Όλα δείχνουν νέα αναστολή εκποιήσεων έως το τέλος του 2023

Μετρούν τα δεδομένα οι Τράπεζες – Πιέζουν παρασκηνιακά τα κόμματα – Θέλει να αγοράσει και πάλι χρόνο η κυβέρνηση

Νέα αναστολή εκποιήσεων, έως το τέλος του 2023, φαίνεται να προκύπτει από το παρασκήνιο που εκτυλίσσεται το τελευταίο διάστημα μεταξύ τραπεζών, κομμάτων και κυβέρνησης. 

Η εθελοντική αναστολή εκποιήσεων την οποία αποφάσισαν εθελοντικά οι Τράπεζες και οι Εταιρείες Εξαγοράς εκπνέει την 31η Οκτωβρίου και ενώ από τη μια η κυβέρνηση δεν είναι έτοιμη να συζητήσει το πακέτο μέτρων ενώπιον της Βουλής που θα δίνει λύση στο ζήτημα και από την άλλη την ερχόμενη Πέμπτη δεν πρόκειται να πραγματοποιηθεί Ολομέλεια και έτσι δεν μπορεί να κατατεθεί εκ μέρους της κυβέρνησης οποιοδήποτε νομοσχέδιο επί του ζητήματος. 

>>> Διαβάστε επίσης: Δεν λάβαμε κανένα αίτημα για νέα αναστολή λένε οι Εταιρείες Εξαγοράς Πιστώσεων <<<

Την ίδια ώρα, ορατό είναι το ενδεχόμενο – όπως εξάλλου είχε γίνει και στο παρελθόν - τα κόμματα να προχωρήσουν με προτάσεις νόμου για νέα αναστολή εκποιήσεων.

Γι’ αυτό τον λόγο εξάλλου οι Τράπεζες φαίνεται πως μετρώντας τα δεδομένα και θέλοντας να αποφύγουν νέες περιπέτειες, πιθανώς να προχωρήσουν ξανά με εθελοντική αναστολή εκποιήσεων μέχρι και το τέλος του 2023. 

Ουσιαστικά, για τις Τράπεζες είναι προτιμότερο, αφού θεωρούν βέβαιο πως θα υπάρξει νέα αναστολή εκποιήσεων μέσω πρότασης νόμου, να γίνει με δικούς τους όρους και ελεγχόμενα και όχι να αφεθεί στα κόμματα η απόφαση, τα οποία μπορούν εάν θελήσουν να διευρύνουν την αναστολή εκποιήσεων και σε ακίνητα πέραν από τις πρώτες κατοικίες με αξία έως €350.000.

Οι Τράπεζες εν ολίγοις θεωρούν πως παρά να υπάρξει αλλαγή στο νομοθετικό πλαίσιο μέσω προτάσεων νόμων με πρόνοιες οι οποίες δεν μπορούν να προβλεφθούν, να προχωρήσουν με νέα εθελοντική αναστολή εκποιήσεων στη βάση όσων είχαν αποφασίσει προ 3 μηνών, δηλαδή μόνο για Α’ κατοικία μέχρι €350.000. 

Τι περιμένουν βουλευτές, τράπεζες και δανειολήπτες από τη κυβέρνηση

Τα 3 βασικά θέματα που αφορούν το γενικότερο πλαίσιο των εκποιήσεων και θα συζητηθούν στη βουλή αφορούν: 

Το πρώτο θέμα θα είναι φυσικά το νομοσχέδιο που πήρε αναβολή και αφορά τη σύσταση του ειδικού δικαστηρίου. (Μπορείτε να διαβάσετε πιο κάτω τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου όπως είχε κατατεθεί στη Βουλή). 

Το δεύτερο θέμα θα αφορά την πρόταση νόμου των 3 συγκυβερνώντων κομμάτων που για τον μηχανισμό της Κεντρικής Τράπεζας, η οποία και αυτή είχε πάρει αναβολή και δεν βρέθηκε στην τελευταία Ολομέλεια. (Η πρόταση αφορά τον μηχανισμό της Κεντρικής Τράπεζας (ΚΤΚ) και αναφέρεται στο δικαίωμα του ενυπόθηκου οφειλέτη κύριας κατοικίας αξίας μέχρι €350.000, που αμφισβητεί το πιστωτικό υπόλοιπο μέσω βεβαίωσης από νόμιμο ελεγκτή, να αιτηθεί στο ειδικό δικαστήριο για αναστολή εκποίησης.)

