Οι Millennials αλλάζουν το τραπεζικό «παιγνίδι»

Αναδιαμορφώνουν τον τραπεζικό κλάδο μόνο με το κινητό τους

•  Οι τράπεζες να επενδύσουν στο teen banking, διαφορετικά κινδυνεύουν να μείνουν πίσω
•  Σημαντικά στοιχεία από τους Morgan Stanley Research και AlphaWise

 

Οι Millennials και η νεότερη γενιά αναμένεται να αναδιαμορφώσουν τον χρηματοπιστωτικό κλάδο στο μέλλον. Ήδη, οι σημερινοί μαθητές/τριες δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης διαθέτουν ένα χαρτοφυλάκιο διαδικτυακών λογαριασμών, όπως μέσα κοινωνικής δικτύωσης μέχρι τη ροή μουσικής παρόλο, που για να έχουν δικό τους τραπεζικό λογαριασμό, θα πρέπει να εξασφαλίσουν την υπογραφή του των γονιών τους.

«Αναπνέουν» από τα κινητά τους τηλέφωνα, «ταχυδακτυλουργούν» τις εφαρμογές πληρωμών και θεωρούν περιττούς όρους π.χ. τις «διαδικτυακές αγορές»

Ωστόσο, αποκλειστικά και μόνο ότι θα ενηλικιωθούν, το οικονομικό τοπίο και ο χρηματοπιστωτικός κλάδος θα μπορούσε να αναδιαμορφωθεί.

Σε τελική ανάλυση, η Generation Z (ηλικίες 6 ως 21 χρόνων) έχει ανατραφεί πρακτικά με ένα smartphone στο χέρι και στα … μάτια. 

Από την άλλη, η  Gen Z γερνά, και στο βασικό σημείο των 25 - 40 χρόνων αναμένεται να … συνδυαστούν με τη γενιά των Millennials (ηλικίας 22 ως 37 χρόνων) και να αναδιαμορφώσουν τον χρηματοπιστωτικό κλάδο μόνο με το κινητό τους τηλέφωνο. 

Εκτιμάται ότι οι αλλαγές που θα προκύψουν θα μπορούσαν να ωφελήσουν τους καταναλωτές σε κάθε ηλικιακή κατηγορία και να προσφέρουν ευκαιρίες ανάπτυξης για τον κλάδο και τους επενδυτές.

Στοιχεία των Morgan Stanley Research και AlphaWise καταδεικνύουν τι πρόκειται να ακολουθήσει: ένας κόσμος που το 47% των κατόχων smartphone (16 και 17 ετών) χρησιμοποιούν επιλογές mobile banking, φτάνοντας μέχρι και 71% μεταξύ των 18 και 19 χρόνων. Αυτά τα στοιχεία προέρχονται από έρευνα 6.000 καταναλωτών, ηλικίας 16 ως 34 ετών, που έγινε από την επικεφαλής οικονομολόγο της Morgan Stanley, Έλεν Ζέντνερ σε συνεργασία με την AlphaWise .

Η πολυπληθής γενιά

Η έρευνα πρόσφερε επίσης μια εικόνα για τους Millennials, οι οποίοι μόνο στις ΗΠΑ είναι η πιο πολυπληθής γενιά που ανέρχεται στα 73 εκατομμύρια, ξεπερνώντας τα 72 εκατομμύρια που ήταν οι μεταπολεμικοί Baby Boomers. Σύμφωνα με τις προβλέψεις για τα δάνεια της Morgan Stanley - που προέρχονται από προβλέψεις για τη δημιουργία ιστορικού νοικοκυριών -  αύξηση πληθυσμού, τάσεις καταναλωτικού δανεισμού ανά ηλικία και αύξηση εισοδήματος - οι Millennials είναι ο μεγαλύτερος μοχλός της καθαρής ζήτησης νέων δανείων και θα παραμείνει για την επόμενη δεκαετία.

Η Gen X, η οποία σημείωσε το οικονομικό της άλμα μεταξύ 25 και 40 ετών κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης, «δεν παρέχει τόσο μεγάλη ώθηση στον δανεισμό όσο οι Baby Boomers», δηλώνει  η οικονομολόγος και εξηγεί πως «στο μέλλον, η προσδοκία μας είναι η αύξηση των δανείων κατά 4%, σύμφωνα με τον ιστορικό μέσο όρο, εξαιρουμένης της περιόδου άνθησης των αρχών της δεκαετίας του 2000 που οδήγησε στη στεγαστική κρίση».

Το Zooming Z

Καθώς τα συνολικά επίπεδα δανεισμού τους αυξάνονται τη δεκαετία του 2030, η Gen Z μπορεί να αντιπροσωπεύει το ένα τρίτο του συνόλου του χρέους των καταναλωτών των ΗΠΑ ως το 2040.

