Όσα αλλάζουν στην αξιολόγηση υποψηφίων για θέσεις στο Δημόσιο

Σε εφαρμογή από τον Ιανουάριο του 2024 νέο πλαίσιο - Έρχονται αλλαγές και στα κριτήρια - Αναλυτικά τι θα ισχύει

ΓΡΑΦΕΙ Η ΚΥΠΡΙΑΝΑ ΣΤΑΥΡΟΥ

Σημαντικό βήμα προς τον εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Υπηρεσίας αποτελεί το νέο πλαίσιο για την επιλογή και αξιολόγηση υποψηφίων για τις θέσεις προαγωγής και θέσεις πρώτου διορισμού.

Όπως είναι γνωστό, το νέο πλαίσιο θα τεθεί σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου του 2024 και αποτελεί σημαντική εξέλιξη, αφού η επιλογή του κάθε υποψηφίου θα γίνεται με βάση το αν μπορεί να ανταποκριθεί σωστά στις ανάγκες της θέσης, με κύριο κριτήριο να είναι οι δεξιότητες του.

>>> Διαβάστε επίσης: Έτσι θα γίνονται οι προαγωγές πλέον στο Δημόσιο -Τι αλλάζει <<<

Σύμφωνα άλλωστε και με τα όσα είχε αναφέρει και ο Πρόεδρος της ΕΔΥ, Γιώργος Παπαγεωργίου, το νέο σύστημα αξιολόγησης που θα τεθεί σε ισχύ το 2024, έχει κύριο στόχο η Δημόσια Υπηρεσία να ξεφύγει από την «ισοπεδωτική βαθμολογία», σύμφωνα με την οποία το 95% των δημοσίων υπαλλήλων είναι καθόλα εξαίρετοι. 

Όλα όσα θα αλλάξουν από 1/1/2024

Σύμφωνα με σχετική εγκύκλιο, οι αλλαγές αφορούν τους εξής νόμους:

(α) Ο περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2022 

(β) Ο περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Προαγωγή, Διατμηματική Προαγωγή και Πρώτο Διορισμό και Προαγωγή στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμος του 2022

(γ) Οι περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Αξιολόγηση Υπαλλήλων) Κανονισμοί του 2022

Αλλαγές στον περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Τροποποιητικό) Νόμο του 2022   

Καταρχάς, όσο αφορά τον περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Τροποποιητικό) Νόμο του 2022, εισάγονται οι πιο κάτω αλλαγές:

1/ Προστίθεται νέα κατηγορία θέσεων «Διατμηματικής Προαγωγής», που περιλαμβάνει τις θέσεις της δημόσιας υπηρεσίας στην Κλίμακα Α13 του κυβερνητικού μισθολογίου, στις οποίες θα μπορούν να προαχθούν υπάλληλοι που υπηρετούν οπουδήποτε στη δημόσια υπηρεσία σε θέση στο αμέσως κατώτερο μισθοδοτικό επίπεδο των επιστημονικών δομών θέσεων ή των επαγγελματικών δομών θέσεων, ανάλογα µε την περίπτωση (εξαιρουμένων των θέσεων της Βουλής των Αντιπροσώπων, της Ελεγκτικής Υπηρεσίας και της Εξωτερικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας).

2/ Προστίθεται πρόνοια για εφαρμογή από την Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας εσωτερικών ασφαλιστικών δικλείδων σε όλες τις διαδικασίες της, προς διασφάλιση της συμμόρφωσης µε το νομικός πλαίσιο, τους τύπους και τις αρχές που διέπουν την επιλογή των υποψηφίων. Ειδικότερα, προβλέπεται η συμπλήρωση δομημένων εντύπων κατά τη διαδικασία επιλογής για κάθε υποψήφιο και η καταγραφή ή/και βαθμολόγηση των αποτελεσμάτων της προφορικής εξέτασης των υποψηφίων από την ΕΔΥ, όπως και η δυνατότητα κάθε υποψηφίου να έχει πρόσβαση σε αυτά, χωρίς να απαιτείται να ζητήσει γι’ αυτό άδεια του Δικαστηρίου.

3/ Τροποποιείται το άρθρο 50 του βασικού Νόμου, ώστε η τελευταία Εξαμηνιαία Υπηρεσιακή Έκθεση υπαλλήλου που υπηρετεί επί δοκιμασία, να υποβάλλεται στην ΕΔΥ αμέσως µετά τη λήξη της περιόδου δοκιμασίας και όχι ένα μήνα πριν.

