Οι επιχειρήσεις μετακυλούν το κόστος στους καταναλωτές

• Η ΚΤΚ διαπιστώνει αύξηση του περιθωρίου κέρδους
• Αύξηση στις τιμές - η συνολική ζήτηση στην οικονομία δεν επηρεάστηκε σημαντικά

 

Η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου επιβεβαιώνει ότι οι επιχειρήσεις μετακυλούν το κόστος στους καταναλωτές, την ίδια στιγμή που διαπιστώνεται αύξηση του περιθωρίου κέρδους τους.

Σε ειδική αναφορά για την επίδραση του περιθωρίου κέρδους των εταιρειών στον πληθωρισμό υπηρεσιών η ΚΤΚ αναφέρει ότι «τα τελευταία δύο χρόνια, ο συνολικός πληθωρισμός στην Κύπρο αυξήθηκε σημαντικά με τον πληθωρισμό υπηρεσιών να συνεισφέρει σημαντικά στην αύξηση από τον Απρίλιο του 2022 και μετά». 

Στο οικονομικό δελτίο της ΚΤΚ που κυκλοφόρησε τα προηγούμενα εικοσιτετράωρα αναφέρεται πως «ο πληθωρισμός υπηρεσιών κορυφώθηκε στο 8,1% τον Αύγουστο του 2022 και στη συνέχεια μειώθηκε, και ανήλθε στο 3,4% τον Απρίλιο του 2023, ακολουθώντας παρόμοια πορεία με τον συνολικό πληθωρισμό». 

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των τεχνοκρατών της ΚΤΚ «ο πληθωρισμός υπηρεσιών στην Κύπρο, ειδικότερα μετά από την πανδημία, ακολουθεί παρόμοια πορεία με μερικές άλλες χώρες όπως είναι η Ελλάδα και η Πορτογαλία». Όπως επισημαίνει, «παρουσιάζονται σχετικά μεγάλες ποσοστιαίες αλλαγές και μεγαλύτερη διακύμανση σε αντίθεση με άλλες χώρες όπως η Γερμανία, Ιταλία και Ισπανία. Με την αύξηση του πληθωρισμού, τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων φαίνεται να διευρύνθηκαν, τόσο στην Κύπρο όσο και στη ζώνη του ευρώ».

Όπως αποσαφηνίζει «τα περιθώρια κέρδους, από μακροοικονομικής πλευράς, είναι ενδεικτικά της κερδοφορίας των επιχειρήσεων σε μια οικονομία, ενώ μετρούν επίσης την αποτελεσματικότητα των επιχειρήσεων».

Έλλειψη εναλλακτικών

Επίσης, επισημαίνεται ότι «παράγοντες όπως η έλλειψη φτηνών εναλλακτικών από άλλες αγορές (π.χ. Κίνα) λόγω της αύξησης των ναύλων και η αύξηση στις τιμές ενέργειας έπαιξαν ρόλο στην άνοδο των τιμών». «Παρά την αύξηση στις τιμές, όμως, η συνολική ζήτηση στην οικονομία φαίνεται να μην επηρεάστηκε σημαντικά, γεγονός που διευκόλυνε τη μετακύλιση των αυξήσεων των τιμών στους καταναλωτές. Αυτό φαίνεται να οφείλεται κυρίως στις συσσωρευμένες αποταμιεύσεις των καταναλωτών από την περίοδο της πανδημίας. Έτσι, πολλά νοικοκυριά μπόρεσαν να συνεχίσουν στο ίδιο επίπεδο κατανάλωσης με πριν, μειώνοντας τις πλεονάζουσες αποταμιεύσεις», τονίζεται. 

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα μελέτης του θέματος και άλλες εκτιμήσεις μοντέλων που χρησιμοποιούν εναλλακτικές προδιαγραφές μοντέλου και ορισμούς περιθωρίων κέρδους, οι τεχνοκράτες «εκτιμούν ότι περίπου το 25% του πληθωρισμού των υπηρεσιών την περίοδο 2021-2022 μπορεί να αποδοθεί στα περιθώρια κέρδους. Αυτό αναλογεί σε αύξηση του πληθωρισμού των υπηρεσιών κατά 0,35% το 2021 και 1,3% το 2022, με την επίδραση στον συνολικό πληθωρισμό να εκτιμάται σε 0,15% το 2021 και 0,50% το 2022». 

Η ΚΤΚ αποσαφηνίζει πως «η μείωση του πληθωρισμού που προβλέπεται από το 2023 και μετέπειτα, καθώς και η αύξηση στους μισθούς λόγω της ΑΤΑ, αναμένονται να επιφέρουν μικρή πτώση στα περιθώρια κέρδους». 

Τα συμπεράσματα της ΚΤ συνάδουν και με τα συμπεράσματα σχετικών πρόσφατων μελετών της ΕΚΤ και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Επιπλέον, τονίζεται ότι «η αναμενόμενη μείωση στα περιθώρια κέρδους αφορά στο γενικότερο μακροοικονομικό επίπεδο καθώς δεν μπορούν να εξαχθούν, την παρούσα στιγμή, αποτελέσματα για κάθε τομέα.

Χρύσω Αντωνιάδου

Χρύσω Αντωνιάδου