Καθεστώς χρηματοπιστωτικού ιδρύματος αποκτά ο Οργανισμός Χρηματοδοτήσεως Στέγης, ο οποίος πλέον θα υπάγεται στους νόμους, κανονισμούς, οδηγίες και έλεγχο της Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου.
Για το σκοπό αυτό τίθενται σήμερα ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής δύο νομοθετήματα.
Το πρώτο νομοσχέδιο αφορά την εσωτερική διακυβέρνηση του Οργανισμού και συγκεκριμένα με το διορισμό και τη λειτουργία του διοικητικού του οργάνου ώστε να υπάρχει συμβατότητα με τη νομοθεσία για τα Πιστωτικά Ιδρύματα. Ρυθμίζεται επίσης η συμμετοχή του Κράτους στην ιδιοκτησιακή δομή του Οργανισμού σύμφωνα με όσα προνοούν οι σχετικές οδηγίες της Κεντρικής Τράπεζας.
Το δεύτερο νομοσχέδιο αφορά τη ρύθμιση του διορισμού Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού.
>>> ΟΛΗ Η ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ BRIEF ΜΕ ΕΠΙΛΕΓΜΕΝΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ <<<
Μαζί με τα νομοσχέδια προωθούνται προς ψήφιση και δύο κανονισμοί. Ο μεν πρώτος ρυθμίζει την χορήγηση και αναθεώρηση πιστωτικών διευκολύνσεων από τον Οργανισμό ώστε να συνάδει με σχετική οδηγία της Κεντρικής Τράπεζας και ο δεύτερος αφορά την χορήγηση δανείων.
Ειδικότερα, με το πρώτο νομοσχέδιο προτείνονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:
- O διορισμός από το Υπουργικό Συμβούλιο του διοικητικού οργάνου του Οργανισμού, το οποίο θα απαρτίζεται από επτά μη εκτελεστικά μέλη και δύο εκτελεστικά μέλη.
- Η συμμετοχή του γενικού διευθυντή και ενός διευθυντή του Οργανισμού στο διοικητικό όργανο του οργανισμού ως εκτελεστικών μελών.
- H προσωρινή αύξηση των μελών του διοικητικού οργάνου στα έντεκα μέλη από την ημερομηνία έναρξης της ισχύος του νόμου μέχρι την 1η Ιουλίου 2021, ώστε να συνεχιστεί η θητεία των εννέα υφιστάμενων μελών του διοικητικού συμβουλίου του Οργανισμού και να διοριστούν από το διοικητικό όργανο, μετά από έγκριση του Υπουργού Οικονομικών, τα δύο εκτελεστικά μέλη.
- H τήρηση των κριτηρίων ικανότητας και καταλληλόλητας που ορίζει η Μονάδα Διαχείρισης, καθώς και των κριτηρίων που καθορίζονται στην νομοθεσία για τα Πιστωτικά Ιδρύματα και στις οδηγίες της Κεντρικής Τράπεζας.
- H παραχώρηση δυνατότητας στον Οργανισμό για τη χορήγηση δανείων προς την Κυπριακή Δημοκρατία, καθώς και για τη χορήγηση δανείων με κρατική εγγύηση ή με εγγύηση καταθέσεων σε νομικά πρόσωπα δημόσιου δικαίου, σε αρχές τοπικής διοίκησης, σε οργανισμούς δημόσιου δικαίου και σε άλλους φορείς.
Mε το δεύτερο νομοσχέδιο ρυθμίζεται ο διορισμός του διοικητικού συμβουλίου του Οργανισμού, ότι θα συνεχίσει να γίνεται από το Υπουργικό Συμβούλιο.
Οι κανονισμοί, μεταξύ άλλων, ρυθμίζουν τα ακόλουθα:
- Η τιμολόγηση των χορηγήσεων να πραγματοποιείται στη βάση της πιστοληπτικής ικανότητας των δανειοληπτών αναλόγως του κινδύνου που αναλαμβάνει ο Οργανισμός για κάθε χρηματοδότηση αντί στη βάση της εισοδηματικής κατάστασης των δανειοληπτών.
- Τα κριτήρια των χορηγήσεων (όρια των χορηγήσεων, επιτόκια, περίοδος αποπληρωμής και άλλα σχετικά ζητήματα) να καθορίζονται από το διοικητικό όργανο του Οργανισμού χωρίς την υποχρέωση δημοσίευσης σχετικού διατάγματος στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας.