4/ Τροποποιείται ο Πειθαρχικός Κώδικας µε την εισαγωγή νέων ρυθμίσεων αναφορικά µε τον διορισμό ερευνώντων λειτουργών για διερεύνηση πειθαρχικών παραπτωμάτων δημόσιων υπαλλήλων. Συγκεκριµένα προβλέπονται τα εξής:

  • Ο καταρτισμός καταλόγου ερευνώντων λειτουργών σε κάθε Υπουργείο/ Ανεξάρτητο Γραφείο/Υπηρεσία (µε εξαίρεση το Γραφείο της ΕΔΥ), αποτελούμενου από τέσσερις τουλάχιστον υπάλληλους όλων των ιεραρχικών επιπέδων που υπηρετούν σε θέση µε μισθολογική κλίμακα Α8 και άνω, οι οποίοι θα μπορούν να οριστούν ως ερευνώντες λειτουργοί για διερεύνηση πειθαρχικών παραπτωμάτων υπαλλήλων. Προκειμένου για Ανεξάρτητο Γραφείο/ Υπηρεσία, ο αριθμός των υπαλλήλων που θα περιλαμβάνονται στον συγκεκριμένο κατάλογο δύναται να είναι μικρότερος από τέσσερις. Οι υπάλληλοι που θα περιληφθούν στους καταλόγους θα τύχουν κατάλληλης εκπαίδευσης. Ο κατάλογος ερευνώντων λειτουργών κάθε Υπουργείου και Ανεξάρτητου Γραφείου/ Υπηρεσίας θα πρέπει να αποσταλεί στο Τμήμα Δημόσιας Διοίκησης και Προσωπικού, το οποίο θα πρέπει να διαβιβάσει. συγκεντρωτικά όλους τους σχετικούς καταλόγους στη Γραμματεία του Υπουργικού Συμβουλίου.
  • Για τη διερεύνηση των πειθαρχικών αδικημάτων υπαλλήλων που κατέχουν θέση μέχρι την κλίμακα Α13 του κυβερνητικού μισθολογίου, θα ορίζεται ερευνών λειτουργός από κατάλογο της οικείας αρμόδιας αρχής, ο οποίος θα πρέπει να κατέχει ανώτερη θέση από τον υπό διερεύνηση υπάλληλο, εκτός αν αυτό δεν είναι δυνατό, πρακτικό ή εφαρμόσιμο, οπότε θα τυγχάνουν εφαρμογής οι ρυθμίσεις που προβλέπονται για υπαλλήλους που κατέχουν θέση ψηλότερη από την κλίμακα 13.
  • Για τη διερεύνηση των πειθαρχικών αδικημάτων υπαλλήλων που κατέχουν θέση ψηλότερη από την κλίμακα Α13, θα ορίζεται ερευνών λειτουργός από τον κατάλογο άλλης αρμόδιας αρχής, µε απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Στην περίπτωση αυτή, προβλέπεται ότι ο ερευνών λειτουργός δεν πρέπει να κατέχει κατώτερη θέση από τον υπό διερεύνηση υπάλληλο, εκτός αν πρόκειται για ερευνώνται λειτουργό που υπηρετεί στην Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου ή στη Νομική Υπηρεσία.

Αλλαγές στον περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Προαγωγή, Διατμηματική Προαγωγή και Πρώτο Διορισμό και Προαγωγή στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμο του 2022

Όσο αφορά τον περί Αξιολόγησης Υποψηφίων για Προαγωγή, Διατμηματική Προαγωγή και Πρώτο Διορισμό και Προαγωγή στη Δημόσια Υπηρεσία Νόμο του 2022, εισάγονται οι πιο κάτω αλλαγές:

1/ Εισάγονται νέα κριτήρια και διαδικασία αξιολόγησης και επιλογής υποψηφίων από την ΕΔΥ για πλήρωση των ανελικτικών θέσεων της δημόσιας υπηρεσίας, δηλαδή των θέσεων των κατηγοριών Προαγωγής, Διατμηματικής Προαγωγής και Πρώτου Διορισμού και Προαγωγής, που θα εφαρμόζονται ανεξάρτητα από τις σχετικές πρόνοιες των άρθρων 54 και 35 του περί Δημόσιας Υπηρεσίας Νόμου.

Τα νέα κριτήρια αξιολόγησης των υποψηφίων, καθώς και η βαρύτητα που θα αποτιμάται σε μονάδες για κάθε ένα από αυτά, για την κάθε µια από τις τρεις κατηγορίες των ανελικτικών θέσεων, παρουσιάζονται στον πιο κάτω πίνακα:

 2/ Για την πλήρωση των θέσεων Διατμηματικής Προαγωγής και θέσεων Πρώτου Διορισμού και Προαγωγής, καθοριστική βαρύτητα θα έχει η αξιολόγηση των υποψηφίων σε Εξεταστικά Κέντρα, τα οποία θα οργανώνονται από την ΕΔΥ ή από άλλους φορείς στους οποίους η ΕΔΥ θα αναθέτει την οργάνωση. 