Σήμερα, ωστόσο, οι περισσότεροι από αυτούς εξακολουθούν να είναι παιδιά, όχι πελάτες τραπεζών. Ωστόσο, θα μπορούσαν να καθορίσουν τον ρυθμό για την εξέλιξη της βιομηχανίας. «Κι αυτό, επειδή ορισμένα παιδιά έχουν το κινητό τους τηλέφωνο από την ηλικία των 10 ετών. Μπορούν να έχουν δικό τους λογαριασμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από την ηλικία των 13 ετών, αλλά δεν μπορούν να αποκτήσουν τραπεζικό λογαριασμό από μόνοι τους μέχρι τα 18», αναφέρει ο Betsy Graseck, αναλυτής της Morgan Stanley US Large Cap Bank και Global Head of Banks and Diversified Finance Research. 

«Έτσι, οι τράπεζες χάνουν αυτό το κρίσιμο πενταετές παράθυρο όταν οι νέοι αρχίζουν να ζουν τη ζωή τους συνδεδεμένοι με τα smartphone τους».

Καθώς οι παίκτες της Fintech και της Big Tech επεκτείνουν τη λειτουργικότητα πληρωμών τους, οι τράπεζες θα πρέπει να επενδύσουν στο teen banking, διαφορετικά κινδυνεύουν να μείνουν πίσω. «Όταν αυτά τα παιδιά γίνουν 18 χρόνων, οι τράπεζες θα πρέπει να παλέψουν για να εξηγήσουν γιατί αυτοί οι καταναλωτές θα πρέπει να τα χρησιμοποιούν ως κύριο χρηματοπιστωτικό ίδρυμά τους, όχι μόνο ως back end», δηλώνει ο αναλυτής της Morgan Stanley US Large Cap Bank.

Πλατφόρμες για εφήβους 

Πράγματι, το 50% ως 80% του Gen Z που διαθέτει smartphone χρησιμοποιεί ήδη mobile banking. Αυτός είναι περίπου ο ίδιος ρυθμός με τους Millennials, σύμφωνα με την έρευνα της Morgan Stanley. Η Gen Z χρησιμοποιεί ήδη smartphone για να  καταγράψει το 50% ως 80% του ρυθμού των Millennials.

Η διασφάλιση κορυφαίων κινητών πλατφορμών για εφήβους θα απαιτήσει συνεχείς επενδύσεις από τις τράπεζες και μια κίνηση προς αυτή την κατεύθυνση είναι οι λογαριασμοί που βασίζονται στους εφήβους. 

Αν και οι λογαριασμοί εφήβων απαιτούν γονικές υπογραφές, δίνουν τη δυνατότητα στους εφήβους να έχουν πρόσβαση στα κεφάλαιά τους και, κυρίως, να ενταχθούν στον τραπεζικό πληθυσμό.

«Αυτοί οι λογαριασμοί θα επιτρέψουν στους νεότερους χρήστες να μάθουν πώς να παρακολουθούν τα έσοδα και τα έξοδά τους, όλα με την άδεια και την ικανότητα ενός γονέα να παρακολουθεί τον λογαριασμό τους. Αν και πολλές τράπεζες το προσφέρουν σήμερα, αποτελούν περισσότερο την εξαίρεση παρά τον κανόνα. Τα εργαλεία αποταμίευσης και εξόδων είναι επίσης ένα συν», αναφέρει ο Graseck.

Τηλεφωνητής - ρομπότ

Η παραδοσιακή εξυπηρέτηση πελατών θα πρέπει επίσης να αλλάξει για να προσελκύσει το πλήθος της Gen Z που έχει υψηλότερες προσδοκίες και διαφορετικές συνήθειες. 

«Οι τράπεζες πρέπει να διασφαλίσουν ότι τα τηλεφωνικά τους κέντρα προσφέρουν άριστη εξυπηρέτηση πελατών και να επενδύσουν στην Τεχνητή Νοημοσύνη και σε άλλες τεχνολογίες που μπορούν να αντιμετωπίσουν τις ερωτήσεις και τις ανάγκες των πελατών, χωρίς να απαιτούν τηλεφώνημα. Οι συνομιλίες μέσω κινητού τηλεφώνου ή ψηφιακής τεχνολογίας με εκπροσώπους εξυπηρέτησης πελατών είναι κρίσιμες για αυτήν τη γενιά που προτιμά την αποστολή γραπτών μηνυμάτων από μια παρεμβατική τηλεφωνική κλήση», επισημαίνει  ο Graseck.

Οι τράπεζες, οι πελάτες και οι επενδυτές θα πρέπει να αναμένουν περισσότερους πειραματισμούς και αλλαγές στη στρατηγική και τις τακτικές στην πορεία, ειδικά καθώς η τρέχουσα τεχνολογία συνεχίζει να βελτιώνεται. Το αποτέλεσμα θα αυξήσει την ευκολία και θα εξορθολογίσει τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες.

Χρύσω Αντωνιάδου

Χρύσω Αντωνιάδου