- Οι πιστωτικές διευκολύνσεις που χορηγεί ο Οργανισμός να εξασφαλίζονται μεταξύ άλλων με υποθήκη, τραπεζική εγγύηση, δέσμευση καταθέσεων, εκχώρηση στον Οργανισμό δικαιωμάτων επί συμβάσεων πίστωσης ή/και πωλητηρίου εγγράφου, κρατική εγγύηση ή/και εγγύηση καταθέσεων.
Μετά από συζήτηση των νομοθετημάτων στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής προέκυψαν οι πιο κάτω τροποποιήσεις:
- Στο νομοσχέδιο ενσωματώθηκαν νομοτεχνικές και άλλες βελτιώσεις που αφορούν το διοικητικό όργανο και τους κατόχους καίριας θέσης.
- Στους κανονισμούς επήλθαν κυρίως οι ακόλουθες αλλαγές:
α. Περιλήφθηκε πρόνοια σύμφωνα με την οποία ο Οργανισμός θα δημοσιοποιεί τα κριτήρια και τους όρους που αφορούν τις πιστωτικές διευκολύνσεις και θα ενημερώνει τους δανειολήπτες με τους οποίους συνάπτει σύμβαση πιστωτικής διευκόλυνσης για ζητήματα που αφορούν το επιτόκιο και την τιμολόγηση του δανείου τους, προκειμένου να διασφαλίζεται η διαφάνεια ως προς τον τρόπο τιμολόγησης των δανειοληπτών από τον Οργανισμό.
β. Περιλήφθηκαν πρόνοιες σύμφωνα με τις οποίες ο Οργανισμός θα έχει τη δυνατότητα να ζητά από τους οφειλέτες να ασφαλίζουν την ενυπόθηκη ακίνητη ιδιοκτησία και το χρηματοδοτούμενο ακίνητο, καθώς και ασφαλιστική κάλυψη ζωής των οφειλετών.
γ. Περιλήφθηκε πρόνοια σύμφωνα με την οποία θα παρέχεται το δικαίωμα στους οφειλέτες να επιλέγουν την ασφαλιστική εταιρεία με την οποία θα προβαίνουν στη σύναψη ασφαλιστικής σύμβασης ή/και να εκχωρούν στον Οργανισμό υφιστάμενο ασφαλιστικό συμβόλαιο το οποίο καλύπτει τους κινδύνους που θέτει ο Οργανισμός.
δ. Διαγράφηκε πρόνοια σύμφωνα με την οποία ορίζεται ρητά ότι οι προτεινόμενοι κανονισμοί αφορούν και τα όρια παρατραβήγματος σε τρεχούμενους λογαριασμούς, επειδή αυτά καλύπτονται ήδη από τις πρόνοιες των κανονισμών, αφού σύμφωνα με την Κεντρική Τράπεζα αποτελούν μορφή πιστωτικής διευκόλυνσης.
Τα συγκεκριμένα νομοθετήματα, υπενθυμίζουμε, είχαν κατατεθεί και παλαιότερα για ψήφιση στη Βουλή, όμως καταψηφίστηκαν στις 7 Ιουλίου 2017.
>>> ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΕΡΕΥΝΕΣ & ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ ΤΗΣ BRIEF <<<
Εκπρόσωπος του Οργανισμού ανέφερε κατά τη συζήτηση τους στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών ότι η εκ νέου κατάθεσή τους κρίθηκε αναγκαία προκειμένου να ρυθμιστούν τα ζητήματα που αφορούν την εσωτερική διακυβέρνηση του Οργανισμού.
Σύμφωνα με τον ίδιο εκπρόσωπο η ανάγκη προώθησης των κανονισμών προέκυψε μετά την ψήφιση από τη Βουλή νόμου, με τον οποίο διευρύνθηκε το πλαίσιο των παρεχόμενων από τον Οργανισμό υπηρεσιών και προϊόντων, με σκοπό ο Οργανισμός να μπορεί να ανταποκρίνεται στις σημερινές ανάγκες της αγοράς.
Όπως ανέφερε, οι νέες υπηρεσίες και προϊόντα αφορούν την αγορά οικιστικού οικοπέδου, την αναβάθμιση/βελτίωση κατοικίας, την κάλυψη του κόστους ακαδημαϊκών σπουδών, την κάλυψη ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, καθώς και όριο παρατραβήγματος, χρεωστικές και πιστωτικές κάρτες και έκδοση εγγυητικών.
Συναφώς, σημείωσε, λόγω της διεύρυνσης των δραστηριοτήτων του Οργανισμού είναι απαραίτητη η προσαρμογή του στις απαιτήσεις της οδηγίας της Κεντρικής Τράπεζας που προβλέπει για τη διαδικασία χορήγησης και αναθεώρησης πιστωτικών διευκολύνσεων.