Για θέσεις Πρώτου Διορισμού και Προαγωγής, προβλέπεται ο καταρτισμός καταλόγου προσοντούχων υποψηφίων, στον οποίο θα περιλαμβάνονται οι επιτυχόντες στην αξιολόγηση στο Εξεταστικό Κέντρο, που κατέχουν τα απαιτούμενα από το οικείο Σχέδιο Υπηρεσίας προσόντα, σε σειρά µε βάση τη βαθμολογία τους στο Εξεταστικό Κέντρο, ενώ για θέσεις Διατμηματικής Προαγωγής ο καταρτισμός καταλόγου προσοντούχων υποψηφίων στον οποίο οι υποψήφιοι θα κατατάσσονται σε σειρά µε βάση τη βαθμολογία που θα προκύπτει από το άθροισμα των μονάδων αξιολόγησης στο Εξεταστικό Κέντρο των επιτυχόντων υποψηφίων και τις µμονάδες για τη σχετική πείρα µε τα καθήκοντα της υπό πλήρωση θέσης στο Υπουργείο/Υφυπουργείο/Τμήμα/Υπηρεσία που υπάγεται η θέση.

3/ Η ΕΔΥ, για κάθε διαδικασία πλήρωσης θέσης, θα καλεί σε προφορική εξέταση τριπλάσιο αριθμό υποψηφίων µε βάση τη σειρά κατάταξης στον κατάλογο προσοντούχων υποψηφίων και µετά τη διεξαγωγή της θα βαθμολογεί τους υποψήφιους και στα υπόλοιπα κριτήρια. 

Μετά και τη συμπλήρωση της απονομής των μονάδων για κάθε ένα από τα κριτήρια, η ΕΔΥ θα καταρτίζει πίνακα, όπου Θα αναγράφονται οι υποψήφιοι σε σειρά µε βάση τη συνολική τους βαθμολογία, ο οποίος θα χρησιμοποιείται για την πλήρωση των θέσεων που Θα έχουν δημοσιευτεί ή θέσεων που θα δημιουργηθούν ή κενωθούν μέχρι την 311 Δεκεμβρίου του έτους, μέσα στο οποίο έγινε η δημοσίευση των θέσεων.

Αλλαγές στους περί Δημόσιας Υπηρεσίας (Αξιολόγηση Υπαλλήλων) Κανονισμούς του 2022 

1/ Εισάγεται νέο σύστημα αξιολόγησης της απόδοσης των δημόσιων υπαλλήλων, στο οποίο περιλαμβάνονται οι πιο κάτω νέες ρυθμίσεις:

- Αξιολόγηση των υπαλλήλων µε βάση καθορισμένα κριτήρια και αναλυτικό πλαίσιο ικανοτήτων/δεξιοτήτων ανάλογα µε το ιεραρχικό τους επίπεδο.

- Κατάταξη των υπαλλήλων για σκοπούς αξιολόγησης στα εξής δύο ιεραρχικά επίπεδα:

  • Ιεραρχικό επίπεδο 1: Διευθυντικό και µεσο-διευθυντικό προσωπικό, στο οποίο περιλαμβάνονται οι θέσεις µε μισθολογική κλίμακα Α13 και άνω 
  • Ιεραρχικό Επίπεδο 2: Προσωπικό σε θέσεις εισδοχής και προσωπικό µε εποπτικά καθήκοντα σε θέσεις µε µμισθολογική κλίμακα κάτω από την Κλίμακα Α13

2/  Οι Ετήσιες Υπηρεσιακές Εκθέσεις για τους υπαλλήλους του Ιεραρχικού Επιπέδου 1, δεν θα είναι συγκριτικές μεταξύ των υπαλλήλων, θα διενεργούνται για σκοπούς ανάπτυξης των υπαλλήλων (δεν θα λαμβάνονται υπόψη για σκοπούς προαγωγής) και η βαθμολόγηση θα είναι περιγραφική σε δύο επίπεδα απόδοσης ανά κριτήριο, «δυνατό σημείο» και «λιγότερο δυνατό σημείο».
Για τους υπαλλήλους του Ιεραρχικού Επιπέδου 2, οι Ετήσιες Υπηρεσιακές Εκθέσεις θα είναι συγκριτικές μεταξύ των υπαλλήλων, Θα διενεργούνται τόσο για σκοπούς ανάπτυξης των υπαλλήλων αλλά και για σκοπούς προαγωγής σε θέσεις Προαγωγής και Διατμηματικής Προαγωγής και θα γίνονται µε αριθμητική βαθμολογία από το 1-10.

3/ Εξέταση της ένστασης υπαλλήλων επί της αξιολόγησής τους από την Επιτροπή Ενστάσεων, η οποία θα είναι διαφορετική από την ομάδα αξιολόγησής τους.

4/ Εισαγωγή ρύθμισης για ανώνυμη αξιολόγηση των Προϊσταμένων Τμημάτων (Γενικών Διευθυντών, Διευθυντών Τμημάτων/ Υπηρεσιών και Προϊσταμένων Ανεξάρτητων Γραφείων ή Υπηρεσιών) από τους υπαλλήλους τους.

Κυπριάνα Σταύρου