες.  Άλλωστε γι’ αυτό έχουμε προχωρήσει πρόσφατα σε μείωση του ΦΠΑ στο ρεύμα, σε μείωση των φόρων κατανάλωσης στα καύσιμα, στη στήριξη των ορεινών περιοχών καθώς και των κτηνοτρόφων μας, και σε βελτίωση και επέκταση των σχεδίων για εξοικονόμηση ενέργειας και εγκατάστασης φωτοβολταϊκών.  Αυτές οι δημοσιονομικές δυνατότητες δεν είναι ανεξάντλητες.  Συνεπώς σε εκείνο που πιστεύω ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή τώρα είναι σε αυτό που χρειάζεται προσοχή πάντοτε.  Στον λαϊκισμό.  Να ζητάς καθημερινά την παραχώρηση στήριξης και τη μείωση φορολογιών είναι το εύκολο.  Το δύσκολο είναι η διαχείριση των διαθέσιμων πόρων να γίνει με σύνεση, στο κατάλληλο timing και στο βαθμό που είναι απόλυτα αναγκαίο.  Σε διαφορετική περίπτωση, προσπαθώντας να επιλύσεις επιμέρους προβλήματα, μπορεί να προκληθεί μακροοικονομική αποσταθεροποίηση με τεράστια ζημιά σε όλους. 

ΑΓΓΕΛΟΣ ΑΓΓΕΛΟΔΗΜΟΥ