Το τρίτο ζήτημα θα είναι το νομοσχέδιο για αύξηση των αρμοδιοτήτων του Χρηματοοικονομικού Επιτρόπου, το οποίο εκπονείται και θα κατατεθεί στη Βουλή αρχές Σεπτεμβρίου. Εδώ να σημειώσουμε πως η θέση έχει μείνει κενή από την 1η Ιουλίου, όπου είχε λήξει η θητεία του Παύλου Ιωάννου, και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα πρέπει λίαν συντόμως να αποφασίσει για νέο διορισμό. (Διαβάστε εδώ σχετικό ρεπορτάζ).

 

Τι προνοεί το νομοσχέδιο για το Ειδικό Δικαστήριο - Τι απασχολεί τα κόμματα

Θα πρέπει να σημειωθεί πως όπως αναφέρουν τα κόμματα δεν έχει ακόμη ρυθμιστεί ο χρόνος εκδίκασης των υποθέσεων, ποια δάνεια θα εκδικάζει, το πότε το Ανώτατο θα είναι έτοιμο ώστε να το εφαρμόσει, αλλά και άλλα ζητήματα συνταγματικότητας και εφαρμογής. Την ίδια ώρα πονοκέφαλο αποτελεί και το τι θα γίνεται με τους τόκους των δανείων όταν αυτό θα καταχωρηθεί στο Δικαστήριο.  

Δημιουργείται ειδική δικαιοδοσία στα πλαίσια του Επαρχιακού Δικαστηρίου, η οποία δικαιοδοσία περιλαμβάνει υποθέσεις σχετικά με: 

(i) Διαφορές που προκύπτουν από ή σε σχέση με πιστωτικές διευκολύνσεις μεταξύ δανειολήπτη και πιστωτή οι οποίες αφορούν πιστωτική διευκόλυνση που εξασφαλίζεται με κύρια κατοικία αξίας μέχρι €350.000. Το δικαστήριο θα επιλαμβάνεται, πέραν από τις διαφορές σε σχέση με το χρεωστικό υπόλοιπο της πιστωτικής διευκόλυνσης και οποισδήποτε άλλης διαφοράς που αφορά την πιστωτική διευκόλυνση, τις συναφείς εγγυήσεις και εξασφαλίσεις της. Αυτό σημαίνει ότι θα επιλαμβάνεται και την εκδίκαση διαφορών σε σχέση με υπερχρεώσεις και καταχρηστικές ρήτρες. 

(ii) Η ειδική δικαιοδοσία περιλαμβάνει επίσης διαφορές που αφορούν διαδικασία εκποίησης ενυπόθηκου ακινήτου, το οποίο αποτελεί εξασφάλιση πιστωτικής διευκόλυνσης για σκοπούς κύριας κατοικίας αξίας μέχρι €350.000. 

Πρόσθετα το υπό επεξεργασία νομοσχέδιο προβλέπει: 

1/ Την αρμοδιότητα του Προέδρου του Επαρχιακού Δικαστηρίου να ορίζει τους Δικαστές της ειδικής αυτής δικαιοδοσίας, ανεξάρτητα από το άρθρο 28 του περί δικαστηρίων Νόμου και τηρουμένων πάντοτε των γενικών ή ειδικών οδηγιών που εκδίδονται από το Ανώτατο Δικαστήριο. 
2/ Ότι οι ρυθμίσεις για τις υποθέσεις που περιλαμβάνονται πάνω, αφορούν πρόσωπο στο οποίο παραχωρείται πιστωτική διευκόλυνση, περιλαμβανομένου εγγυητή, παρόχου εξασφάλισης και ενυπόθηκου οφειλέτη. 
3/ Δικαστής ορίζεται εφόσον κατέχει, κατά την κρίση του Ανωτάτου κατάλληλα προσόντα για την εκδίκαση των πιο πάνω υποθέσεων. 
4/ Οι εκκρεμούσες ενώπιον του Επαρχιακού Δικαστηρίου υποθέσεις που εμπίπτουν στις ρυθμίσεις, μεταβιβάζονται προς συνέχιση της δικαστικής διαδικασίας και έκδοση απόφασης στους Δικαστές που ορίζονται δυνάμει του προτεινόμενου νόμοσχεδίου για να εκδικάζουν τις υποθέσεις, νοουμένου ότι δεν άρχισε η ακρόαση της υπόθεσης, διαφορετικά συνεχίζονται και αποπερατώνονται ενώπιον του Δικαστηρίου στο οποίο αυτές εκκρεμούν. 

Χαράλαμπος Ζάκος

Χαράλαμπος Ζάκος